یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
توسعه آموزشی پس از انقلاب اسلامی
... در محیط آموزش و پرورش باید کاری بشود که حتی یک استعداد، از میان این میلیونها نوجوان و جوان ایرانی هدر نرود. یعنی تا این حدی که تعلیمات متوسطهی ماست - این دوازده سالی که درس میخوانند - هر کسی که درس میخواند، استعدادش هدر نرود. حالا بعد از آن ممکن است بعضی به دانشگاه بروند، بعضی به رشتههای فنی بروند؛ عیبی هم ندارد و همهاش هم خوب است؛ اما در این مدت باید همه استعداد شکوفا شود. باید کاری بکنند که این کار انجام گیرد، والا روال عادی را حفظ کردن، یا پرداختن به کمیتها، کار اساسی مسوولان این دو بخش نیست. در زمینهی کار، مثلا اشتغالها را تعدد و تنوع ببخشند و پیشرفت بدهند. این، توقع ما از مسئولان این دو بخش است. آنچه که ما در این زمینهها سفارش میکنیم، فقط مربوط به این دو بخش هم نیست؛ مربوط به کل کشور است و فایده آن به کل کشور برمیگردد۱
توسعه آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی به خصوص مراکز آموزشعالی بعد از انقلاب با جدیت خاصی پی گیری شد که با توجه به اذعان آمار موجود در کیفیت آموزش و تسریع روند آموزشی کشور و توسعه آن، توانسته است تحول و رشد چشم گیری ایجاد نماید. این مطلب به حدی است که ضمن خالی ماندن برخی ظرفیتها، دانشگاهها به دنبال جذب دانشجو هستند.۲
برنامه های توسعه آموزش در سه محور توسعه آموزشی علوم پایه ، توسعه آموزشی علوم انسانی، توسعه آموزشی علوم پزشکی، متمرکز گردیده است.
در این راستا برای اولین بار سند توسعه آموزش و پرورش در کشور، با هدف افزایش و بهره وری مناسب کیفیت آموزشی تدوین شده است، که نقش مهمی در پرباری آموزش عمومی دارد.
تدوین این سند با روش آینده نگری و متمایل به روندهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و فن آوری های نوین در دیدگاه سیستمی باعث تحقق اهداف و افزایش بهره وری آموزشی و کیفی در مسایل آموزش و پرورش می شود و می تواند چارچوب های مناسب برای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله ی کشور را مهیا سازد.
با توجه به اهداف سند چشم انداز توسعه و دست یابی به افق های ۱۴۰۴، آموزش و پرورش باید شهروندانی را تربیت کند که هویت ایرانی و فرهنگی آن ها برجسته باشد و در مقیاس شهرستانی نیز بتوانند اهداف مورد انتظار برای پیشرفت اجتماعی را محقق سازند.
هم چنین لازم به ذکر است که بیش از ۷۰ کارگروه تخصصی با مشارکت نخبگان جامعه به خصوص دانشگاهیان در بخش های آموزشی، پرورشی، اقتصادی و رفاهی فرهنگیان، فعال هستند که سعی در استفاده به هنگام و بهینه از فرصت آموزش و پرورش کشورمان دارند.۳
پی نوشتها:
-۱ بیانات مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری در دیدار جمع کثیری از معلمان و کارگران در آستانه روز معلم ۷۶/۲/۱۰
-۲ به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،نشست روسای دانشگاههای آذربایجان شرقی، شنبه ۱۶ آذر .۱۳۸۷
-۳ خبرگزاری ایسکانیوز- مصاحبه معاون وزیر آموزش و پرورش -۱۵۱۳۸۷/۰۸/
محمد داود محمدی
منبع : روزنامه رسالت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حجاب حسین امیرعبداللهیان جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی امیرعبداللهیان دانشگاه تهران
تهران شهرداری تهران هواشناسی سیل فضای مجازی قتل سامانه بارشی شهرداری باران آموزش و پرورش یسنا آتش سوزی
خودرو قیمت دلار قیمت طلا یارانه بازار خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی دلار مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان ارز
تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما رهبر انقلاب مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه آمریکا اوکراین نوار غزه انگلیس ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر مهدی طارمی سپاهان جواد نکونام بارسلونا باشگاه استقلال بازی علی خطیر
باتری گوگل اپل آیفون پهپاد سامسونگ عکاسی ناسا مایکروسافت
ویتامین دیابت خواب بیمارستان سلامتی کاهش وزن چای فشار خون توت فرنگی آلرژی اعتماد به نفس