یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

راه هموار است و زیرش دام ها


راه هموار است و زیرش دام ها
● موارد فتنه و آشوب زدگی
۱) مال پرستی و تکاثر
ثروت اندوزی و تکاثر متاسفانه موجب اختلاف و فاصله های بسیار ناگوار میان مردمی شد که در زمان پیامبر اسلام تنها به ضرورت های معیشت قناعت می کردند و در آرامش و حالات روحی بسیار شایسته زندگی می کردند. مالکیت ارزش واقعی خود را که جنبه وسیله ای برای حیات اقتصادی مردم دارد به خوبی دریافته بود. این تکاثر بعدها چنان اختیار از دست عده ای از ثروتمندان گرفت که هیچ کدام از آیات ذیل برای اصلاح آنان کارگر نبود.
« و کسانی را که طلا و نقره را متراکم می کنند و آن ها را در راه خدا انفاق نمی کنند به عذابی دردناک بشارت بده » ۱ « وای بر هر عیبجوی طعنه زننده که مال جمع می کند و آن را می شمار و گمان می کند مال او برای او جاودانی خواهد بود. نه هرگز آنان در سرای ابدیت به حطمه انداخته خواهند شد و تو چه می دانی حطمه چیست آتش شعله ور خداوندی است که به مغز درون دل ها سرمی کشد . » ۲
« متراکم کردن اموال شما را مشغول کرد تا گورها را دیدار کردید . » ۳
« و انفاق کنید در راه خدا و خود را با دست خود به هلاکت نیندازید . » ۴
۲) جهل و حماقت
حماقت ناشی از خودخواهی کوته بینانه و منت گذاشتن به خدا و پیغمبر(ص ) که ما می خواهیم انسان شویم به دین اسلام گرویده بودند ولی به خدا و پیامبر(ص ) منت می گذاشتند.
« بر تو منت می گذارند که اسلام آورده اند! بگو اسلامتان را بر من منت نگذارید بلکه خدا بر شما منت می گذارد که شما را به ایمان هدایت کرده است اگر راستگو باشید . » ۵
آیا اعجازی بالاتر از این سراغ دارید که یک انسان کامل در میان جمعی با داشتن با عظمت ترین اخلاق زندگی کند و آن جمع گرویدن به اصول و ارزش های والای انسان را به رخ آن انسان بکشند و به او منت گذارند که ما وارد گروه تو شدیم ! یعنی ما به خاطر تو و برای این که سخت تو را به زمین نیندازیم خودمان را آماده پذیرش اسلام تو کردیم !
چشم باز و گوش باز و این عما
حیرتم از چشم بندی خدا
۳) تصور این که خداوند فقط برای من خودخواه و ستمکار رحیم و مهربان است و بس !
او از گناهان و جنایاتی که ما مرتکب می شویم چشم پوشی خواهد کرد زیرا او رحیم است و بس ! او از حق کشی ها و فسادهایی که در روی زمین به راه می اندازیم انتقام نخواهد کشید زیرا او رحیم و مهربان است ! ما می توانیم جان های آدمیان را اسباب بازی خودخواهی های خود قرار بدهیم زیرا خدا کریم و رحیم است !
چه وقاحتی بالاتر از این که رحمت خدا را با تمام بی شرمی شامل حال گنهکاران و جنایتکاران و پایمال کنندگان حقوق انسان ها و عوامل فساد در روی زمین بدانیم ولی آن مردم مظلوم و بینوا که مورد جنایت واقع شده اند و حقوقشان پایمال شده است و در زیر عوامل مرگبار فساد متلاشی و نابود شده اند مشمول لطف و رحمت الهی نشوند! صدها آیه در قرآن مجید هماهنگ با حکم بدیهی عقل و دریافت مستقیم و شهود وجدانی فریاد می زند.
« هر نفسی در گرو اندوخته های خویشتن است . » ۶
« هر کس بر شما تعدی کرد مانند همان تعدی را برای او وارد کنید . » ۷
« ستمکاران رستگار نخواهند شد . » ۸
این هم یکی از اشکال خطرناک خودخواهی است که همه وقاحت ها و ستمکاری ها و حق کشی ها را با رحمت الهی می پوشانند و خود را از کیفرهای آن ها برکنار تلقی می کنند. رحمت و فیض و کرم و عنایت خداوندی شامل حال آن بینوایان و مستضعفان نیز بوده است که آنان را از نعمت فضای حیات و استعدادها و محبت ها و آرزوها مخصوصا از نعمت الهی کمال جویی برخوردار فرموده است ولی همه این عظمت ها و امتیازها دستخوش آن وقاحت ها شده و ستمکاری ها و حق کشی ها فراموش شده است !
۴) حرام را حلال و حلال را حرام کردن !
