پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

مرسدس بنز CLS با سیستم تزریق مستقیم


مرسدس بنز CLS با سیستم تزریق مستقیم
مرسدس بنز افسانه ای گالوینگ آخرین اتومبیل ساخت این کارخانه بود که موتور آن از سیستم انژکتوری تزریق مستقیم بهره می برد. این سیستم انژکتوری از نوع مکانیکی بود و بزرگ ترین نقطه ضعف آن این بود که زود داغ می کرد و بعضاً از کار می افتاد. تا به امروز کمپانی آئودی حرف اول را در تکنولوژی موتورهای تزریق مستقیم می زد ولی حالا مرسدس بنز هم وارد این گود شده آن هم با یکی از بهترین های خود یعنی مدل CLS .
لازم به ذکر است که بحث ما تنها در خصوص موتوهای بنزینی است چرا که موتورهای دیزل طبیعتاً از نوع تزریق مستقیم هستند یعنی گازوئیل مستقیماً به درون محفظه احتراق پاشیده می شود. در موتورهای بنزینی انژکتوری، سوخت معمولاً به درون منیفولد و یا سیلندر ( سوزن انژکتوری در پشت سوپاپ هوا قرار گرفته و پس از باز شدن سوپاپ سوخت را به درون سیلندر می پاشد. ) تزریق می گردد.
موتور ۶ سیلندر خورجینی مرسدس بنز از نوع تزریق مستقیم است یعنی سوزن انژکتور همانند شمع به سر سیلندر پیچ شده و سوخت را مستقیماً به درون محفظه احتراق تزریق می کند. این موتور ۲۹۲ اسب بخار قدرت دارد و در هر صد کیلومتر ۹ لیتر بنزین مصرف می کند. برای این موتور یک سیستم مدیریت سوپاپ با زمان بندی متغیر طراحی شده است. گام بعدی مرسدس بنز ارائه سیستم تزریق مستقیم سوخت از نوع چند مرحله ای خواهد بود. در این سیستم در کورس تراکم و به هنگام بالا آمدن پیستون، سوخت در چند مرحله و با تفاوت زمانی در حدود چند هزارم ثانیه به درون سیلندر تزریق می شود و نه به یکباره. حاصل این گاز ترکیب بهتر سوخت و هوا، احتراق کاملتر، افزایش توان موتور و کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۵ درصد است. فشار انژکتورهای پیرو الکتریک در این موتور به ۲۰۰ بار می رسد که۵۰ برابر فشار انژکتورهای معمولی است. سطح پیستون دارای فرو رفتگی های مخصوصی است که باعث چرخش هوا در داخل سیلندر می شود. نیروی تورک موتور مذکور با ۱۵ درصد افزایش به ۳۶۵ نیوتن متر رسیده است که این رقم با احتساب کاهش مصرف سوخت ۱۰ درصدی فوق العاده به نظر می رسد. فناوری تزریق مستقیم سوخت آخرین کلام در زمینه سیستم های سوخت رسانی است و تمامی خودروسازان سعی در بکار گیری این تکنولوژی در محصولات خود دارند.

نویسنده : آرتور مكردومیان
منبع : مطالب ارسال شده