شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
مونوریل، جایگزین مترو یا نمایش سیاسی
از جمله مسائل مهم شهر تهران که در حال تبدیل به یک مناقشه سیاسی است،جایگزینی مونوریل به جای مترو است.
دولت نهم باید در قالب تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۵ مبلغی را به شهرداری تهران و شرکت مترو اختصاص دهد تا خطوط مترو توسعه یابد و شهروندان بیشتری امکان استفاده از این وسیله عمومی را بیابند.
اما دولت ۱۵۰ میلیون دلار از منابع این تبصره را برای احداث مونوریل تخصیص داد. سپس هم از سوی دولت عنوان شد که هزینه مونوریل از مترو کمتر است پس باید ساخت مونوریل را در دستور کار قرار دهیم و جایگزین مترو کنیم.
حال چند ابهام جدی در این خصوص وجود دارد. نخست اینکه آیا مونوریل جایگزین مناسبی برای مترو هست یا نه؟ از نظر هزینه تجهیزات نظیر واگن و لوکوموتیو هزینه مونوریل از مترو بیشتر است. زیرا تعداد شرکت هایی که تجهیزات مونوریل را می سازند در جهان کمتر است و این نوع تجهیزات گرانتر از مشابه خود در قطارهای مترو است. دیگر آن که در مونوریل به جای هزینه تونل، هزینه احداث پل وجود دارد و تنها در خصوص احداث سازه های نگهبان جهت جلوگیری از ریزش، تفاوت هزینه به نفع مونوریل است. از این گذشته مونوریل یک وسیله کمکی برای مترو است تا مسافران را از ایستگاه های مترو به مقاصد دیگر شهر هدایت کند. در دیگر نقاط جهان نیز چنین است. جالب آنکه مونوریل پس از اتوبوس و تراموا در مسیرهایی خاص نظیر دسترسی به فرودگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
در حال حاضر از دوهزار کیلومتر خط قطار شهری که در تمام دنیا در حال ساخت است تنها ۲۰۰ کیلومتر آن به مونوریل اختصاص دارد. این نکته بدین معنا است که مونوریل لوکسترین وسیله حمل و نقل درون شهری است که در شهرهای با درآمد سرانه پایین مانند تهران به صرفه اقتصادی نیست.
دیگر آن که مونوریل دارای آلودگی صوتی بالا خواهد بود که برای تهران با وضع نامناسب کنونی اش که از آلودگی صوتی رنج می برد مناسب نیست. از همه بدتر آثار زنندهای است که در ظاهر شهر پس از بالا رفتن پل های هوایی مونوریل پدید خواهد آمد. اتفاقی که در صورت حدوث، چهره شهر را بیش از پیش بی هویت و به هم ریخته خواهد کرد. در مقابل مترو زیرزمینی دارای محاسنی است که مونوریل فاقد آن است.
اول اینکه در مترو از فضای مرده شهر استفاده می شود و فضایی به کار گرفته خواهد شد که کاربری دیگری برای آن متصور نیست و این یک رفتار اقتصادی است. دوم آن که آلودگی صوتی ایجاد نمی کند. سومین مزیت مترو در عدم ضربه به ظاهر شهر است که اختلالی در فضای شهر ایجاد نمی کند.
چهارمین حسنی که می توان برای مترو برشمرد ایمنی آن است. مونوریل با ظرفیتی که برای تهران در هر سفر به آن نیاز دارد (مثلا دو هزار نفر) دارای ایمنی نیست. طراحی مونوریل باتعداد مسافر بالا دارای خطر است. آخر اینکه مترو در زیرزمین پناهگاه هایی ایجاد می کند که برای شهر زلزله خیری نظیر تهران لازم است. به همین دلیل است که کشورهای پیش رو در زمینه حمل و نقل شهری کمتر از مونوریل استفاده می کنند. در مسکو ۹ خط مترو و یک خط مونوریل یا در ژاپن فقط در مبادی نزدیک به فرودگاه مونوریل وجود دارد. یا در لندن و پاریس به رغم وجود متروی سراسری اصلا مونوریل وجود ندارد.
بنابراین آنچه به ذهن متبادر می شود سیاسی بودن بحث مونوریل است. به نظر می رسد مونوریل وسیله ای برای یک نمایش تبلیغاتی است. به ویژه آن که مدیریت متروی تهران قرابتی با دولت نهم ندارد وگرنه محاسبه محاسن توسعه مترو واضح است. اکنون روزانه یک میلیون سفر درون شهری از طریق مترو انجام می گیرد و در صورت تکمیل تمام خطوط مترو ظرفیت ۶/۵ سفر در روز به وجود می آید. در هر سفر ۰/۷ لیتر صرفه جویی سوخت وجود دارد که در صورت انجام پنج میلیون سفر در روز، ۳۵ میلیون لیتر صرفه جویی سوخت خواهیم داشت. باید اضافه کرد که هزینه احداث دو خط جدید مترو معادل ساخت یک پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه ای در روز است. هر سفر شهری نیم ساعت در وقت و ۴۰۰ درصد در هزینه حمل ونقل صرفه جویی دارد. حال با چه تحلیلی در تخصیص بودجه مترو تاخیر و مانع تراشی می شود!؟ آیا پاسخ جز این است که انگیزه ای سیاسی وجود دارد که شهروندان تهرانی را از داشتن یک متروی سراسری محروم می کند؟!
نویسنده : امید سیاوش
منبع : روزنامه مردم سالاری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان دولت چین سیستان و بلوچستان حسین امیرعبداللهیان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی عراق دولت سیزدهم رسانه حجاب
سیل تهران هواشناسی شهرداری تهران بارندگی باران سازمان هواشناسی فضای مجازی آتش سوزی یسنا هلال احمر آموزش و پرورش
ایران بانک مرکزی دلار قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم ارز بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی تلویزیون دفاع مقدس بی بی سی موسیقی مهران غفوریان صداوسیما ساواک سریال سینمای ایران تبلیغات
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه اسرائیل حماس روسیه آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال جواد نکونام بازی علی خطیر باشگاه پرسپولیس بایرن مونیخ
هوش مصنوعی اینستاگرام خواب آیفون دیابت اپل ناسا عکاسی موبایل گوگل تلفن همراه
سلامت طب سنتی کبد چرب فشار خون گرما