یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


یکسال با آنچه در مخابرات کشور گذشت


یکسال با آنچه در مخابرات کشور گذشت
موبایل ایرانی طی یک سال گذشته شاهد اتفاقات بی شماری در بخش های مختلف بود. اتفاقاتی که شاید بتوان برای هر یک از آنها سر فصلی جداگانه اختصاص داد. اما به باور بسیاری از کارشناسان حذف هزینه نمایشگر، بررسی قیمت پیامک و جنجال های حاشیه ای آن، سرانجام نامشخص GPRS همراه اول، بلاتکلیفی سرویس و آیین نامه MMS اپراتور دوم و انتظار همیشگی برای عرضه سهام شرکت مخابرات به بورس و خصوصی سازی این شرکت مهمترین وقایعی بود که در تقویم سال ۱۳۸۶ به ثبت رسید.
● رکورد شکنی جدید
بر اساس روال سال های گذشته اولین خبر موبایل ایرانی در سال ۸۶ به ارایه آمار ارسال پیامک و کیفیت تلفن همراه در ایام نوروز باز می گشت.
در نخستین روز سال جاری، مشترکان اپراتور اول (دولتی)، اپراتور دوم (ایرانسل) و تالیا که حدود ۵/۱۷ میلیون مشترک را شامل می‌شوند، بیش از ۱۳۶ میلیون پیام کوتاه ارسال کردند. در نخستین روز از سال ۱۳۸۶، ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک موبایل دولتی، ۱۱۸ میلیون پیام کوتاه ارسال کرده‌اند که به گفته داوود زارعیان، مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، ۸۰ درصد از این تعداد با موفقیت ارسال شده است. اگر متوسط قیمت ارسال هر پیامک را ۱۴ تومان فرض کنیم ارسال این ۱۱۸ میلیون پیامک برای اپراتور اول آن هم تنها در نخستین روز از سال ۸۶ در آمدی معادل یک میلیارد و ۶۵۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای شرکت ارتباطات سیار به ارمغان آورد که شاید آن این رقم را بتوان گران ترین عیدی و هدیه را به حساب آورد.
مشترکان اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) نیز که حدود ۸۵۰ هزار نفر را شامل می‌شدند در این روز، حدود ۱۰ میلیون پیام کوتاه ارسال کرده‌اند. این درحالی بود که ارسال پیام کوتاه توسط مشترکان ایرانسل تا پنجم فروردین ماه رایگان بوده است. ۶۵۰ هزار مشترک اولین شبکه مستقل تلفن همراه اعتباری کشور (تالیا) نیز در نخستین روز سال ۸۶ بیش از ۷ میلیون و ۴۴۸ هزار پیام کوتاه ارسال کرده‌اند.
با این تفاسیر و به گفته مدیرکل روابط عمومی مخابرات ایران، تا روز ششم سال جدید روزانه بطور متوسط ۵۵ تا ۶۰ میلیون پیام کوتاه توسط ۱۶ میلیون مشترک موبایل دولتی ارسال شده است. گفتنی است رکورد قبلی در بخش ارسال پیامک به عید قربان سال ۸۵ باز می گشت.
زمانی که مدیران روابط عمومی و مردان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین روزهای سال ۸۶ با افتخار از آمار و ارقام پیامک های ارسالی صحبت می کردند شاید اصلا تصور نمی کردند که تنها چند ماه بعد تعرفه پیام کوتاه و در آمدهای میلیاردی و نجومی اپراتور دولتی از این محل به یکی از بحران های اصلی وزارت آی سی تی در سال ۸۶ تبدیل شود. بحرانی که حتی در روزهای پایانی سال با اعلام خبر کاهش پیامک فارسی و افزایش تعرفه پیامک لاتین در سال ۸۷ ابعاد تازه ای به خود گرفت که در ادامه این گزارش به آن اشاره خواهد شد.
موبایل ایرانی اما بر خلاف سال های گذشته نوروز ۸۶ را با کیفتی مطلوب پشت سر گذاشت. کیفیتی که به گفته وحید صدوقی مرهون افزایش ظرفیت سوئیچ در شهرها و استان های گوناگون کشور بود.
اپراتور اول اما سال کاری ۸۶ را با آغاز واگذاری های سیم کارت های ثبت نامی در بهمن ماه سال گذشته آغاز کرد. واگذاری که در این دوره فرق عمده ای هم با دورهای گذشته داشت و آن هم آغاز واگذاری سیم کارت های اعتباری دولتی علی رغم تمام مخالفت ها بود.
۱۵ فروردین ماه یعنی درست نخستین روز کاری سال ۸۶، وفا غفاریان رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در گفت و گویی عنوان داشت تمام سیم‌کارت‌های ثبت‌نامی بهمن‌ماه سال ۸۵، اعم از دائمی و اعتباری تا پایان اردیبهشت‌ماه واگذار می‌شوند و تنها بخش جزیی از سیم‌کارت‌های اعتباری در چند استان باقی می‌ماند که واگذاری آن‌ها نیز در خردادماه به پایان خواهد رسید.
سه روز بعد از اعلام این خبر توسط رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران و آن هم درحالی که به گفته وی واگذاری ها در برخی از استان ها با محدودیت همراه بوده است، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز ثبت نام سیم کارت دولتی پس از اتمام واگذاری سیم کارت های سال گذشته و از خرداد ۸۶ خبر داد.
وزیر ارتباطات همچنین در خصوص به روز کردن واگذاری سیم کارت در کشور نیز به نیاز ۴۰ میلیونی تلفن همراه اشاره و عنوان کرده بود: این طرح با همکاری پیمانکاران عمومی (GC)ها، ایرانسل و تالیا امسال ( یعنی سال ۸۶ ) اجرا خواهد شد. اتفاقی تا آخرین روزهای سال نه تنها محقق نشد بلکه بالغ بر ۳ میلیون مشترک اپراتور اول نیز همچنان در صف دریافت سیم کارت های اعتباری خود، به استقبال بهار ۸۷ رفتند تا شاید باری دیگر و با وعده ای تازه از سوی مسولان، این برنامه در سال ۸۷ محقق شود.
اما وحید صدوقی در نخستین روزهای سال اولویت فعالیت‌های اپراتور اول در سال ۸۶ را به روزرسانی سیم کارت تلفن همراه برای کلیه‌ متقاضیان عنوان کرد و گفت: ارتقای کیفیت سرویس‌ها و تنوع آن‌ها و ایجاد زمینه‌ رقابت سالم میان اپراتورهای فعال در کشور برای ارایه‌ خدمات بهتر از برنامه‌های مهم حوزه‌ تلفن همراه کشور است.
اما هنوز چند روز از اعلام برنامه های آرمانی ارتباطات سیار برای سال جدید نگذشته بود که اختلالات شبکه با قطع ارتباط برخی از مشترکان کدهای ۷ و ۸ آغاز شد. بعدها مشخص شد قطعی هایی که با گذشت بیش از ۱۰ روز از آن گلایه بسیاری از مشترکان تازه اپراتور اول را به دنبال داشت به دلیل مشکل نرم افزاری در محاسبه صورتحساب آن ها بوده است.
شرکت ارتباطات سیار با لحاظ یک برنامه تشویقی در بهمن ماه ۸۵ اعلام کرده بود قسط دوم مشترکان در اولین قبض آن ها درج خواهد شد. اما این مسئله باعث شده بود تا بسیاری از مشترکان کد ۷ و ۸ درحالی که هنوز اولین قبض آنها صادر نشده بود به عنوان بدهکار محسوب شده و ارتباطشان قطع شود. این موضوع در حقیقت اولین مشکل کاربران اپراتور اول و آغازگر سایر اختلالات سال ۸۶ بود.
بهنام رئوف
منبع : تلنا