شنبه, ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 18 May, 2024
مجله ویستا
برنامه ریزی استراتژیک : رویکردی برای مدیریت وب سایت کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
در جهان امروز و در عصر تكنولوژی اطلاعات و ارتباطات ، باید بپذیریم كه هر سازمان و مؤسسه ای نیاز به وب سایت[۱] دارد . كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند . اغلب كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی از اواسط دهه ۹۰ به ایجاد وب سایت و ارائه خدمات از این طریق پرداخته اند ( ریان ،۲۰۰۳ ،۲۰۷ ) . وب سایت هر كتابخانه از یك سو پنجره ای به آن كتابخانه و از سوی دیگر ، راهنمای كاربران در اینترنت می باشد . در واقع كتابخانه ها علاوه بر ارتباط و بهره گیری از امكانات اینترنت ، می توانند از این طریق به معرفی خود و ارائه خدمات بپردازند .اما ایجاد وب سایت برای كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی ، نیاز به سرمایه گذاری گسترده در بودجه ، زمان و بخصوص در بخش نیروی انسانی دارد . كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی چالش های ایجاد و مدیریت وب سایت را پذیرفته اند و از برنامه ریزی استراتژیك به عنوان ابزاری سودمند برای مدیریت وب سایت كتابخانه ها بهره می برند .
● فرآیند برنامه ریزی استراتژیك
طبق نظر پیتر دروكر “ برنامه ریزی استراتژیك ، فرآیند پیوسته ای از تصمیمات سیستماتیك و ریسك پذیر و با حداكثر دانش و آگاهی از نتایج آینده است كه به طور سیستماتیك تلاشها و كوشش هایی را كه برای انجام این تصمیم ها مورد نیاز است را سازماندهی می كند و نتایج این تصمیم گیری ها را در مقابل انتظارات ، از طریق بازخورد سیستماتیك و سازمان دهی شده اندازه گیری می كند . ” ( استوارت ،۱۹۹۸، ۴۱) برنامه ریزی استراتژیك ، فرآیندی است كه در آن مقاصد ، اهداف و برنامه ها تنظیم و اجرا می شوند . البته فرآیندهای تنظیم و اجرا هر دو تدریجی و پیوسته اند . مقیاس زمانی برای برنامه های استراتژیك حدود سه سال است و بیشتر از پنج سال نخواهد بود ، گرچه چشم انداز بلند مدت در سطح كلی تری در نظر گرفته می شود اما باید به اندازه كافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند به تغییرات پاسخ دهد ( كورال ،۱۳۸۰،۶-۷) . همچنین برنامه ریزی استراتژیك به عنوان یك اقدام مدیریتی برای تعیین محیط وب سایت كتابخانه و سمت و سوی آن و پاسخ به چالشهای سازمانی ، تعریف می شود . برنامه ریزی استراتژیك یك ساختار مفید برای ایجاد وب سایت و توسعه آن در آینده و نیز مكانیزمی برای نگهداری و روز آمدی وب سایت به وجود می آورد . فرآیند برنامه ریزی كه به طور یقین در همه بخشهای كتابخانه در جریان است ، قابل انتقال به وب سایت كتابخانه نیز می باشد ( ریان ،۲۰۰۳ ،۲۰۹).گام نخست در انجام بر نامه ریزی استراتژیك ، تعریف و ایجاد كمیته یا تیم برنامه ریزی است كه مسؤولیت برنامه ریزی را عهده دار خواهد بود و با دیگر گروه های كاری در زمان مناسب در فرآیند برنامه ریزی تعامل خواهد داشت .
با توجه به اینكه فرآیند برنامه ریزی استراتژیك در تعامل با محیط داخلی و خارجی كتابخانه است ، شناخت محیط ، جنبه اساسی فرآیند برنامه ریزی است (استوارت ،۱۹۹۸ ،۴۷) . محیط خارجی ، همه شرایط و عواملی را كه بر گزینه های استراتژیك اثر دارند را شامل می شود . چارچوب مفید برای تحلیل محیط خارجی این است كه موضوعات و تأثیرات در قالب عناوین سیاسی ، اقتصادی ، جامعه شناختی و فناوری در نظر گرفته شود . این عمل به تحلیل پستPEST [۲] مشهور است . برای تحلیل محیط داخلی ، شرایط كتابخانه و سازمان مادر و نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها ( SWOT )[۳] باید مورد ارزیابی قرار گیرد . بیشتر این اطلاعات از طریق مستندات برنامه ریزی ها و گزارشات قابل دستیابی است ( كورال ،۱۳۸۰ ،۲۰۱-۲۰۳ ) . تصویر محیط خارجی و محیط خودتحلیل داخلی در كنار هم به صورت یك فرآیندجمع می شوند تا استراتژی ها را تو سعه دهند و آنها رابه برنامه ها ، خط مشی ها و روشها تبدیل كنند و به تمركز برنامه ریزی بر اساس رسالت سازمان كمك كنند ( استوارت ،۱۹۹۸، ۵۰) .
▪ مدیر سایت كتابخانه باید ابتدا به بررسی سؤالات برنامه ریزی استراتژیك بپردازد :
- رسالت[۴] سایت چیست ؟
- مقصود[۵] سایت چیست ؟
- اهداف [۶] سایت چیست ؟
پاسخ به این سؤوالات ، به شناسایی كاربران بالقوه و نیازهای اطلاعاتی آنها می انجامد و این شناخت از ضروریات و مقدمات اساسی قبل از هر تصمیم گیری است . در مرحله بعد ، مدیر سایت باید بیانیه رسالت را كه یك بیانیه عمومی و پایه ای برای گسترش اهداف سایت است ، را تنظیم نماید و همواره به رسالت كتابخانه ، كه سازماندهی ، دسترس پذیری و اشاعه اطلاعات مورد نیاز كاربران است ، توجه داشته باشد ؛ زیرا رسالت سایت باید مطابق با رسالت كلی كتابخانه باشد . بیانیه رسالت باید به قدر كافی كلی ، مشخص ، عملی و انعطاف پذیر باشد ( كورال ،۱۳۸۰ ، ۴۰) . به طور مشخص بیانیه رسالت ، بیانیه ای از نگرش ، چشم انداز و جهت گیری سازمان است نه مقصد های تفضیلی و قابل اندازه گیری . در واقع ارزش اصلی بیانیه رسالت ، مشخص كردن مقاصد نهایی است . ( پیرس و رابینسون ،۱۳۷۷ ،۷۰ و ۱۰۰) . اگر بیانیه رسالت به درستی تدوین شود ، مبنایی برای برنامه ریزی پایدار خواهد بود . بعد از آنكه كه رسالت سایت معین و تدوین شد ؛ باید مقصود سایت به طور واضح مشخص شود . در مرحله بعد ، اهداف سایت باید به طور خاص تر و مطابق با رسالت و مقصود سایت تعیین شود و هر یك از اهداف با مراحل كاری كه آن را پشتیبانی می كند ، بیان شود .
بعد از آنكه مراحل كاری هر یك از اهداف مشخص شد ، بایستی كه مسؤولیت ها ، بودجه ، زمان بندی ، معیارهای ازریابی هر یك نیز مشخص شود . در واقع اگر فرآیند برنامه ریزی استراتژیك از ابتدا تا انتها دنبال شود ، مدیران این فرصت را به دست می آورند كه مهارتهای لازم ، نیروی انسانی ، منابع مالی ، زمان ، وسایل و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری را كه در هر مرحله از فرآیند برنامه ریزی برای ایجاد و مدیریت وب سایت نیاز است را به طور كامل شناسایی كنند . برنامه ریزی گام به گام سبب می شود كه اهداف سایت تضمین و اجرا شود ( ریان ۲۰۰۳ ، ۲۰۹) . در مرحله بعد باید به توسعه استراتژی ها و برنامه های عملی پرداخت كه این امر خود مستلزم تعریف وتعیین منابع مالی و توسعه خط مشی ها و راه وروش ها در راستای اهداف سایت است . در واقع استراتژی ها به عنوان اقدامات اصلی یا الگوهای اقدامات برای تحقق اهداف و مقاصد و انجام رسالت تعریف می شوند و قدم های عملی تحقق رسالت سایت رامشخص می كنند و باید برنامه زمانی ، مسؤولیت ها و شاخص های عملكرد را در بر داشته باشند .
در مرحله بعد ، استراتژی های انتخاب شده به برنامه های عملیاتی مشخص تر تبدیل می شوند . به منظور ارزیابی عملكرد مربوط به هدف ها و بازبینی و اصلاح برنامه ها ، با توجه به نتایج و شرایط متغیر ، ضروری است كه پیشرفت كار به صورت منظم مورد نظارت قرار گیرد . فرآیند نظارت در تمام سطوح مهم است و باید روشهای كنترل و نظارت نیز مشخص شود . خود برنامه ریزی استراتژیك نیز نیاز به بازبینی دارد ( كورال ، ۱۳۸۰ ، ۵۷و۵۹و۶۸و۷۴) . در ادامه به بررسی خط مشی وب سایت كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی می پردازیم :
خط مشی وب سایت
طی فرآیند برنامه ریزی استراتژیك ، خط مشی وب سایت مشخص می شود . در واقع هدف اصلی از تهیه و اجرای فرآیند برنامه ریزی استراتژیك نیز همین است كه بتوان یك خط مشی جامع ، كارا و مؤثر به وجود آورد ( ریان ، ۲۰۰۳ ، ۲۱۰) . خط مشی ها ، رهنمودهایی هستند كه برای راهنمایی ، تفكر ، تصمیم و اقدامات مدیران و فرودستان آنها در اجرای استراتژی سازمان تدوین می شوند . خط مشی ها غالباً به عنوان “ دستورالعمل های استاندارد عملیاتی ” و ابزاری مؤثر برای انتقال تصمیمات به سطوح پایین تر در سازمان هستند ( پیرس و رابینسون ، ۱۳۷۷ ، ۵۲) . یك تعریف خوب برای خط مشی می توانند به این شرح باشد : یك راهنمای شفاهی ، مكتوب یا ضمنی كه مرزها و مسیر كلی عملكرد مدیریتی را تعیین می كند ( استوارت ، ۱۹۹۸ ،۶۹ )در واقع برای اجرای استراتژی ها ، خط مشی ها تدوین می شوند .
▪ یك خط مشی جامع وب سایت ، چارچوبی از موارد زیر را شامل می شود :
ـ اداره وب سایت
ـ طراحی
ـ معماری اطلاعات[۷]
ـ محتوا
ـ فراپیوندها[۸]
ـ نگهداری و روزآمدی
ـ ارزیابی ( ریان ،۲۰۰۳ ،۲۱۰)
● اداره وب سایت
گرچه اغلب كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی یك ساختار اداری ثابت برای وب سایت خود تدوین می كنند ؛ ولی در فرآیند برنامه ریزی موفق ، ساختار اداری حاصل به بهترین تناسب و سازگاری بین رسالت و اهداف سایت منتهی می شود . البته تقدم و تأخر در ساختارهای ادارای بی حد و پایان است . تیم اداره كننده سایت می تواند به صورت متمركز یا غیرمتمركز ، مستقل یا دارای سلسله مراتب فعالیت كند .گرچه ممكن است كتابخانه های كوچك تنها از وجود یك مدیر سایت[۹] بهره برند ، اما معمولاً در كتابخانه های بزرگ مسؤولیت ها بین افراد تقسیم می شود وتیم وب سایت كتابخانه[۱۰] تشكیل می شود و یك فرد متخصص نیز مسؤولیت هدایت و رهبری تیم را برعهده می گیرد ( ریان ،۲۰۰۳ ،۲۱۰) .
البته در بعضی از كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی دو نفر برای مدیریت سایت كتابخانه انتخاب می شود ؛ یك نفر مدیر فنی سایت[۱۱] ، كه مسؤولیت اداره و نگهداری سیستم را برعهده می گیرد و دیگری مدیر محتوایی سایت[۱۲] ، كه مسؤول ایجاد وب سایت و روزآمدی اطلاعات آن خواهد بود . ساندرز مك مستر در سال ۱۹۹۷ برای توصیف موقعیت مدیر سایت ، عبارت “ بهترین شغل در كتابخانه ”[۱۳] را به كار برده است . به گفته وی ، مدیر وب سایت كه دارای زمینه هایی در تكنولوژی اطلاعات ، سیستم ها ، مرجع و منابع الكترونیكی است ؛ به مهارت هایی دیگر از جمله : دانش زبان علامت گذاری شده فرامتنی ( HTML)[۱۴] ، آشنایی با بسته های نرم افزاری[۱۵] طراحی صفحات وب ، آشنایی با مرورگرهای[۱۶] مختلف اینترنت ، طراحی گرافیكی ، مهارت در نگارش ، ویرایش و ترجمه ، اجرای استانداردها ، جستجو و بازیابی و ارزیابی اطلاعات ، مدیریت و نگهداری سرویس دهنده[۱۷] وب سایت و نیز به تجربه و مهارت در تعیین خط مشی های وب سایت كتابخانه نیز نیاز دارد ( مك مستر ،۱۹۹۷ ، ۳۷) . اما بدون توجه به ساختار اداری انتخاب شده ، مدیر سایت باید مطمئن شود كه اعضاء تیم سایت كتابخانه یا مركز اطلاع رسانی ، موافق برنامه ریزی استراتژیك هستند و باید نقاط بحرانی در سازمان را به خوبی بشناسد و اقدامات لازم را به عمل آورد . ضمن اینكه به مدت زمان لازم برای آموزش كاركنان و افزایش سطح دانش تخصصی آنها توجه نماید .
● طراحی
اولین قدم در ایجاد و نگهداری یك وب سایت عالی ، طراحی عالی است . پس نكات زیر را برای طراحی صفحات وب سایت كتابخانه در نظر بگیرید :
▪ یك استاندارد برای طراحی صفحات سایت در نظر بگیرید ؛ به طوری كه همه صفحات از یك طرح و سبك ثابت پیروی كنند و هر صفحه به عنوان بخشی از سایت كتابخانه ، به راحتی قابل شناسایی باشد و هر صفحه دارای نام و آرم كتابخانه در اندازه كوچك باشد .
▪ خود را به جای كاربران سایت قرار دهید و آنچه را كه اغلب كاربران می خواهند از طریق سایت كتابخانه به دست آورند را فراهم كنید .
▪ همه اطلاعات را توسط عبارات مختصر در صفحه خانگی[۱۸] كتابخانه قراردهید و توسط فراپیوندها كاربران را به اطلاعات مفصل در سایر صفحات سایت هدایت نمایید و سعی كنید كه صفحه خانگی سایت درست در یك صفحه ویندوز قرار بگیرد ؛ زیرا بزرگتر بودن آن ممكن است باعث شود كه بعضی از اطلاعات در اولین برخورد از نظر كاربران دور بماند . تحقیقات نشان داده كه كاربران اینترنت حداكثر ۹۰ ثانیه برای مشاهده یك صفحه وقت می گذارند و اغلب به ادامه صفحه توجه نمی كنند و می خواهند اطلاعات مورد نیازشان را به سرعت و در كمترین زمان به دست آورند.
▪ در همه صفحات سایت ، علائم راهنما را در بالا یا سمت چپ صفحه قرار دهید و فهرست
مندرجات كل سایت را در همه صفحات قرار دهید . به این ترتیب امكان ارتباط سریع بین صفحات به وجود می آید و كاربران به آسانی می توانند در سرتاسر سایت حركت كنند .
▪ از به كار بردن تصاویر متحرك ، غیرضروری و بزرگ در طراحی صفحات خودداری كنید ؛ زیرا این تصاویر كاربران را گیج می كند . در مقابل از تصاویر دیجیتالی كوچك ( حد اكثر ۳۵ كیلوبایت ) استفاده كنید .
▪ صفحات سایت را بیشتر شبیه صفحات كتاب طراحی كنید تا به آسانی قابل خواندن باشد و از قرار دادن اطلاعات زیادی در یك صفحه خودداری كنید . صفحات را با زمینه سفید و حروف سیاه یا با رنگهای مغایر با هم طراحی كنید . به اندازه متناسب حروف نیز توجه كنید .
▪ اگر می خواهید كاربران به طور مداوم به وب سایت كتابخانه شما مراجعه كنند ، به انجام اصلاحات و تغییرات بپردازید . البته تغییرات ساختاری را حداكثر یك بار در ماه انجام دید .
▪ وب سایت كتابخانه را مورد علاقه كاربران ، ساده و با زبان كاربر پسند[۱۹] طراحی كنید و چیزهایی در صفحه خانگی سایت قرار دهید كه درسایر سایت ها نتوان آنها را یافت ( مینكل ، ۲۰۰۲ ، ۴۶-۴۸ ).
▪ از فراداده ها[۲۰] برای تبلیغ و عرضه وب سایت در اینترنت بهره بگیرید . فراداده ها ،داده هایی هستند كه داده های دیگر را توصیف می كنند وتوسط مؤلف یا نمایه ساز سایت تهیه می شوند . بعضی وب سایت ها از بسته های نرم افزاری كه به طور خودكار تعدادی فراداده را در هر صفحه وب سایت ایجاد می كنند ، بهره می برند . فراداده ها توسط موتورهای جستجو و راهنماها[۲۱] و سایر وسایل نمایه ساز اینترنت قابل بازیابی هستند . قرار گرفتن وب سایت كتابخانه در فهرست نتایج موتورهای جستجو و راهنماها ، اولین اقدام برای دسترس پذیر ساختن وب سایت كتابخانه برای كاربران بالقوه است .▪ در پایان صفحات آماده شده را روی یك سرویس دهنده وب نصب كنید و هر یك از صفحات را قبل از آنكه از طریق سرویس دهنده در دسترس كاربران قرار دهید ، به وسیله مرورگرهای مختلف و ویرایش های مختلف هر مرورگر از جمله Internet Explorer ، Netscape ، Prodigy ، … و نیز توسط كامپیوترها و صفحه نمایش های مختلف بررسی كنید و مطمئن شوید كه با نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف ، طرح وب سایت كتابخانه كارایی خود را حفظ می كند ( كلاید ، ۲۰۰۰ ،۱۰۳ و۱۰۰) .
● معماری اطلاعات
معماری اطلاعات شامل روشهای سازماندهی اطلاعات درسایت می باشد به نحوی كه بتوان با بهترین روش به ارائه خدمات و پاسخگویی به نیازهای كاربران پرداخت . دو سطح كلی برای معماری اطلاعات در محیط وب وجود دارد :
۱) سازماندهی اطلاعات در سایت به طور كلی .
۲) سازماندهی اطلاعات در هر صفحه خاص از وب سایت .
معماری اطلاعات این دو سطح را با هم تر كیب می كند و ساختار سایت را به وجود می آورد و به سازماندهی اطلاعات می پردازد . ساختار كلی وب سایت و یا هر صفحه از وب سایت كتابخانه می تواند بر اساس هر یك از ساختارهای زیر و یا تركیبی از آنها به وجود آید :
- ساختار خطی
- ساختار درختی یا سلسله مراتبی ( از كل به جزء )
- ساختار منطقی
- ساختار جغرافیایی
- ساختار تاریخی ( جدید به قدیم یا قدیم به جدید )
- نظم موضوعی
- نظم الفبایی
- نظم ترتیبی اعداد ( از كم به زیاد یا از زیاد به كم )
- توالی رده بندی دیویی و یا سایر رده بندی ها ( كلاید ،۲۰۰۰ ،۱۰۳)
مهممرین ویژگی در انتخاب هر یك از این ساختارها ، كارا بودن و راحتی كار با آن ساختار برای كاربران كتابخانه یا مركز اطلاع رسانی است . البته خط مشی وب سایت نیز در انتخاب ساختار و معماری اطلاعات سایت عاملی مهم و مؤثر است . توجه كنید كه هر صفحه فرعی[۲۲] حداكثر سه سطح پایین تر از صفحه خانگی قرار گیرد ؛ قرار گرفتن صفحات در بیش از سه لایه سبب می شود كه بعضی صفحات سایت از دید كاربران دور بماند ( ریان ،۲۰۰۳ ،۲۱۲) . ضمن انتخاب هر یك از این ساختارها ، برای راهنمایی و هدایت بیشتر كاربران صفحه ای تحت عنوان “ راهنمایی ”[۲۳] برای كاربران در نظر بگیرید و اطلاعات نسبتاً مختصری در مورد نحوه طراحی و ساختار سایت ارائه كنید . البته وجود علائم راهنما ، فهرست مندرجات سایت ، درخت موضوعی[۲۴] ، نقشه سایت و تور مجازی[۲۵] نیز در آشنایی و هدایت كاربران مؤثر و مفید خواهد بود .
