یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


ترافیک سنگین بر شانه های شهر


ترافیک سنگین بر شانه های شهر
مصاحبه با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ
● با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و حضور ۵۰۰ مدرسه در خیابان های اصلی شهر تهران، چه تدابیری را برای ساماندهی ترافیك پیش بینی كرده اید؟!
- مهرماه در واقع زمان ترافیك كاری پلیس راهور است. به ویژه روزهای آغازین بازگشایی مدارس كه تغییر در ترافیك شهر را به همراه دارد. پلیس راهنمایی و رانندگی هم به منظور فائق آمدن بر این مشكل، در حال آمده باش كامل است و با انجام طرح های عملیاتی كه از دوماه قبل پیش بینی شده است به بهترین نحو به مردم خدمات رسانی می شود تا آنان در امر حمل و نقل با مشكل كمتری روبه رو شوند. با آغاز مهرماه حدود یك میلیون و ۲۵۰ هزار دانش آموز وارد شهر می شوند كه البته دانشجویان را هم اگر به این تعداد اضافه كنیم رقمی بیشتر می شود. بنابراین ساماندهی حمل و نقل برای خدمات رسانی به این تعداد، نیاز به تدابیر ویژه ای دارد. ما در حدود ۵۰۰ مدرسه در خیابان های اصلی و پرتردد شهر شناسایی كردیم. بخش عمده ای از این مدارس مقاطع ابتدایی و راهنمایی هستند. این مدارس به دلیل همراهی خانواده های دانش آموزان، ترافیك زیادی را در اطراف موجب می شوند كه ما با تعیین یك یا چند پلیس، سعی در رفع موانع ترافیكی اطراف مدارس داریم.
از سویی قرارگاه مشتركی با شهرداری تهران كه سازمان هایی چون سازمان حمل و نقل و ترافیك معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری، سازمان اتوبوسرانی، سازمان تاكسیرانی، نیروی امداد و حتی اداره كل آموزش و پرورش تهران نیز در آن عضویت دارند، پیش بینی كرده ایم تا بتوانیم به راحتی بر ترافیك تهران نظارت داشته باشیم. این قرارگاه از اول مهرماه تا پانزدهم به فعالیت خواهد پرداخت و ترافیك را به صورت كامل كنترل خواهد كرد.
یكی دیگر از تدابیر پیش بینی شده، گشت هوایی است. دو بالگرد روزانه در سطح شهر تهران، به ویژه در اوقات اوج ترافیك به فعالیت خواهند پرداخت. تا اطلاعات مربوط به ترافیك را به همكاران روی زمین گزارش دهند. از این طریق، مسیرهای پرترافیك زودتر قابل شناسایی و در نتیجه اقدام برای رفع آن خواهد بود.
در سال گذشته همكاران ما در بخش فرهنگ ترافیك و آموزش آن، فعالیت خوبی داشته اند. حاصل زحمت آنان، هم اكنون در قالب ۱۶ هزار پلیس مدرسه به بار نشسته است. این دانش آموزان، هم به صورت نمادین و هم به صورت جدی یاری رسان پلیس هستند. البته آموزش و پرورش نیز همكاری خوبی با ما در این رابطه داشته است. پلیس مدرسه در ساماندهی اطراف مدرسه و جلوگیری از تخلفات ساكن كه در كنار مدارس اتفاق می افتد، به ما كمك خواهد كرد.
● هر ساله با آغاز مهر، خودروهایی با نام سرویس مدارس نیز در خیابان های شهر ظاهر می شود. آیا در ساماندهی ترافیك عمومی شهر و اطراف مدارس، توجهی به این بخش شده است؟!
- ما در سال گذشته این موضوع را به صورت جدی پیگیری كردیم. امسال نیز هماهنگی های زیادی با اداره كل آموزش و پرورش داشته ایم. در نتیجه، آموزش و پرورش بخشنامه ای صادر كرد و مدیران و متولیان مدارس و انجمن اولیاء و مربیان را به نظارت بیشتر بر سرویس ها فراخواند. ما نیز به نوبه خود دستورالعمل های لازم را در قالب فرم های مشخص صادر كرده ایم. تجربه سال گذشته بسیار شیرین بود. ما در سال گذشته با نظارت دائم از وقوع كوچكترین اتفاقی جلوگیری كردیم، در حالی كه در سال های پیش از آن سرویس مدارس، موجب اتفاقات ناخوشایند چون فوت و یا جرح دانش آموزان می شدند. به عنوان مثال در دو سال پیش، به دلیل عدم معاینه فنی خودرو، یكی از سرویس های مدارس دچار سانحه و موجب كشته شدن چند دانش آموز شد. اما نظارت دائم ما در سال گذشته از این واقعه جلوگیری كرد. امسال هم ما به صورت جدی تر این برنامه را دنبال می كنیم. با پیگیری مسئولان و نظارت مستمری كه تا پایان سال تحصیلی خواهیم داشت وقوع چنین حادثه ای را غیرممكن می كنیم. ما بر اساس هماهنگی شهرداری تهران، تمامی سرویس ها را مجبور كردیم تا از برچسب ویژه ای استفاده كنند تا قابل شناسایی باشند.
●در مورد سیستم حمل و نقل عمومی آیا اتفاقی خواهد افتاد؟ چرا كه شهر در آغاز سال تحصیلی بار ترافیكی سنگین را تحمل می كند.
- شهرداری قول داده كه با آغاز مهر، تعداد ۷۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه كند. بر اساس هماهنگی های انجام گرفته، این قول، عملی می شود. از سویی همزمان با مهرماه، ورود بخش خصوصی به ناوگان اتوبوسرانی دوباره مورد توجه قرار گرفته است. البته اگر كار این بخش تنها در حوزه سرویس مدارس و ادارات نباشد، بی تردید تأثیرگذار است و ما نیز موافق آن هستیم، چرا كه بخش خصوصی باید درگیر حمل و نقل عمومی در سطح شهر شود. موضوع دیگر، تاكسیرانی است كه با ورود بخش خصوصی به آن و راه اندازی تاكسی بی سیم های مختلف، به خدمات رسانی در بخش حمل و نقل عمومی در سطح شهر كمك خواهند كرد.
اما آنچه دارای اهمیت است، زمان بندی مشاغل است كه باید به صورت جدی به آن توجه شود. بی تردید با تغییر ساعات آغاز به كار برخی از ادارات، بار ترافیكی صبحگاهی شهر تهران كمتر خواهد شد و حتی موجب كارآمدی سیستم حمل و نقل در ساعات خلوت خواهد شد و تعداد خودروهای شخصی نیز كاهش خواهد یافت.
اگر این طرح با همكاری دولت محترم در مهرماه آغاز شود و به جز بانك ها و مدارس، سایر مشاغل غیرضروری را در برگیرد، بی تردید شاهد ترافیك روان تری خواهیم بود. البته اهمیت این طرح در مزیت های اقتصادی و ترافیكی و اجتماعی و فردی است. مسلماً این اتفاق خوبی می تواند باشد و در ترافیك شهر نیز تأثیرگذار خواهد بود.
● اگر چه با اعمال و فراگیر شدن این طرح، تهران صبحگاهی خلوت تر خواهد داشت، اما با آغاز ماه مبارك رمضان، ترافیك عصرگاهی فشرده ای خواهیم داشت؛ آن هم در روزهای آغازین مهر.
- هر ساله با آغاز ماه مبارك رمضان كلیه پرسنل راهور در آماده باش هستند. از سویی با شناسایی كلیه مسیرهای پرتردد، كار ساماندهی ترافیك در عصرگاه، چندان سخت نخواهد بود. البته مسیرهای پرتردد عموماً در مناطق مركزی شهر قرار دارند. ما به اندازه لازم نیروی فعال برای ساماندهی پیش بینی كرده ایم. اما اگر در این راه كمك مردم نباشد، مشكلات ترافیكی بیشتری خواهیم داشت. بی تردید، تنظیم زمان توسط آنان و برنامه ریزی برای زمان تعطیلی كار و ورود به خیابان دارای اهمیت است. مردم می توانند با ما همكاری كنند. در انتخاب زمان و مسیر حركت.
● بعد از تقریباً یك سال این سؤال همچنان در ذهن مردم است كه آیا طرح زوج و فرد خودروها ادامه خواهد داشت؟
- طرح زوج و فرد خودروها فعلاً ادامه دارد و اصلاً قرار نیست كه لغو شود. تا پایان سال به طور قطعی این طرح اجرا خواهد شد. البته ما در مناطق اجرا شده، وضعیت مطلوبی را شاهد بودیم. مردم نیز با این طرح به خوبی هماهنگ شدند. البته در ماه های اولیه در مرزهای ورودی به طرح دچار مشكل بودیم. اما از ابتدای سال جاری دیگر مشكلی نداشتیم. الان هم با آغاز مهر و افزایش ۳۰ درصدی ترافیك، این طرح می تواند كمك كننده باشد.
البته من معتقدم كه طرح زوج و فرد خودروها، نمی تواند در درازمدت جوابگو باشد. اگر این طرح بخواهد ادامه یابد، تا چند سال دیگر به دلیل افزایش تعداد خودروها، مشكلی از ترافیك تهران را حل نخواهد كرد. این طرح مقطعی است. ما باید فكر دیگری بكنیم. یا باید بنزین را گران كنیم و یا طرح ترافیك را به كل تهران نیزگسترش دهیم.
● شما در حالی از اعمال محدودیت های ترافیكی بیشتر سخن می گویید كه به تازگی افزایش سهمیه های آرم طرح ترافیك شنیده شده است، آیا این نظر می تواند درست باشد؟!
- ما خلاء مجوز برای ورود به محدوده طرح داریم. اما به دلیل ترافیك سنگین نیز نباید آرم طرح ترافیك زیادی صادر كنیم. اگرچه ممكن است كه تعداد ۲۰ هزار دستگاه خودرویی كه در نتیجه افزایش آرم طرح ترافیك به مركز شهر وارد می شوند، در مقابل بیش از نیم میلیون خودرو خارج از محدوده زوج و فرد، چندان قابل توجه نباشد، اما این یك واقعیت است كه ما هر چه آرم های طرح ترافیك را اضافه كنیم، با مشكل بیشتری روبه رو می شویم. از سویی این كار یك نیاز ضروری است.
به عنوان مثال بیماران خاص باید از طرح ترافیك به صورت ویژه استفاده كنند. شاید كسی تصور نكند كه در محدوده طرح ترافیك، بیش از ۲۷ مركز دیالیز وجود دارد. بیماران دیابتی، معلولین، نابینایان، جراحان، سرویس های امدادی و حتی سرویس های مدارس، به طرح نیاز دارند. من فكر می كنم كه افزایش سهمیه ۲۰ هزار عددی از آرم های طرح ترافیك اجتناب ناپذیر است.
عباس ثابتی راد
منبع : روزنامه همشهری