جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

افسانه‌های ریتا - Rita's Legends


سال تولید : ۲۰۰۰
کشور تولیدکننده : آلمان
محصول : آرتور هوفر، فریدریش کارل واکس و امو لمپرت
کارگردان : فولکر شلوندورف
فیلمنامه‌نویس : ولفگانگ کولهازه و شلوندورف
فیلمبردار : آندرئاس هوفر
آهنگساز(موسیقی متن) : پتر پرتسیگودا
هنرپیشگان : بی‌بیانا بگلاو، مارتین ووتکه، نادیا اول، هارالد شروت، الکساندر بایر، ینی شیلی و ماریو ایرک.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۴ دقیقه.


̎ریتا فوکت̎ (بگلاو) خانه و خانواده‌اش را در منطقه‌ای روستائی رها می‌کند و به شهر می‌رود. او که آلودهٔ فضای بی‌نظم و آشفتهٔ شهری و مجذوب عشق و عدالت‌خواهی شده، تصمیم می‌گیرد به تروریست‌ها بپیوندد. اما به محض آن‌که پی می‌برد ̎گروه ارتش سرخ̎ شکست خورده‌اند، به آلمان شرقی می‌گریزد و مخفی می‌شود. سازمان امنیت آلمان شرقی گرداگردش هاله‌ای ̎افسانه̎ای می‌سازد. یعنی نامی جدیدی و زندگی‌نامهٔ جدیدی برایش تدارک می‌بیند ـ ولی باقی قضایا را به دست خودش می‌سپارند. در بدو امر، زندگی یک دختر طبقهٔ کارگر معمولی را از سر می‌گذراند. پس از مدتی، دوستانی برای خود می‌یابد. یکی از هم‌قطاران جوانش آرزوی رفتن به غرب را دارد. ̎ریتا̎ نیز دنبال خانه و کاشانه‌اش برای خود می‌گردد. آن دو دل‌باختهٔ یکدیگر می‌شوند. اما دیر زمانی نمی‌گذرد که با فاش شدن هویت اصلی‌اش مجبور می‌شود شبانه ناپدید شود و دوستش را لو دهد. یک هویت تازهٔ دیگر به او می‌دهند و در شهری دیگر، زندگی تازه‌ای را آغاز می‌کند. دوباره عاشق می‌شود و شاید هم بچه‌دار. اما تا می‌آید به خودش بجنبد، ̎دیوار برلین
فرو می‌پاشد...
● کاوش شلوندورف در تقابل آرمان‌های سیاسی و تمایل‌های فردی سابقهٔ طولانی دارد و در ساخته‌های قبلی‌اش مثل دایرهٔ فریب (۱۹۸۱، دربارهٔ جنگ لبنان) و قصهٔ مستخدمه (۱۹۹۰، درباره وضعیت اروپای شرقی) هم به آن پرداخته است. که این بار با موضوع تغییر هویت آمیخته شده است. شخصیت ̎ریتا̎ در فیلم، جلوه نظرگاه‌های سیاسی و فردی‌اش شکل می‌گیرد. لبنان و آلمان‌شرقی مکان‌هائی هستند که پیشتر شلوندورف به آنجا سرکشیده بود و این بار در پی فرار شخصیت اولش باز به این محیط‌ها بر می‌گردد تا زمینه‌های تحول ̎ریتا̎ را فراهم کند. ̎ریتا̎ نشان کارگر نمونهٔ نظام سوسیالیستی را دریافت می‌کند، اما پس از فرو ریختن دیوار برلین به هم‌کارانش اعتراض می‌کند که چرا با پیوستن به سرمایه‌داری، آرمان‌های‌شان را کنار گذاشته‌اند. قتل یک یک هم‌کاران ̎ریتا̎ و دست آخر مرگ خودش را باید اعلام نظر فیلم‌ساز دربارهٔ پایان دوران آرمان‌گرائی سوسیالیستی فرض بگیریم؛ اگر غیر از این باشد باید گفت که شلوندورف فیلم ناموفقی ساخته است.