یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


در ساحل زندگی/ در آستانه بهشت Auf der anderen Seite


در ساحل زندگی/ در آستانه بهشت  Auf der anderen Seite
▪ نویسنده و کارگردان: فاتیح آکین.
▪ موسیقی: شانتل.
▪ مدیر فیلمبرداری: رینر کلاوسمان.
▪ تدوین: اندرو برادلی.
▪ طراح صحنه: سیرما برادلی، تامو کونز.
▪ بازیگران: نورگول یشیل چای[آیتن ئوزتورک]، باکی داوراک[نژات آکسو]، تونچل کورتیز[علی آکسو]، هانا شیگولا[سوزان اشتاب]، پاتریزیا زیولکوسکی[لوته اشتاب]، نورسل کئوسه[یتر]
▪ ١٢٢ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ آلمان، ترکیه.
▪ نام دیگر: The Edge of Heaven، Yasamin kiyisinda. نامزد نخل طلا و برنده جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره کن، برنده جایزه لینو بروکا از جشنواره سینه مانیلا.
▪ ژانر: درام.
آلمان.علی آکسو، بیوه مردی ترک تبار و بازنشسته پس از آشنایی با فاحشه ای به نام یتر از وی می خواهد در ازای مبلغی ماهیانه با وی زندگی کند. علی می پندارد با این کار چاره ای برای تنهایی خود خواهد یافت، اما پسرش نژات-استاد ادبیات دانشگاه- چندان رضایتی از تصمیم وی ندارد. اما زمانی که درمی یابد یتر پولی را که از این راه کسب می کند به ترکیه می فرستد تا دخترش بتواند در دانشگاه به تحصیل ادامه دهد، شروع به خوش رفتاری با وی می کند. اما مدتی بعد، یتر در پی دعوایی با علی تصادفاً کشته می شود و این اتفاق باعث می شود تا میان پدر و پسر از نظر روحی و جسمی فاصله بیفتد. نژات برای یافتن آیتن-دختر یتر- به ترکیه می رود و سپس تصمیم به ماندن در آنجا می گیرد. پس از آشنایی با کتابفروشی آلمانی تبار که قصد برگشتن به کشورش را دارد، خانه های خود را معاوضه می کنند. او به جستجو جهت یافتن آیتن که مدتی پیش از بستگان خود جدا شده، ادامه می دهد. اما خبر ندارد که آیتن یک فعال سیاسی چپ گراست و برای فرار از چنگ پلیس ترکیه به آلمان سفر کرده است.
آیتن که در آلمان بی پول و بی پناه مانده، با دختری آلمانی و دانشجو به نام لوته آشنا می شود. زیبایی آیتن و تفکر سیاسی وی نظر لوته را جلب کرده و پس از درک موقعیت آیتن، او را به خانه خود می برد. لوته به رغم برخورد سرد مادرش از آیتن می خواهد تا در نزد وی اقامت کند. آیتن می پذیرد و تقاضای پناهندگی سیاسی می کند.
در طول این مدت وابستگی شدیدی میان دو دختر پدید می آید. ولی تقاضای آیتن رد شده و به ترکیه بازگردانده و زندانی می شود. لوته برای کمک به آیتن، به ترکیه می رود. همزمان علی نیز از سوی دولت آلمان به پلیس ترکیه تسلیم می شود و پس از آزادی به دهکده زادگاه خود بازمی گردد. زمانی که لوته درمی یابد رهانیدن آیتن کار چندان ساده ای نیست، برای رهایی از هزینه سنگین هتل با نژات-که به تازگی با او آشنا شده- هم خانه می شود.
اما بعد بر اثر تصادفی وحشتناک کشته می شود و مادرش سوزان برای اتمام کاری که دخترش آغاز کرده بود، به ترکیه می رود. در آنجا نزد نژات منزل می کند و آشنایی با او در نژات تاثیری بزرگ می گذارد. مدتی بعد، نژات برای یافتن پدرش به دهکده می رود...
● چرا باید دید؟
سه سال قبل بود که جهان فاتح آکین را با فیلم در برابر دیوار شناخت. فیلمی که او را یک شبه تبدیل به امید سینمای آلمان کرد. جنجال هایی نیز آفرید که ناشی از حضور سی بل ککیللی[بازیگر ترک تبار و مشهور فیلم های پورنوی آلمانی] در یکی از نقش های اصلی فیلم بود.
دریافت انبوهی از جوایز بین المللی انتظارها از فیلمساز جوان را بسیار بالا برد و حضورش در پروژه تصاویری از اروپا در همین سال و سپس ساخت مستند چشمگیر عبور از پل:صدای استانبول[در همین وبلاگ معرفی شد] بر بیراه نبودن این امید صحه گذاشت.
و اینک پس از سه سال تازه ترین فیلم بلند او به نمایش در آمده که گویا قرار است دومین بخش از تریلوژی باشد که با در برابر دیوار آغاز شده بود. خود آکین درباره فیلم که در جشنواره کن به شدت مورد استقبال قرار گرفت و نماینده سینمای آلمان در مراسم اسکار بعدی خواهد بود، چنین می گوید:" در ساحل زندگی به نظر خود من از نظر فلسفی و سیاسی ادامه در برابر دیوار است.
وقتی فیلمبرداری در برابر دیوار تمام شد ٢٩ ساله بودم، امروز ٣٢ ساله ام و یک پسر دارم. در جشنواره کن عضو هیئت داوران بودم، با فیلم ام دنیا را گشتم و چیزهایی دیدم و تجربه کردم که باید در باره آنها فیلم بسازم. در ساحل زندگی متاثر از وقایع سه سال گذشته است.
حوادث هراس انگیزی که در صحنه سیاسی دنیا به وقوع پیوسته-١١ سپتامبر و پس از آن- و گفت و گوهای ترکیه برای ورود به اتحادیه اروپا از جمله اینها هستند که در این فیلم به آن پرداخته ام.
دیدگاه شخصی من نسبت به ورود ترکیه به اتحادیه اروپا بین "بله، فوراً" یا "نه خیر، اگر عضونشود خیلی بهتر است" در نوسان است. دلایلی هم در مغزم شکل گرفته که با تفکر چپ گرایانه من ربط پیدا می کند، مثل "اتحادیه اروپا یک ترکیب امپریالیستی است" یا "هدف اتحادیه اروپا کمک به جهانی سازی اقتصادی و فرهنگی است".
می دانم که رسیدن ترکیه امروز به یک جامعه صد در صد متمدن، استاندارهای حقوق بشر، دانش اکولوژیک و سیستمی که فرصت های برابر تحصیلی و شغلی را در اختیار مردم بگذارد و رسیدن به استاندارهای اروپا یک آرزوی دور است.
رابطه میان ترکیه و اروپا به نظر من مثل یک رابطه عاشقانه پر تنش میان دو انسان است. مثل عشق میان لوته و آیتن، یا آیتن و سوزان، یا برخورد نژات با رابطه علی و یتر که می تواند نمونه های خوبی باشند. کلمه کلیدی عفو و چشم پوشی است. چون بخشش همزمان پذیرش فرد مقابل با تمامی اشتباهات اش است.
شعرگونه بودن فیلم با پیشرفت های شخصی من در ارتباط است. سینمای آمریکای لاتین که به تازگی آن را کشف کرده ام و طرز برخورد و تفکر تهیه کننده های امروز تاثیر بزرگی در این اتفاق داشتند. گیلرمو آریه گا، فیلمنامه نویس فیلم های بزرگی مثل عشق هرجایی است و ٢١ گرم به من الهام داد. دیدگاه فیلمسازی ام را تغییر داد. مادر تو را هم ... و خاطرات موتورسیکلت به من ثابت کرد که سینمای سیاسی و آینده نگرانه هنوز در دنیا مورد توجه و ارزشیابی قرار می گیرد.
آبستن بودن همسرم و تولد پسرم امکان فکر کردن به زندگی و مرگ را فراهم کرد. قویاً به این اعتقاد دارم جایی که نوزادان از آنجا می آیند، همان جایی است که بعد از مرگ خواهیم رفت. از فکر ساختن فیلمی خوش بینانه نسبت به مرگ خیلی خوشم می آید. در خواب مرگ دلالت بر تغییر دارد. ورود به زندگی تازه، یک دگرگونی بنیادین، یک استحاله است. بر خلاف فرهنگ های زیادی که مرگ را چیزی منفی و بد تصویر می کنند، به نظر من مرگ نماینده امید است.
فیلم من نشان می دهد که مرگ چگونه درام هایی پیچیده و حل ناشدنی خلق می کند. دوست داشتم درباره این ایده های فلسفی و سیاسی یک فیلم خیلی مهیج، مفرح و ارزشمند بسازم."
با توجه به اهمیت این فیلم و کارنامه فاتیح اکین به زودی پرونده ویژه ای در این باره منتشر خواهیم کرد. تا آن روز شانس تماشای در ساحل زندگی را برایتان آرزمندم.
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید