چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
فورد موستانگ ۶۵
اگرچه همواره از نخستین موستانگ های تولید شده با عنوان موستانگ مدل ۶۵ یاد می شود، اما در ابتدای عرصه این خودرو به بازار، هنوز ۵ماه تا پایان سال ۶۴ مانده بود. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان این مدل ها را با عنوان موستانگ ۲/۱ ۱۹۶۴ معرفی می کنند و بسیاری دیگر از عنوان Early ۱۹۶۵ استفاده می کنند. البته ۵ ماه پس از تولید این خودرو یعنی در ابتدای سال ۶۵ تغییراتی در آن داده شد و بعد از آن مدل جدید به اسم Late ۱۹۶۵ شناخته می شد.
در مدل های اولیه یک موتور ۶ سیلندر خطی با ۱۷۰ اینچ مکعب حجم و ۱۰۱ اسب بخار قدرت بر روی آنها نصب شد و کمی بعد موتور ۶ سیلندر خطی آن با ۱۲۰ قوه اسب به بازار عرضه شد. مدتی بعد دو نوع موتور V۸ با حجم ۲۶۰ و ۲۸۹ اینچ مکعب به ترتیب ۱۶۴ و ۲۰۰ قوه اسب قدرت، جایگزین آن ها شد.
مهم ترین تغییراتی که در مدل ۶۵ ایجاد شد، تعویض دینام و تغییر در ظاهر چراغ های عقب خودرو ( به صورت سفارشی) است، بنابراین با دیدن چراغ های GEN و ALT روی داشبورد می توان فهمید که خودرو ساخت سال ۶۴ است یا ۶۵.
هرچند که نمی توان ازخودرویی با ۴ فوت و ۳ اینچ ارتفاع، ۱۰۸ اینچ فاصله بین محورها، ۶۸ اینچ عرض و ۶/۱۸۱ اینچ طول که تنها ۴۰۰ پوند سبکتر از تاندربرد ۱۹۵۷ است انتظار زیادی در پیچ ها و ترمزگیری ها داشت، اما مشخصات این خودرو برای ۴۲ سال پیش خارق العاده و شگفت آور است، هرچند که هنوز هم همین موستانگ ها حرف زیادی برای زدن دارند.
در هنگام خرید، خریدار می توانست به صورت آپشنال از ترمزهای قویتر، فرمان هیدرولیک، برف پاک کن های ۲ سرعته و کمربندهای ایمنی جمع شونده بهره ببرد.
کمپانی فورد برای افرادی که خواهان رانندگی اسپرتی تر و قدرت مانور بیشتر بودند، یک Rally Pack شامل یک ساعت! و گیج دور موتور، Handling Pack شامل کمک و فنرهایی مقاوم تر با ارتفاع کمتر، جعبه فرمانی با ضریب ۲۲:۱ و تایرهای ۱۴و ۱۵ اینچی، دیفرانسیل LSD و باتری قویتر نیز ارائه کرد.
با وجود خودروهای پیشرفته امروزی، هنوز هم یک خودروی کلاسیک می تواند نظر همه را به خود جلب نماید.
با هماهنگی ها انجام شده، موفق به بازدید از یک موستانگ مدل ۱۹۶۵ قرمز رنگ کانورتیبل با موتور ۶ سیلندر ۲۰۰ اینچی، متعلق به جناب آقای صادق جبلی شدیم. با وجود خودروهای مدرن و پیشرفته، باز هم هیچ چیز به اندازه این خودروی استثنایی نمی توانست نظر رهگذران و سرنشینان خودروهای عبوری را جلب کند.
در بازسازی خودرو، قطعات خودرو کاملا از هم جدا شده، رنگ تراشیده شده و در طول ۱۵ سال، به تدریج و با صبر و دقت زیادی بازسازی شده است. موتور و گیربکس این خودرو هم هر چند که کاملا سالم بوده، اما با نمونه بسیار سالمی تعویض شده است. البته یک گیربکس اتوماتیک C۴ جایگزین گیربکس Manual ( دستی) آن شده است. قطعات این خودرو نیز در نهایت دقت و سلیقه تهیه شده و بر روی آن قرار گرفته اند. سقف چرمی و زیبای این خودرو به صورت برقی در مدت بسیار کوتاهی در جای خود قرار می گیرد. صاحب این خودرو از علاقه مندان واقعی خودروهای کلاسیک، به خصوص اتومبیل های خانواده فورد است و به همین دلیل علاوه بر این مدل، صاحب دو دستگاه فورد کانتیننتال نیز هستند.
در پایان از جناب اقای جبلی، مالک محترم این خودرو و جناب آقای دکتر صالح خو، ریاست کمیته کلاسیک فدراسیون اتومبیلرانی تشکر و قدردانی می نماییم.
نویسنده : ماهنامه خودرویاب ـ شماره ۴ ـ حسن فرهانی
منبع : carx1
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رئیس جمهور مجمع تشخیص مصلحت نظام مجلس شورای اسلامی قوه قضاییه مجلس دولت سیزدهم رهبر انقلاب شورای نگهبان حسن روحانی صادق زیباکلام مجلس دوازدهم مجلس یازدهم
قوه قضائیه پلیس قتل تهران هواشناسی شهرداری تهران بارش باران دستگیری پلیس راهور سازمان هواشناسی سیل وزارت بهداشت
یارانه بانک مرکزی چین قیمت دلار قیمت خودرو خودرو قیمت طلا سایپا بازار خودرو مسکن بورس دلار
فردوسی شاهنامه همایون شجریان نمایشگاه کتاب سحر دولتشاهی تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران کتاب دفاع مقدس سینمای ایران سریال تئاتر
دانشگاه تهران وزارت علوم فضا تحقیقات و فناوری
اسرائیل رژیم صهیونیستی روسیه غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا حماس ترکیه افغانستان اوکراین نوار غزه
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال فولاد خوزستان لیگ برتر ایران مهدی طارمی فولاد بازی لیگ برتر فوتبال ایران
گوگل هوش مصنوعی همراه اول موبایل دوربین تبلیغات هواپیما ناسا نوآوری اپل ایلان ماسک
زوال عقل کاهش وزن ویتامین سلامت روان کودک واکسن پرستار کنسرو