دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
رفاهاقتصادی و معیشتی در عصر ظهور
از برنامهها و اقدامهای امام مهدی (ع)، پدید آوردن رفاه در كل جامعه بشری است. در آن دوران طبق ترسیم آیات و احادیث، جامعه بشری واحدی تشكیل میگردد كه مانند خانوادهای زندگی میكنند، و مساله ناهنجار جوامع پیشرفته و ابرقدرت، و جامعههای در حال رشد، و جامعههای عقبمانده و محروم از میان میرود (۱) و بشریتبه طور كلی به رفاه اقتصادی و بینیازی دست مییابد، و همین چگونگی زمینه اساسی رشد و تعالی معنوی و فكری انسان را میسازد.
طبق تحقیقات كارشناسان و متخصصان، (۲) بخش عظیم و مهمی از مسائل عقبماندگی و وابستگی و كمبود مواد غذایی و معیشتی (اگر نگوییم تمام آن) به دو عامل بستگی دارد، و این هر دو عامل با هم در ارتباطاند:
۱- نظام اقتصادی حاكم بر جهان.
۲- نظام سیاسی حاكم بر جامعه.
۱- «نظام اقتصادی حاكم بر جهان»، یعنی نظام و سیستمی كه قدرتهای اقتصادی جهان در كشورهای استعمارگر پدید آوردهاند، و هدف و آرمان آنها دستیابی به قدرت اقتصادی روزافزون و سلطه بر منابع ثروت جهان است. این قدرتهای سلطهگر، با برنامهریزیهای دقیق خود، مانع هرگونه استقلال، خودكفایی و رشد تولید و پیشرفت اقتصادی در كشورهای عقب نگهداشته شدهاند. این قدرتها از راههای گوناگون و شیوههای تبلیغی و برنامهریزیهای گسترده و عمیق، در سایه سلطه نظامی و سیاسی و فرهنگی، آزادی فكر و عمل را از آحاد مردم در جهان سوم میگیرند، و روشها و شیوههایی در همه مسائل زندگی از جمله در تولید و مصرف و تكنولوژی و فرهنگ و راههای معیشت، بر آنان تحمیل میكنند كه به سود سرمایهداران بزرگ و سلطه بیشتر جهان پیشرفته است. در سایه این سلب فكر و سلب شخصیت و سلب آزادی و آزادفكری، پدیده عقبماندگی ویی و خودیابی و اعتماد به نفس میمیرد، و وابستگی روز به روز در اعماق اجتماعات عقبمانده گسترش مییابد. از این رو، صاحبنظران مسائل اقتصادی - اجتماعی میگویند: كمك به كشورهای عقبمانده (۳) تنها در این است كه آنها را به خودشان واگذارند. (۴)
۲- «نظام سیاسی حاكم بر كشورها» نیز نوعا عامل و دستنشانده قدرتهای جهانی هستند، و همواره به زیان ملتهای خود گام برمیدارند، و برای سلب هرگونه فكر و اندیشه از مردم و نفی حس خودشناسی و خودیابی در مردم خویش میكوشند، و جریانهای فكری و فنی فرمایشی را در میان ملتخویش نشر میدهند، و با رسانهها و ابزارهای تبلیغاتی هرگونه استقلال فرهنگی و اقتصادی را از جامعه سلب میكنند، و تودهها را بردهوار به اسارت و پیروی كوركورانه این دو جریان مسلط و حاكم - یكی بیگانه و دیگری خودی - نخستین موضوعی كه صدمه میبیند و یا بكلی نفی میگردد، اصالت فكر و فرهنگ خودی و حس اعتماد به نفس و بازیابی و بازشناسایی نیروهای نهفته در درون خود و جامعه خودی است.
در رستاخیز ظهور امام منجی (ع)، این بندها و دامها از سر راه برداشته میشود، و عوامل سلطه بر فكر و فرهنگ و اقتصاد و سیاست جهان و كشورها نابود میگردد، و انسانها آزاد میشوند، و با هدایت آن امام به خود میآیند و دیگر بار خویشتن خویش را بازمییابند و بازمیشناسند و آزادانه فكر میكنند، و راههای تحمیلی و تبلیغی را از راه اصلی و درست جدا میسازند. و این است آزادی و آزادگی واقعی، آزادیی كه در سراسر دنیای كنونی تنها واژه آن وجود دارد و از محتوا و مفهوم آن خبری نیست.
در دنیایی كه تقسیمبندی جهانی با معیارهای ظالمانه صورت میگیرد، و امتهای ضعیف، به حال خود گذارده نمیشوند، و از راههای مریی و نامریی در شبكههای پیچیده نظامهای سلطه و سرمایهداری جهان گرفتار میآیند، سخن از آزادی واقعی و آزادفكری، بازی با كلمات است. و گفتگو بر سر استقلال اقتصادی و انتخاب شیوه و راه زندگی و معیشت و دستیابی به رفاه بیهوده است. زیرا در چنین شرایطی، بخشهای عظیمی از بشریت مواد لازم زندگی را در اختیار ندارند و دچار كمبود و فقرند، و بخشهای دیگر نیز طبق الگوها و معیارهایی كه سرمایهداران و تولیدكنندگان بزرگ بر جامعه تحمیل میكنند باید زندگی كنند، و از مواد و كالاها بهره گیرند، و خود قدرت اختیار و انتخاب ندارند.
از این رو در رستاخیز امام مهدی (ع)، انسان در آغوش آزادی به معنای واقعی كلمه میآرامد، و در پرتو این آزادی همه بندها و زنجیرهایی را كه بر پایش نهادهاند میگسلد، ورا به دو بخش پیشرفته و عقبمانده تقسیم كردهاند از میان میرود، و پدیده شوم فقر و نیاز نیز نفی میگردد، و رفاه اقتصادی در پرتو چنین معیارهایی به جامعه و افراد داده میشود. تردیدی نیست كه بدترین و ناهنجارترین اسارت برای بشریت، فقر و نیاز روزانه به غذا، لباس، مسكن، دارو و دیگر لوازم زندگی است. این اسارت برای انسان لحظهای آسایش و فراغتباقی نمیگذارد، و زمینههای رشد و تكامل معنوی و مادی او را نابود میسازد، و همواره انسان را در اندیشه سیر كردن شكم و پوشاندن بدن و دستیابی به سایبان و بهبودی از درد و بیماری و... فرو میبرد، و فرصتی باقی نمیگذارد تابه مفاهیم بالا و برتر زندگی بیندیشد، و پایگاه انسانی خود را درك كند، و از عروج و تكامل نوع انسان سخن بگوید.
در دوران رفاه اقتصادی و رفع همه نیازها، آدمی از این بردگی و اسارت هستیسوز رهایی مییابد، و از بند مشكلات آن آزاد میگردد، و به مسائل متعالی و برتر و تكامل و رشد و صعود میاندیشد و در آن راستا گام برمیدارد.
احادیثبسیاری درباره رفاه اقتصادی دوران ظهور وجود دارد و شاید از جمله مسائلی باشد كه بیشترین تاكید بر آن شده است. و این اهمیت موضوع و نقش آن را در ساختن جامعه سالم قرآنی میرساند، و شاید پس از اصل عدالت دومین موضوعی باشد كه در آن دوران در جامعهها پدید میآید. و این هر دو با یكدیگر پیوندی ناگسستنی دارند، زیرا كه اجرای دقیق عدالتبرای از میان بردن روابط ظالمانه و غاصبانه آكل و ماكولی است تا اقویا حق ضعیفان را نخورند و آنان را محروم نسازند. بنابراین، رفاه اقتصادی برای همه، با اجرای اصل عدالت اجتماعی و برپایی قسط قرآنی امكانپذیر است، بلكه رفاه و بینیازی از میوههای درخت تناور عدل است، و امام با تحقق بخشیدن به اصول دادگری و عدالت اجتماعی، همگان را به زندگیی درست و سامانیافته میرساند.
امام صادق (ع):
...انالناس یستغنون اذا عدل بینهم... (۵)
- ... مردمان بینیاز میگردند آنگاه كه عدالت میانشان حاكم باشد...
نالله لم یترك شیئا من صنوفالاموال الا و قد قسمه، واعطی كل ذی حق حقه، الخاصهٔ والعامهٔ والفقراء والمساكین، و كل صنف من صنوفالناس... فقال: لو عدل فیالناس لاستتغنوا... (۶)
- خداوند همه ثروتها را (از همه منابع درآمد) میان مردم تقسیم كرده است، و به هر كس حقش را داده است: كارگزاران و توده مردم و بینوایان و تهیدستان و هر گروهی از گروههای مردم. سپس امام گفت: اگر عدالت اجتماعی برقرار شده بود همه مردم بینیاز شده بودند...
بنابراین در سایه عدالت است كه به رفاه اقتصادی و بینیازی مادی میتوان دستیافت.
همچنین از نظر تعالیم اسلامی، حاكمیت اگر درست و اسلامی باشد و برنامهها و مجریانی قرآنی و اسلامی به كار گمارده شوند، محرومیت و نیازمندی در جامعه باقی نمیماند، زیرا كه اصول عدل و حق اجرا میگردد، و در پرتو آن اجرای اصول، همه مردم به رفاه و بینیازی میرسند.
امام علی (ع):
اما والذی فلقالحبهٔ، و برا النسمهٔ، لو اقتبستمالعلم من معدنه، و ادخرتمالخیر من موضعه و اخذتمالطریق من وضحه، و سلكتم منالحق نهجه، لنهجتبكمالسبل، وبدت لكمالاعلام، و اضاء لكمالاسلام، و اكلتم رغدا، و ما عال فیكم عائل، و لا ظلم منكم مسلم و لامعاهد... (۷)
- سوگند به خدایی كه دانه را (در دل خاك) بشكافت، و آدمیان را آفرید، اگر علم را از معدن آن اقتباس كرده بودید، و خیر را از جایگاه آن خواستار شده بودید و از میان راه به رفتن پرداخته بودید، و راه حق را از طریق روشن آن پیموده بودید، راههای شما هموار میگشت، و نشانههای هدایتگر پدید میآمد، و فروغ اسلام شما را فرا میگرفت، و به فراوانی غذا میخوردید، و دیگر هیچ عائلهمندی بیهزینه نمیماند، و بر هیچ مسلمان و غیر مسلمانی ستم نمیرفت.
در پرتو حاكمیت قرآنی و محمدی (ص) و علوی (ع) امام مهدی (ع)، و با اجرای اصل عدالت اجتماعی كه سیره انكارناپذیر آن امامسامان مییابد، و نیازها برآورده میگردد، و رفاه اقتصادی و آسایش معیشتی بر تمام بخشها و زوایای زنگی خانواده بشری پرتو میافكند.
با اینكه موضوع رفاه اقتصادی از شاخ و برگهای عدالت اجتماعی است، در احادیث جداگانه مطرح گردیده است. و این اهمیت موضوع را آشكار میسازد.
پیامبر اكرم (ص):
یكون فی امتیالمهدی... یتعنم امتی فی زمانه نعیما لم یتنعموا مثله قط، البر والفاجر، یرسلالسماء علیهم مدرارا، ولا تدخرالارض شیئا من نباتها. (۸)
- در امت من مهدی قیام كند... و در زمان او مردم به نعمتهایی دست مییابند كه در هیچ زمانی دست نیافته باشند. (همه) نیكوكار و بدكار. آسمان بر آنان ببارد و زمین چیزی از روییدنیهای خود را پنهان ندارد.
