شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

بازاریابی (Marketing)


به مجموعه فعالیت هایی که به بررسی نیازهای مشتری می پردازد، آنها را تجزیه و تحلیل می کند و با ارائه طرح های تولید محصول یا خدمت سعی در رفع آن نیازها میکند بازاریابی گفته می شود. هدف اصلی بازریابی تهیه محصول مناسب، شناساندن و تحویل آن به مخاطبین مورد نظر در زمان مناسب و با قیمت مناسب و در نهایت کسب رضایت مشتری می باشد.
بنابراین اگر سازمانی بتواند هم زمان تمامی شرایط گفته شده را محقق کند مطمئن باشید که بهترین محصول یا خدمت در بازار را خواهد داشت.
با تعریف که ما در این مطلب این از بازاریابی داشتیم خواهید دید که تمامی مراحل شناخت نیازها، طراحی و تهیه محصول، توزیع، بدست آوردن رضایت مشتری و ... جزو فعالیت های بازاریابی است، تعریفی که بسیاری به آن معتقد نیستند بخصوص در ایران که برخی بازاریابی را معادل تبلیغات می دانند یا برخی دیگر حرفه ای که در آن بازاریاب را معادل با شخصی که دنبال خریدار بالقوه میگردد، می دانند.
بنابراین می بینید که دامنه و فراگیری این علم برخلاف معنی تحت الفظی آن چقدر گسترده می باشد. بازاریابی عموما" با چهار مقوله بزرگتر در گیر می باشد که به چهار P معروف می باشند آنها عبارتند از:
▪ Product : همان محصول یا خدمت می باشد که باید بر اساس نیاز مشتری تهیه شود و آنرا پاسخگو باشد.
▪ Pricing : مجموعه فعالیت هایی که باید در آن قیمت محصول یا خدمت تهیه شده مشخص شود.
▪ Promotion : به معنای جلو بردن یا پیشرفت کار می باشد، شامل مجموعه فعالیت هایی است که فعالیت marketing را بهبود می دهد. این فعالیت ها شامل تبلیغات، انواع روشهای فروش و بالابردن کیفیت محصول و رضایت مشتری می باشد.
▪ Place : که مربوط می شود به فعالیت های توزیع و رساندن کالا به مشتری.
منبع : بهترین های ایران