یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


بازاندیشی فرایند یاددهی ـ یادگیری و تربیت معلم


بازاندیشی فرایند یاددهی ـ یادگیری و تربیت معلم
نویسنده : مهرمحمدی - محمود
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۷۹/۰۹/۲۷
رده دیویی : ۳۷۱.۳۰۲۸
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۷۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۳۵۳-۰۵۱-۵

نقش معلمان در تدریس, همچنین روش‌شناسی انواع تدریس, موضوعی است که شرح آن در کتاب آمده است .نگارنده بر این باور است' :آنچه دانش‌آموزان از مقوله رشد و کمال کسب می‌کنند, بیش از هر چیز, تحت تاثیر خصوصیات, کیفیات و شایستگی‌های علمی, فرهنگی, اجتماعی, اخلاقی و معنوی معلمان است .'وی در پایان مطالب, سه نتیجه به دست می‌دهد که عبارت‌اند از' :نمی‌توان به تحقیق عملی هیچ هدف یا نوآوری در آموزش و پرورش دل بست', 'زمان ساده‌اندیشی و برخورد ساده لوحانه با امر خطیر معلمی به سر آمده است 'و 'سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در تربیت معلم و همچنین افزایش توان حرفه‌ای معلمان شاغل باید متناسب با چنین نگرشی, دستخوش تحول شده و عزمی جدی از سطوح ملی تا محله به عنوان پشتوانه دائمی این حرکت در طی نسل‌ها, استقرار یافته و نهادینه شود .'عناوین فصل‌های کتاب عبارت‌اند از :مباحث مبنایی (ماهیت تدریس و رابطه آن با یادگیری, ماهیت مبنای علمی تدریس, و تفکرزدایی در پوشش پژوهش مداری) ;روش‌ها و رویکردهای یاددهی ـ یادگیری (ابعاد نظری و عملی تعلیم و تربیت سوال محور, فلسفه علم معاصر, تربیت فرهنگی, دیدگاه‌های برنامه درسی و الگوهای تدریس, رویکردهای یاددهی ـ یادگیری مکاتب رفتارگرایی, شناخت‌گرایی و انسان‌گرایی) ;تربیت معلم (تربیت معلم پیش از خدمت :مقایسه ایران و آلمان و شیوه‌های جدید در تربیت معلم) .