پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

پرکارترین رئیس‌‌جمهور


پرکارترین رئیس‌‌جمهور
از تاریخ ۲۷/۵/۸۴ كه رئیس‌جمهور به عسلویه سفر كرد تا ۱۲/۱۰/۸۵ كه سفر هیأت دولت به خوزستان انجام شد، مجموعا چیزی در حدود سی سفر استانی و شهری، توسط اعضای كابینه نهم صورت گرفته است و از ۲۲ شهریور سال گذشته كه رئیس‌جمهور به نیویورك سفر كرد تا دو روز دیگر كه قرار است به ونزوئلا سفر كند، نوزده سفر خارجی توسط آقای احمدی‌نژاد انجام شده و این جدای سفرهایی است كه معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، فرستادگان ویژه و دیگر مقامات وابسته به دولت انجام داده‌اند.
در سفرهای خارجی انجام‌شده توسط محمود احمدی‌نژاد، آمریكا (نیویورك)، آذربایجان، مالزی، ونزوئلا (با سفر شنبه آینده) و كوبا (با سفر شنبه آینده) كشورهای دوسفره رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌روند. مضاف بر این‌كه در لیست سفرهای خارجی رئیس‌جمهور نام عربستان، سوریه، كویت، اندونزی، چین، گامبیا، تركمنستان، تاجیكستان، قطر و سنگال هم به چشم می‌خورد.
با توجه به آمار فوق كه صرفا نظر به سفرهای استانی و خارجی رئیس‌جمهور دارد، مشخص می‌شود كه آقای احمدی‌نژاد چه از لحاظ حجم و كمیت كاری و چه از لحاظ كیفیت طرح‌ها و برنامه‌های در دست اقدام، پركارترین رئیس‌جمهور و كابینه‌اش، پركارترین كابینه‌های چند دوره گذشته است. ۱۴ـ۱۵ ساعت كار روزانه در كنار سركشی‌های وقت و بی‌وقت و ناگهانی به ادارات، ارگان‌ها، اماكن عمومی و هیئات مذهبی، از شیوه‌های متداول در نوع مدیریت عالی‌ترین مقام كابینه نهم است. در حالی كه اگر موارد یك سال و اندی گذشته با دولت‌های سیدمحمد خاتمی و اكبر هاشمی رفسنجانی قیاس شود، در همین مدت كم، امتیاز دولت نهم بالاتر خواهد بود. فعالیت این چنینی و تحرك فوق‌العاده دولت محترم، دقیقا در راستای شعارها و اهدافی ارزیابی می‌شود كه در راستای مهرورزی و عدالت‌گستری از سوی محمود احمدی‌نژاد در زمان انتخابات نهم ریاست‌جمهوری اعلام می‌شد.
هنگامی كه سیستم مدیریتی آقای احمدی‌نژاد كه كه آن را می‌توان مدیریت باز و بدون ضابطه نامید مورد ملاحظه قرار می‌گیرد، دیده می‌شود كه به نسبت نگرش باز دولت و دستگاه‌های دولتی به مقوله معضلات اقتصادی و معیشتی مردم، دیگر دستگاه‌ها به علت قواعد و قوانین معمول، با برنامه‌های دولت ناهمگون بوده، عملا كارها به كندی پیش می‌رود.
▪ در مدیریت مبتنی بر هزینه و فایده، دو اصل مهم باید مد نظر باشد:
۱) كارآیی
۲) اثربخشی.
ـ كارآیی؛ در شیوه‌های اداره سیستم تحت امر، مدیری موفق است كه بتواند در بدترین شرایط و با نبود امكانات و وجود موانع بسیار، كار را به بهترین وجه به پیش برده و كارآیی خود را ثابت كند. تأمین معیشت مردم در زمان جنگ را كه اوج تحریم‌های ایران پس از پیروزی انقلاب در آن برهه بوده، شاید بتوان بهترین مصداق این كارایی در سه دهه گذشته به شمار آورد. نبود دشمنان داخلی و خارجی، فضای در اختیار رسانه‌ای، محیط بی‌دغدغه اقتصادی از مواردی است كه حتی اگر مدیری در رأس امور نباشد، امورات با كندی و تندی نه چندان زیاد پیش می‌رود، اما طرفه آن است كه با وجود تمامی این موانع و كارشكنی‌ها، كارها به خوبی پیش رفته نتیجه عالی بدهد!
ـ اثربخشی:
وجود كارشناسان و مشاوران خبره و مورد اعتماد، یكی از مؤلفه‌های اصلی اثربخشی در طرح‌ها و پروژه‌های در دست اقدام است. هرگاه مدیری بتواند از میان گزینه‌های متعدد پیش رو، بهترین را انتخاب و مورد عمل قرار دهد، نتیجه‌ای كه پس از انتخاب درست و كارآیی بهینه به دست می‌آید، یقینا مثمرثمر و مثبت خواهد بود.
هرگاه مؤلفه‌های كارآیی ـ انجام كار به بهترین نحو و اثربخشی ـ انتخاب و تشخیص درست ـ مد نظر قرار گیرد، بهره‌وری و استفاده حداكثری از منابع انسانی، مادی و معنوی عاید كشور و مجموعه مورد نظر خواهد شد.
حال درباره اقدامات دولت محترم خصوصا آنهایی كه به نوعی می‌توان آنها را قالب‌شكن و خارج از رویه‌های پیشین حساب كرد، از سفرهای پیوسته استانی گرفته تا مصوبات اقتصادی خاص، باید با فرمول مبتنی بر بهره‌وری و كمترین هزینه و بیشترین فایده، نگاه كرده نتیجه‌گیری كنیم.
این‌كه وضعیت اقتصادی جامعه با روی كار آمدن دولت نهم در چه وضعی بوده و در حال حاضر و یا روزهای آینده چگونه خواهد شد؟ وضعیت سیاست خارجی كشور و این‌كه آیا فرمول یادشده (بهره‌وری بهینه) به خوبی در آن اجرا شده است؟ مثلا در كشورهای خارجی برخوردار از روابط صمیمانه و نزدیك، آیا انتخاب درست بوده و یا روابط به شیوه درستی تنظیم شده است؟ فضای سیاسی موجود كشور، وضعیت كنونی رسانه‌ها، تقابل و تعامل دولت با آنها و افكار عمومی و بسیاری دیگر از مباحث مطروحه در این‌باره از مواردی است كه در آینده به آنها خواهیم پرداخت.
صدرا خلیلی