چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


رقابت بر سر انتخاب بهترین خودروی سدان


رقابت بر سر انتخاب بهترین خودروی سدان
بررسی و مقایسه خودروهای آكورا RL، آئودی A۶، بی ام و ۵۴۵i، كادیلاك STS، اینفینیتی M۴۵، جگوار s-type، لكسوز GS۴۳۰ و مرسدس بنز E۵۰۰ این خودروهای سدان رانندگی حقیقی را برای شما به ارمغان می‏آورند. هر كس آرزوی داشتن این خودروها را دارد. هر یك از این خودروها دارای جنبه‏ای از صفات خودروهای اسپرتی هستند و رویاهای شما را به حقیقت تبدیل كرده و به نوعی به بدنه فلزی خود عظمت می‏دهند. این خودروها حاصل هنر طراحان زبردستی هستند كه هر روزه به دنبال طراحی خودرویی همه‏پسند و بیادماندنی هستند. بی ام و سری ۵ به نسل خودروهای قدیمی و سنتی كه از مجموعه‏ای از سطوح شكسته تشكیل می‏شدند پایان داد و این تنها خودرویی است كه می‏توان آن را الهام گرفته از نقاشی‏های پیكاسو دانست. كادیلاك STS به نظر خودرویی آزمایشی می‏آید، خطوط كار شده روی آن در خودروهای مدل بهتر عمل خواهند كرد. خودروهای آكورا، اینفینیتی و لكسوز نیز طراحی‏های خاصی دارند.ظاهر خودروی آكورا خیلی تغییر نكرده است، اما خبر از ایجاد نسل جدیدی از مدل آكورا می‏دهد. طراحی هندسی اینفینیتی M۴۵، پیشرو و بسیار جذاب است، چراغ‏های عقب بزرگ این خودرو یادآور هواپیمای جت استار فایر است.خودروی لكسوز GS۴۳۰ برخلاف BMW كاملا ابتكاری به نظر نمی‏رسد، اما اولین رد پا از طراحی كامل لكسوز را دارد. خودروهای جگوار و مرسدس بنز در میان این هشت خودرو، شركت‏كننده‏هایی كلاسیك به حساب می‏آیند. مدل S جگوار یك مدل شناخته شده بوده و امروزه با جزئیات اضافه شده به آن بهتر هم به نظر می‏رسد. طراحی اخیر مرسدس بنز عجیب و غریب‏تر شده اما هنوز مدل E۵۰۰ نشانگر این خودرو است. شیشه جلو خودروی آئودی A۶ كمی بحث‏برانگیز است. این خودرو در شیشه جلو كمی مشكل دارد اما این تغییر در مدل قدیمی آئودی مطلوب و لازم است، این گونه طراحی شیشه جلو نشانگر پشت سر گذاشتن گذشته است. شخصیت واقعی آئودی A۶ با چیزهایی كه درباره آن می‏شنوید كاملا نزدیك و آئودی یكی از خودروهای مناسب برای بازار خودرو به حساب می‏آید. در هنگام رانندگی كردن در داخل شهر وقتی در حال حركت با سرعت ۴۵ mph از چهارراهی به چهار راه دیگر هستید، آئودی A۶ با طراحی داخلی مجهز و زیبای خود رانندگی جذابی را به همراه دارد. یادآور می‏شویم خودروهای اسپرت چهاردر سدان خودروهایی نسبتا جمع و جور هستند و این خودروها به تنهایی برای شما رانندگی به یادماندنی را به دنبال خواهند داشت، همچنین این خودروها می‏توانند به عنوان یك خودروی خانوادگی مورد استفاده قرار گیرند. دیدن خودروی آئودی A۶ احساس خوبی را به فرد القا می‏كند زیرا در طراحی این خودرو موادی به كار رفته است كه دیدن و استفاده از این خودرو را جذاب می‏كند. رانندگی با این خودرو به دلیل فضای زیاد اتاق و طرح‏بندی تجهیزات مناسب و صندلی و فرمان راحت، لذت‏بخش است. در خودروی آكورا RL نیز مانند خودروی آئودی A۶ طراحی و طرح‏بندی بسیار با دقت انجام گرفته است. شما هیچ عیب و نقصی در این خودرو احساس نخواهید كرد، به هر حال این خودرو به عنوان یك خودروی لوكس رسمی به حساب می‏آید. مرسدس بنز E۵۰۰ دارای بیشترین شباهت به این خودرو است. جگوار s-type خودرویی بی‏همتاست و طراحی قسمت داخلی این خودرو نسبت به مدل‏های قبلی بهتر شده است اما تجهیزات و جزئیات آن هنوز فاقد كیفیت هستند. همچنین اتاق این خودرو كمی تنگ به نظر می‏رسد. داخل خودروی بی ام و ۵۴۵i در عین تاریكی، باشكوه است. خودروی لكسوز GS۴۳۰ با استفاده از مواد با كیفیت، طراحی داخلی و تركیب بهتری را به ارمغان آورده است. خودروی اینفینیتی M۴۵ دارای طراحی داخلی بسیار معمولی بوده كه البته از این خودرو انتظار نمی‏رود. در طراحی داخلی خودروی كادیلاك نیز مواد نامرغوب استفاده شده كه باعث تیرگی نام این خودرو خواهد شد. این هشت خودرو دارای سیستم كنترلی عالی برای سیستم صوتی، سیستم ناوبری و سیستم تهویه هوا هستند. ازجمله انتخاب‏های دیگر برای این خودروها صفحه نمایش لمسی است كه بعضی از ما صفحه نمایش لمسی را ترجیح می‏دهیم و در این ارتباط، بالاترین تیپ لكسوز را انتخاب می‏كنیم. بعضی دیگر كنترل ماوسی را ترجیح داده و خودروی محبوبشان آئودی است، اما در حقیقت كنترل فعالیت‏ها با صدا باید سیستم اصلی تمامی خودروها باشد و البته به زمان بیشتری برای یادگیری نیاز دارد. مهمتر از روش‏های كنترل سیستم، منطق خود سیستم است و به نظر می‏رسد خودروی آكورا با منوهای تصویری خود در این زمینه پیشتاز باشد. همچنین سیستم ناوبری این خودرو به آسانی برنامه‏ریزی شده و به هیچ عنوان دچار اشتباه نمی‏شود.شما می‏توانید با این خودروها در بزرگراه‏ها به آسانی حركت كنید و از بیابان‏های خشك عبور كنید و از سراشیبی‏های كوهها بالا روید و از جنگل‏های كوهستانی گذر كنید و دوباره از كوه به سمت بزرگراه روانه شوید. شما می‏توانید هر چیزی را در این خودروها مورد آزمایش قرار دهید، این خودروها هر چیزی را كه یك خودرو باید در مسیرهای پرپیچ و خم طولانی داشته باشند، دارا هستند.مطلوب‏ترین گزینه برای رانندگی بر روی سطوح بیابانی، خودروی آكورا RL است زیرا بسیار آرام و كاملا مسلط روی این سطوح حركت می‏كند. این خودرو دارای موتوری ۳/۵ لیتری با ۶ سیلندر است كه نمی‏توان آن را یك موتور با قدرت متوسط دانست، وزن این خودرو ۴۰۲۰ پوند بوده كه البته ۵۸ درصد وزن آن روی قسمت جلو وارد می‏شود. اگرچه آن طور كه ما می‏خواهیم روی سطوح یخی كنترل خوبی ندارد، اما حداقل سیستم دو دیفرانسیل آن در پیچ‏ها خوب عمل می‏كند. كادیلاك STS به صورت دو دیفرانسیل (روی چهار چرخ) حركت می‏كند و این قابلیت خودرو را هنگامی كه روی سطوح پوشیده از یخ حركت می‏كند، استوار و متعادل می‏گرداند. این خودرو دارای ۸ سیلندر و وزنی معادل ۴۲۸۰ پوند می‏باشد. در صورت سنگینی این خودرو، حركتش نامنظم خواهد بود. سیستم تنظیم تعلیق این خودرو نقش موثری در ایجاد تعادل و كنترل خودرو دارد، اما فرمان آن مانند كنترل بازی‏های ویدئویی بوده و رانندگی در جاده‏های شبیه‏سازی شده را تداعی می‏كند. آئودی A۶ هم به شیوه مرسوم به صورت دو دیفرانسیل ارائه شده است. در هنگام رانندگی با این خودرو اصطكاك كاملا احساس می‏شود، اگرچه این خودرو مانند خودروی كادیلاك سنگین است اما رانندگی با این خودرو بسیار لذت‏بخش است و روی پیچ‏های تند به خوبی عمل می‏كند. مهندسان خودروی آئودی تلاش بسیاری كرده‏اند تا موتوری هشت سیلندر طراحی كنند كه توانایی رسیدن دور موتور به خط قرمز را داشته باشد (باوجود حجم كم سیلندر) در حالی كه سیستم تعلیق عالی جلو نیز با چهار رابط، دو نقطه مجازی در محور بیرونی دارد تا هم فرمان و هم مانور هندسه تعلیق را اصلاح كند. رانندگی با جگوار S-type دارای ظرافت و وقار خاصی است و رانندگی با این خودرو دقیق و دوست‏داشتنی است. این خودرو روی جاده بسیار نرم و كنترل شده حركت می‏كند. در هنگام رانندگی، انتقال قدرت از موتور با سر و صدا همراه بوده اما توازن شاسی عالی است. به همین ترتیب مرسدس بنز E۵۰۰ نیز در بزرگراه‏ها با سرعت‏های بالا، فوق‏العاده آرام است و با تعادل حركت می‏كند. حركت خودرو روی یك خط مستقیم نشانه تنظیم بسیار عالی شاسی و فرمان آن است. وقتی در جاده بپیچید، همه اجزاء این خودرو خوب كار خواهند كرد. می‏توان گفت موتور مرسدس بنز E۵۰۰ مانند لوكوموتیو كار می‏كند. در دور موتور ۲۷۰۰-۴۲۵۰ rpm، گشتاور آن به ۳۳۹lb.ft می‏رسد. بی ام و ۵۴۵i خودرویی است كه آن را برای رانندگی در سرعت بالا می‏شناسند اگرچه بسیاری از طرفداران این خودرو، آن را در مدل اسپرتی با چرخ‏های حجیم و پهن می‏پسندند اما ما ترجیح می‏دهیم مدل معمولی با قیمت مناسب‏تر آن را امتحان كنیم. موتور این خودرو دارای ۸ سیلندر بوده و بسیار قوی است و دارای صدایی غرش مانند در هر دور موتور است اما فرمان فعال آن بسیار نرم كار می‏كند و در هنگام چرخیدن قسمت جلوی خودرو شاسی به خوبی عمل می‏كند. تمام تكنولوژی‏های به كار رفته در فرمان باعث می‏شود كه شما بدون آن كه احساس كنید بر تایرها و شاسی چه می‏گذرد، رانندگی خوبی را تجربه كنید. اینفینیتی M۴۵ تمام ویژگی‏های بی ام و را در اختیار گرفت و آنان را قوت بخشید. بدنه این خودرو به طور باورنكردنی مقاوم و موتور این خودرو بسیار قدرتمند است و ترمزهای آن خیلی سریع عمل می‏كند.این خودرو در آزمایش‏ها بهترین نمره را كسب كرده است، اما به علت سبكی این خودرو شما احساس ناخوشایندی به ویژه در هنگام رانندگی در پیچ‏ها دارید.خودرویی كه شباهت زیادی به بی ام و سری ۵ دارد خودروی لكسوز GS۴۳۰ است كه دارای تكنولوژی‏های متعددی است. این خودرو به علت داشتن سیستم هدایت‏كننده الكتریكی دارای كنترل‏پذیری و استحكام بی‏نظیری است. با این حال خودروی GS ثابت كرد كه آسان‏ترین خودرو برای رانندگی در سرعت بالاست، به ویژه آنكه وزن آن فقط در حدود ۳۸۶۰ پوند است. موتور این خودرو با قدرت متوسط، متحیركنده است. طبقه‏بندی و مرتب كردن برنده و بازنده در این مقایسه خودروهای سدان كه همگی بسیار خوب عمل می‏كنند، كار مشكلی است. برای اینكه آزمایش این خودروها كامل شود، آنها را در حال رانندگی مورد آزمایش قرار می‏دهیم و برای انتخاب بهترین خودرو به قیمت آن توجه نمی‏كنیم. خودروی آكورا RL بیشترین مزیت را در بین این خودروها داراست، اما هنوز می‏توان این خودرو را به عنوان یك خودروی نزدیك به خودروهای لوكس دانست. این خودرو، رقابت سختی با رقیب خود بی ام و ۵۴۵i كه دارای سرعتی هولناك است، دارد. عملكرد خودروی آكورا RL پیچیده است و این نقطه ضعفی برای چنین خودرویی به حساب می‏آید، مسئولان كارخانه آن را »خوب، بد، زشت« نامیده‏اند. همین طور كادیلاك STS بسته به نوع تجهیزات اضافی اختلاف قیمتی در حدود ۱۹۰۰۰ دلار خواهد داشت. اینفینیتی M۴۵ از خودروهای دیگر امیدبخش‏تر است ولی این خودرو در مرحله آزمایش است و برنامه‏ریزان و طراحان آن در حال تست كردن این خودرو هستند. در این رقابت جگوار مدل S توجه ما را به خود جلب كرد و ثابت كرد بهترین خودرو برای رانندگی روزانه در شهر است. ولی برای اینكه جگوار به عنوان بهترین خودرو انتخاب شود، باید كیفیت خود را كمی بالاتر ببرد. مرسدس بنز E۵۰۰ مطمئنا جزو بهترین خودروها به حساب می‏آید، این خودرو قابل اطمینان و دارای توازن و تعادل بالایی است. در لوكس بودن این خودروی آلمانی شكی نیست. خودروی لكسوز GS۴۳۰ به عنوان خودروی بهتری نسبت به مرسدس بنز E۵۰۰ به حساب می‏آید زیرا این خودرو دارای تجهیزات فوق‏العاده و از استاندارد بالایی برخوردار است و رانندگی با این خودرو بسیار لذت‏بخش خواهد بود. این خودرو در مقایسه با مارك‏های دیگر اروپایی از اعتبار خاصی برخوردار است.در هنگام رانندگی با خودروی آئودی A۶، در حالت‏های مختلف این خودرو احساس رضایت‏مندی فوق‏العاده‏ای خواهید داشت. در هنگام رانندگی با سرعت ۸۰mph با این خودرو، احساس كسلی خواهید كرد و در سرعت ۱۰۰mph با اینكه رانندگی جذاب است، اما ترسناك نیست. هیچ كدام از اجزاء آئودی A۶ به تنهایی جذاب و شگفت‏آور نیست و در كل این خودرو دارای سطح بالایی از كیفیت بوده و می‏توان آن را لایق مدال طلا دانست. از مزیت‏های این خودرو می‏توان به طراحی فوق‏العاده و رانندگی و كنترل‏پذیری عالی اشاره كرد. اگر بخواهیم آئودی A۶ را برتر از دیگر رقبا بدانیم باید دارای مزیت‏های كاربردی باشد و این همان چیزی است كه هنوز اثبات نشده است. به هر حال خودروی آئودی A۶ خودروی بزرگی است و كمپانی تولیدكننده این خودرو دارای بنیانی محكم و پایدار است.
قیمت پایه اتومبیل‏های معرفی شده:
آكورا: ۴۹/۴۷۰ دلار
آئودی: ۵۱/۲۲۰ دلار
بی ام و: ۵۶/۴۹۵ دلار
كادیلاك: ۴۷/۴۹۵ دلار
اینفینیتی: ۴۷/۳۶۰ دلار
جگوار: ۵۱/۹۹۵ دلار
لكسوز: ۵۱/۷۷۵ دلار
مرسدس بنز: ۵۷/۶۲۰ دلار
مشخصات موتور اتومبیل‏های معرفی شده:
آكورا: ۳/۵ لیتر، شش سیلندر، ۳۰۰ اسب بخار
آئودی: ۴/۲ لیتر، ۸ سیلندر، ۳۳۵ اسب بخار
بی ام و: ۴/۴ لیتر، ۸ سیلندر، ۳۲۵ اسب بخار
كادیلاك: ۴/۶ لیتر، ۸ سیلندر، ۳۲۰ اسب بخار
اینفینیتی: ۴/۵ لیتر، ۸ سیلندر، ۳۳۵ اسب بخار
جگوار: ۴/۲ لیتر، ۸ سیلندر، ۲۹۴ اسب بخار
لكسوز: ۴/۳ لیتر، ۸ سیلندر، ۳۰۰ اسب بخار
مرسدس بنز: ۵ لیتر، ۸ سیلندر، ۳۰۲ اسب بخار
سیستم رانندگی در اتومبیل‏های معرفی شده:
آكورا: دو دیفرانسیل
آئودی: دو دیفرانسیل
بی ام و: دیفرانسیل عقب
كادیلاك: دو دیفرانسیل
اینفینیتی: دیفرانسیل عقب
جگوار: دیفرانسیل عقب
لكسوز: دیفرانسیل عقب
مرسدس بنز: دیفرانسیل عقب
شهرام اسلامی
منبع : مجله گسترش صنعت