دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


الگوی آسیب های حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط در شاهرود


الگوی آسیب های حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط در شاهرود
مرگ و میر و جراحت های ناشی از حوادث ترافیکی از مشکلات مهم بهداشتی و اقتصادی ـ اجتماعی ایران است. هدف از این مطالعه، بررسی الگوی آسیب های حوادث ترافیکی در شهرستان شاهرود است تا بتوانیم با بهره گیری از نتایج آن و تنظیم راهبردهای پیشگیری، صدمات حوادث ترافیکی را بهبود بخشیم.
مطالعه توصیفی ـ تحلیلی در مورد مصدومین حوادث ترافیکی به اجرا درآمد که در مرکز ترومای بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود در ۶ ماه اول سال۱۳۸۴ پذیرفته شده بودند. داده ها با استفاده از پرسشنامه شامل مشخصات جمعیت شناختی، اطلاعات پیش بیمارستانی و اطلاعات زمان بستری جمع آوری و تحلیل گردید.
یافته ها نشان دادند که از تعداد ۶۲۱ مصدوم حوادث ترافیکی در مدت شش ماه، ۷۲ درصد مرد هستند و میانگین سنی مردان و زنان به ترتیب برابر ۲۹.۲±۱۵.۲ و ۳۲±۱۶.۶ سال است. گروه سنی ۲۹-۲۰ و ۱۹-۱۳ سال به ترتیب با ۱۸۸ (۳۰.۳ درصد) و ۱۲۲ نفر (۱۹.۶ درصد) دارای بیشترین مصدومیت هستند. در داخل شهر، موتورسواران با ۵۳.۷ درصد و در خارج از شهر، مسافرین و رانندگان خودرو با ۶۲ درصد بیشترین فراوانی مصدومین را داشتند. نسبت بستری شدن در این مطالعه برابر ۶۳.۸ درصد و میانگین روزهای بستری ۳ روز (انحراف معیار ۳.۴) بوده است. ۸ نفر از مصدومین به علت ترومای ناشی از حوادث ترافیکی دچار قطع عضو شدند. بیشترین موارد مصدومیت (۳۰ درصد) در بین ساعات ۱۰صبح تا ۱ بعد از ظهر اتفاق افتاده است و شکستگی ها با ۴۱.۴ درصد، شایع ترین صدمات وارده به مصدومین بوده اند. ۹۰.۱ درصد از رانندگان موتور از کلاه ایمنی و ۴۴.۱ درصد از رانندگان ماشین مصدوم از کمربند ایمنی در هنگام سانحه استفاده نمی کردند. در دوره مطالعه از بین مصدومین ارجاع شده به مرکز تروما، ۳۱ مورد مرگ ناشی از حوادث ترافیکی ثبت شده بود که ۱۸ درصد از موارد مرگ ثبت شده در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود را تشکیل می دهند.
این مطالعه اطلاعات مفیدی برای تعیین اولویت ها در پیشگیری از آسیب های حوادث ترافیکی فراهم نمود. تعداد کمی از رانندگان موتور و خودرو در هنگام تصادف از کلاه و کمربند ایمنی استفاده کرده بودند. راهکارهای اصلی برای کاهش آسیب های حوادث ترافیکی شامل بهبود محیط جاده ها، برقرار نمودن قوانین ایمنی، افزایش اتحاد ذی نفعان و تغییر آگاهی و عملکرد ایمنی است و به طور خاص قانون کمربند و کلاه ایمنی باید به درستی اجرا شود.ـ
فریده صادقیان
احمد خسروی
محمدحسن امامیان
ربابه یونسیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید