چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
شکلگیری مجلس کارآمد از آرزو تا واقعیت
اگر مجلس به عنوان «خانه ملت» باور شود که باید چنین باشد آنگاه مطلوب خواهد بود که برای همه ملت در آن «جا» باشد و بتواند همه را نه به طور فیزیکی در خود بپذیرد. بنابراین کسانی که بر در این خانه نشستهاند و نگهبان آن هستند نمیتوانند و نباید به اهل خانه با بدبینی بنگرند و شرایط ورود به خانه خود را احراز مواردی بدانند که امکان اثبات بر اساس مدارک قطعی و مستندات قانونی ندارد و به برداشتهای اشخاص برمیگردد.
نکته دیگر امکان ورود نمایندگان طیفهای مختلف فکری و صنفی به خانه خود است این خانه باید تصویر کننده خانواده بزرگ «جامعه ایرانی» باشد و مسیر ورود برای همه کسانی که «قانون اساسی» را پذیرفتهاند که نشانه «اهلیت» این خانه است، از گروهها و سلیقههای گوناگون فکری و سیاسی گشوده گردد تا در صورت کسب اعتماد و رأی مردم بتوانند در آن حضور یابند و نماینده گسترده طرفداران فکری و حامیان خود در اداره امور کشور باشند. علاوه بر آن صنوف و طبقات مختلف این جامعه بزرگ خود نقطه نظراتی دارند که جای آن در خانه ملت نباید خالی بماند.
فرهنگیان، کارمندان دولت، کارگران، کسبه و اصناف، بهعنوان گستردهترین قشرهای جامعه نیاز دارند به طور مشخص نمایندگانی داشته باشند که منافع آنها را به دیگران گره بزنند و در ذیل «منافع ملی» پیگیر باشند و نظام مند کنند. تحقق این امر با رویکرد حزبی در تشکیل مجلس قابل حصول است. احزاب طرفداران فکری خود را در این صنوف شناسایی و با تلفیق نظرات حزبی و صنفی و هماهنگ کردن آنها در جهت منافع مشترک و ملی فهرست نامزدها را تنظیم و به مردم ارائه میکنند.
وظیفه و کارکرد مجلس قانونگذاری، نظارت بر عملکرد مسوولان مختلف و فضاسازی سیاسی و اجتماعی از طریق نطقها و موضعگیریهای جمعی و فراکسیونی است.
شاید ما از معدود کشورهایی باشیم که از تراکم و حجم انبوه قوانین رنج میبریم و مجلسمان در قانونگذاری بسیار پرکار است.
تعدد و تنوع و حجم قوانین به حدی است که در موارد بسیاری مجریان در تصمیمگیری دچار سردرگمی و بلا تکلیفی میشوند و مواجه شدن با واقعیتهای اجرایی و تنگناهای قوانین و تعدد مصوبهها آنها را وامیدارد تصمیمی بگیرند که در مواقعی بعضی از مقررات نادیده شوند. در مواردی تعبیر و تشخیص مدیر از مفهوم آنچه به تصویب رسیده متفاوت با آن چیزی است که ناظران و بازرسان متعدد و متنوع دستگاههای نظارتی برداشت کردهاند در آن صورت پروندهها تشکیل میشود و اتهامها به مدیرانی که به هر حال همه توان خود را به کار گرفتهاند متوجه میگردد که برای کشور مصیبت بار است و قدرت تصمیمگیری و ریسک پذیری مدیران را به شدت کاهش میدهد.
اکتفا به قوانین اصلی و مادر در ترسیم جهتگیریهای اجرایی، اهتمام به رفع تداخل و تناقضها و تشابههای قوانین و کاهش حجم آنها یا لااقل کنترل شتاب رشد تصاعدی مصوبات قانونی و متقابلاً اعتماد به مدیران و دستگاههای اجرایی در مجلس آینده اهمیت بالایی دارد و از سوی دیگر اختصاص قسمت خیلی بییشتری از اوقات مجلس برای بررسی و نقد و «اعمال نظارت ملت» بر عملکرد دستگاهها به مراتب تأثیر بیشتری در حسن اداره امور میتواند داشته باشد. خاطرنشان میکنم تنزل شأن نظارتی مجلس در حدی که اغراض شخصی و قدرتطلبی در عزل و نصبها و اعمال نفوذ برای انتصاب استخدام، عقد قراردادهای پیمانکاری و... با تهدید به سوال ، استیضاح و تحقیق و تفحص پشت کردن به سوگندی است که در آغاز حضور در مجلس ایراد میشود و زیرپا گذاشتن مصالح و منافع ملی و مصداق بهرهگیری غیرقانونی از موقعیت شغلی است که به هیچ وجه در شأن مجلس مطلوب نمیباشد که با ساز و کار و روش قانونی و به رسمیت شناختن و رعایت حوزههای اختیارات و مسوولیت دستگاهها و نیز اطلاعرسانی و روشن کردن افکار عمومی امکان مهار کردن دارد.اما اولویتهای کار مجلس با نگاهی به وضع موجود و موقعیتی که در آن قرار داریم مشخص میشود. در این مورد نیازی به کشتن مجلس ایده آل نیست و حرکت اصلاحی در عین توجه به واقعیات راهگشاتر است. اگر چه تصویر ایدهآل میتواند جهت روشنتری به حرکتها بدهد.
در میان انبوه مسایلی که کشور با آن دست به گریبان است، مواردی بسیار مهم و فوری هستند که مجلس با نگاه به مصالح و منافع ملی باید به آن بپردازد. در سیاست خارجی تعدد مراکز تصمیمگیری، موضعگیریهای بعضاً ناهماهنگ در مراکز موازی و بهکارگیری ادبیات و الفاظ نامناسب در بیان مواضع نظام اعتبار کشورمان را در جامعه جهانی تنزل داده است بهطوری که از گوشه و کنار نغمههای شوم و ناسازگاری ساز میشود و پروندههایی برایمان در شورای امنیت گشوده شده و زبان تهدید علیهمان به کار رفته است. در این که باید از حقوق قطعی خود در جامعه جهانی به شایستگی دفاع کنیم تردیدی نیست، اما اینکه با کمتوجهی به عواقب گفتار و رفتار بهانه به دست بدخواهان نظام دهیم، نیز قابل قبول نیست. به نظر میرسد مجلس شورای اسلامی میتواند و لازم است سامان جدیدی به سیاستهای خارجی و روابط بینالمللی مان بدهد.
موضوع دیگر پرداختن به ساماندهی اقتصاد نابسامان و مهار تورم لجام گسیخته است که به واقع مردم را رنج میدهد. جلوگیری از اعمال تصمیمات خلقالساعه و فاقد پشتوانه کارشناسی و اعمال قدرتهایی که به ظاهر توجیه اصلاح ضوابط و عملکردها به سود طبقات کمدرآمد دارد و در عمل آثار مخربی بر زندگی همین طبقات داشته و بر شکاف بین فقیر و غنی افزوده است و هدایت مجریان به سمت پایبندی به اجرای قوانین و برنامه توسعه و چشمانداز ۲۰ ساله از اولویتهای کار خواهد بود.
موارد دیگری از چالشهای فرآروی جامعه مانند گسترش فضای پلیسی، آلوده شدن حوزه فرهنگی و اعتقادی به انواع خرافه که متأسفانه کمتوجهی مراکز پرقدرت فرهنگی و حوزوی را هم به همراه داشته است وجود دارد که به حل و فصل آن باید همت گماشت و برای تأمین فضای با نشاط و امیدوار و مستعد سازندگی و پیشرفت که از مجلس «عصاره فضایل ملت» انتظار میرود باید برنامهریزی نمود.
منبع : مجلس هشتم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حماس دولت سیزدهم آمریکا رافائل گروسی دولت رهبر انقلاب اصفهان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان رئیس جمهور مجلس
سلامت تهران بارش باران هواشناسی شهرداری تهران قتل حجاب پلیس آموزش و پرورش فضای مجازی شهرداری وزارت بهداشت
خودرو مسکن حقوق بازنشستگان مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینما تئاتر دفاع مقدس سریال سینمای ایران موسیقی کتاب
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون مایکروسافت گوگل باتری فضاپیما ماهواره
بیماران خاص استرس کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون