جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

قناعت، ثروتی بی پایان


قناعت، ثروتی بی پایان
با اصرار زیاد سعی داشت حرفش را به پدر و مادر بقبولاند و آنان را وادار کند تا چیزی را که او می خواهد برایش بخرند. با این که آن شب هوا بارانی بود اما من سعی کردم در گوشه ای خودم را سرگرم کنم تا متوجه پایان این ماجرا باشم. مادر با لحنی آرام به او می گفت: مادر جان همین یک ماه پیش برای تو لباس خریدم اما هنوز برای خواهرت چیزی نگرفته ام. هر چیزی حساب و کتابی دارد و نمی شود که تو هر چه خواستی برایت بخرم، مگر پدرت چقدر درآمد دارد؟او اخمی کرد وگفت: پسرخاله ام دارد ومن نداشته باشم؟ نمی شود باید حتما برایم بخرید به هر قیمتی که شده.یاد شعر سعدی افتادم:
«قناعت توانگر کند مرد را
خبر کن حریص جهانگرد را»
این روزها بازار خریدهای عید رونق دارد و هر کسی به فراخور درآمدش برای افراد خانواده خرید می کند. اما در هر شرایطی که هستیم نباید میانه روی و قناعت را از یاد ببریم.مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه قم با دو سوال طمع چیست؟ قناعت یعنی چه؟ به توضیح مفهوم طمع و قناعت می پردازد.طمع در لغت، به معنای حرص بر چیز، چشم داشت، فریفته بودن و مال دوستی است. قناعت هم در لغت، به معنای راضی بودن به آن چه قسمت و روزی انسان است، یا راضی بودن به قلیل و کم، می باشد.قناعت حالتی است برای نفس که باعث اکتفا کردن آدمی به قدر حاجت و ضرورت است. همچنین گفته شده: قناعت در اصطلاح، عبارت از این است که انسان بیش از هر چیز به خداوند متعال متکی و به هر چه در اختیار دارد خشنود و سازگار باشد و با عزت نفس و آبرومندی به سر ببرد و هیچ گاه چشم داشتی به دیگران نداشته باشد و از نداشتن امور مادی و کمبودها اندوهگین و حسرت زده نباشد.
● قناعت باعث عزت و سربلندی
همه انسان ها خواهان شخصیت، عزت و سربلندی هستند. فردی که دارای مناعت و عزت نفس است در نزد همگان عزیز و سربلند و با همت جلوه می کند، ولی کسی که به دیگران طمع و چشم داشت دارد، خود را ذلیل و اسیر می سازد و مردم با چشم حقارت به او می نگرند. امام علی(ع) می فرمایند:آدمی را قناعت برای دولت مندی و خوش خلقی برای فراوانی نعمت ها کافی است. از امام سوال شد، تفسیر آیه «فلنحیینه حیاه طیبه» چیست؟ فرمود: قناعت است.
● قناعت، مال تمام نشدنی و بی نیازی واقعی
فقر و احتیاج چیزی است که همه از آن نفرت دارند، چنان که غنی بودن و بی نیازی مورد علاقه همه است. بسیاری از مردم چون بی نیازی را در جمع آوری ثروت، امور مادی و تهیه تجملات می دانند، لذا تا آن جا که توان دارند در تحصیل آن ها تلاش می کنند ولی هر اندازه انسان از این امور بیشتر بهره مند باشد به خاطر حفظ و اداره آن ها، دایره احتیاجاتش زیادتر خواهد بود و تنها چیزی که موجب بی نیازی انسان می شود، قناعت و سازگار بودن به اموری است که برای انسان فراهم شده و احتیاجات ضروری او را برطرف می سازد.حضرت امیرالمومنین (ع) می فرمایند:«قناعت، ثروتی است پایان ناپذیر.»
هم چنین آن حضرت می فرمایند:
«برترین بی نیازی و دارایی، نومیدی است از آن چه در دست مردم است.»
منبع : روزنامه خراسان