پیامبر اكرم (ص):
یكون فی امتیالمهدی ... والمال یومئذ كدوس، یقومالرجل فیقول: یا مهدی اعطنی، فیقول: خذ (۹)
- در زمان مهدی (ع)... مال همی خرمن شود. هر كس نزد مهدی آید و گوید: «به من مالی ده! مهدی بیدرنگ بگوید: «بگیر.»
امام علی (ع):
... و اعملوا انكم ان اتبعتم طالعالمشرق سلك بكم منهاجالرسول ... و كفیتم مؤونهٔالطلب والتعسف، و نبذتمالثقل الفادح عنالاعناق... (۱۰)
- بدانید اگر شما از قیامگر مشرق (امام مهدی «ع») پیروی كنید، شما را به آیین پیامبر درآورد... تا از رنج طلب و ظلم (در راه دستیابی به امور زندگی) آسوده شوید، و بار سنگین (زندگی) را از شانههایتان بر زمین نهید...
رفاه تا این پایه و تامین سطح زندگی تا این سطح، آرمانی است الهی كه به دست مبشر راستین عدالت و انصاف و سعادت و آسایش، امام مهدی (ع) تحقق مییابد.
امام علی (ع):
ثم یقبل الیالكوفهٔ فیكون منزله بها، فلا یترك عبدا مسلما الا اشتراه و اعتقه، ولا غارما الا قضی دینه، و لا مظلمهٔ لاحد منالناس الا ردها، ولا یقتل منهم عبد الا ادی ثمنه، دیهٔ مسلمهٔ الی اهلها، و لا یقتل قتیل الا قضی عنه دینه والحق عیاله فیالعطاء، حتی یملاالارض قسطا و عدلا... (۱۱)
- ... سپس (امام مهدی «ع») به كوفه، درآید، و در آنجا مسكن گزیند، و هر برده مسلمانی را (در صورتی كه باقیمانده باشد) بخرد و آزاد كند و دین بدهكاران را بپردازد، و مظلمهها و حقهایی كه بر گردن كسان است (به صاحبان حق) بازگرداند، كسی كشته نشود مگر این كه بهای آن را (كه دیه است) به صاحبانش تسلیم كند، و آن كس كه كشته شد بدهیش را بپردازد، و (زندگی) خانواده او را تامین كند، تا سراسر زمین را از عدل و داد بیآكند...
تامین زندگی و رفاه تا این پایه است كه اگر از مسلمانان كسی هنوز در بردگی مانده بود به دست امام خریده میشود و آزاد میگردد. اگر كسی بدهكاری داشتبدهی او پرداخت میشود. هر كس حقی و حقوقی از دیگران بری قصاص شد دیه او به صاحبش پرداخت میگردد. هر كس به دلیل جرمی به اعدام محكوم شد بدهكاریهای او پرداخت میشود، و پس از اعدام وی زندگی خانوادهاش همسان و همسطح دیگر مردم تامین میگردد. و اینها همه برای اجرای عدالت دقیق در سراسر آبادیهای زمین است. یعنی عدالت در آن دوران چنین مفهومی عمیق و گسترده و انسانی دارد، كه هر مشكل و ناهنجاری و گرفتاری را برطرف میسازد.
امام باقر (ع):
و یعطیالناس عطایا مرتین فیالسنهٔ و یرزقهم فیالشهر رزقین... حتی لاتری محتاجا الی الزكاهٔ و یجییء اصحابالزكاهٔ بزكاتهم الیالمحاویج من شیعته فلا یقبلونها، فیصرونها و یدورون فی دورهم، فیخرجون الیهم، فیقولون: لا حاجهٔ لنا فی دراهمكم ... فیعطی عطاء لم یعطه احد قبله. (۱۲)
- (امام مهدی «ع»)، در سال دو بار به مردم مال ببخشد و در ماه دو بار امور معیشتبدانان دهد... تا نیازمندی به زكات باقی نماند. و صاحبان زكات، زكاتشان را نزد محتاجان آورند، و ایشان نپذیرند. پس آنان زكات خویش در كیسههایی نهند و در اطراف خانهها بگردند (برای دستیابی به محتاجی)، و مردم بیرون آیند و گویند:
ما را نیازی به پول شما نیست... پس دستبه بخشایش گشاید، چنانكه تا آن روز كسی آنچنان بخشش اموال نكرده باشد.
