دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


توصیه های بیل گیتس برای موفقیت در کسب و کار


توصیه های بیل گیتس برای موفقیت در کسب و کار
در این نوشتار بر آنیم تا به توصیه های بیل گیتس برای موفقیت درکسب وکاربپردازیم و با شیوه کسب و کار و رازهای موفقیت این غول کامپیوتری آشنا شویم. بیل گیتس از۱۱سال قبل عنوان ثروتمندترین مرد جهان را به خود اختصاص داده است. دارایی او در حدود ۵۱ میلیارد دلار تخمین زده می شود.گیتس از ۴۳ سالگی ثروتمند ترین مرد جهان شده است. وی از ۲۰ سالگی تاکنون رئیس شرکت مایکروسافت بوده است که ارزش آن حدود ۵۰ بیلیون دلار بر آورد می شود.گیتس با ایجاد دگرگونی درمایکروسافت و تبدیل آن به یک بازیگر مهم در صنعت کامپیوتر، توانست این تفکر را رایج سازد که برای ایجاد زمینه رشد خیلی زیاد،باید استاندارد های مشخصی در این صنعت ایجاد شود.
وی همچنین می دانست داشتن قدرت در صنعت کامپیوتر،امکان بالقوه ای برای اوج گرفتن در دنیای تجارت وخدمات است. ثروت گیتس به اندازه ای است که خارج از درک ما است.البته این واقعیت،هم مایه رشک ما است و هم کنجکاوی ما را بر می انگیزد.اما آنچه مهم است شیوه کسب و کار گیتس است.گیتس در این زمینه به مدیران هشدار می دهد:«به همه کسب و کارها هشدار می دهم که حتی اگر تاکنون در صنعت خود بی رقیب هستند، ممکن است به زودی مورد هجوم بازیگران داد و ستد اینترنتی قرار بگیرند ». در واقع گیتس پدیده قرن بیستم یعنی بزرگترین غول کامپیوتری است که طلوع برق آسای وی همراه با شهرت و اقبالش، مؤید ظهور یک نظم جدید درتجارت جهانی است.گیتس در شیوه کسب و کار خود به مدیران توصیه می کند که با «الگوی زندگی اینترنتی» آشنا شوند: «دستهای خود را به کار اندازید بایستی با پست الکترونیک و دیگر ابزار دیجیتال کار کنید و با روش کا رآنها خوب آشنا شوید.باید به چشم ببینید که سایت اینترنتی رقیبان چگونه است.بایستی جزو کاربران اینترنت شوید، چندین کتاب در این زمینه بخوانید و سفر با شبکه جهانی را آغاز کنید »
● توصیه اول: جریان اطلاعات را خون زندگی بخش بدانید.
گیتس عقیده دارد که شایسته ترین راه شاخص نمودن شرکت در میان رقیبان و بهترین راه پیش افتادن از دیگران، بهره برداری کار آمداز اطلاعات است.او معتقد است چگونگی و روش گرد آوری مدیریت و کاربرد اطلاعات است که سر نوشت برد و یا باخت ما را رقم می زند. به نظر گیتس برندگان آنهایی خواهند بود که با ایجاد یک دستگاه عصبی دیجیتالی سراسری، جریان اطلاعات را در میان همکاران و مشترکهای وابسته به خود، ساده و روان نمایند و در سایه آن به بهینه سازی و یادگیری پیوسته بپردازند. گیتس برای روان ساختن جریان پیوسته اطلاعات در سازمانها، دوازده اصل بنیادین را بر می شمارد:
۱) در بحث ارتباطات سازمانی برپست الکترونیک پا فشاری کنید زیرا می توانید در برابر خبرهای تازه،با شتاب لازم واکنش نشان دهید
۲) داده ها و اطلاعات فروش را همواره به صورت دو خط موازی بر نمایشگر رایانه بررسی کنید تابه آسانی به سهم و روند بازار آگاه شوید.به روند کلی و همچنین خدمات موردی مشتریان توجه نمایید
۳) در تجزیه و تحلیل وضع کسب وکار، از رایانه شخصی (pcs) بهره بگیرید و کارکنان فرهیخته را در بخشهای نیازمند به سطح فکری بالا در زمینه تولید، خدمات و سود آوری بگمارید.
۴) به یاری ابزار دیجیتالی، تیمهای نمادین (مجازی) فراسازمانی بیافرینید تا اعضا بتوانند به سرعت آگاهیهای همدیگر را در سراسر جهان افزایش دهند.
۵) همه فر آیندهای کاغذی را به دیجیتالی تبدیل کنید و تنگناهای اداری را برطرف نمایید.در این صورت کارکنان فرهیخته برای وظیفه های مهمتر آزاد می شوند.
۶) با به کارگیری ابزار دیجیتالی از فعالیتهای تک وظیفه ای بکاهید و یا آنها را به فعالیتهای ارزش افزا تبدیل کنید، تا مهارتهای کارکنان فرهیخته را خوب بکار گیرید.
۷) جریان باز خورد دیجیتالی بوجود آورید تا به افزایش کار آیی فعالیتهای کمی و کیفیت کالاها و خدمات بیفزاید.بایستی همه کارکنان به آسانی بتوانند رعایت معیارها و استانداردهای اصلی پیگیری کنند.
۸) نظام دیجیتالی را برای انتقال دیدگاهها و شکایتها مشتریان به کارکنانی که مسئولیت و توان بهسازی فرآورده ها را دارند به کار گیرید
۹) به یاری ارتباطات دیجیتالی طبیعت و چگونگی مرزها و پیرامون کسب و کار خود را دوباره بررسی کرده و خوب بشناسید.با دریافت اخطارهای ناشی از دگرگونی وضع مشتریان، سازمان را بزرگ تر و مهم تر/یا کوچک تر و خودمانی تر (صمیمی ترو نزدیکتر به هر مشتری) کنید.
۱۰) اطلاعات بازرگانی را با شتاب انتفال دهید.با به کارگیری روش جابه جایی دیجیتالی،چرخه داد و ستد اسناد را با تأمین کنندگان و شریکان کوتاه کنید و در همه موارد به هنگام باشید.
۱۱) فرآورده ها (کالا / خدمات) را باکمک روشهای دیجیتالی به مشتریان برسانید و دست واسطه ها را کوتاه کنید.چنانچه کسب و کار شما جنبه واسطه گری دارد با به کارگیری ابزار دیجیتالی، ارزش و اهمیت داد و ستد را در نزد مشتریان بالا ببرید.
۱۲) باکمک ابزاردیجیتالی مشتریان را در حل مشکلات خود راهنمایی کنید.دیدارهای حضوری را به پاسخگویی به نیازمندیهای پبچیده و پر ارزش مشتریان اختصاص دهید.
● توصیه دوم:بازرگانی اینترنت را بشناسید و به کار گیرید.
گیتس می گوید که شرکتها و سازمانهای تجاری در دهه آینده ابزارهای دیجیتالی رابه خدمت خواهند گرفت چرا که تصمیم گیری های پر شتاب،واکنشهای کارآمد و تماسهای بی واسطه با مشتریان از ویژگیهای شرکتها و سازمانهای سده بیست و یکم است که در آنها بسیاری از داد و ستد ها به صورت خود خدمتی (سلف سرویس) دیجیتالی درخواهند آمد، واسطه ها یا به فعالیتهای ارزش آفرین رو خواهند آورد و یا میدان راخالی خواهند کرد وواحد خدمات مشتریان پیشاهنگ فعالیتها ارزش افزا در هر کسب و کاری خواهد شد.
بنابراین تیم مدیریت یک شرکت و یا سازمان تجاری باید خود را با اینترنت آشنا کرده و زمانی را صرف آماده ساختن نظریه ای در باره دهه آینده و دگرگونی های رخ داده در کسب و کار کند و راههای اجرای چنین دیدگاهی را با گروه فناوری اطلاعات شرکت در میان بگذارد. گیتس عقیده دارد که اینترنت با ارتباط دادن مستقیم خریداران و فروشندگان،راه رسیدن به سرمایه داری بی دردسر را هموار خواهد ساخت و با کاستن ازهزینه های داد و ستد واسطه را ازمیان خواهد برد.تنها دسته کوچکی ار دارندگان کسب و کار ها با برگزیدن قیمتهای بسیار پایین به پیروزی خواهند رسید و بسیاری دیگر باید راهبرد خدمت بهتر به مشتریان را پیشه کنند. پس با توجه به نظر گیتس، اگر بخواهیم در دهه آینده برای موفقیت سازمان به کارهای خدماتی سرگرم شویم،باید کارکنان فرهیخته را به ابزار دیجیتالی اطلاعات مجهز کنیم تا بتوانند با مشتریان ارتباط برقرار نمایند.
بیل گیتس می گوید که برای بهره گیری از توانمندیهای بی مانند اینترنت د رافزایش پیوند دو سویه با مشتریان،باید یک سایت د رشبکه جهانی برپا سازیم که این امر خود نیازمند پشتیبانی بی دریغ مدیریت ارشد و شناخت ایشان از فناوری اینترنتی می باشد.به نظر گیتس یک شبکه خوب جهانی می تواند فروشندگان را به مشاوران مشتری تبدیل کند.ضمن اینکه بخش بزرگی از ارتباط دو سویه اینترنتی با مشتریان مربوط به عرضه خدمات و پشتیانی از فعالیت ایشان است. چنانچه کیفیت خدمات پایین باشد موجب بدنامی گسترده و شکست می شود زیرا گستره اینترنت برای پیدا کردن فروشنده وسیع است بنابراین باید نظام دیجیتالی شرکت و سازمان تجاری ما توان عرضه خدمات ویژه شخصی به مشتریان راداشته باشد.این فرصت را فراهم کند که اطلاعات را جانشین دارایی ها عینی نماید و زیر بنای نظام دیجیتالی شما، کاربردابزار صوتی، تصویری و حرکتی (ویدیوئی) را در آینده ممکن سازد گیتس توصیه می کند که ما با الگوی تار عنکبوتی سازگار شویم که در آن همه واحدهای شبکه جهانی از راه اینترنت به هم پیوند می خورند. درالگوی زندگی تار عنکبوتی گیتس،حرکت د رشبکه اینترنت همانند حرکت عنکبوت د رتور خود است که می تواند در همه جهات و با شتاب حرکت کند. بنابراین ما باید ارتباط دو سویه با مشتریان خود را به کمک اینترنت از همین امروز آغاز کنیم وابزارها و نظامهای دیجیتالی را که مشتریان هنگام روی آوردن از نظام سنتی به الگوی اینترنتی به انهانیاز دارند، فراهم کنیم. به نظر گیتس فناوری الگوی تار عنکبوتی ایجاب می کند که ما با افراد حرفه ای برون سازمانی مانند وکیلان دادگستری و حسابداران ارتباط مستقیم و پیوسته داشته باشیم. همچنین دراین نظام دیجیتالی بایدبیشتر به کارهای اصلی و ویژه سازمان بپردازیم و بقیه کارها را به پیمانکار بدهیم. گیتس می گوید که در هر کسب و کاری نخستین باشید و پیش از دیگران به بازار وارد شوید تا موقعیت رقابتی شرکت را بهبود بخشید.اما نکته ای که گیتس در این میان مطرح می کند این است که شتاب و نخستین بودن د رکسب و کار بیشتر فرهنگی است تا فنی، یعنی باید دست اندر کاران را قانع کنیم که ادامه کار پیروزمندانه سازمان در گرو حرکت پر شتاب همگانی است.گیتس در همین خصوص توصیه می کند که برای رسیدن به برگشت سریع سرمایه، کیفیت برتر و بهای ارزان فرآورده ها، از جریان روان داده های دیجیتالی استفاده کنیم و در میان سازندگان، تأمین کنندگان، بخش فروش و دیگر فعالیتها...ارتباط الکترونیک برقرار سازیم تا برنامه ریزی را هر چه سنجیده تر کنیم و به تغییرات پیش آمده د رتولید، در همان نوبت هشت ساعته کاری، واکنش نشان دهیم.توصیه سوم: دانش و آگاهی را به خدمت اندیشه های راهبردی در آورید. توصیه سوم بیل گیتس یکی از ثروتمندترین مردان جهان و غول کامپیوتری قرن بیست و یکم، برای موفقیت در کسب و کار این است که دانش و آگاهی را به خدمت اندیشه های راهبردی در آوریم.گیتس برای این منظور، رعایت نکات زیر را ضروری می داند:
۱) خبرهای ناگوار را با شتاب پخش کنید.
