سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

پونتیاک


پونتیاک
● قدرت مانور بالا, شخصیت منحصر به فرد و كارا
برای قضاوت در مورد تولد دوباره پونتیاك گراندبری، در نظر اول باید گفت كه مدل ۲۰۰۴ آن تمیزتر ، خشن تر و از كیفیت بر تری نسبت به مدلهای قبلیش برخوردار است. این مدل جدید با از بین بردن بسیاری از نقایصش اماده و مسلح جهت رقابت در گروه خودروهای چهار درب متوطس می باشد.
در حالی كه بازیكنان عمده این گروه، كه همانا ژاپنی ها هستند، در دوساله گذشته مدلهای جدیدی با موتورهای قوی v-۶ به بازار عرضه كرده اند و قسمت عمده بازار را در دست گرفته اند. خودروهای ژاپنی مخصوصاً از اوایل دهه نود تا بحال بخاطر كیفیت بالا، قیمت پائین و قدرت مانور بهتر (نسبت به خودروهای آمریكایی) همواره جذاب تر بوده اند.
ولی پونتیاك اصلی را كه در اذهان عموم جا افتاده مبنی بر اینكه خودروهای آمریكایی مشهورند فقط برای ایجاد هیجان در مسیرهای مستقیم را می خواهد تغییر دهد. به همین جهت است كه بسیار بر روی قدرت مانور گراند بری كار كرده و می توان گفت كه تا بالا ترین حد ها نیز پیش رفته است. سیستم مكفرسون جلو و تعلیق چند بازو عقب آن بصورتی تنظیم شده است كه هم درزمان رانندگی از بالانس بسیار خوبی برخوردار می باشد و در عین حال از راحتی نیز كاسته نشده است.
گروه AKA COMPG كه بخاطر سیستم های تعلیق حرفه ای مسابقه ای مشهور می باشد به كمك پونتیاك آمده جهت پیشرفت دینامیكی گراند بری. در كنار طراحی پیشرفته ای كه این گروه انجام داده ، رینگهای آلومینیومی سبكتر ۱۷ اینچی و لاستیكهای حرفه ای باعث بردن تحمل نیروی گریز از مركز جانبی تا ۰.۸۳ گرم را شده است. در عمل گراند بری بسیار مستحكم حركت می كند و در سرپیچهای تند با سرعت بالا زیاد تمایلی به منحرف شدن از مسیری كه بهش فرمان داده اید ندارد و تمام اینها در حالی است كه از سیستم تعلیق خشكی برخوردار نمی باشد. با وزنی حدود ۳/۱ تن GTP خودروی سنگینی است كه در حركت نیز بسیار با ثبات می باشد. این حالت آن فقط یك پیام را به راننده مخابره می كند و آن این است كه این خودرو با كمی خشونت آزرده نمی شود و شروع به وسوسه كردن راننده جهت فشردن پای راست بر روی پدال می كند.
برای كمك به رانندگان ناشی سیستم الكترونیكی كنترل ثبات بر روی چهار چرخ این خوردو نسب شده كه ساخت كارخانه بوش آلمان می باشد. لبته عملكرد این دستگاه آنقدر نیست كه هیجان رانندگی را از بین ببرد و می توان گفت اجازه رانندگی جسورانه را به راننده می دهد با كمی تصحیح خفیف ، مانند سیستم های دینامیك گراند بری، داخل آن نیز به بلوغ مشابهی رسیده است. با كمی اقتباص از خودروهای اروپایی ظاهر داخل این اتومبیل تمیز تر و مدرنتر از مدل قبلیش بنظر می رسد. صفحه های نمایش هنوز بنظر كمی بزرگتر از حد متعارف می آیند كه البته به خواندن آنها كمك می كند و همچنین قطر فرمان بنظر كمی بزرگ می رسد ولی در عوض به خواندن آمپرها كمك می كند. با قرض گرفتن یك ایده از شركت ساب (كه متعلق به GM می باشد) در شب داشبورد می تواند تاریك شود و تمام اطلاعات لازم از قبیل سرعت، دور موتور ، میزان سوخت و ... را راننده بر روی شیشه جلو ببینید، این همان سیستمی است كه در هواپیما های جنگی از آن استفاده می شود و با نام ( HUD: HEAD UP DISPLAY ) معروف می باشد. از پیشرفتهای دیگر این مدل به حداقل رساندن شكافهای بین قسمتهای مختلف داشبورد می باشد كه البته تا رسیدن به اودی A۴ كه استاندارد جدیدی را بنا نهاده فاصله دارد.
از مزیت صندلیهای باكت پهن و راحت برخوردارند ، در حالی كه سرنشینان صندلی عقب همواره در آرزوی نشستن بر روی صندلی جلو می باشند. البته صندلی فقب به صورت ۶۰/۴۰ تقسیم شده و قابلیت خوابیدن به جلو را دارا می باشد جهت حمل بارهای بزرگتر. این خاصیت فقط باعث ناراحتی بعضی از سرنشینان شده ، آنهم بخاطر زاویه ای كه بین پشتی صندلی و زیر آن می باشد.
از نظر قیمت مدل جدید گراند بری با مدل قبلیش زید تفاوتی ندارد و قیمت آن از ۲۱.۷۶۰ دلار شروع شده و بنا به لوازم اظافی كه بر روی آن قابل سفارش می باشند تا ۲۷.۲۲۵ دلار قابل ارتفاع می باشد. البته شركت GM این نوید را به رانندگان حرفه ای تر داده است كه سال دیگر مدل اسپرتی تر آن را با موتور V-۸ به بازار فرضه نماید.
منبع : خودرو وب


همچنین مشاهده کنید