پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


بمب های نفتی در مدارس


بمب های نفتی در مدارس
روزها کوتاه می شود و هوا سردتر، مدارس نیز باید کم کم برای این روزها آماده شوند و این در حالی است که سازمان نوسازی مدارس کشور بدون مسئول روزها را می گذراند. هر سال در فصل های پائیز و زمستان، حوادث مختلفی مدارس کشور را تهدید می کند.
برف سنگین و سیل به ساختمان مدرسه رحم نمی کند و در این میان مدارس با قدمت بالا که در آموزش و پرورش کم نیستند، در معرض خطر بیشتر قرار دارند. بنابراین گزارش، وجود بخاری های نفتی چکه ای نیز که طی چند سال گذشته باعث پرپر شدن ۱۳ دانش آموز و از دست رفتن زیبایی و سلامتی ۸ دانش آموز و یک معلم شده است، در مدارس خودنمایی می کنند.
به نظر می آید وزیر آموزش و پرورش هر چه سریع تر باید فکری به حال سازمان گسترده نوسازی مدارس کند چرا که فصل سرما در راه است و مدارس هنوز آماده نیستند.وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به تمهیدات وزارتخانه متبوعش برای تجهیز مدارس کشور به سیستم گرمایشی کافی و لازم و در عین حال بی خطر برای دانش آموزان در فصل سرما، گفت: مشکل این نیست که آیا مدارس به سیستم گرمایشی جدید مجهز هستند یا نیستند، مشکل این است که گرمای بخاری هایی که سازمان بهینه سازی انرژی در اختیار مدارس قرار داده است، در عین بی خطری، کم است، لذا برخی مدارس در مناطق سردسیر، خود از خطر استقبال می کنند و دوباره سراغ بخاری نفتی چکه ای می روند که باید با فرهنگ سازی از این مشکل پیشگیری کرد. علی احمدی در گفت وگو با ایسنا، در زمینه سطح فعلی سیستم گرمایشی مدارس، با بیان این که ما اعتبار تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی مناسب را فراهم کرده ایم و در اختیار مدارس قرار داده ایم، اظهار کرد: ۱۲ درصد از اعتبارات عمرانی تملک دارایی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به خرید تجهیزات برای مدارس اختصاص پیدا کرده که بخشی از این اعتبار، به تشخیص اداره کل نوسازی مدارس استان ها و نیازی که در هر استان وجود دارد، به تجهیز سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس و بخشی نیز، برای تجهیزات آزمایشگاهی، میز و نیمکت ها و غیره، اختصاص می یابد.
● نوش داروی توجیه، پیش از مرگ سهراب
این اظهارات علی احمدی که شاید توجیه گر وجود بخاری های نفتی چکه ای در مدارس، حال، چه با نسبت دادن به خواست خود مدارس و یا با نسبت دادن موضوع به ضعف در ساختار تولید بخاری های لیزری جدید ویژه مدارس، به شمار می رود، در حالی عنوان می شود که وی در اواخر آذر ماه که تنها یک ماه به پایان مهلت سرپرستی وی در وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد از مجلس برای وزارت در این وزارتخانه باقیمانده بود، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این که چقدر ضمانت می دهید که امسال حادثه ناگواری برای دانش آموزان بر اثر استفاده از بخاری های غیراستاندارد علا»الدین و چکه ای پیش نیاید، با بیان این که ما مکلفیم که تلاش خود را برای جایگزینی بخاری های غیراستاندارد مدارس با بخاری های استاندارد جدی تر انجام دهیم، گفته بود: وزارت آموزش و پرورش برنامه از رده خارج کردن این بخاری ها و حذف کامل آن ها از مدارس را با جدیت دنبال می کند. علی احمدی در آن هنگام بر این نکته نیز تاکید کرده بود که سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور باید سرعت بیشتری در حذف بخاری های غیراستاندارد در مدارس به خرج دهد، تا حداقل آموزش و پرورش بتواند، درصدی از بخاری های غیراستاندارد در سطح مدارس کشور را جمع آوری کند.
در این میان، وزیر آموزش و پرورش امروز و پس از گذشت هشت ماه از وزارتش و در آستانه آغاز فصل سرما، در حالی مدارس را داوطلب خودخواسته در استفاده از بخاری های غیراستاندارد می خواند که پیش از این، عباس رهی مدیرکل سابق پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش و معاون فعلی علی احمدی، بخاری های چکه ای و علا»الدین را علت بیش از ۹۰ درصد از حوادث آتش سوزی مدارس و سوختگی دانش آموزان خوانده بود و در عین حال، وعده داده بود که با اختصاص ۱۲ درصد از یک میلیارد تومان اعتبار عمرانی آموزش و پرورش به تجهیز و بهسازی مدارس، هیچ مدرسه ای بخاری غیراستاندارد، اعم از علا»الدین و چکه ای نخواهد داشت و درصد سوختگی دانش آموزان به ویژه در نقاط محروم و روستایی به صفر خواهد رسید.
آنچه در این میان به ذهن می رسد این است که با توجه به اظهارات جدید وزیر آموزش و پرورش، اگر خدای ناخواسته، اتفاقی نیز برای دانش آموزان کشور به ویژه دانش آموزان مناطق سردسیر که عمدتا در نواحی محروم واقع شده اند، بر اثر استفاده از بخاری های غیراستاندارد بیفتد و حادثه ای از نوع آتش سوزی نیز در این مدارس حادث شود، چه کسی پاسخگوی حادثه مذکور خواهد بود؟ البته در این زمینه جای امیدواری باقیست که پیش از این، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اعلام این که ۱۲ درصد از اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش یعنی ۱۲۴ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز مدارس با اولویت حذف بخاری های قدیمی، غیراستاندارد و خطرآفرین در اختیار سازمان های آموزش و پرورش سراسر کشور قرار داده شده است، تصریح کرده بود: در ازای وقوع هرگونه آتش سوزی در مدارس، رئیس سازمان آموزش و پرورش استان مربوطه و مدیر مدرسه به شدت بازخواست می شوند و تنها آن ها مسئول جوابگویی به خطرات تهدیدکننده جان دانش آموزان خواهند بود.
وی در عین حال، وجود یک هزار و ۲۴ کلاس دارای بخاری غیراستاندارد در مدارس استان تهران را یک شوخی دانسته بود و و ضمن مواخذه رئیس آموزش و پرورش استان تهران نسبت به اعلام موضوع و کوتاهی در جایگزینی بخاری های استاندارد در مدارس، از توزیع ۱۲۰هزار بخاری لیزری و استاندارد در مدارس کشور نیز خبر داده بود و گفته بود که این بخاری ها می تواند به عنوان ذخیره در مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور توزیع شود که اگر بخاری های مدارس خراب شد، این مدارس مجبور به استفاده مجدد از بخاری های چکه ای نفتی نباشند.
البته این پرسش نیز در این میان به ذهن می رسد که اساسا، اگر قرار است که بخاری های جدید توزیعی در مدارس، از استاندارد گرمایشی لازم برخوردار نباشند، پس به واقع، آیا صرف اعتبار خرید و توزیع آن ها در مدارس کاری بیهوده و وعده ای تهی برای رفع سرما و خطر آتش سوزی از مدارس نخواهد بود؟! در عین حال، می بینیم که در حالی که معاون وزیر، ضمانتی برای استفاده نکردن دانش آموزان از بخاری های غیراستاندارد عنوان می کند، شخص وزیر استفاده از بخاری های چکه ای و غیراستاندارد در مدارس را به خواست خود مدارس یا ضعف در ساختار نسبت می دهد تا این سوال نیز برایمان مطرح شود که آیا به راستی، این اظهارات، نوش داروی توجیه پیش از مرگ سهراب نیست؟!
منبع : روزنامه ابتکار