چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا

تاریخچه مزدا ۳۲۳


تاریخچه مزدا ۳۲۳
اگر مطلب " ناگفته ها درباره رونیز " و یا " خودروهای مشابه با مارکها و مدلهای مختلف " را خوانده باشید ، حتما می دانید که داشتن چند نام مختلف برای یک خودرو در کشورها و یا قاره های مختلف امری چندان عجیب نیست . همانطور که در فهرست نام اتومبیل های کارخانه نیسان در مطلب " ناگفته ها درباره رونیز " دیدید ، داشتن ۴ یا ۵ نام برای خودروهای این کارخانه امری طبیعی است اما رکورددار دارا بودن نامهای مختلف در نقاط مختلف جهان ، همین مزدا ۳۲۳ خودمان است ، شاید باور نکنید ، اما مدلی که در کشورمان با نام ۳۲۳GLX شناخته می شود در كل ، حدود ۱۷ نام مختلف را داراست .
این خودرو در عین حال یكی از كهن ترین سری خودروهای ژاپنی محسوب می شود ، چرا كه حدود ۴۰ سال از تولید اولین نسل ۳۲۳ در ژاپن می گذرد . این خودرو كه از ابتدای تولید در سال ۱۹۶۴ تا كنون در ژاپن با نام Familia شناخته می شود ، تا سال ۱۹۷۷ تنها با همین نام شناخته می شد ، اما از آن سال به بعد مدل صادراتی این خودرو ، نام GLC كه مخفف Great Little Car است ، به خود گرفت . این روند تا سال ۱۹۸۵ ( سال پایان تولید نسل پنجم ) ادامه یافت و این خودرو در ژاپن و چند كشور آسیایی دیگر با نام Familia و در دیگر نقاط دنیا با نام GLC شناخته می شد . اولین مدل Familia را در زیر می بینید ( نسل اول - ۱۹۶۴ ).
اما با آغاز تولید نسل ششم این خودرو در سال ۱۹۸۵ نام ۳۲۳ جایگزین GLC گردید و همچنین با خرید قسمت عمده ای از سهام مزدا توسط كارخانه فورد ، خودرویی از این سری با نام Mercory Tracer با همان اتاق Familia توسط كارخانه فورد آفریقای جنوبی عرضه شد . همین تعدد نامها باعث بروز مشكلاتی برای خرید و فروش و عرضه قطعات یدكی این خودروها شد ٬ چرا كه نام این سری در همه جا یكسان نبود و همگان هم از وجود نامهای دیگر این خودرو در كشورهای دیگر اطلاع نداشتند ، پس كارخانه مزدا كه پیش بینی افزایش تعداد نامهای این خودرو در نسل های بعدی را نیز می كرد ، تصمیم گرفت تا با اختصاص كدهای ۲ حرفی نامی مشترك برای هر یك از نسل های سری ۳۲۳ اختصاص دهد و این كد گذاری با كد BFبرای نسل ششم ( ۱۹۸۵-۱۹۹۰ ) آغاز شد .
از سال ۱۹۹۰ و با شروع تولید نسل هفتم بود كه تعداد نامهای این خودرو افزایش یافت و این خودرو كه در مدلهای ۴ درب سدان و ۳ درب هاچ بك تولید می شد ، در نقاط مختلف با نامهای زیر عرضه می شد:
□ ۴ درب سدان : Protege ( آمریكای شمالی ) ، Familia ( ژاپن و چند كشور آسیایی ) ، ۳۲۳ ( اروپا ، سایر كشورهای آسیایی ، اقیانوسیه و آمریكای لاتین ) ، Haima CA ۷۱۳۰ ( چین ) و Mercury Tracer ( آفریقای جنوبی ) .
□۳ درب هاچ بك : ۳۲۳ ( در تمام نقاط جهان ) .
