جمعه, ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 10 May, 2024
مجله ویستا


‌افق ‌چاپ‌


‌افق ‌چاپ‌
به ‌خاطر ‌در ‌دسترس ‌قرار ‌گرفتن ‌اطلاعات ‌بی‌‌شمار ‌از ‌طریق ‌محتوای ‌موجود ‌در ‌اینترنت، ‌نیاز ‌به ‌چاپ ‌این ‌اطلاعات ‌ ‌كه ‌قبلاً ‌در ‌دسترس ‌نبود ‌به ‌شدت ‌از ‌طریق ‌رسانه‌های ‌مختلف ‌افزایش ‌یافت. ‌حالا ‌چاپ ‌لیبل‌ها، ‌پژوهش‌ها، ‌خبرها، ‌اطلاعات ‌سرگرم‌كننده ‌به ‌رایج‌ترین ‌امور ‌تبدیل ‌شده ‌است.
باید ‌سپاسگزار ‌سرعت ‌تحولات ‌در ‌اینترنت ‌باشیم. ‌این ‌گسترش ‌اینترنت ‌از ‌صبوری ‌ما ‌كاسته ‌و ‌به ‌توقعات ‌ما ‌افزوده ‌است. ‌مصرف‌كنندگان ‌اكنون ‌به ‌كیفیت ‌عالی ‌و ‌به ‌پرینترهای ‌رنگی ‌ارزان ‌دسترسی ‌دارند ‌و ‌این ‌دسترسی ‌به ‌تكنولوژی‌های ‌پیشرفته ‌عملاً ‌هر ‌آن‌كه ‌را ‌كه ‌به ‌نشر ‌رومیزی ‌دسترسی ‌دارد ‌و ‌از ‌نرم‌افزارهای ‌دوستدار ‌كاربر ‌استفاده ‌می‌‌كند، ‌قادر ‌ساخته ‌تا ‌خبرنامه‌ها، ‌جزوات ‌و ‌دعوت‌نامه‌های ‌حرفه‌ای ‌برای ‌خودش ‌طراحی ‌كند.
بی‌‌تردید ‌قابلیت ‌تحرك، ‌یكی ‌از ‌درخواست‌هایی ‌است ‌كه ‌مشتریان ‌دارند ‌و ‌باید ‌نوآوری ‌به ‌این ‌درخواست ‌برای ‌پرتابل ‌بودن ‌مطالبات ‌پاسخ ‌داد. ‌به ‌عنوان ‌مثال ‌با ‌كامپیوترهای ‌بی‌‌سیم ‌راه ‌برای ‌پرینترهای ‌بی‌‌سیم ‌برای ‌موبایل‌های ‌چندكاره ‌و ‌لپ‌تاپ‌ها ‌در ‌فرودگاه‌ها، ‌هتل‌ها، ‌پارك‌ها ‌و ‌كتابخانه‌ها ‌گشوده ‌خواهد ‌شد.
بنابراین ‌پرسش ‌این ‌است ‌كه ‌آیا ‌صنعت ‌چاپ ‌تنها ‌می‌‌ماند؟ ‌یا ‌این‌كه ‌ناپدید ‌می‌‌شود ‌تا ‌به ‌سطحی ‌دیگر ‌ارتقا ‌یابد؟
واقعیت ‌این ‌است ‌كه ‌چاپكاران، ‌اگر ‌واقعاً ‌قصد ‌دارند ‌كه ‌به ‌عنوان ‌بازیگران ‌در ‌صحنه ‌باقی ‌بمانند، ‌باید ‌خودشان ‌را ‌بازآفرینی ‌كنند. ‌كسب ‌مهارت‌هایی ‌نظیر ‌برنامه‌نویسی، ‌مدیریت ‌پایگاه‌های ‌داده‌رسانی ‌و ‌فراگیری ‌طراحی ‌وب، ‌جزو ‌ضرورت‌هاست ‌و ‌این ‌در ‌حالی ‌است ‌كه ‌مواردی ‌چون ‌چاپ ‌دیجیتال ‌و ‌نرم‌افزارهای ‌دیجیتال ‌به ‌مقولاتی ‌عادی ‌تبدیل‌ ‌می‌‌شوند.
البته ‌اگرچه ‌هنوز ‌نیاز ‌به ‌چاپ ‌افست ‌و ‌ورقی ‌برای ‌چاپ‌های ‌با ‌تیراژ ‌بالا ‌و ‌چاپ‌های ‌چهار ‌و ‌پنج ‌رنگ ‌باقی ‌می‌‌ماند، ‌اما ‌شاهد ‌یك ‌تغییر ‌الگو ‌از <‌چاپ ‌بر ‌اساس ‌تولید ‌انبوه ‌و ‌ذخیره‌سازی ‌سفارشات> ‌به ‌<چاپ ‌بر ‌اساس ‌تقاضا ‌و ‌تحویل ‌درست ‌به ‌موقع> ‌خواهیم ‌بود. ‌تكنولوژی ‌دیجیتال ‌در ‌واقع ‌چنین ‌زمینه‌ای ‌را ‌برای ‌جابه‌جایی ‌این ‌الگو ‌فراهم ‌ساخته ‌است.
در ‌حال ‌حاضر ‌اسناد ‌بر ‌روی ‌دیسك‌ها ‌و ‌نوارها ‌ذخیره ‌شده ‌و ‌لذا ‌آماده ‌چاپ ‌هستند. ‌آن ‌هم ‌چاپ ‌درست ‌به ‌اندازه ‌مورد ‌نیاز ‌و ‌در ‌لحظه ‌مورد ‌نظر.
افزون ‌بر ‌این، ‌باید ‌یادآور ‌شد ‌كه ‌تكنولوژی ‌دیجیتال ‌اجازه ‌هر ‌نوع ‌تغییری ‌در ‌زمینه ‌داده‌ها ‌و ‌اطلاعات ‌موجود ‌و ‌نیز ‌امكان ‌به ‌روزسازی ‌اطلاعات ‌را ‌می‌‌دهد. ‌فقط ‌مقدار ‌كمی ‌برنامه‌ریزی ‌و ‌برنامه‌نویسی ‌و ‌داشتن ‌دانش ‌در ‌قبال ‌نرم‌افزارها ‌و ‌برنامه‌ها ‌باعث ‌می‌‌شود ‌تا ‌این ‌اطلاعات ‌و ‌اسناد ‌ذخیره ‌شده، ‌حالت ‌كاملاً ‌مشخص ‌و ‌مبتنی ‌بر ‌سفارشات ‌یكایك ‌مشتریان ‌را ‌به ‌خود ‌بگیرند.
●نكته ‌دیگر ‌این ‌است ‌كه ‌چاپ‌های ‌كم‌تیراژ
‌بر ‌اساس ‌نیازهای ‌ویژه ‌مشتریان ‌به ‌شركت‌ها، ‌این ‌امكان ‌را ‌می‌‌دهد ‌تا ‌با ‌هر ‌مشتری ‌بر ‌اساس ‌تفاوت‌ها ‌و ‌نیازهایش ‌برخورد ‌كنند ‌و ‌در ‌واقع ‌حتی ‌بتوانند ‌سفارش‌های ‌ویژه‌ ‌مشتریان ‌بسیار ‌مهم ‌خود ‌را ‌هم ‌كه ‌به ‌آن‌ها ‌ VIP ‌می‌‌گویند، ‌برآورده ‌سازند. ‌به ‌عبارت ‌بهتر، ‌شما ‌هر ‌چه ‌پیام ‌را ‌مبتنی ‌بر ‌نیاز ‌مشتری‌ ‌شكل ‌دهید،‌ ‌علاقه ‌و ‌ذایقه ‌او ‌را ‌بهتر ‌جذب ‌و ‌درك ‌كرده‌اید ‌و ‌به ‌این ‌ترتیب ‌شانس ‌فروش ‌محصولات ‌و ‌خدمات ‌خودتان ‌را ‌افزایش ‌داده‌اید. ‌چنین ‌امری ‌مثلاً ‌در ‌مورد ‌ارایه ‌مقالات ‌روزنامه‌ها ‌و ‌یا ‌آگهی‌های ‌مربوط ‌به ‌آن‌ها ‌امكان‌پذیر ‌است. ‌در ‌بسته‌بندی ‌هم ‌امكان ‌شخصی‌سازی ‌سفارشات ‌و ‌چاپ ‌بر ‌اساس ‌تقاضا، ‌گسترش ‌خواهد ‌یافت ‌و ‌حتی ‌می‌‌توان ‌برای ‌یك ‌مشتری ‌خاص، ‌دست ‌به ‌تولید ‌زد.
پس ‌به ‌این ‌ترتیب ‌می‌‌توان ‌گفت ‌چاپ ‌افست ‌در ‌كنار ‌چاپ ‌دیجیتال ‌به ‌همزیستی ‌خود ‌ادامه ‌خواهد ‌داد ‌و ‌چاپكاران ‌در ‌كنار ‌كاغذ، ‌با ‌رسانه‌های ‌جدید ‌سروكار ‌خواهند ‌یافت ‌تا ‌در ‌حوزه‌های ‌علایم ‌و ‌نشانه‌ها ‌و ‌یا ‌در ‌عرصه ‌تبلیغات ‌در ‌نقطه ‌فروش، ‌حضور ‌فعال‌تری ‌داشته ‌باشند، ‌بنابراین ‌باید ‌افزود ‌كه ‌تحقق ‌ایده ‌دفتر ‌بدون ‌كاغذ ‌و ‌یا ‌جامعه ‌بدون ‌چاپكار، ‌دست ‌كم ‌تا ‌یك ‌آینده ‌متصور ‌نخواهد ‌بود.
منبع : مجله صنعت چاپ