گیتس عقیده دارد که یکی از ویژگیها هر مدیر خوب این است که بتواند به جای انکار خبرهای بد، با آنها کنا ربیاید.بنابراین مدیران عامل باید خبرهای بد را جستجو و پذیرش کنند و سازمان را به پاسخگویی مناسب تشویق کنند. به این مهم اطمینان داشته باشید که خبرهای بد نیز همانند خبرهای خوش د رمدیریت خریدار دارد. همچنین به نظر گیتس توانایی یک شرکت د رمیدان رقابت به توان پاسخگویی آن شرکت در برابر رخدادهای برنامه ریزی نشده (خوب یا بد) بستگی دارد. گیتس توصیه می کند اشتباهات ارزشمند وتجربه های شکست خورده د رراهی درست را ارج بنهیم و به آنها پاداش دهیم. گیتس در برخورد با خبرهای ناگوار توصیه می نماید که نظامهای دیجیتالی را در سراسر سازمان به وجود آوریم تا به ما درشناخت ابعاد گوناگون رخدادهای بد در سراسر سازمان کمک کند.این نظام دیجیتالی باید ما را د رگردآوری داده های مورد نیاز و تشکیل تیمهای مشکل گشا یاری رساند.همچنین گیتس توصیه می کند که از افرادی در واحدهای مختلف و نقاط جغرافیایی دور از هم، تیمهای نمادین (مجازی) تشکیل دهیم تا درمواقع بحرانی به کمک مدیریت بشتابند.
۲) خبرهای بد رابه پیامدهای خوب تبدیل کنید.
گیتس عقیده دارد که برای موفقیت در کسب و کار باید به پیشواز خبرهای بد برویم تا جاهایی راکه نیاز به بهسازی دارند بشناسیم و خبرهای بد را به پیامدهای خوب تبدیل کنیم.گیتس برای موفقیت دراین امر توصیه می کند که نا خشنودترین مشتریان را به عنوان بزرگترین منبع یادگیری مدیریت در یابیم ودر کسب وکار خود ساختار و سیاستها یی را اجرا کنیم که شکایتها را با شتاب و بی واسطه با راه حلها پیوند دهند.برای این منظو ر می توانیم یک نظام دیجیتالی را ایجاد کنیم تا بتوانیم اطلاعات باز خوردی از مشتریان را با ابزار الکترونیک دریافت و تجزیه و تحلیل کنیم تا در یابیم که آنها از ما چه می خواهند؟ این نظام دیجیتالی باید شکایتهای دریافتی از مشتریان را با شتاب به افراد مسئول برساند تا اشکالات را برطرف سازند.همچنین این نظام دیجیتالی باید توان پاسخگویی به پرسش کنندگان را به هنگام و در زمان مناسب داشته باشد. توصیه دیگر گیتس در این خصوص این است که پرسشهای عادی و تکراری را در سایت شبکه ای پاسخ دهیم و تلفن را برای تماسهای ضروری و دشوار نگه داریم.
۳) از آمارهای خود آگاه باشید
برای اینکه به اهمیت آمار د رمدیریت واقف شویم به این سخن ویلیام گرلی د رکتاب «بالای سر جمعیت» اشاره می کنیم که می گوید: برای رسیدن به نور رستگاری، باید اطلاعات دقیقی از سفارش خریدهای همه مشتریان (تازه و قدیمی) و هرگونه اموال شرکت (ثابت و عینی و موجودیهای گوناگون) داشته باشید.چگونه می توانید چنین کنید ؟ فناوری اطلاعات و بکارگیری شجاعانه آن، چنین امکانی را برای شما فراهم می آورد گیتس نیز عقیده دارد که آگاهی از اعداد و تحلیل و فهم آنها بنیان شناخت هر کسب و کار است و می گوید:آگاهی به عدد و رقمهای سازمان، مهم تر از تراز کردن ماهانه دفترهای حسابداری است.این داده ها در بازاریابی و سامان دادن به امور هم به درد می خورند. عددها بر کاغذ حالت ایستا و مرده دارند اما داده ها دیجیتالی ترغیب کننده اندیشیدن و حرکت هستند.آمار و عددهای درست و تازه مارا به پاسخگویی به هنگام به مشتریان و شریکان وا می دارند.بنابراین گیتس توصیه می کند که نظام دیجیتالی که ما در سازمان به وجود آورده ایم باید بتواند داده ها مربوط به کسب و کار رابی درنگ و از نقطه داد و ستد با مشتریان و شریکان دریافت کند. داده های متعلق به شریکان را با داده های ما یک کاسه کند و همه نیازها را برآورده سازد.
۴) انسانها را به کارهای فکری بکشانید. گیتس می گوید که باید نرم افزارهای تحلیلگری را ارائه دهیم که به ما این فرصت را بدهد تا نیروی انسانی ارزشمند خود را از گرد آوری اطلاعات رهانیده و به فعالیتهای ارزش آفرین بگماریم، تااین نیروها بازده شگرفی داشته باشند. تجزیه و تحلیل های نرم افزاری خود را باید ابتدا در جاهایی به کار بگیریم که نتیجه های مشخص به بار آورند و حرکت را از بازاریابی وتبلیغات توده وار و همگانی به سوی تبلیغات هدفدار و بر روی گروهی مشخص آغاز کرده و ادامه دهیم. برای رسیدن به این اهداف گیتس توصیه می کند که نظام دیجیتالی ما باید توان تجزیه و تحلیل پیچیده الگوهای خرید مشتریان را داشته باشد، به گونه ای که بتواند در به نتیجه رساندن خدمات ویژه فردی به مشتریان، یاور سازمان باشد. این نظام دیجیتالی باید بتواند به کمک داده های جمعیتی، مانند درآمدها، گروه سنی، توزیع جغرافیایی، و یا آمارهای دیگر، گروههای مشتریان سودآور و گروههای کم بازده را شناسایی کند. همچنین این نظام دیجیتالی باید بتواند این امکان را برای کارکنان فراهم کند تا آنها از کار عادی و تکراری فاصله گرفته و به فعالیتهای استثنایی بپردازند. این کارکنان باید به آسانی به عددها و داده ها دیجیتالی دسترسی داشته باشندو از سر فصلها و چکیده ها به ریز داده ها بروند و داده ها را از جهت های مختلف بررسی کنند.
۵) بهره هوشی سازمان خود را بالا ببرید. این بحث را با سخنی از جک ولش رئیس هیات مدیره جنرال الکتریک آغاز می کنیم که می گوید: توان یادگیری و به عمل د ر آوردن پر شتاب آموخته ها، بزرگترین امتیاز رقابتی را در اختیار سازمان می گذارد. گیتس برای آنکه بهره هوشی سازمان خود را بالا ببریم، توصیه می کند که از مدیریت دانایی استفاده کنیم؛ یعنی اطلاعات را گردآوری و سازماندهی کرده و سپس به کاربرانی که بدان نیاز دارندبرسانیم. برای بهسازی پیوسته اطلاعات از راه تجزیه و تحلیل داده ها با دیگران همکاری داشته باشیم، به واکنش مشتریان شتاب ببخشیم و آموزش را بی دردسر کنیم به گونه ای که به افراد این امکان رابدهیم تا در خانه و یا محل کار شان، در پشت میز خود و هرگاه که برنامه هایشان اجازه دهد، به آموختن بپردازند. باید بر روی بزرگترین دارایی یعنی افراد باهوش سرمایه گذاری کنیم و افراد هوشمند را به استخدام سازمان درآوریم. گیتس نقش مدیر عامل را در بالا بردن بهره هوشی سازمان بسیار مؤثر می داند و عقیده دارد که نقش مدیرعامل د ربالا بردن بهره هوشی شرکت حکم می کند تا محیط کار را به گونه ای بیافریند که همکاری و مشارکت در اندوخته های علمی را برای کارکنان فراهم سازد، نقاطی راکه درآنها هم اندیشی و همکاری سودمند است، نشان دهد؛ ابزار دیجیتالی به منظور آسان ساختن پخش مهارتها و مشارکت در دانسته ها را فراهم نماید و به کارکنان در برابر همکاریها و از خود گذشتگی هایی که برای آموزش دیگران از خود نشان می دهند، پاداش مناسب بدهد.
