یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

مانتی پایتن و جام مقدس - Monty Pyyhon And The Holy Grail


مانتی پایتن و جام مقدس - Monty Pyyhon And The Holy Grail
سال تولید : ۱۹۷۵
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : مارک فورستیتر
کارگردان : تری گیلیام و تری جونز
فیلمنامه‌نویس : گراهام چاپمن، جان کلیز، اریک آیدل، مایکل پالین، جونز، و گیلیام.
فیلمبردار : تری بدفورد.
آهنگساز(موسیقی متن) : نیل اینس.
هنرپیشگان : چاپمن، کلیز، گیلیام، آیدل، جونز، پالین و جان یانگ.
نوع فیلم : رنگی، ۹۰ دقیقه.


سال 932 پس از میلاد «آرتور شاه» (چاپمن) از «سِر بِدوِر» (جونز)، «سِر لانسلوی شجاع» (کلیز)، «سِر گالاهاد» (پالین)، «سِر رابین نه چندان شجاع» (آیدل) و سِری که هرگز نمی‌بینیم، می‌خواهد در میز گرد به او بپیوندند؛ اولین هدف آنان کاملات است، ولی به آنان گفته می‌شود که دنبال جام مقدس بگردند. در نزدیکی یک قلعه فرانسوی، شوالیه‌ای فرانسوی به آنان نیش و کنایه می‌زند. مورخی مشهور می‌گوید که شوالیه‌های میزگرد تصمیم گرفتند تک‌تک به دنبال جام مقدس بروند و هر کدام با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند: «سِر رابین» با «شوالیه سه‌سرِ» پُرحرف روبه‌رو می‌شود؛ «لانسلو» دوشیزه‌ای را نجات می‌دهد، ولی بعدتر می‌فهمد که او در واقع پسر پادشاه قلعه مرداب است؛ «آرتور» و «بِدِور» به توصیه یک غیب‌گو، با قربانی کردن یک بوته‌زار، شوالیه‌های «نَه» را آرام می‌کنند. در همین بین، پلیس به‌دنبال قاتل مورخ مشهور می‌گردد. بالاخره همه شوالیه‌ها به هم می‌پیوندند و «تیم جادوگر» (کلیز) آنان را به غاز کاربانوگ راهنمائی می‌کند تا با هیولائی بجنگند؛ «آرتور» و «بِدِور» از پل مرگ می‌گذرند و بالاخره وارد مخفیگاه جام مقدس می‌شوند، ولی روی باروهای قلعه، دوباره شوالیه فرانسوی منتظرشان است. «آرتور» برای نبرد آماده می‌شود که پلیس سر می‌رسد، قاتلان مورخ را دستگیر می‌کند و فیلم ناتمام می‌ماند.
* مانتی‌پایتن و جام مقدس از بعضی جهات کاملاً با کار قبلی این گروه و حالا برای چیزی کاملاً متفاوت (ایان مک‌ناتن، 1972) متفاوت است: به‌جای رجوع دوباره به طرح‌های تلویزیونی‌شان، آنان ایده‌ها و موقعیت‌های تازه‌ای را یافته‌اند و در برابر پس زمینه زیبا و مه گرفته اسکاتلند آنها را پرداخته‌اند. آنان دلاوران میزگرد هستند که دنبال جام مقدس می‌گردند (به اضافه تک و توکی از ناظران پُرچانه و حریفان سرسخت). مقدار قابل توجهی از دست مایه شوخی‌ها از ژانر رُمانس‌های قرون وسطائی می‌آید. میان‌پرده‌های نقاشی متحرکِ گیلیام هم متکی به نقاشی و خوش‌نویسی قرون وسطائی است.