سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

فیات پالیو ، معنای یک هاچ بک


فیات پالیو ، معنای یک هاچ بک
برای شناختن پالیو بهتره مروری به تمامی محصولات صادارتی به کشور های در حال پیشرفت جهان توسط فیات داشته باشیم ، مدل هاچ بک فیات که روی پلت فرم ۱۷۸ این کمپانی ساخته شده پالیو نام دارم ، مدل سدان ( صندوق دار ) پالیو ، سینا نام دارد و مدل استیشن آن فیات ویکند می باشد و اینگونه است که فیات تنوعی ارزان را روی یک پلت فرم برای کشور های در حال پیشرفت به ارمغان آورده ( وانت استرادا ، فیات آی دیا و چند محصول دیگر فیات نیز که روی این پلت فرم بنا شده اند قرار است جزو لیست تولیدی ها در ایران باشند ) .
پالیو همواره همگام مشتقاتش حرکت کرده و تنوع فیات را در تمامی کلاس ها به خوبی نشان داده است .
در سال ۱۹۹۶ توسط فیات ایتالیا طراحی و تولید شده و از نسل ۴ به بعد به فیات برزیل واگذار شده ، تا کنون پلت فرم پالیو توانسته پذیرای بیش از ۱۵ نوع پیشرانه باشد که نشان دهنده انطباق پذیری و انعطاف پذیری این محصول در بازار های مهم جهانی است به گونه ای که با توجه به نیاز بازار هر کشوری می تواند در رقابت با دیگر خودروسازان چهره ای رقابتی از خود نشان دهد .
برزیل ، ترکیه ، چین ، هند ، آفریقای جنوبی ، کره ی شمالی از جمله مشتری ها و تولید کننده این خودرو هستند ، ایران نیز مانند روسیه با استفاده از قطعات ترکیه ای قرار است این محصول را وارد بازار کنند .
۴ نسل آن با تغییرات ظاهری و فنی تا کنون تولید شده و تولید نسل پنجم آن برای سال ۲۰۱۰ برنامه ریزی شده است .
● فیات پالیو در ایران :
فعلا توسط بنیان توسعه صنعت خودرو پارس (تاپکو) ثبت نام مدل سدان این خودرو یعنی سینا آغاز شده و هنوز برنامه های آتی این شرکت برای تولید ۶ محصول دیگر برنامه ریزی شده از جمله فیات پالیو اعلام نشده است .
این خودرو ، در بازار رقابتی بنا بر پیش بینی ها و قیمت اعلام شده برای مدل سدان این خودرو یعنی سینا باید قیمتی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان داشته باشد !
● طراحی فیات پالیو :
در طراحی فیات پالیو همواره سعی شده پارامتر های هاچ بک شماره یک فیات یعنی فیات پونتو رعایت شود و به گونه ای روحی از پونتو در پالیو احساس شود . چهارمین فیس لیفت این محصول در سال ۲۰۰۷ عرضه شده که به احتمال زیاد همان مدلی است که قرار است در ایران تولید شود ، این فیس لیفت تغییراتی در ظاهر جلو وعقب خودرو داشته ولی همچنان روی پلت فرم ۱۷۸ فیات تولید می شود .
در فیات پالیو طراحی چراغ ها به گونه ای است که هیچ گونه کپی برداری را القا نمی کند و در کل از ظاهر خودرو می توان به لوکس نبودن این هاچ بک پی برد ، خودرویی ارزان و خانوادگی در عین تنوع موتور و طراحی قابل قبول . فرزند ایتالیا .
چراغ های عقب و جلو در مدل ۲۰۰۸ تغییرات فراوانی در مقایسه با مدل ۲۰۰۷ کرده اند که این تغییر در حس ظاهری نسبت به این محصول تاثیر فراوانی گذاشته .. اطلاعاتی در دسترس نیست که قرار است ایران کدام مدل ، ۲۰۰۷ یا ۲۰۰۸ این خودرو رو تولید کنه ؟!
مدل مادر فیات سینا ، هیچ فرقی از لحاظ موتور و سایر مشخصات فنی با سینا ندارد ، تنها سبک تر است .
ترمز ABS ، دو کیسه هوا جلو ، فرمان هیدورلیک ، سیستم ضد سرقت ( immobilizer ) ، میله محافظ جانبی در ها برای حفاظت سرنشینان ، سیستم خودکار قطع سوخت هنگام تصادف ، سیستم cruise control ( ثبت اطلاعات سفر ) ، باز شدن قفل صندوق عقب و باک از داخل خودرو ، سیستم تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت ، CD PLAYER ..
● امنیت :
چقدر خوبه که هم خانواده بودن سینا و پالیو کار من رو هم در این مطلب خیلی آسون کرده ، این دو خودرو تحت یک تست امنیت شناخته می شوند : تست های امنیتی که روسیه و چین روی سینا مدل سدان پالیو انجام داده اند و در مجموع این خودرو تونسته ۳ ستاره امنیت و میانگین نمره ۸.۵ رو به خودش اختصاص بده .
● یادداشت :
اگه یکم با تعصب تر فکر کنیم به این نتیجه می رسیم که این ۷ محصول فیات که قراره در ایران تولید بشن تنها تفاله ی محصولات فیات برای در حال پیشرفت ها هستند ، ما لایق محصولات فیات نظیر پونتو و ۶۰۰ هستیم چه کنیم که این تفاله ها بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون قراره عرضه بشن چه برسه به محصولات نیمه لوکس فیات !
http://cariran.blogsky.com/