در این تبهکاری های زشت هرگز اعتراف نخواهند کرد که ما حلال را حرام و حرام را حلال کردیم .نه هرگز زیرا آنان هوشیارتر و حیله گرتر از آن اند که خود را با کمال صراحت رویاروی عقول وجدان ها عقاید و تکالیف صریح دین قرار بدهند.
« آبحو » ی مسکر را که از مصادیق خمر است . با نام آب جو حلالش خواهند کرد! مگر با تغییر الفاظ می توان موضوع و حکمش را نادیده گرفت واقعیات و روابط آن ها و حقایق و مختصات آن ها در جهان هستی همان گونه که از علم و جهل و شک و گمان پیروی نمی کنند همچنان با الفاظی که ما آن ها را ارائه می کنیم هیچ تفاوتی نخواهد کرد.
۵) رشوه پلید را هدیه خواهند نامید!
این کار زشت چنان شایع شده بود که حتی با این کار به سراغ علی بن ابی طالب علیه السلام نیز رفتند. در آخر داستان برادرش عقیل بن ابی طالب که اصرار می کرد بیش از سهم مشروعش از بیت المال دریافت کند می فرماید :
« و شگفت انگیزتر از این داستان (قضیه عقیل ) این که شب هنگام کسی که به دیدار من آمد. چیزی پوشیده در ظرفش آورده بود که معجونی در آن بود. من از این کار ناراحت شدم آن چنان که زهرمار یا آن چه که آن را استفراغ کند ناگوار است . به او گفتم :
آیا صله است یا زکات است یا صدقه این بر ما خاندان پیامبر حرام است .
آن شخص گفت :
نه این است و نه آن بلکه هدیه ای است که تقدیم می کنم .
به او گفتم :
مادران به ماتمت بنشینند آیا (با تغییر کلمه ) به فریفتن من آمده ای ! آیا مغزت آشفته یا دیوانه ای یا سرسام می گویی »
۶) رباخواری خواهند کرد به نام خرید و فروش !
یکی از آن موارد که بازی با الفاظ نقش بزرگی در دگرگون کردن موضوع و حکم بازی کرده است و هنوز هم این نقش را به عهده دارد ربا است . به عنوان مثال یکی به دیگری مبلغی قرض می دهد. برای آن که بهره گرفتن از آن را مشروع جلوه دهد می گوید : من این مبلغ را به تو فروختم ! در صورتی که پول رایج در یک جامعه دو مختص ذاتی دارد :
▪ وسیله تبادل کار با کار و کالا با کالا و کار با کالا و کالا با کار
▪ بیان کننده مقدار کار و کالایی است که صاحب پول می تواند در مقابل آن پول از جامعه ای که در آن زندگی می کند دریافت کند . این که بعضی از حیله های شرعی در بعضی از روایات به عنوان فرار از حرام به حلال تجویز شده است قطعا باید به موارد اضطرار حمل شود والا به قول استاد و محقق عالی قدر وحید بهبهانی خداوند تنها از آوردن سه حرف ر ب و الف به زبان رضایت ندارد! زیرا اگر حیله های مزبور تجویز شود هیچ موردی برای تحقق ربا موضوعا و حکما نمی ماند. آری عزیزان این است بازی با الفاظ با پدیده پول در تاریخ بشری که توانایی بی ارزش کردن هر موجود با ارزش و با ارزش کردن هر چیز بی ارزش را داراست ! بار دیگر بگوییم و فریاد بکشیم :
راه هموار است و زیرش دام ها
قحط معنی در میان نام ها
لفظ ها و نام ها چون دام هاست
لفظ شیرین ریگ آب عمر ماست
پاورقی :
۱ ـ سوره هود آیه ۳۴
۲ ـ سوره همزه آیات ۱ تا ۷
۳ ـ سوره تکاثر آیات ۱ و ۲
۴ ـ سوره بقره آیه ۱۹۵
۵ ـ سوره حجرات آیه ۱۷
۶ ـ سوره مدثر آیه ۳۸
۷ ـ سوره بقره آیه ۱۹۴
۸ ـ سوره انعام آیه ۲۱
تبهکاران و فتنه گران هشیارتر و حیله گرتر از آن هستند که خود را با کمال صراحت رویاروی عقول وجدان ها عقاید و تکالیف صریح دین قرار بدهند!
گاهی حماقت ناشی از خودخواهی کوته بینانه به صورت منت گذاشتن به خدا و پیامبر برای گرویدن به اسلام بروز می کند!
یکی از جلوه های جهل و حماقت اهل فتنه این است که جان های آدمیان را اسباب بازی خودخواهی های خود قرار دهند و بعد خداوند را نسبت به ستمکاری ها و جنایاتی که مرتکب می شوند رحیم و مهربان بدانند و انتقام الهی را نفی نمایند!
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی