چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


پورشه سوییسی، کوسه قاتل


پورشه سوییسی، کوسه قاتل
از قدیم سوییسی‌ها به خاطر دقت و وسواسشان در صنایع خاص مثل ساعت‌سازی شهره عالم بوده‌اند.اصولا ساخته‌های صنعتی كوچك آنها همواره با ظرافت خاصی همراه بوده است. اما امروز با یكی از ساخته‌های عجیب سوییسی‌ها آشنا می‌شوید كه بسیار بزرگتر از یك ساعت مچی است. در میان شركت‌های صنعتی فراوان در سوییس یك كارگاه ویژه تیونینگ نیز به چشم می‌خورد كه كارش را بر روی یك محصول آلمانی انجام می‌دهد. شركت "رین اسپید" به صورت تخصصی بر روی اتومبیل‌های پورشه كار می‌كند و بدون تردید كارش را هم خوب انجام می‌دهد. "رین اسپید چاپستر" درواقع یك پورشه كاین است كه با تغییرات ظاهری و باطنی تبدیل به یك سوپراتومبیل شده است. به چهره‌اش نگاه كنید، انگار یك كوسه خون‌آشام با آن چشمان نافذش به دنبال شكار می‌گردد.
نمای بیرونی
قبل از هر چیز تغییرات ظاهری رین اسپید چاپستر نظرها را به خود جلب می‌كند. گلگیرها باد كرده‌اند، سپرها پهن‌تر شده و كانالهای عبور هوا بزرگتر شده‌اند و چرخها نیز خیلی حجیم‌تر از معمول به نظر می‌آیند. بالای سپر و پشت گلگیرهای جلو هم شكافهایی دیده می‌شود كه به زیبایی رین اسپید كمك زیادی كرده است. رین اسپید چاپستر از روی یك مدل پورشه كاین توربو گرته‌برداری شده و برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی خودرو در ژنو به نمایش درآمد. بازدیدكنندگان نمایشگاه وقتی به محل نمایش پورشه سوییسی رسیدند نتوانستند با بی خیالی از آن بگذرند. روی تابلو ارقام گیج‌كننده‌ای دیده می‌شد كه رین اسپید چاپستر را از دیگران متمایز می‌كرد. سوییسی‌ها موفق شده‌اند با كمك یك سیستم توربو دوگانه (TWIN) ۵۹۲ اسب بخار نیرو در اختیار پورشه قصه ما قرار دهند. برای استفاده از این نیروی لایزال باید تمهیدات دیگری هم اندیشیده می‌شد. این بود كه بدنه كاین را مثل یك ورزشكار قلچماق فوتبال آمریكایی عضلانی و تنومند كردند. با این ترتیب ارتفاع كاین ۷۵/۲ اینچ بلندتر شد و پهنای آن هم بیشتر شد. سپر جلو دوباره طراحی شد تا كانالهای هوا برای خنك كردن دیسك‌های ترمز جلو بزرگتر شوند وهوای بیشتری هم به شبكه رادیاتور برسد. كانالهای ورودی هوا برای دیسك‌های ترمز بی‌شباهت به آبشش‌های یك كوسه قاتل نیست و شبكه رادیاتور هم به سان دهان باز همان كوسه است.
نمای داخلی
فضای داخلی رین اسپید چاپستر هم با تغییرات زیادی مواجه شده است. قبل از هر چیز فرمان سه شاخه چاپستر است كه خودنمایی می‌كند. فرمان جدید شبیه به سكان فضاپیماها شده و جای انگشتها به زیبایی روی آن كنده‌كاری شده است. صندلی‌ها با چرم عالی مفروش شده و روی كنسول هم سیستم ناوبری و بقیه سیستم‌های صوتی و تصویری با آرایشی جدید جای گرفته‌اند. صفحات نمایشگر سرعت و دور موتور، سفیدرنگ شده‌اند تا حالت اسپرت را بیشتر نشان دهند. كمی جلوتر و زیر كاپوت جلو، موتور رین اسپید قرار گرفته است. موتور هشت سیلندر "وی" شكل با حجم ۵/۴ لیتر با كمك سیستم دوگانه توربوشارژر ۵۹۲ اسب بخار تولید می‌كند و این نیرو با گیربكس شش سرعته نیمه اتوماتیك (سیكوئنشال) هر چهار چرخ را به حركت درمی‌آورد. نیروی موتور آنقدر زیاد است كه جثه ۲۴۷۷ كیلوگرمی رین اسپید چاپستر در عرض ۴/۴ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ كیلومتر می‌رسد. اما سرعت نهایی رین اسپید چاپستر هم حیرت‌آور است. این غول آهنین می‌تواند تا نزدیكی ۲۹۰ كیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد، در حالیكه سرعت پورشه كاین توربو حداكثر ۲۵۵ كیلومتر است. درست به موازات چنین شتابگیری دیوانه‌واری رین اسپید توانایی فوق‌العاده‌ای در توقف دارد. این كوه متحرك با توجه به دیسك ترمزهای غول‌پیكر در آزمایش توقف هم موفقیت‌آمیز عمل می‌كند و می‌توان به راحتی به آن اعتماد كرد. در مورد سیستم تعلیق آن هم باید گفت كه تا حد زیادی به اصل خود وفادار است. همان سیستم فنربندی گازی كه باعث تغییر ارتفاع پورشه كاین می‌شود در رین اسپید هم دیده می‌شود، با این تغییر كه چرخهای رین اسپید متشكل از رینگ آلیاژی ۲۳ اینچی هستند و روی آنها لاستیك‌های كانتیننتال با پهنای ۳۱۵ میلی‌متری قرار گرفته‌اند.
گران مثل ساعت سوییسی
خوب البته تعجبی ندارد كه پورشه سوییسی گرانتر از حد تصور باشد. برای شروع عدد ۴۶۰ هزار دلار بسیار گیج‌كننده است، اما در هر حال این رقم برای یك كاردستی واقعی پرداخت می‌شود كه در آن مهندسی آلمانی و پرداخت سوییسی دیده می‌شود. گرچه رین اسپید چاپستر در تیراژ انبوه تولید نخواهد شد اما قطعا مشتریان خاص خود را خواهد داشت. بسیاری از آنهایی كه ساعت گرانقیمت رولكس چند میلیون دلاری بر دست دارند می‌دانند كه ارزش كار سوییسی‌ها چقدر است.
منبع : مجله گسترش صنعت