چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی


تاریخ نشر : ۸۵۰۴۳۱
تیراژ : ۵۱۵۰
تعداد صفحه : ۵۵۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۲۲۱-۷۶-۹
شماره کنگره : ۸۵۴۳۱۱۵۹
رده دیویی : ۳۷۱.۲۶۴
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : وزیری
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : سیف - علی‌اکبر

ویرایش چهارم از این مجموعه در قالب کتاب درسی برای دروس اندازه‌گیری و سنجش، آزمون‌های پیشرفت تحصیلی، و اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی برای سال‌های بالای دوره‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد در شاخه‌های مختلف علوم تربیتی و روان‌شناسی فراهم آمده است. در فصل نخست کتاب اصطلاحات حوزه‌ی اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزش یعنی: اندازه‌گیری‌، آزمون، آزمودن، سنجش، پژوهش تعریف شده است؛ هم‌چنین رابطه‌ای میان این اصطلاحات و شباهت‌ها و تفاوت‌های بین آن‌ها تشریح گردیده است. مباحث بعدی کتاب عبارت است از: مقیاس‌های اندازه‌گیری، دسته‌بندی آزمون‌های مورد استفاده در روان‌شناسی و آموزش و پرورش، دسته‌بندی ارزش‌یابی‌های آموزشی، مراحل و فعالیت‌های ارزش‌یابی آموزشی، تهیه‌ی طرح ارزش‌یابی پیشرفت تحصیلی، آزمون‌های تشریحی، آزمون‌های کوته پاسخ، آزمون‌های صحیح، غلط و جورکردنی، آزمون‌های چند گزینه‌ای، روش‌های سنجش فرایندها و فراورده‌های یادگیری غیرشناختی، روش‌های سنجش مستقیم رفتار، اجرا و نمره‌گذاری و تحلیل آزمون، استفاده از روش‌های آماری برای تفسیر نمره‌های آزمون، هنجارها و نیم‌رخ‌ها، روایی آزمون، پایایی آزمون، و ارزشیابی معلم.