چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


انتقال پایانه های ال.ان.جی به دریاها


هنگامی كه گاز مایع در معرض هوای آزاد قرار می گیرد، به سرعت تبخیر می شود. گاز محبوس نشده قدرت انفجار ندارد، اما اگر ۵ تا ۱۵ درصد با هوا مخلوط شود، خواهد سوخت. هنگامی كه درون آب ریخته می شود، گاز گرم می شود و سرعت گرمایش آن بسیار سریع تر از هنگامی است كه روی زمین ریخته می شود و در نتیجه ابری از بخار گاز تشكیل می شود. این ابر با این كه سمی نیست، می تواند سبب خفگی انسان شود، زیرا هوا را جابه جا می كند.
اگر منبع احتراق حتی با كناره های این ابر تماس داشته باشد، تمام ابر خواهد سوخت؛ درنتیجه استخری از آتش روی سطح آب تشكیل خواهد شد. ال.ان.جی با سرعت زیادی روی سطح آب منتشر می شود و در چند دقیقه، دریایی از آتش ایجاد خواهد شد.
پیش تر تصمیم گیری ها به سمت ساخت پایانه های ال.ان.جی در نواحی دور از شهرها و یا در دریاها سوق یافته اند. تجارت ال.ان.جی به ایالات متحده از سال ۱۹۵۹ آغاز شد. هنگامی كه نخستین محموله گازمایع طبیعی ال.ان.جی از انگلستان به ایالات متحده حمل شد، تجارت ال.ان.جی در آمریكا رونق یافت.
تجارت ال.ان.جی در دهه هفتاد رشد چشمگیری داشت و در دهه هشتاد به سبب افزایش قیمت گاز و کاهش بهای نفت، رشد چندانی نداشت. در دهه هشتاد دو پایانه از چهار پایانه ال.ان.جی موجود در آمریکا تعطیل شدند. آنها قربانی قراردادهای دشوار با شرایط انعطاف ناپذیر و كاهش تقاضا برای این مایع سود انرژی بخش شدند. آن پایانه ها بازگشایی شده اند و این خود نشان دهنده رونق بازار است. ال.ان.جی هم اكنون با اقبال عمومی روبه رو و گازطبیعی نیز سوخت مطرح نیروگاه های توربینی سیكل تركیبی است. با كمبود منابع تامین گازطبیعی، شاهد افزایش قیمت ها در آمریكا خواهیم بود. مشكلی كه درحال حاضر وجود دارد، تهدید حمله های تروریستی به این پایانه هاست. حمله هایی كه به ناو یو.اس.اس.كول (Uss cole) و تانكر نفتكش لیجرگ صورت گرفت، آسیب پذیری كشتی ها به حمله های تروریستی را نشان داد. استاد مهندس مكانیك دانشگاه MIT «جیمز.آ.فی» كه با پروژه ایمن سازی تانكرهای نفت و گاز همكاری می كند، كتابی در زمینه مسیر حركت كشتی های حامل ال.ان.جی به بندر بوستون و مشكلات احتمالی ناشی از حمله های تروریستی تالیف كرده است. گارد ساحلی تاچند هفته پس از یازدهم سپتامبر از بیم حمله القاعده، بندر بوستون را به روی تانكرهای ال.ان.جی بسته بود. در نزدیكی Everett در بوستون، پایانه ال.ان.جی شركت «دیستری گس» بنا شده كه یكی از چهار پایانه ای است كه نخستین بار ال.ان.جی را وارد آمریكا كردند. پایانه های دیگر در مری لند، جورجیا و لویزیانا واقع شده اند. نشریه ها خطر ناشی از حوادث مربوط به ال.ان.جی را بزرگ نمایی كرده اند. یك انفجار مهیب و كشنده در یك مجموعه الجزایری، تولید ال.ان.جی در ژانویه تمام امیدهای صنایع را برای ساخت نیروگاه های نو در سواحل ایالات متحده نقش برآب كرد. در حال حاضر چند پایانه كه برای ایالات های مین و كالیفرنیا در نظر گرفته شده بودند، به طرح های بایگانی شده پیوستند. براساس جدول كمیسیون فدرال قانون گذاری انرژی، ۳۸ پایانه و یا پروژه های توسعه پایانه های موجود برای ۴۸ ایالت موجود، كانادا و مكزیك تایید و یا طرح ریزی شده اند. ملاحظات عمده درباره تانكرهای ال.ان.جی این است كه مایع خیلی سرد شده با قرار گرفتن درمجاورت آب گرم به سرعت تبخیر می شود و این بخار، اگرمشتعل شود، دریایی از آتش ایجاد خواهد كرد. هنوز هیچ كس نمی داند ۵/۶ میلیون گالن ال.ان.جی هنگام سوختن چه جهنمی به پا می كند! مطالعاتی در دهه هفتاد و هشتاد، مشتعل شدن هزار گالن را بررسی كردند. جری هیونز، مدیر مركز پژوهش های موادشیمیایی مضر در دانشگاه آركاتراس، مطالعاتی را در دهه هفتاد برای گارد ساحلی انجام داد كه در آن مخاطرات حمل و نقل دریایی ال.ان.جی را بررسی كرده بود. در آن تحقیقات، آتشی كه هزار گالن ایجاد خواهد كرد، به بزرگی ۵۰ فیت در عرض و ۲۵۰ فیت در ارتفاع تخمین (۱۵ متر در ۷۵ متر) زده شد. چند میلیون گالن ال.ان.جی مشتعل، فاجعه ای عظیم خواهد بود. هنوز تخمین دقیقی از ابعاد این آتش در دست نیست، اما می تواند تا شعاع یك چهارم مایلی (در حدود نیم كیلومتری) را دربربگیرد. هركس نیم مایل با لبه آتش فاصله داشته باشد، دچار سوختگی نوع دوم پوست خواهد شد. حمله های تروریستی با یك قایق پر از مهمات، سبب ریختن ال.ان.جی به دو سوی تانكر و پخش آن در تمام جهات خواهد بود. تانكرها معمولاً پنج مخزن به ظرفیت هركدام ۵/۶ میلیون گالن دارند. با اشتعال و یا انفجار یكی، تمام آنها در طول تانكر آسیب خواهند دید و ال.ان.جی پخش شده بر سطح دریا می توانددریایی از آتش به طول ۹۰۰ فیت ایجاد كند. اثرهای بعدی آن پیش بینی ناپذیر است. با استناد به گزارش منطقه زیر نفوذ تشعشات حرارتی حاصل از این دریا، آتش می تواند سواحل بوستون تا تمام مناطق شرقی بوستون را در بربگیرد. به دلیل همین ملاحظات، صنعت ال.ان.جی در پی ساخت پایانه های ال.ان.جی در نواحی بسیار دورتر از سواحل است.
مكس كونكل می گوید: «تانكرهای نفت شناور در آب های دور از سواحل پدیده تازه ای نیستند». شركت بلووانر از هیوستون كه وی در آن سمت طراحی و اجرایی دارد، به همراه شركت ال.پی و خدمات مهندسی پاراگون (از هیوستون) همگی روی پروژه ای كه آزمایشگاه ملی انرژی آن را تعریف كرده است، كار می كنند. هدف این پروژه، بررسی تخلیه محموله دریایی كشتی های حامل ال.ان.جی به درون غارهای نمكی است. گنبدهای نمكی هم اكنون میزان متناسبی از ذخایر راهبردی كشور را در خود جای داده اند و در همین حال می توانند محل مناسبی برای ذخیره گاز باشند. به ویژه آن كه فرآیندی تازه برای تصفیه و آماده سازی گاز ذخیره شده به این روش به وسیله شركت كانورژن گس ایمپورتس ابداع شده است و نام این فرآیند را «بیشاپ» گذارده اند. گنبدهای نمكی، لایه های متراكم نمك هستند كه گنبدها یا كره هایی درون زمین تشكیل می دهند و مقاومت لایه های آنها برای استفاده از آنها به جای مخازن بسیار مناسب است. آنچه درفرآیند بیشاپ انجام می شود، حذف نیاز به ذخیره سازی ال.ان.جی در تانكرهای برودتی (خیلی سردشده) است. در عوض ال.ان.جی مستقیم از تانكرها به غارهای نمكی هدایت می شوند. فرآیند تك مرحله ای و در فاز چگال گاز در دمای ۴۰ درجه فارنهایت انجام می شود. ایده بلوواتر برای پایانه های دریایی ال.ان.جی به گونه ای طراحی شده اند كه به تانكر اجازه حركت و بازی در جای خود را می دهند. كرنكل شرح می دهد: «كشتی ای كه در نقطه ای لنگر شده است، می تواند آزادانه در آب این سو و آن شود تا كم ترین مساحت را در معرض باد قرار دهد. این روشی معمول برای تانكرهای نفت است و سبب می شود كه حركت كشتی شیلنگ های شناور حاوی نفت یا گاز خام را تحت تنش های كشتی قرار ندهد. ۴۰ سال است كه این روش انجام می شود». آنچه درباره ال.ان.جی متفاوت است، كمبود شیلنگ های برودتی است كه بتوانند درآب شناور باشند. با این حال، شركت ها دست به گریبان حل این مشكلند. بلوواتر بازوی غرق در آب را پیشنهاد می كند كه یك سرآن به دور یك لنگر دریایی مفصل شده است. در سوی دیگر، بازوی ستونی شناور برآب وجود دارد كه شیلنگ های انتقال ال.ان.جی را در خود جای داده اند و پایه آنها یك سازه لولایی است. در عمل تانكر ال.ان.جی با یك محور مهاركننده به سازه ای ثابت شده متصل می شود. بازوی مفصلی خود-گردان در میانه كشتی پهلو می گیرد تا هردو بتوانند یكسان نوسان كنند. بازوی لولا شده در بالای ستون دو شیلنگ با قطر ۲۰ اینچ برای تخلیه و یك شیلنگ بازگشت بخار را نگاه می دارد و به كشتی اجازه می دهد كه با موج ها بالا و پایین برود و حركتی مستقل از بازوی غوطه ور در آب داشته باشد. آن گونه كه كرنكل بیان می دارد، این طرح از فناوری معمول دراین زمینه نیز بهره می برد. تنها اداره سیالات بسیار سرد شده در دریا، موضوع جدیدی را به میان می آورد. دست كم پنج پیشنهاد دیگر نیز علاوه بر پیشنهاد بلوواتر مطرح شده اند كه مراجع قانون گذاری آنها را سال قبل تایید كرده اند. امسال FERC نوع جدیدی از پایانه منطبق با ملاحظات زیست محیطی را تایید كرده است. مجری این طرح، شركت «سمرا انرژی» است. در همین حال شركت «اكسلریتینگ انرژی» (LLC) نخستین پایانه بازفرآوری گازی ال.ان.جی را در فاصله ۱۰۰ هزار مایلی ساحل درون خلیج مكزیك بنا خواهد كرد. این بندرگاه زیرآبی، پهلوگاهی تكی به وزن ۱۸۶ تن خواهد داشت و تانكر مخصوص آن هم اكنون در كارخانه كشتی سازی «دوو» دركره جنوبی در حال ساخت است.پهلوگاه كه در عمق ۹۰ فیتی (حدود ۲۷ متری) در كف دریا نصب شده است، به وسیله اتصالات خاص یا تانكر ال.ان.جی جفت خواهد شد. این پهلوگاه مانند برجكی است كه شناوری روی آن نصب شده باشد. ال.ان.جی در خود كشتی با تجهیزاتی به بخار تبدیل می شود، سپس بخار به داخل خط لوله تخلیه می شود. با تانكر ظرف ۴ تا ۶ روز تمام محموله اش را تخلیه خواهد كرد. با طراحی پل برای انتقال انرژی نیازی به سازه های متصل به كف دریا و تانكرهای ذخیره سازی هم نخواهد بود، بلكه تخلیه محموله مستقیم به درون خط لوله صورت خواهد گرفت. «شورون تگزاكو»، نخستین بندر درون آب عمیق را در پورت پلیكان در ۴۰ مایلی سواحل لوئزیانا خواهد ساخت و این بندر مجهز به تجهیزات مكانیكی بازگرداندن ال.ان.جی به حالت گاز است كه می توان آن را به راحتی به خطوط لوله موجود در كف اقیانوس متصل كرد.دو پروژه ساخت پایانه روی دو جزیره در منطقه باهاما در دست بررسی هستند و خطوط لوله گاز تا خود فلوریدا از زیردریا كشیده خواهد شد. این پروژه ها، آغاز ساخت پایانه های متعددی در دریاهای ایالات متحده است، محدوده ای كه از باجا در كالیفرنیا تانووا اسكاتیا دركانادا امتداد خواهد داشت.
منبع : نمایشگاه بین‌المللی