۶) به یاد داشته باشید که برد های بزرگ با خطر های بزرگ همراهند. به نظر گیتس در آغوش کشیدن پیروزی های بزرگ، گاهی به خطر کردنهای بزرگ نیاز دارد وباید د ر صنعت، اطلاعات را جانشین موجودی انبار ها کنیم و در فعالیتهای دانش بر، اطلاعات را در برابر خطرها قرار دهیم. گیتس در این خصوص می گوید: دور بودن از اطلاعات در میدان کارهای دانش بر، همانند جدا کردن مغز از پیکر دانشمند فرهیخته است. بنابراین گیتس توصیه می کند که یک نظام دیجیتالی را در سازمان به وجود آوریم و این نظام را در بست دراختیا رخود قرار رهیم تا بتواند مدیریت دانایی، عملیات سازمان و نظامهای بازرگانی را آنچنا ن به هم پیوند زند که با همدیگر یک نظام یکپارچه دیجیتالی بیافریند. این نظام دیجیتالی باید توان آزمایش فرآورده ها بر مبنای استانداردها و پذیرش جهانی را داشته باشد و ضمن بازنگری لازم مهار کاررا از دست ندهد. توصیه چهارم: به عملیات سازمان خرد بیفزایید.
یکی دیگر از توصیه های بیل گیتس برای موفقیت در کسب و کار این است که به عملیات سازمان بینش بیفزاییم.گیتس در این خصوص نیز رعایت موارد زیر را توصیه می کند:
۱) فر آیندهایی را برگزینید که به کارکنان اختیار می دهند. گیتس عقیده دارد که باید به نیرو ابتکار فرد میدان داده شود و کارکنانی که نسبت به نظامهای تولید و طرز کار آنها آگاهی بیشتری دارند، بهتر و هوشمندانه تر به کار گرفته شوند. گیتس در این خصوص می گوید: سخت اعتقاد دارم که اگر شرکتها به کارکنان خود آگاهی و اختیار لازم و ابزار بکارگیری آنها را بدهند دستاوردهای شگفت انگیز و آفرینشهای چشمگیری از آن جوانه خواهد زد.بنابراین باید کارکنان فرهیخته ای به کار گرفته شوند تا شغلهای وظیفه محور ازمیان برود و یا در فرآیندهای گسترده ای ادغام شوند. برای این منظور گیتس توصیه می کند که کارکنان خط تولید به داده های به هنگام دسترسی داشته باشند تا به کمک آنها بتوانند کیفیت فرآورده ها را بهتر کنند و نظام تولید و ساخت فرآورده ها را با دیگر نظامها یکپارچه سازند.
۲) به یاری فناور اطلاعات به مهندسی دوباره بپردازیم. پاول اونیل رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل الکوا می گوید: من به فناور اطلاعات به چشم یک نظام مستقل می نگرم. از دید من این نظام یک رهگشای پرارزش است شاید اثرش اینست که ما را به چنین پرسشی وا می دارد؛ چرا، چرا، چرا ؟ گیتس عقیده دارد که فناور اطلاعات عصای دست فرآیندهای کارآمد است که این فرآیندها در زمان و منابع دیگر تا ده برابربیشتر، صرفه جویی می کنند. گیتس می گویدکه باید همه فرآیند ها را باز ارزشیابی کنیم و فرآیندهایی بیافرینیم که ساده و مؤثر باشند و همه مانع ها را دور بریزیم. برای حل بسیار از مشکلات باید فرآیندها را در جهت عرضه اطلاعات روان و بهینه، از نو طراحی کنیم.شمار افراد درگیر در یک فرآیند و نیز شمار دست به دست شدن کار را کاهش دهیم تا مسائل کم و ساده شوند. باید رهبران کسب وکار ها را برای تصمیم گیری درکنار مدیران فناوری اطلاعات، در زمینه نیازهای شرکت به کار بگیریم. به نظر گیتس پیچیدگی سبب مرگ برنامه های مهندسی دوباره می شود، بنابراین باید یک نظام دیجیتالی ایجاد کنیم که به رشد پر شتاب راه حلها در بستر زمان کمک کند، امکان پیگیری موقعیتهای گوناگون را به کاربران بدهد، روند پیشرفت کارها و جاهایی راکه به تصمیم گیری مدیریتی نیاز هست، نشان دهد، یک فرآیند بزرگ را به چندین زیر مجموعه مستقل تبدیل کرده و نتیجه کار آنها را بهم ارتباط دهد تا یک نظام کار آمد بوجود آید. از یک جریان روان اطلاعات دیجیتالی برای ساده کردن سراسر فرآیند کار بهره بگیرید و با افزایش ابزارها و راه حلها کوچک تر و سراسر دیجیتالی، از روی آوردن به چرخه های گسترده و دراز مدت حل مسائل خودداری کنید. .۳ فناوری اطلاعات را منبعی راهبردی به حساب آورید. بیل گیتس عقیده دارد مدیر عامل باید به فناور اطلاعات به چشم منبعی راهبردی بنگرد که به افزایش درامد شرکت کمک می کند.باید مدیر عامل،فناوری اطلاعات رانیز همپای فعالیتها شرکت به خوبی بشناسد و مدیر ارشد فناوری اطلاعات باید خود عنصری از گروه گسترش راهبردهای شرکت باشد تا بتواند نظام اطلاعات را در خدمت اجرای راهبردها سامان دهد. گیتس توصیه می کند که نظام دیجیتالی ما هر ساله بخش اندکی از بودجه را صرف امور جاری و بخش بزرگ تر را در راه گسترش نظام اطلاعات و دستیابی به ابزار بهتر هزینه کند. همچنین این نظام دیجیتالی باید چند ابزار درجه یک در اختیار داشته باشد و در مواقع لزوم ابزار های جدید کار به نظام کنونی افزوده شود. توصیه پنجم: در انتظار غیر منتظره ها باشید. جک ولش مدیر عامل شرکت جنرال الکتریک می گوید: هر دگرگونی با خود فرصتی به همراه می آورد بنابراین سازمانها باید یه جای رخوت، از دگرگونی ها نیرو بگیرند. بیل گیتس نیز از دگرگونی ها استقبال کرده و عقیده دارد که رهبران پیروزمند آنهایی هستند که به پیشواز روشهای نوین کسب و کار می روند.بنابراین گیتس توصیه می کند که برای آینده دیجیتالی محور خود را آماده سازیم تا از فناوری بالاترین بازده را بدست آوریم.
اما آنچه گیتس بیش از همه برروی آن تأکید دارد این است که باید بپذیریم که در عصر دیجیتالی زندگی می کنیم تا از پیامدهای مثبت و توانمندیهای آن بهره بگیریم. گیتس می گوید که من فردی خوش بین هستم و به پیشرفت اعتقاد دارم. من از اینکه در چنین دوره ای از تاریخ زندگی می کنم خشنودم؛ ابزار دوران صنعتی به کمک ماهیچه های ما آمدند، ابزار دوران دیجیتالی میدان فعالیت و توان مغز و اندیشه ما را گسترش می دهند. بسیار خوشحالم که فرزندانم دراین دوران رشد می کنند. بیل گیتس عقیده دارد برای آنکه بتوانیم با دگرگونی ها کنا رآمده و این دگرگونی ها را به خدمت بگیریم باید ابزارهای دیجیتالی را برای باز آفرینی روش کار خود به خدمت بگیریم تا به یاری یک سیستم عصبی دیجیتالی با شتلب اندیشه به کسب و کار بپردازیم.
misaqmodiran.com
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید