جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
مزیت های حمل و نقل ریلی از نظر مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست
این مقاله ضمن مقایسه دو بخش حملونقل ریلی و جادهای از لحاظ مصرف انرژی، به اثبات این مطلب میپردازد که کاهش مصرف انرژی بخش حملونقل در گروی تغییر ترکیب فعلی سهم هر یک از این بخشها و حرکت به سوی افزایش سهم بخش حملونقل ریلی میباشد. مطلب زیر گزیدهای از نتایج این تحقیق است:
بخش حملونقل به عنوان یکی از بزرگترین مصرفکنندگان فراوردههای نفتی، سالیانه حدود ۴۰ درصد از کل فراوردههای نفتی را مصرف میکند و از بخشهای مؤثر در مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست میباشد.
به منظور امکانپذیر ساختن مقایسه شدت مصرف انرژی در دو بخش حمل و نقل جادهای و ریلی بایستی موارد زیر را در نظر گرفت:
سوخت مصرفی راهآهن تنها گازوییل است در حالی که بخش جاده از ۳ نوع سوخت گازوییل، بنزین و گاز استفاده میکند.
بر طبق آمار، نسبت مصرف سوخت در بین وسایط نقلیه جادهای و ریلی در بخش حمل بار، با توجه به نوع وسیله نقلیه (کامیون و تریلی) از یک به شش تا یک به نه متفاوت میباشد. در بخش مسافر نیز نسبت مصرف گرچه بسیار نزدیکتر است اما راهآهن همچنان کمتر از جاده در بخش مسافر سوخت مصرف مینماید .
به منظور بررسی بهتر عملکرد بخشهای حملونقل واحدی بنام واحد حمل تعریف میگردد که در آن یک نفر-کیلومتر با یک تن-کیلومتر مساوی فرض میشود. با استفاده از تعریف واحد حمل، آمار نشان میدهد که بخش حملونقل جادهای به ازای واحد حمل در حدود ۷ برابر بیشتر از حمل و نقل ریلی سوخت مصرف میکند. بنابراین شدت مصرف سوخت در جاده حدود ۷ برابر راهآهن خواهد بود.
بر اساس آمار، در کشورهای اروپایی به دلیل بالا بودن کارآیی در مصرف انرژی، نسبت مصرف در بخش حملونقل جادهای و ریلی به یکدیگر نزدیکتر است. با این حال همچنان مزیت راهآهن نسبت به جادهای در مصرف سوخت مشهود میباشد.
شاخصترین دلایل تفاوت شدت مصرف سوخت راهآهن و جاده به شرح ذیل میباشند:
۱- بهرهوری پایین حمل بار و مسافر در جاده که ناشی از پایین بودن ضریب حمل بار و خالی حرکت کردن وسایط نقلیه جادهای میباشد.
۲- بر طبق استانداردهای بینالمللی نسبت مصرف سوخت در راهآهن و جاده باید به صورت ۲ به ۱ یا ۳ به ۱ باشد. فرسودگی و کهنگی ناوگان جادهای و ریلی، عمر بالای ناوگان و شرایط جغرافیایی جادهها و ریلها در ایران باعث گردیده این نسبت در حدود ۷ به ۱ باشد.
۳- هزینههای خارجی آلودگیهای ناشی از مصرف سوخت در بخش حملونقل زمینی زیاد است که باز هم سهم حمل و نقل جادهای در هزینه خارجی بیش از حملونقل ریلی است. این هزینه ناشی از میزان تصادفات و میزان آلایندههای سوختی میباشد.
بخش جادهای ایران بیش از ۵/۶ برابر راهآهن آلاینده تولید میکند. علاوه بر آلایندهها، هزینههایی همچون هزینه ناشی از اشغال زمین و هزینة آلودگی صوتی نیز وجود دارد که چنانچه در زیر مشاهده می شود این هزینه ها موجب مزیت حملونقل ریلی نمی گردند:
- جاده به ازای هر واحد حمل ۲/۱۷۳ کیلومتر مربع و راهآهن به ازای هر واحد حمل ۵/۱۷۸ کیلومتر مربع فضا اشغال مینمایند.
- اطلاعات اولیه نشان میدهد وسایط نقلیه موتوری به طور متوسط حدود ۸۰ دسیبل و هر لکوموتیو ۱۲۰ دسیبل آلودگی تولید مینماید.
راهآهن صرفههای اقتصادی بسیاری از نظر مصرف انرژی و تولید آلایندهها دارد که به برخی از آنها اشاره گردید. در این شرایط برای بهرهگیری از این مزایا میبایستی سهم بخش ریلی از بازار حملونقل به طور منطقی تعیین و تلاش گردد تا این بخش جایگاه مناسب خود را در بازار بدست آورد .
منبع : شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر یسنا قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم
فضای مجازی شهاب حسینی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
کولر هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی