سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
چرخش برات بچرخه!
آنها که خودروی شخصی دارند، از مصیبتهای داشتناش مینالند و آنها که ندارند، از دردسرها و سختیهای بیخودرو بودن شاکی هستند.
حالا دیگر سهمیهبندی بنزین هم شده قوز بالای قوز و کار را برای خودرودارها سختتر کرده است. سختگیریها درباره بیمه خودروها بیشتر شده و این هم زحمت مضاعف دیگری است برای سوارهها.
با این حال، تعطیلات نوروز یا هر تعطیلات فلهای دیگری که از راه میرسد، داغ دل بیخودروها تازه میشود که «چرا ما هم مثل آن ۶میلیون نفر دیگر، خودروی شخصی خودمان را نداریم که مجبور نباشیم ساعتها در صف قطار و اتوبوس بایستیم؛ بلکه بلیتی گیرمان بیاید و عید را کنج خانهمان کز نکنیم؟!» تازه، خیلیها به فکر گردشهای لذتبخش بیرونشهری میافتند که سالی یک بار فرصتش دست میدهد، آن هم در نوروز؛ سفرهایی که میتوان به ارزانی با خودروی شخصی تجربه کرد. به همینخاطر عده زیادی هستند که شب عید خودرو میخرند و بعد از عید میفروشند.
البته این عده ضرر تفاوت قیمت شب عید و بعد از عید را میدهند اما لابد برایشان میصرفد که این ضرر را از جیب بدهند. این یک راهنمای جمعوجور و متناسب با جیب متوسط خانوادههای ایرانی است؛ برای کسانی که میخواهند بهسلامتی و دل خوش، از خیل پیادهها بیرون بیایند و یکی از آن ۶میلیون ایرانی سواره شوند.
شاید اگر کمی دیگر گذشته بود، کمکم ایرانیها به جای خودرو، میگفتند پیکان! ۴سال پیش که دولت سیدمحمدخاتمی بالاخره توانست خط تولید چهلواندی ساله خودروی پیکان را متوقف کند، کمتر کسی به این توقف خوشبین بود.
خیلیها معتقد بودند ایران بدون پیکان نمیشود و بالاخره یکوقتی دوباره این خودروی محبوب و نجیب و انیس ایرانیها، در خیابانها راه میافتد.
اما تا حالا که ۴سال از آن خداحافظی نوستالژیک ایرانیها با پیکان کهنهکار میگذرد، هنوز خبری از پیکان نوی دیگری نشده است. پیکان (محصول کارخانه هیلمن)، اولین خودرویی نبود که در ایران تولید شد.
خط تولید ژیان (محصول سیتروئن) و آریا (محصول شورولت) هم قبل از پیکان وارد ایران شده بود اما نه آن دو و نه هیچ خودرویی پس از آن نتوانست به اندازه پیکان در دل ایرانیها جا باز کند.
این نسخه ایرانیشده محصول کارخانه انگلیسی هیلمن که پیکان نام گرفت، دلایل زیادی داشت که اینطور در ایران محبوب شود؛ جادار بود و میتوانست خانوادههای پرجمعیت ایرانی (که آنزمان بهطور متوسط ۶نفره بود) را در خود جا بدهد.
موتور نسبتا سادهای داشت و این برای ایرانیهایی که حوصله و جیب رفتوآمد مکرر به تعمیرگاه را نداشتند و خیلی دوست داشتند بتوانند همه کارها را خودشان بکنند، خیلی پسندیده بود.
شاید مهمتر از همه اینکه با توجه به امکانات نهچندان لوکسش، با قیمتی مناسب عرضه میشد که خریداری آن در توان اغلب کارمندان دولت و دیگر ایرانیان طبقهمتوسط بود؛ لابد به خاطر همین خصوصیتها بود که دولتمردان وقت ایران در رؤیای هر ایرانی، یک پیکان بودند.
با این حال، با وجود تغییرات مکرر و بهسازیهای چندباره این خودروی مجبوب ایرانیها، دیگر لازم بود دولت ایران بعد از ۵۰سال تولید، به فکر کنار گذاشتن این عضو قدیمی خانوادههای ایرانی میافتاد.
ویژگیهای زیادی بود که میتوانست دولت را قانع کند که به ایرانخودرو دستور بدهد تا جلوی تولید پیکان پس از این گرفته شود؛ میزان بالای آلایندگی زیستمحیطی پیکان، توان اندک این خودرو در مانورهای رانندگی و امنیت پایین آن که متناسب بود با زمان تولدش در نیمقرنپیش!
ولی هر چه باشد، هنوز هم پیکان شناختهشدهترین خودرو نزد ایرانیان است؛ آنقدر که هنوز هم اولین انتخاب ایرانیها بهعنوان خودروی شخصی، پیکان است؛ چون ارزان است، قطعاتش راحت گیر میآید و همهکس تعمیرش را بلد است، کنار جاده نمیمانی، با آن مسافرکشی هم میشود کرد و کمکخرج است!
بعضیها هم میگویند «پیکان، توی چشم نیست» و از این بابت این خودرو را ترجیح میدهند. هر چه هست، جوانترین پیکانهایی که امروز در بازار هستند، دستکم ۴سال عمر دارند و مشتریاناش، باید پیه سرکردن با یک خودروی نسبتا کارکرده و قدیمی را به خودشان بمالند.
منبع : کارنا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
آمریکا نمایشگاه کتاب رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت دولت سیزدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
هواشناسی بارش باران پلیس تهران شهرداری تهران قوه قضاییه قتل سازمان هواشناسی سلامت زلزله وزارت بهداشت حوادث
خودرو مسکن کارت سوخت قیمت دلار سایپا قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس گاز حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب تهران کتاب محمد رسول اف نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس حج سینمای ایران تلویزیون تئاتر رضا عطاران سریال سینما
وزارت علوم دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه افغانستان طوفان الاقصی نوار غزه اوکراین سازمان ملل
استقلال فوتبال فولاد خوزستان پرسپولیس مهدی طارمی لیگ برتر رئال مادرید فولاد بازی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال
هوش مصنوعی فناوری شفق قطبی تبلیغات نوآوری ایلان ماسک ناسا اپل
کودک سلامت روان شیر خواب واکسن کنسرو تجهیزات پزشکی فشار خون افسردگی