● محتوا
عناصر تشكیل دهنده محتوای وب سایت كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی با توجه به نوع كتابخانه ، نیازهای متفاوت كاربران انواع كتابخانه ها ، خط مشی و اهدافی كه طی فرآیند برنامه ریزی برای وب سایت در نظر گرفته شده ، مشخص می شود .گرچه هیچ سایتی نمی تواند تمام نیازهای كاربران بالقوه خود را برآورده سازد ، اما توجه به نیازهای اساسی كاربران ضرورت دارد و مدیر سایت همچنین باید به مسأله حق مؤلف در محیط چاپی و الكترونیكی توجه نماید ( هیل و فیشر،۲۰۰۱ ، ۲۹) .
به هرحال ، عناصری كه در اغلب وب سایت كتابخانه ها قرار داده می شوند ، از این قرارند :
▪ اطلاعات كلی كتابخانه شامل : عنوان و نشانی كتابخانه ، تاریخچه كتابخانه و اهداف و برنامه های جاری و آتی كتابخانه ، ساعات كار كتابخانه ، شرایط عضویت ، مدت زمان امانت منابع ، پوشش موضوعی و محتوایی كتابخانه ، تصاویر و نقشه كتابخانه به همراه فهرست كامل از بخش های مختلف كتابخانه و پیش بینی صفحه راهنمای كاربران و یك تور مجازی ، شماره تلفن های تماس با كتابخانه و آدرس پست الكترونیك كتابخانه[۲۶] و نیز خبرنامه داخلی كتابخانه .
▪ ارائه اطلاعات مربوط به كتابداران و سایر كاركنان كتابخانه و ذكر شماره تلفن و آدرس پست الكترونیك هریك از آنها .
▪ پیامی از مدیر سایت با این محتوا كه “ كتابداران ماهر همواره آماده راهنمایی شما در دنیای گسترده اطلاعات هستند .” و آدرس پست الكترونیك وی به منظور ارتباط با كاربران .
▪ فهرست كامپیوتری كتابخانه (OPAC ( [۲۷]و آموزش چگونگی از آن .
▪ پاسخ به پرسش های متداول و معمولی كه به اختصار FAQ [۲۸] نامیده می شوند ( منصوریان ،وب ،۱۳۸۰ ،۲۴ -۲۵) .
▪ میز مرجع مجازی[۲۹].
▪ برقراری فراپیوند با سایر منابع اینترنتی از جمله موتورهای جستجوی عمومی ، دایركتوری های اختصاصی و… و نیز وب سایت سایر كتابخانه ها و پایگاه های اطلاعاتی ( هیل و فیشر،۲۰۰۱ ،۲۹) .
▪ صفحه آموزش ویژه كاربرانی كه برای نخستین بار از اینتر نت استفاده می كنند و آموزش چگونگی جستجو در اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی .
▪ نشانی اینترنتی ( URL )[۳۰] كتابخانه و تاریخ ویرایش هر صفحه وب سایت ( منصوریان ، وب۱۳۸۰ ،۲۴-۲۵) .
● فراپیوندها
اغلب كتابخانه ها بوسیله برقراری فراپیوندها با سایر منابع اینترنتی خارج از سازمان خود ( سایر كتابخانه ها ، موتورهای جستجو ، راهنماها و پایگاه های اطلاعاتی ) به توسعه و گسترش مجموعه و نیز ایجاد مجموعه های مجازی[۳۱] می پردازند . این گونه اقدامات برای غنی سازی و توسعه محتوای وب سایت كتابخانه ها توصیه می شود . مدیر سایت باید این سایت های مفید را شناسایی و انتخاب كند و به نگهداری و ارزیابی آنها بپردازد ؛ البته كتابخانه ها در مقابل محتوای این سایت ها هیچ مسؤولیتی ندارند ولی باید متناسب با خط مشی مجموعه سازی كتابخانه ، این سایت ها و مجموعه های مجازی را تهیه نمایند ( ریان ، ۲۰۰۳ ،۲۱۴ ) . بدین ترتیب سایت كتابخانه می تواند با برقراری فرا پیوندها با سایر منابع اینترنتی ،كاربران را به سمت تأمین نیازهایشان هدایت كند . هم اكنون با گسترش انواع پایگاه های اطلاعاتی از جمله : نمایه نامه ها ،چكیده نامه ها ، دایره المعارف ها و واژه نامه های الكترونیكی و نیز ژورنال ها ی الكترونیكی تمام متن و كتابهای الكترونیكی ؛ اغلب كتابخانه های دانشگاهی و تحقیقاتی از طریق برقراركردن فراپیوند با سایت ناشر یا كارگزار و پرداخت هزینه اشتراك از این منابع بهره می برند . توجه داشته باشید عناوینی كه برای هر فراپیوند در نظر گرفته می شود باید گویای منظور و محتوای سایت مورد نظر باشد . از جملات كوتاه یا واژه هایی كه افراد را به برقراری ارتباط با این سایت ها ترغیب می كند ، استفاده نمایید.فراپیوندها را می توانید به صورت موضوعی یا الفبایی یا بر اساس انواع سایت ها تنظیم كنید ( منصوریان ، پیام كتابخانه : ۱۳۸۰ ، ۱۴) .
● نگهداری و روزآمدی
برای داشتن یك وب سایت كارا و موفق ، توجه به نگهداری و روزآمدكردن محتویات سایت لازم و ضروری است . خط مشی نگهداری و روزآمدی سایت از طریق فرآیند برنامه ریزی استراتژیك مشخص می شود . نگهداری سایت كتابخانه ها یك كار مشكل و وقت گیر است ، زیرا روزانه ۱۰درصذ اطلاعات سایت تغییر می یابد و كهنه می شود و از وظایف مدیر سایت است كه این تغیرات را شناسایی كند و به اصلاح و روزآمدی آنها بپردازد . ۹۰ درصد دیگر نیز باید هر شش ماه یك بار مورد تجدید نظر قرار گیرد و روزآمد شود ( كلین ،۲۰۰۳ ، ۲۸) . فراپیوندها نیز باید به طور ماهیانه مورد ارزیابی قرار گیرند ( ریان۲۰۰۳ ،۲۱۴) ؛ زیرا بنا به دلایل متعدد آدرس سایت ها تغییر می كند . بعضی از مدیران وب سایت ها از بسته های نرم افزاری كنترل كننده خودكار فراپیوندها [۳۲] استفاده می كنند تا پیوندهای شكسته[۳۳] و یا مرده [۳۴]را شناسایی كنند . این نرم افزارها به صورت كاملاً خوكار بوده و به حضور نیروی انسانی برای انجام كار نیاز ندارند . ( جكسو ، ۵۹ : ۲۰۰۰ ) . اما برای كنترل تناسب محتوای فراپیوندها با اهداف سایت ، مدیر سایت باید خود به بررسی بپردازد . پس مدیر سایت باید :
▪ فراپیوندها را به طور منظم بررسی كند .
▪ فراپیوندهای جدید را اضافه نماید .
▪ مانند وجین كردن كتابها ، به وجین كردن فراپیوندها بپردازد ( مینكل ،۱۹۹۹ ،۲۷) .مدیر سایت همچنین باید به نگهداری و روزآمدی نرم افزارها و سخت افزارهایی كه وب سایت كتابخانه را حمایت می كنند توجه نماید و نكات ایمنی را برای جلوگیری از فعالیت های مخرب هكرها رعایت نماید ( ادوین ،۲۰۰۳ ،۲۷۹) .
● ارزیابی
مدیر سایت باید به ارزیابی میزان موفقیت سایت در دستیابی به اهداف مورد نظر بپردازد .برای ارزیابی سایت كتابخانه می توان از روشهای مختلف بهره گرفت :
▪ استفاده از دانش پایه ، مطالعات وبرسی های انجام شده در این زمینه كه توسط افراد متخصص خود سازمان و یا خارج از سازمان انجام شده است ( كلاید ،۲۰۰۰ ،۱۰۶) .▪ انجام جستجوهای پیش فرض توسط كتابدار و بررسی نتایج حاصل .
▪ مصاحبه با كاربران سایت ، به صورت حضوری و یا از طریق قرار دادن فرم های نظرسنجی در سایت كتابخانه . البته می توان از برنامه ریزی استراتژیك به عنوان راهنمایی در تهیه سؤوالات مناسب و تجزیه و تحلیل آنها و میزان دستیابی به اهداف استفاده كرد ( ریان ،۲۰۰۳ ،۲۱۵) .
▪ آدرس پست الكترونیك مدیر سایت در سایت كتابخانه گذاشته شود و از كاربران خواسته شود كه نظرات و پیشنهادات خود را ارسال نمایند ( منصوریان ،وب ،۱۳۸۰ ، ۲۷) .
▪ استفاده از آمارهای بسته های نرم افزاری كه ورود و خروج كاربران رابه سایت كتابخانه كنترل می كنند[۳۵] ؛ بعضی از این نرم افزار ها مدت زمان استفاده كاربر و بعضی حتی میزان استفاده از منابع كتابخانه و یا سایت هایی كه از طریق فراپیوندها با سایت كتابخانه در ارتباط هستند را نیز مشخص می كند . البته این نرم افزارها نیز دارای محدودیتهایی هستند ، از جمله اینكه آنها نمی توانند ركورد بعضی از صفحات را ثبت كنند و یا اینكه عمل كلید هایی كه صفحات را به جلو[۳۶] یا عقب[۳۷] می برند را نیز به عنوان ركورد جدید ثبت می كنند و این مسائل سبب می شود كه صحت آمارهایی كه ارائه می دهند ، كاهش یابد (Library Technology Report ، ۲۰۰۲ ، ۲) .
مدیر سایت باید :
▪ محتوای وب سایت كتابخانه را برساس نیازهای كاربران مورد ارزیابی قرار دهد .
▪ میزان روزآمدی محتوای كتابخانه رابسنجد .
▪ میزان استفاده از وب سایت رابسنجد .
▪ وب سایت كتابخانه را بر اساس میزان استفاده از فناوری های جدید در تكنولوژی اطلاعات به طور كلی و منابع اینترنتی به طور خاص ، ارزیابی نماید .
▪ رتبه سایت كتابخانه را در لیست نتایج موتورهای جستجو بررسی نماید ( كلاید ، ۲۰۰۰ ،۱۰۵ ) .
به هرحال ، هر روشی كه مدیر وب سایت برای ارزیابی وب سایت كتابخانه به كار می برد ، باید وی را قادر سازد كه میزان دستیابی به اهداف اصلی سایت كتابخانه راتعیین نماید و به ارائه راه كارهایی برای توسه آینده سایت و نیز چرخه جدیدی برای فرآیند برنامه ریزی استراتژیك بپردازد .
● نتیجه گیری
وب سایت هر كتابخانه یا مركز اطلاع رسانی ، فصلی جدید در ارائه خدمات نوین و تحولی گسترده در نوع روابط كتابخانه با كاربران خود و نیز با سایر كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی محسوب می شود و مدیریت وب سایت كتابخانه كه موقعیت جدیدی برای كتابداران به شمار می آید ، به خوبی از طریق برنامه ریزی استراتژیك قابل انجام است ؛ زیرا مدیریت وب سایت نیاز به سرمایه گذاری وسیع در هزینه ، زمان و نیروی انسانی دارد و برنامه ریزی استراتژیك كمك می كند تا این سرمایه گذاری ها به سود كتابخانه یا مركز اطلاع رسانی تمام شود . پس دنبال كردن گام به گام مراحل فرآیند برنامه ریزی ، اندازه گیری میزان دستیابی به اهداف برنامه و توجه به بازخورد آن عملی پیوسته در فرآیند برنامه ریزی است كه باید مورد توجه قرار گیرد . مدیر سایت می تواند با كسب مهارتهای لازم و دانش تخصصی ، شناخت كاربران و نیازهای اطلاعاتی آنها و تهیه خط مشی جامع برای وب سایت و اجرای آن ؛ كتابخانه یا مركز اطلاع رسانی را در دستیابی به اهدافش یاری نماید .
یادداشتها:
[۱] Web site
[۲] ( Political , Economic , Sociological and Technological ) Factors
[۳] Strenghts , Weaknesses , opportunities , Threats
[۴] mission
[۵] purpose
[۶] objectives
[۷] information architecture
[۸] hyperlink
[۹] webmaster
[۱۰] web team members
[۱۱] Technical webmaster
[۱۲] content webmaster
[۱۳] The Coolest Job
[۱۴] hypertext markup language
[۱۵] Software packages
[۱۶] browsers
[۱۷] server
[۱۸] home page
[۱۹] user friendly
[۲۰] metadata
[۲۱] directory
[۲۲] Sub-page
[۲۳] Help
[۲۴] Subject Trees
[۲۵] virtual tour
[۲۶] E-mail
[۲۷] Online Public Access Catalogue
[۲۸] Frequently Asked Question
[۲۹] virtual reference desk
[۳۰] Uniform Resource Locator
[۳۱] virtual collection
[۳۲] link checking software
[۳۳] broken links
[۳۴] dead links
[۳۵] server log
[۳۶] forward
[۳۷] back
منابع و مآخذ :
۱. پیرس ، جان ؛ رابیتسون ، ریچارد .“ برنامه ریزی و مدیریت استراتژیك .” ترجمه سهراب خلیلی شورینی . تهران ، یادواره كتاب : ۱۳۷۷ .
۲. كورال ، شیلا . “ برنامه ریزی استراتژیك برای خدمات كتابخانه ای و اطلاعاتی . ” ترجمه مجید امیدوار . تهران : مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران ، ۱۳۸۰.
۳. منصوریان ، یزدان . “ رهنمودهایی در طراحی وب سایت كتابخانه های عمومی .” وب . ۱۹. دی ماه ۱۳۸۰ : ۲۴-۲۷ .
۴. منصوریان ، یزدان . “ ویژگی های سایت كتابخانه ها در اینترنت . ” پیام كتابخانه . ۱۰ (۴ ) زمستان ۱۳۸۰ : ۱۰-۱۶ .
۵. Clay , Edwin S. “content management and library web site .” Public library . ۴۲( ۵ ) . Sep/Oct ۲۰۰۳ . ۲۷۸-۲۷۹
۶. Clyde , Laurel A . “ A Strategic Planning Approach to Web Site Management Tht Electronic Library .۱۸ ( ۲ ) : ۹۷-۱۰۸
۷. Hill , Ann ; Fisher , Julieta Dias . “ The ABCs of Web Page Design . ” Library Talk ..۱۴ ( ۵) . Nov / Dec۲۰۰۱ : ۲۸-۲۹
۸.Jacso , peter . “ Developing and Maintaining Your Web Pages .” Computers in Libraries . ۲۰ ( ۹) . Oct۲۰۰۰ : ۵۸-۶۱
۹. Klein , Leo Robert . “ Mixing up Web Site management . “ library Journal .۱۲۸ ( ۷ ) . Spring ۲۰۰۳ : ۲۸-۲۹
۱۰. “ Library Web Site Analysis .” Library Technology Report . May/June۲۰۰۲ : ۲۲-۳۵
۱۱. Minkel , Walter . “ Keeping up Appearances .“ School library Journal . ۴۵ ( ۱۲ ).Dec۹۹ : ۲۷
۱۲. Minkel , Walter . “ Remaking Your Web Site in Seven Easy Step .“ School library Journal . ۴۸ ( ۵ ) . May۲۰۰۲ : ۴۶-۵۰
۱۳. Ryan , Susan M . “ Library Web Site Administration : A Strategic Planning Model for the Smaller Academic library . “ Journal Academic Librarianship . ۲۹ ( ۴ ) . Jul۲۰۰۳ . ۲۰۷-۲۱۸
۱۴. Saunders-McMaster , laverna . “The Coolest Job in the Library . “Computers in libraries . ۱۷ ( ۲ ) . Feb۹۷ : ۳۷
۱۵.Stueart , Robert D. “ Library and Information Center management .”fifth edition . Endewood , Colorado : Libraries Unlimited ;INC ,۱۹۹۸ .
نویسنده : لیلا دهقانی
دانشجوی كارشناسی ارشد علوم كتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
[۱] Web site
[۲] ( Political , Economic , Sociological and Technological ) Factors
[۳] Strenghts , Weaknesses , opportunities , Threats
[۴] mission
[۵] purpose
[۶] objectives
[۷] information architecture
[۸] hyperlink
[۹] webmaster
[۱۰] web team members
[۱۱] Technical webmaster
[۱۲] content webmaster
[۱۳] The Coolest Job
[۱۴] hypertext markup language
[۱۵] Software packages
[۱۶] browsers
[۱۷] server
[۱۸] home page
[۱۹] user friendly
[۲۰] metadata
[۲۱] directory
[۲۲] Sub-page
[۲۳] Help
[۲۴] Subject Trees
[۲۵] virtual tour
[۲۶] E-mail
[۲۷] Online Public Access Catalogue
[۲۸] Frequently Asked Question
[۲۹] virtual reference desk
[۳۰] Uniform Resource Locator
[۳۱] virtual collection
[۳۲] link checking software
[۳۳] broken links
[۳۴] dead links
[۳۵] server log
[۳۶] forward
[۳۷] back
منابع و مآخذ :
۱. پیرس ، جان ؛ رابیتسون ، ریچارد .“ برنامه ریزی و مدیریت استراتژیك .” ترجمه سهراب خلیلی شورینی . تهران ، یادواره كتاب : ۱۳۷۷ .
۲. كورال ، شیلا . “ برنامه ریزی استراتژیك برای خدمات كتابخانه ای و اطلاعاتی . ” ترجمه مجید امیدوار . تهران : مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران ، ۱۳۸۰.
۳. منصوریان ، یزدان . “ رهنمودهایی در طراحی وب سایت كتابخانه های عمومی .” وب . ۱۹. دی ماه ۱۳۸۰ : ۲۴-۲۷ .
۴. منصوریان ، یزدان . “ ویژگی های سایت كتابخانه ها در اینترنت . ” پیام كتابخانه . ۱۰ (۴ ) زمستان ۱۳۸۰ : ۱۰-۱۶ .
۵. Clay , Edwin S. “content management and library web site .” Public library . ۴۲( ۵ ) . Sep/Oct ۲۰۰۳ . ۲۷۸-۲۷۹
۶. Clyde , Laurel A . “ A Strategic Planning Approach to Web Site Management Tht Electronic Library .۱۸ ( ۲ ) : ۹۷-۱۰۸
۷. Hill , Ann ; Fisher , Julieta Dias . “ The ABCs of Web Page Design . ” Library Talk ..۱۴ ( ۵) . Nov / Dec۲۰۰۱ : ۲۸-۲۹
۸.Jacso , peter . “ Developing and Maintaining Your Web Pages .” Computers in Libraries . ۲۰ ( ۹) . Oct۲۰۰۰ : ۵۸-۶۱
۹. Klein , Leo Robert . “ Mixing up Web Site management . “ library Journal .۱۲۸ ( ۷ ) . Spring ۲۰۰۳ : ۲۸-۲۹
۱۰. “ Library Web Site Analysis .” Library Technology Report . May/June۲۰۰۲ : ۲۲-۳۵
۱۱. Minkel , Walter . “ Keeping up Appearances .“ School library Journal . ۴۵ ( ۱۲ ).Dec۹۹ : ۲۷
۱۲. Minkel , Walter . “ Remaking Your Web Site in Seven Easy Step .“ School library Journal . ۴۸ ( ۵ ) . May۲۰۰۲ : ۴۶-۵۰
۱۳. Ryan , Susan M . “ Library Web Site Administration : A Strategic Planning Model for the Smaller Academic library . “ Journal Academic Librarianship . ۲۹ ( ۴ ) . Jul۲۰۰۳ . ۲۰۷-۲۱۸
۱۴. Saunders-McMaster , laverna . “The Coolest Job in the Library . “Computers in libraries . ۱۷ ( ۲ ) . Feb۹۷ : ۳۷
۱۵.Stueart , Robert D. “ Library and Information Center management .”fifth edition . Endewood , Colorado : Libraries Unlimited ;INC ,۱۹۹۸ .
نویسنده : لیلا دهقانی
دانشجوی كارشناسی ارشد علوم كتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس دولت سیزدهم رئیس جمهور دولت سید ابراهیم رئیسی مازندران رئیسی سیدابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی تعطیلی شنبه ها وزیر کشور
سیل مشهد هواشناسی سیل مشهد تهران خراسان رضوی پلیس فضای مجازی آموزش و پرورش بارش باران سیاست شهرداری تهران
قیمت دلار قیمت طلا خودرو حقوق بازنشستگان دلار قیمت خودرو مالیات ایران خودرو ترکیه مسکن بازار خودرو تعطیلی شنبه
لیلا حاتمی زری خوشکام نمایشگاه کتاب علی حاتمی ازدواج کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران تلویزیون سریال سینما
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه روسیه فلسطین حماس جنگ غزه چین اوکراین لبنان یمن حزب الله لبنان
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور اشکان دژاگه فدراسیون فوتبال مس رفسنجان بارسلونا سپاهان لیگ برتر بازی جام حذفی
اینترنت هوش مصنوعی هواپیما پهپاد آیفون گوگل اپل ایرانسل تبلیغات سامسونگ
رژیم غذایی فشار خون سرطان کاهش وزن سلامت روان بارداری دیابت ویتامین