سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
آشنایی با گیم شوها
برنامههای مسابقهای یا همان گیم شوها (game show) یکی از ژانرهای تولید برنامه در رادیو و تلویزیون است که شرکتکنندگان در آنها به رقابت با یکدیگر میپردازند.
این رقابت ها یا در قالب رقابت چند نفر و یا به شکل رقابت چند تیم دنبال میشود و هدف آن کسب امتیاز برای دریافت جایزه است. هزینههای این جوایز را یا خود شبکهها و ایستگاههای برگزار کننده میپردازند و یا اینکه یک یا چند اسپانسر هزینههای آنرا متقبل میشوند.
● کوئیز شو
برنامههای مسابقهای به صورتهای گوناگونی اجرا میشود که سادهترینش همان کوئیز شوها (quiz show) یا شوهای سنجش دانش عمومی است. در این نوع از برنامهها، شرکتکنندگان به پرسشهایی که در واقع شبیه به سئوالات امتحانی یا همان quiz است پاسخ میدهند تا دانش عمومی آنها سنجیده شود. البته باید گفت که هدف اکثر کوئیز شوها در خدمت یک اقدام اجتماعی و عمدتا کمک به امور خیریه است و فقط در موارد محدود، کل جوایز به شرکتکنندگان داده میشود. حضور چهرههای مشهور در این برنامهها برای جلب بیشتر توجه و پول صورت میگیرد.
● رئالیتی گیمشو
اما نوع دیگر این برنامهها که نباید آنها را با نمونه کوئیز شوها اشتباه گرفت به رئالیتی گیمشو (Reality game show) معروف شده است. در این نوع برنامهها که به جای یک برنامه در چندین برنامه و مرحله دنبال میشود، جوائزی مثل بلیط سفر یا وسائل خانگی و غیره به شرکت کنندگان جایزه داده میشود.
● پنل گیمشو
و بالاخره باید از ژانر سومی هم یاد کنم که با حضور چهرههای مشهور در گروههای مختلف برگزار میشود و به پنل گیم شو (panel game) معروف شده است. هدف اصلی این نوع برنامهها خنداندن مخاطبان است. چهرههای معروف در این برنامهها باید در قالب پنلهای تخصصی مثل ورزش، هنر، ادبیات، موسیقی و غیره به پرسشهای مجریان پاسخ بدهند و از آنجائیکه پرسشهای مربوط به تنیس را مثلا یک موسیقیدان نمیتواند پاسخ دهد به خنده مخاطبان میانجامد.
البته انواع دیگری از برنامههای مسابقه ای رادیویی و تلویزیونی را میتوان به این طبقهبندی افزود و در واقع حتی با کمی ابتکار به ژانرهای تازهتری هم رسید؛ کما اینکه فرضا بین برنامههای مسابقهای آمریکائیها و اروپائیها تفاوت وجود دارد و یا بین حتی برنامههای انگلیسیها با بقیه اروپائیها.
جالب است بدانید که لو رفتن پاسخها در یکی از برنام های دهه پنجاه در آمریکا ابتدا باعث افول شدید در تولید این نوع برنامههاشد و بعدها همین افت شدید باعث بروز ابتکارات دیگری برای تعقیب این نوع برنامهها و از جمله تغییر نوع پرسشها و نوع جوائز شد.
میتوانم در عین حال این نکته را هم اضافه کنم که ژانرهای تولید برنامههای مسابقهای انقدر زیاد بوده است که اکنون در اینترنت به یک دائره المعارف آنلاین به نام تالار مشاهیر گیم شوها تبدیل شده است . اگر می خواهید به این تالار سری بزنید؛ اینجا را کلیک کنید.
دکتر یونس شکرخواه
منبع : همشهری آنلاین
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
یمن حسین امیرعبداللهیان حسن روحانی رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
سلامت بارش باران پلیس راهور هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل سیل سازمان هواشناسی پلیس زلزله وزارت بهداشت
خودرو مسکن بازار خودرو قیمت دلار سایپا قیمت طلا قیمت خودرو بانک مرکزی بورس گاز حقوق بازنشستگان دلار
نمایشگاه کتاب تهران محمد رسول اف کتاب نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس سینمای ایران تلویزیون تئاتر رضا عطاران حج سریال
وزارت علوم دانشگاه تهران
اسرائیل غزه جنگ غزه رژیم صهیونیستی فلسطین حماس روسیه افغانستان طوفان الاقصی نوار غزه اوکراین ترکیه
استقلال فوتبال فولاد خوزستان پرسپولیس لیگ برتر مهدی طارمی رئال مادرید فولاد باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی
هوش مصنوعی فناوری شفق قطبی تبلیغات نوآوری ایلان ماسک ناسا اپل
شیر سلامت روان کنسرو خواب تجهیزات پزشکی فشار خون