پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا

برچسب ناچسب


برچسب ناچسب
با گذشت ۱۹ سال از عروج ملکوتی معمار انقلا‌ب، اندیشه‌ها، بیانات، اهداف و یاران خمینی هرگز مولفه‌های ساختاری خود را با گذشت زمان از دست نداده و این مهم با غیرت و همیت توسط شاگردان وی پیوسته ادامه داشته است و عبارت یاران امام به کسانی اطلا‌ق می‌گردد که دارای دو ویژگی باشند؛
۱) قبل از انقلا‌ب در کنار ایشان ضمن حضور در پای درس به مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی شهرت داشته‌اند.
۲) کسانی که بعد از پیروزی انقلا‌ب در تمامی حوادث سخت شکل‌گیری پایه‌های نظام نقش داشته و تا به امروز حافظ آرمان‌ها و اندیشه‌های آن بزرگوار هستند. ‌
در این روزها که مواجه با گفتارهای روشنگرانه جناب آقای محتشمی‌پور در خصوص فرقه‌های انحرافی بوده‌ایم، و پاسخ‌های روزنامه کیهان به‌ویژه در آخرین آن به نام <حمله انجمن حجتیه به استاد مصباح> به چاپ رسیده، از حیث رعایت ادب، نزاکت و منطق کاملا‌ در تغایر با باورهای باارزشی است که مدام روزنامه کیهان از آن دم‌زده و این موجب شگفتی است! این سید بزرگوار را متهم به حمایت از نهضت آزادی و انجمن حجتیه نموده است. در ذهن یک ناظر بی‌طرف و متعهد به نظام جمهوری اسلا‌می برای یک قضاوت عالمانه و عادلا‌نه جهت یافتن حقیقت، خط‌کشی جز اندیشه‌ها و باورهای امام خمینی(ره) را سزاوارتر نمی‌یابد و همانگونه که در بالا‌ یاران خمینی را دارای دو ویژگی دانستیم از این رو جناب آقای سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور هم امتیاز بند اول را و هم افتخار بند دوم را در ویژگی‌های یاران امام داراست. هم‌او بود که بهترین دوران جوانی را در کنار امام چه در پای درس و چه در پای مبارزه در عراق و ایران گذرانید و پس از انقلا‌ب نیز در راستای جهانی‌شدن اندیشه‌های امام، در مسیر مبارزه گام‌های موثری برای جنبش‌های آزادی‌بخش تا پای جانبازی جانفشانی نمود، پس روحیه شهادت‌طلبی ایشان در طول مبارزه تا به امروز یک حقیقت محض است که فرقه حجتیه چون خود را خالی از این ارزش‌ها می‌داند، جز تمسخر و هتاکی راهی در پیش ندارد. اما طرف مقابل را نیز باید در ترازوی یاران امام وزن کرد، با احترام به شخصیت علمی و فقهی جناب آقای مصباح،‌واقعیت این است که در کتاب صف یاران خمینی در قبل از انقلا‌ب نام ایشان ناپیداست و در دفتر تاریخ پرفراز و نشیب بعد از انقلا‌ب نیز جای پایی از یاری روح‌الله وجود ندارد تا چه رسد به جانفشانی! امروز هم چیزی تغییر نکرده، محتشمی‌پور که از برجسته‌ترین عناصر بحق می‌توان از آن نام برد برای دغدغه‌ای که از نامحرمان و نااهلا‌ن در وصیت حضرت امام(ره) به آن تاکید شده است و درخصوص ورود آنان به ارکان حکومت دارد، به درستی عمل به آیین آگاهی‌رسانی در جامعه از ریشه‌های جریانات منحرف نموده است.
انجمن حجتیه که بر همگان روشن است در چه تاریخی متولدشد و با چه هدف ظهور یافت و چه کسانی گردانندگان آن هستند آیا شایسته آن است که در روزنامه منتسب به حکومت در دفاع و یا تبرئه آن به روش هوچیگری، یکی از یاران صادق به امام و انقلا‌ب را متهم به انجمن حجتیه کرد که سال‌هاست از رخنه آن روحش آزرده و خونش در شیشه است. در دولت نهم که به وضوح در جریان رای اعتماد برخی از وزرا در مقابل سوال نمایندگان دوره هفتم که عضویت آنان در انجمن حجتیه مورد پرسش قرار گرفت و اینجانب از وزیر آموزش و پرورش آن روز صریح در مجلس پرسیدم آیا شما در انجمن حجتیه عضویت دارید یا خیر و در صحن علنی نیز که دو نماینده هیچ‌وقت به رد عضویت خود مبادرت نورزیدند اما ما هرگز به خود اجازه نمی‌‌دهیم که مهر انجمن حجتیه را با این همه نشانه بر پیشانی دولت نهم بزنیم. چگونه است که گردانندگان روزنامه کیهان، بی‌محابا درخصوص سید بزرگواری چون آقای محتشمی‌پور که در ثبات و حفظ اصول و ساختارهای فکری خود نسبت به امام و انقلا‌ب بر هیچکسی پوشیده نیست دست به مضحک‌ترین روش فحاشی زده و به گمان خود می‌پندارید پاسخ دندان‌شکن داده‌اید!؟ جناب ایشان هرگز مورد انتقاد همفکران خود در افشای سیمای انجمن حجتیه و فرقه‌های مرموز و منحرف نه اینکه قرار نگرفته است بلکه شیوه روشنگر و ثبات فکری ایشان همواره مورد احترام و افتخار جبهه دوم خرداد بوده است. تأمل می‌شود که چرا حامیان آقای مصباح‌یزدی از کوره دررفته‌اند و بارزترین مواضع آقای محتشمی‌پور در خصوص نهضت آزادی که منجر به نامه‌نگاری به حضرت امام شد را نادیده می‌گیرند به چیزی جز حقیقت در منطق پرده‌‌برداری از آنچه ایشان گفته‌اند نمی‌توان رسید. البته باید خاطرنشان کرد که هرگاه این مرد مبارز برای جلوگیری از انحرافات بر سر راه انقلا‌ب مواضع اصلا‌ح‌طلبانه می‌گیرد مورد هجوم قرار می‌گیرد. از یادها نرفته که در هنگام انتخابات دوره سوم مجلس خبرگان مسیر تایید صلا‌حیت نامزدها را دوره تسلسلی و صحیح نمی‌دانستند، اتهامات ناروایی چون طلحه و زبیر را فراموش نمی‌شود کرد اما با گذشت زمان پافشاری و پایبندی ایشان در دفاع از آرمان‌های انقلا‌ب در مجلس ششم را به درستی باطل‌کننده آن اتهامات و فحاشی‌ها باید دانست.
آیا به راستی فداکاری‌ها و تلا‌ش‌های شبانه‌روزی ایشان در تقویت جنبش‌های آزادی‌بخش را می‌شود به حساب حمایت از انجمن حجتیه گذاشت!؟ چه کسی است که نداند انجمن حجتیه و هواداران آن تهی از مبارزه تا ظهور حضرت مهدی (عج) هستند و عافیت‌طلبی را پیشه راه خود کرده‌اند و چه کسی سراغ از مقابله امام را در سرگذشت جریانات متحجر حجتیه ندارد! سوال اساسی اینجا است که چرا با مغایرتی که بین گفتار آیت‌الله مصباح‌یزدی در خصوص آرای مردم یعنی تنها ارزش مشورتی برای آن قائل شدن با دیدگاه حضرت امام که میزان را رای مردم می‌دانند وجود دارد، روزنامه کیهان موضعی شفاف تا امروز نگرفته و در مقام مقابله تنها اقدام به وارونه نشان دادن مواضع شخصیت‌ها و رویدادهای تاریخی می‌نماید.با غبارآلوده کردن صف‌های بحث و گفت‌وگو نمی‌شود واقعیات انحرافات در دیدگاه‌ها و حضور در مسیرهای مسموم را حذف کرد. انتظار می‌رود حامیان جناب آقای مصباح‌یزدی پرحوصله، مستند و فارغ از فضاسازی کاذب علیه یاران امام به بیان دیدگاه و دفاع عقلا‌نی و علمی بپردازند.
اسماعیل گرامی‌مقدم
منبع : روزنامه اعتماد ملی