نسل هفتم ( ۹۵-۹۰) BG نام گرفت و این خودرو با موتورهای ،
B۸ ) SOHC ۱.۸l ) همچنین BP ) DOHC ۱.۸l ) و B۶ ) DOHC ۱.۶l ) عرضه گردید .این سری با مقبولیت خاصی به خصوص در آمریكای شمالی روبرو شد و تولیدش تا سال ۱۹۹۵ ادامه یافت تا اینكه در این سال جای خود را به نسل هشتم با كد BH داد و این مدل ، همان مدلی است كه در كشورمان با نام ۳۲۳F شناخته می شود . موتورهای بكار رفته در این سری نیز ،
Z۵ ) DOHC ۱.۵l ) همچنین BP ) DOHC ۱.۸l ) و B۶ ) DOHC ۱.۶l ) می باشد . اما در مدل موجود در ایران از موتور مدل B۶ كه از موتورهای نسل قبلی مزدا ( نسل هفتم BG سالهای ۹۴-۹۰) می باشد و در دیگر نقاط دنیا كمتر بر روی نسل هشتم نصب شده و تنها برای دو مدل AWD برای مدت محدودی بكار برده شد ، استفاده شده است .
●لیست نامهای مختلف سری BH ( همان ۳۲۳F خودمان ) را در زیر می بینید :
□۴ درب سدان : Protege ( آمریكای شمالی ) ، Familia ( ژاپن و چند كشور آسیایی ) ، ۳۲۳ ( اروپا ، سایر كشورهای آسیایی ، اقیانوسیه و آمریكای لاتین ) ، Haima ( چین ) ، Mercury Tracer ( آفریقای جنوبی ) و Ford Escort ( آسیا ).
□۳ درب هاچ بك : ۳۲۳ ( آسیا ) ، Familia ( ژاپن ) و ۳۲۳P ( اروپا ) .
□۳ درب فست بك : ۳۲۳C ( اروپا ) ، ۳۲۳ ( كانادا ) و Familia Neo ( ژاپن ) .
□۵ درب هاچ بك : ۳۲۳F ( اروپا ) ، Astina ( اروپا و اقیانوسیه ) و Lantis ( ژاپن ) .
اما همانطور كه ملاحظه نمودید نام ۳۲۳F به خودروهای ۵ درب هاچ بك موجود در اروپا اطلاق می شود و نامگذاری این خودرو با این نام در كشورمان برای خودروی ۴ درب سدان ، بدعتی دیگر در نامگذاری این خودرو محسوب می شود ، به هر روی با وجود مجهز بودن نسل هشتم به مواردی چون Air Bag و ABS و ... در دیگر نقاط جهان ، خودروی موجود در ایران حتی از داشتن گرمكن شیشه عقب نیز بی بهره است و موتور قدیمی B۶ بكار رفته در آن نیز كه با سیستم جرقه دلكو دار و سیستم انژكتور بدون سنسور اكسیژن ( بدلیل اینكه سرب كاركرد سنسور اكسیژن را مختل می كند و در زمان تولید این خودرو ، بنزینهای كشورمان سرب دار بودند ، بجای سنسور اكسیژن از یك مقاوت متغیر با قابلبت تنظیم دستی در این خودرو استفاده شده ) كار می كند ، از دیگر نقاط ضعف این خودرو است .
سال ۱۹۹۸ پایان تولید سری BH بود و از ابتدای سال ۱۹۹۹ سری جدیدتر ، با كد BJ روانه بازار گردید ، این خودرو كه در كشورمان با نام ۳۲۳GLX شناخته می شود از مقبولیت بسیاری در سطح جهان برخوردار شد ، بطوریكه هشت كشور از جمله ایران ، اقدام به مونتاژ این خودرو نمودند ، این خودرو كه دارای موتورهای ،ZM ) DOHC ۱.۶l ) همچنین FP ) DOHC ۱.۸l ) و FS ) DOHC ۲.۰l ) می باشد نسل نهم سری ۳۲۳ محسوب می شود ( تعداد محدودی از این سری در برخی کشورها مجهز به موتورهای ۱.۳ و ۱.۴ ، نیز می باشد ) .
●نامهای مختلف این نسل در كشورها و یا قاره های مختلف به شرح زیر است :
□۴ درب سدان : Protege ( آمریكای شمالی ) ، Familia ( ژاپن و چند كشور آسیایی ) ، ۳۲۳ ( قسمتی از اروپا ، سایر كشورهای آسیایی از جمله ایران ، اقیانوسیه و برخی كشورهای آمریكای لاتین ) ، Allegro ( آمریكای جنوبی ) ، Etude ( آفریقای جنوبی ) ، ۳۲۳Protege ( قسمتی از آسیای جنوب شرقی ) ، Ford Laser ( آسیا ) ، Haima Familia ( چین ) ، Ford Lynx ( آسیا ) ، Isamu ( تایلند ) .
□۵ درب هاچ بك : Protege۵ ( آمریكای شمالی ) ، ۳۲۳ ( اروپای غربی ) ، ۳۲۳F ( اروپای مركزی ، شرقی و هندوراس ) ، Familia S-Wagon ( ژاپن ) ، Astina ( اقیانوسیه ) ، Astina NU ( هنگ كنگ ) ، Etude S-Wagon ( آفریقا ) ، ۳۲۳M-RV ( تایوان ) .
خودروی موجود در كشورمان از موتور نوع ZM بهره می برد كه به سیستم جرقه DLI ( بدون دلكو ) مجهز می باشد ، اما باز هم بدلیل نبود بنزین بدون سرب در زمان آغاز تولید این خودرو در كشورمان ، این خودرو نیز فاقد سنسور اكسیژن بوده و یك مقاومت متغیر با تنظیم دستی جایگزین سنسور اكسیژن آن شده ، خودروی عرضه شده در كشورمان از لحاظ امكانات رفاهی و ایمنی نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارد .
از سال ۲۰۰۱ این خودرو ( سری BJ ) دچار تغییرات مختصری گردید ، بطوریكه موتور FS ) ۲.۰l ) بطور كل جایگزین موتور FP ) ۱.۸l ) گردید ، سیستم صوتی بهبود یافت و چند تغییر جزئی دیگر نظیر افزوده شدن چراغهای مطالعه و ... انجام شد و از همه مهم تر ؛ قسمت جلوی خودرو نیز دچار تغییر شكل شد ، كه این امر شامل حال مدلهای موجود در ایران نیز شد و همگام با تغییر شكل قسمت جلو ، بدلیل حذف سرب از بنزینهای ایران ، سری تغییر شكل یافته ۳۲۳ كه در كشورمان با نام (۳۲۳GLX (FL شناخته می شود به سنسور اكسیژن نیز مجهز گردید ، همچنین ترمز ABS مجهز به EBD نیز به صورت استاندارد از سوی گروه بهمن (‌مونتاژ كننده مزدا ۳۲۳ در ایران ) بر روی این خودروها نصب گردید و تیپهای ۵ گانه ای نیز جهت مجهز كردن این خودرو به Air Bag ، Sunroof و دنده اتوماتیك ارائه گردید ، كه البته مورد آخر یعنی دنده اتوماتیك هنوز به مرحله تولید نرسیده و شروع تولید آن از ابتدای مهر ماه خواهد بود .
به هر شكل مزدا ۳۲۳ نسل نهم ، خودرویی با ظاهر اسپرت و جوان پسند می باشد و به دلیل به روز بودن ظاهر خودرو ( تولیدی ۱۹۹۹-۲۰۰۳ ژاپن )مقبولیت زیادی بین جوانان ایرانی دارد و با توجه به تیپهای جدید ارائه شده ، در تیپهای ۳ و ۵ ، قابلیت رقابت با خودروهای همردیف خود از جمله زانتیا را خواهد داشت .
این خودرو ، تنها خودروی كشورمان است كه با تغییر خط تولید در كشور سازنده ، با تاخیری حداكثر یكساله در ایران نیز به روز میشود و با توجه به پایان تولید مزدا ۳۲۳ نسل نهم در اكثر نقاط دنیا و شروع تولید مدل جایگزین یعنی Mazda ۳ از آغاز سال ۲۰۰۴ ، امیدواریم ظرف یكسال آینده ، گروه بهمن Mazda ۳ را جایگزین ۳۲۳ نموده و شاهد حضور این خودروی بی نظیر در كشورمان باشیم .
نویسنده : پویان
منبع : carx1