دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
رگتایم - Ragtime
سال تولید : ۱۹۸۱
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : دینو دِ لورنتیس
کارگردان : میلوش فورمن
فیلمنامهنویس : مایکل ولر، برمبنای رمانی نوشته ا. ل. داکترو.
فیلمبردار : میروسلاف اوندریچک
آهنگساز(موسیقی متن) : رندی نیومن.
هنرپیشگان : جیمز کاگنی، براد دوریف، موزس گان، الیزابت مک گاورن، کنت مکمیلان، پت اوبراین، دانلد اوکانر، جیمز اولسن، مندی پاتینکین، هوارد رالینز، مری استینبرگن، دبی آلن، رابرت جوی و نورمن میلر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۵۵ دقیقه.
نیوراشل، اوایل قرن بیستم. «مادرِ» (استین برگن) یک خانواده مرفه طبقه متوسط، کودکی سیاهپوست را در باغشان مییابد و با وجود مخالف «پدر» (اولسن)، کودک و مادرش، «سارا» (آلن) را در خانه میپذیرد. همزمان «هاری تا» (جوی)، میلیونری از طبقه اشراف که به رابطه همسرش، «اِولین» (مگگاورن) با یک آرشیتکت مشهور پی برده، آرشیتکت را با شلیک گلولهای از پا در میآورد. وکلای خانواده با پیشنهاد پرداخت یک میلیون دلار و موافقت با طلاق، «اولین» را متقاعد میکنند به رهائی «تا» از محکومیت کمک کند. «اولین» که پیش از ازدواج با «تا»، نمایشگر موفقی بوده، دوباره به کار سابقش روی میآورد. همزمان، «واکر جونیر» (رالینز)، پیانیست یک گروه جاز و پدر کودک سیاهپوست، به دیدار خانواده میرود و اعلام میکند که قصد دارد با «سارا» ازدواج کند. در یکی از همین روزها، اتوموبیل آخرین مدل «واکر» به عمد مورد تهاجم یک واحد آتشنشانی به سرپرستی «ویلی کانکلین» (مکمیلان) قرار میگیرد و داغان میشود. «واکر» برای جبران خسارت و محکوم کردن مهاجمان به جائی نمیرسد و هنگامی که «سارا» در تلاش برای دادخواهی حق «واکر» به دست یکی از افراد پلیس کشته میشود، «واکر» گروهی از دوستان سیاهپوستش را برای گرفتن انتقام گرد میآورد، که «برادر کوچک» (دوریف) نیز به آنان میپیوندد و سرانجام خانواده برای فرار از تنشهای به وجود آمده به خاطر کودک سیاهپوست، به آتلانتیک سیتی میرود...
* هر چند در رمان مورد اقتباس فیلم، درون مایه در هم تنیدن سرنوشت ثروتمندان و فقیران محور اصلی قرار نگرفته، فیلمنامهنویس فورمن، با تمرکز بر تنها بخشی از رمان و تأکید بر درون مایه مزبور، باعث شده تا روایت فیلم فاقد پیوستگی درونی میان حادثههای بازگو شده باشد. داکترو در رمان خود، چند طرح داستانی را در بستر پیوستگیهای تاریخی به هم ربط داده است و پیوند همه رخدادها کاملاً منطقی است، لیکن در نسخه تصویری فورمن، تماشاگر نمیتواند رابطه میان خانواده، سیاهپوستان، میلیونر ثروتمند - که در میانه فیلم وارد و پس از مدتی خارج میشود - و نیز دلیل دلدادگی مادر خانواده را به کارگردانی یهودی در آتلانتیک سیتی دریابد. فورمن و فیلمنامهنویسش سعی کردهاند به متن داکترو وفادار بمانند، اما با تأکید بر هدایت خط داستانی به مبارزه مرد سیاهپوست برای اجرای عدالت، تصاویری شبیه فیلمهای دهه 1950 مارتین ریت خلق کردهاند. البته لذت فراوانی از دیدن بازیهای خوب - بهویژه اولسن - حاصل میشود، اما همه چهرههای درخشان و مشهور آن (کاگنی، میلر، مکگاورن...) تحتالشعاع حضور پیوسته رالینز قرار میگیرند، و فقط فرصت آمدن و رفتن به ظاهر شدن و ناپدید شدن را پیدا میکنند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی حجاب صادق زیباکلام دولت انتخابات انتخابات مجلس مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم
تهران هواشناسی بارش باران شهرداری تهران قتل سازمان هواشناسی سیل سلامت حج تمتع پلیس زلزله وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار سایپا قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی مسکن بورس گاز حقوق بازنشستگان ایران خودرو
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سالار عقیلی دفاع مقدس سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تئاتر رضا عطاران سریال سینما
وزارت علوم دانشگاه تهران
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین حماس روسیه جنگ غزه آمریکا افغانستان نوار غزه سازمان ملل اوکراین
فوتبال پرسپولیس فولاد خوزستان مهدی طارمی لیگ برتر فولاد رئال مادرید بازی باشگاه استقلال استقلال لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی مغز فناوری شفق قطبی تبلیغات ایلان ماسک نوآوری ناسا
خواب کودک سلامت روان تجهیزات پزشکی ویتامین افسردگی فشار خون درمان ناباروری بارداری زایمان