جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
سینمای کمدی فاقد جایگاه قابل اعتنا
برای تعریف سینمای کمدی ایران میتوان آثار مربوط به این ژانر را در سه دورهی پیوسته مورد ارزیابی قرار داد. سینمای کمدی طی این سه دوره تنها از منظر نوع پرداخت تغییرات جزیی داشته و متأسفانه به جز معدود آثاری هیچگاه نتوانسته در سینمای بدنه جایگاه قابل اعتنایی پیدا کند.
آغاز حیات ژانر کمدی در سینمای ایران به تولد سینما در کشور ما بازمیگردد. نخستین آثار سینمایی همواره انگارههای کمیک را در لحن پرداختشان به صورت پنهان و آشکار به همراه داشتهاند. این انگارهها در فیلمفارسیها هم نمود پیدا کرده و بیشتر در قالب گفتار کمیک آن هم در سطح خودنمایی میکنند. در میان آثار دورهی نخست در این گستره، که مرحلهی مقدماتی و شکلگیری است، کمتر به فیلمهای قابل توجه کمیک برمیخوریم.
دورهی دوم با تولید آثار قابل توجهتری مثل اجارهنشینها آغاز میشود و حتی با شکل متفاوت و در قالب تلفیق ژانرها و آزمون سبکها خود را در فیلمی چون ناصرالدینشاه آکتور سینما نشان میدهد، اما این تولد پربار به دلیل بیثباتی ساختاری تداوم ندارد. کمدی بعد از این در قالب مضامین و ساختارهای آشفته و غیراصولی ادامه پیدا میکند و آثاری نظیر روز باشکوه و تحفهی هند را به دنبال میآورد که هیچگاه ثبات و استمرار این سینما را متضمن نیستند.
اما در گسترهی سوم، سینمای کمدی که یک دورهی گذار از مضامین اجتماعی را تجربه کرده و به همین خاطر لحن پرداخت و بهویژه بسترهای داستانیاش را بهشدت تحت تأثیر سلیقهی اجتماعی مخاطبانش میبیند، این سینما ظاهری اجتماعی، نقادانه و حتی سیاسینما پیدا کرده است؛ در عین حال دورهی سوم به لحاظ حجم تولید آثار، زمینههای پرداختن به فیلمهای کمدی بیشتری را فراهم کرده هرچند که این رشد کمّی هیچگاه باعث تثبیت کمدی در سینمای بدنه نشده است. در میان آثار پرتعداد سالهای اخیر، از کمدیهای سطحی و مبتذل شبهتلویزیونی نظیر اخراجیها تا کمدی تکاملیافته و تکرارشدهی انتقادی دههی ۶۰ مثل آتشبس، کمدیهای تازهتری چون قاعدهی بازی را میتوان سراغ گرفت که قصد قالبپذیری در سبک را دارند. به هر حال آن چه مهم به نظر میرسد این است که سینمای کمدی ایران در سومین دورهی حیاتش آثار دورههای پیشین را در کنار کارهای جدیدتر امروز شامل شده است.
من معتقدم سینمای کمدی با در نظر گرفتن برخی استثنائات در راه ورود به دورهی جدیدی است که احتمالاً منجر به تثبیت ژانر در ساختار سینمای ایران خواهد شد.
مهدی نصیری
منبع : سوره مهر
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات دانشگاه تهران عراق رهبر انقلاب احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم روز معلم نیکا شاکرمی مجلس
سیل هواشناسی آتش سوزی تهران شهرداری تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه پلیس فضای مجازی معلم سلامت زلزله
قیمت خودرو سهام عدالت تورم قیمت طلا سازمان هواشناسی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان ساواک موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ سینمای ایران تبلیغات نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی سینما عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس انگلیس نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر علی خطیر بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
اپل هوش مصنوعی فناوری آیفون گوگل ناسا مدیران خودرو تلفن همراه
خواب فشار خون چای کبد چرب دیابت