یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

اثبات وجود خدا (۳)


اثبات وجود خدا (۳)
● خلاصه
یکی از راههای اثبات وجود خدا، مطمئن ترین و همگانی ترین راه، برهان نظم است. برهان نظم، برهان فلسفی است اما از مقدمات تجربی استفاده می کند و انسان را به مطالعه در اسرار هستی به کمک علم و دانش تجربی دعوت می کند. این برهان برای همگان قابل فهم است. خداوند در قرآن می فرماید: وقتی نشانه های خود را به انسانها نشان می دهم یکی از نشانه های من، افقهای طبیعت است. برهان نظم از دو مقدمه و یک نتیجه تشکیل شده که نظام آفرینش نیازمند به ناظم است.
توجیه ماتریالیسم در پیدایش نظم طبیعت، تصادف است. تصادف از نظر آنها به دو معنا بکار می رود: انکار علت فاعلی، انکار علت غایی. البته ماتریالیسم جدید، علت غایی را انکار می کند و منظور او از علت فاعلی همان ماده نخستین است نه خداوند. در حالی که بر اساس شرایط نظم، یک مجموعه منظم یعنی اجزاء مختلف مرتبط که با هماهنگی با یکدیگر هدف واحدی را تعقیب می کنند. پس نظم مساوی با هدفمندی است. پس جهان منظم است و طراح با شعور و آگاهی دارد.
۱) آیه شریفه«الم تر کیف خلق الله سبع سماوات طباقاً و...»کدام برهان را بیان می کند؟
الف) ماهیت ب) نظم
ج) حرکت د) فطرت
۲) ماهیت برهان نظم چیست؟
الف) تجربی ب) حسی
ج) عقلی د) شهودی
۳) در برهان نظم کدام دو صفت خدا اثبات می گردد؟
الف) علم و قدرت ب) شعور و آگاهی
ج) قدرت و خلقت د) نظم و علم
۴) هدف از اقامه برهان نظم چیست؟
الف) نفی تصادف و بی عدفی در پیدایش جهان
ب) نفی ظلم و بی عدالتی در آفرینش جهان
ج) اثبات یگانگی و رحمت خدا
د) اثبات عدالت خدا در هستی
۵) منظور از تصادف در نظر ماتریالیسم چیست؟
الف) انکار علت فاعلی ب) انکار معلول بودن جهان
ج) انکار قانون علیت د) انکار علت غایی
منبع : واحد مرکزی خبر