امام صادق (ع):
ان قائمنا اذا قام اشرقتالارض بنور ربها... و یطلبالرجل منكم من یصله بماله و یاخذ منه زكاته، فلا یجد احدا یقبل منه ذلك و استغنیالناس بما رزقهمالله من فضله. (۱۳)۳- با بررسی استعداد خلاق و هوش مبتكر انسانی، روشن میشود كه انسانها میتوانند در پرتو پیشرفت دانشها، به فورمولها و اصول تازهای دستیابند كه معاش آنان بهتر تامین شود، و نیازها و خواستهها بیشتر برآورده گردد، و رفاه و آسایشی عمومی و همگانی پدید آید. با توجه به این سه محور، امكان پدید آمدن دوران رفاه مطلق و تامین زندگی در سطحی متعالی برای همه مردم روی زمین، روشن میگردد. در این بخش از این رساله، به بررسی برخی از علل و عواملی میپردازیم كه ممكن است در رستاخیز قیام و انقلاب امام مهدی (ع) به كار گرفته شود، و با تكیه بر آنها بودجه و مواد و منابع عظیم و كلان برای چنین اقدامی عظیم تامین گردد، و در فروغ آن زندگی بشریتسامانی درخور یابد:
۱- برقراری عدالت اجتماعی
عدالت اجتماعی به معنای تعادل و توازن در كلیه جریانهای اقتصادی جامعه است، و نظام تولید و توزیع مصرف را در بر میگیرد. عدالتبه این معنا، اگر گسترهای جهانی یابد و دقیق و بیاستثنا حدود آن مشخص شود و درست اجرا گردد. تعادل و توازنی در كل جامعه بشری پدید میآورد كه آرمان همه عدالتخواهان الهی و بشری بوده است. در پرتو چنین عدالتی، فاصلههای اقتصادی به معنای اسراف و تكاثر در بخشهایی و كمبود و محرومیت در بخشهای فراوان دیگر ریشهكن میگردد. و چنانكه در بخش نخست (۱۵) دیدیم،مگان است.
۲- اجرای اصل مساوات
رعایت قاطع اصل مساوات نیز موجب تعدیل ثروتها و برابری در توزیع كالاها و مواد مورد نیاز همه مردم است، و از تراكم و ذخیرهسازی كنز و اسرافكاری نزد طبقات و گروههایی مانع میگردد، و زمینههای اصلی كمبود و نیازمندی را برطرف میسازد.
در فصل بعد روشن خواهد شد كه با اجرای اصل مساوات نیازها برآورده میگردد، و محتاج و تهیدستی باقی نمیماند. در این باره به چنین تعالیمی برمیخوریم: «و یسوی بینالناس حتی لاتری محتاجا الیالزكاهٔ: (۱۶) (امام مهدی«ع») میان مردم (در تقسیم اموال) به مساوات رفتار میكند به طوری كه دیگر نیازمند و محتاجی یافت نمیشود.» و این همان سطح متعالی زندگی و رفاه عمومی است كه زكات مورد مصرف نداشته باشد، و همه چیز به همه مردم برسد. این موضوع در اصل «مساوات» روشن خواهد گشت.
۳- عمران و آبادی زمین
عمران و آبادی زمین، و بهرهبرداری از امكانات آن تا سر حد امكان، از دیگر اقدامات امام است. این كار، در دوران پیش از ظهور با همه پیشرفت علوم و تكنولوژی در همه زمینهها بطور كامل انجام نشده است. طبق نظر متخصصان، بسیاری از زمینها قابل عمران و آبادی و كشاورزی و تولید است، بسیاری از آبها دارای استعداد ذخیره شدن و بهرهبرداری است، و بسیاری از مناطق زمین متروك و رها شده مانده است، و بسیاری از مناطق به علت نفوذ سیاستهای استعماری و ایجاد وابستگی و محرومیتبطور كامل از آنها بهرهبرداری نمیشود، و سیستمهای تولید وكه به سود طبقات محروم نیست، بلكه برای كشورهای سلطهطلب سودمند است.
این موضوع نیز از نظر متخصصان و آمارگیران ثابت است كه زمین استعداد اداره و تامین چند برابر جمعیت كنونی را دارد به سه شرط:
الف - از همه امكانات بهرهبرداری شود.
ب - از اسرافكاری و شادخواری و كامروایی فزون از حد گروههایی اندك ممانعتبه عمل میآید.
ج - تكنیكهای دقیق علمی و فنی و متناسب با محیطها و سرزمینها به كار رود.
۴- پیشرفت فنون
چنانكه در فصل «تكامل علم و عقل» در دوران ظهور خواهیم گفت، علم و دانش بشر در رستاخیز امام مهدی (ع) به تكامل نهایی میرسد، و امام با برنامهریزیهای دقیق كه از دانش بیكران الهی او برخاسته است، همه مناطق زمین را آباد میكند، و برای تامین زندگی و ایجاد رفاه همگانی راه و روشهایی را عرضه میكند كه تا آن روز برای بشر ناشناخته بوده است. با توجه به اینكه راه اصلی رشد تولید و خودكفایی، بهرهبرداری از علوم و فنون و تخصصهای ویژه و طرحها و برنامههای ماهرانه است. علوم و فنون بشری در رستاخیز ظهور با علوم و فنون در دوران پیش از ظهور قابل مقایسه نیست، از این رو، پیشرفتها و رشد تولید و سرمایه در آن دوران با هیچ دوره دیگر همانند نیست. امام مهدی (ع) در همه زمینهها به دانش بشر تكامل میبخشد. و چنانكه در علوم الهی و ماورای طبیعی همه اشتباهات و جهلهای بشری را برطرف میسازد و معیارهای درست در شناخت مبدا و معاد را به انسان میدهد، در علوم مادی و تكنیكهای رشد اقتصادی و سامانیابی زیستور به انسان عرضه میكند، و با شیوههای بسیار دقیق، نظام تولید و بهرهبرداری از منابع طبیعی را رشدی توصیفناپذیر میبخشد و بدینگونه مشكل كمبودها و نارساییها را بكلی برطرف میكند.
فاصله پیشرفت علمی و عقلانی و وضع دانش انسان در آن دوره با وضع كنونی، بسی افزونتر است از فاصله دانش امروز بشری با دورانهای گذشته تاریخ.
۵ - بارانهای مفید و پیاپی
از علل و عوامل مهم و اساسی رشد تولید، بویژه در بخش كشاورزی - كه مادر تولید در بخشهای دیگر است - نزولات آسمانی و بارانهای مناسب و بموقع است. طبق تعالیم قرآن و احادیث پارسایی و نیكوكاری و احسان و بخصوص دادگری موجب نزول رحمتهای الهی و وفور نزولات آسمانی است (۱۷) ، و گناه بویژه ظلم در روابط انسانی موجب خشكسالی و محرومیت از رحمت الهی و قلت نزولات است. در دوران ظهور چون نیكی و احسان و عدل و انصاف بر سراسر گیتی پرتو میافكند، و روابط انسانی بر اصل عدل و انصاف استوار میگردد، و مردمان همه به نیكی و نیكوكاری و پارسایی میگرایند، و ظلم و ستم را یك سو مینهند، از این رو، شایسته فضل و رحمتبیشتر میگردند، و بارش بارانهای مناسب و بموقع سبب رشدی وصفناپذیر در تولید خواهد گشت و بسیاری از مشكلات و كمبودها و نیازمندیها را برطرف خواهد ساخت.
پیامبر اكرم (ص):
یتنعم امتی فی زمنالمهدی (ع) نعمهٔ لم یتنعموا قبلها قط یرسلالسماء علیهم مدرارا ولا تدعالارض شیئا من نباتها الا اخرجته... (۱۸)
- ... امت من در زمان (رستاخیز) مهدی (ع) به نعمتهایی دستیابند كه پیش از آن و در هیچ دورهای دست نیافته بودند. در آن روزگار، آسمان باران فراوان دهد، و زمین هیچ روییدنی را در دل خود نگاه ندارد...
چون مردمان به تقوا و پارسایی روی میآورند، خداوند بركات و بارانها را فرو میفرستد و خشكی و كمآبی در مناطق بسیاری برطرف میشود; و این وعده الهی كه درباره جامه تقواپیشگان مژده داده است آشكار میگردد:
م انه كان غفارا. یرسلالسماء علیكم مدرارا و یمددكم باموال و بنین و یجعل لكم جنات و یجعل لكم انهارا: (۱۹) سپس گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید كه او آمرزنده است. تا از آسمان برایتان پیدرپی باران فرستد. و شما را به اموال و فرزندان مدد كند. و برایتان بستانها و نهرها بیافریند.»
امام علی (ع):
... و لو قد قام قائمنا لانزلتالسماء قطرها، و لاخرجتالارض نباتها... حتی تمشیالمراهٔ بینالعراق الیالشام لاتضع قدمیها الا علیالنبات... (۲۰)
- ... چون قائم قیام كند، آسمان - چنانكه باید - باران بارد و زمین گیاه رویاند ... به گونهای كه زن، از عراق درآید و تا شام برود و جز بر زمینهای سرسبز گندم ننهد...
۶ - برنامهریزی درست و از یك نقطه
چنانكه در آغاز این فصل یادآور شدیم عامل محرومیت و عقبماندگی اكثریت كشورها و اجتماعات بشری، كشورهای قدرتمند و سلطهطلب است. اگر سلطهطلبان از میان بروند و تقسیم جامعه بشری به دو یا سه طبقه: پیشرفته و در حال رشد و عقبمانده، نفی شود و همه برنامهریزیها و فكر و تخصصها و سرمایهها و مدیریتها تا سر حد امكان بطور یكسان در همه مناطق زمین، تقسیم گردد و تبعیض و تفاوتی در كار نباشد، و جهان دارای مركزیتی یگانه و واحد شود كه بر اساس عدل و مساوات به همه انسانها یكسان بنگرد، و تقسیمبندیهای ظالمانه جامعه بشری را محو سازد، و همه امكانات طبق نیازها به مناطق عالم گسیل گردد، و هیچ نقطهای متروك و رها شده باقی نماند، بطور طبیعی مشكلات و نابسامانیهای زندگی انسانها برطرف میشود و رفاه و آسایش بر سراسر زمین سایه میافكند.
امام باقر (ع):
... القائم منا... تطوی لهالارض... فلا یبقی فیالارض خراب الا عمر... (۲۱)
- ... زمین برای قائم ما در هم پیچیده میشود (و به لحظهای از هر نقطه به نقطه دیگر میرسد)... و در زمین جای ناآبادی باقی نمیماند...
۷ - بهرهبرداری از معادن و منابع زیرزمینی
برای دستیابی به خودكفایی و رفاه درو منابع زیرزمینی و استخراج و بهرهبرداری از آنها كاری ضروری است، و چارهای جز این نیست كه از همه امكانات وطن انسان یعنی زمین بهرهبرداری شود. بسیاری از ثروتها و مواد لازم برای زندگی، از معادن به دست میآید. این معادن و مواد دیگری كه برای بشر امروز شناخته شده نیست، در دوران ظهور مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
پیامبر اكرم (ص):
... و یظهرالله له كنوزالارض و معادنها... (۲۲)
- ... خداوند برای قائم (ع) گنجها و معادن زمین را آشكار میسازد...
امام علی (ع):
و تخرج لهالارض افالیذ كبدها و تلقی الیه سلما مقالیدها... (۲۳)
- ... زمین آنچه را در اعماق خویش دارد برای وی بیرون دهد، و همه امكانات و بركات خویش را در اختیار او گذارد...
امام باقر (ع):
... و تظهر له (القائم «ع») الكنوز... (۲۴)
- ... برای قائم ما گنجها آشكار میگردد...
در دوران پیش از ظهور بسیاری از معادن شناخته شده است و بشر كنونی و آینده بسرعت آنها را استخراج میكند و در زندگی به كار میگیرد. بنابراین از تاكید فراوان احادیثبر موضوع معادن و آشكار شدن آنها برای امام قائم (ع)، میتوان حدس زد كه آنچه شناخته شده و قابل اكتشاف برای بشر كنونی است (به علت محدودیت دانش بشری نسبتبه دوران ظهور و تكامل علم و عقل انسان با راهنمایی و تعلیم معلم بزرگ الهی حضرت مهدی (ع) بسیار ناچیز است، و در دوران آن رستاخیز عظیم مواد و معادنی شناخته و اكتشاف میشود كه چهره زندگیها را بكی دگرگون میسازد. و باید چنین باشد زیرا كه ایجاد رفاه برای كل جامعه بشری كاری ساده نیست، و سرمایههای كلان و عظیمی لازم دارد. یكی از منابع تامین این سرمایهها معادن است و باید از آنها كاملا استفاده شود. با توجه به بیكرانی و فراوانی منابع و معادن زیرزمینی - بویژه نسبتبه بخشهای ناشناخته آن برای بشر امروز - روشن میگردد كه این بخش از منابع درآمد دولت مهدی (ع)، سرمایهای درخور و كارآمد دارد. و از این راه اگر همه مشكلات بشری حل نشود بخشهای عمدهای از آن به در دنیایی كه تقسیمبندی جهانی با معیارهای ظالمانه صورت میگیرد و امتهای ضعیف، به حال خود گذارده نمیشوند، و از راههای مریی و نامریی در شبكههای پیچیده نظامهای سلطه و سرمایهداری جهان گرفتار میآیند، سخن از آزادی واقعی و آزاد فكری، بازی با كلمات است.
سامانی درخور و شایسته میرسد.
منابع عظیم اكثریت اجتماعات بشری امروز نبود شناخت و دانش كافی است، یا برنامهریزیهای حساب نشده و نادرست است و دوران ظهور، دوران سراسر آگاهی و شناختهای ناب و خالص است، كه همه زوایای زندگی انسان را روشن میسازد و در برنامهریزیهای فرهنگی، تربیتی، هنری، فنی، اجتماعی، اقتصادی و... نقطه ابهام و عقبماندگی باقی نمیماند، و شیوهها و روشهای اصولی و درست و مقرون به صرفه و به سود انسان ارائه میشود، و زندگی در همه جای زمین چهرهای زیبا و انسانی و سرشار از رفاه بخود میگیرد.
۸ - بازپسگیری ثروتهای غصب شده
امام مهدی (ع) از راه دیگری كه از اهمیت فراوانی برخوردار است نیز سرمایههای بزرگ و كلانی به دست میآورد، و از آن راه بودجه هنگفتسامان بخشیدن به جامعه انسانی و ایجاد رفاه عمومی را تامین میكند. امام با از میان برداشتن جباران و طاغوتان و سرمایهداران مانع اجرای عدالت، پولها و سرمایهها و همه امكانات آنها را كه از راههای نامشروع، استثمار، غصب، احتكار، ظلم، تعدی و تجاوز، تصاحب به ناحق اموال عمومی و انفال، گرانفروشی، ارزان خریدن مواد خام و كار و كالای مردمان محروم و... به دست آورده بودند، باز پس میگیرد و در اختیار تودههای محروم بشری قرار میدهد.امروزه در كشورهای دنیا، شیوههای درآمد - با اكثریت قاطع - نامشروع و ظالمانه است. بیشتر درآمدهای پولی با شیوههای ربوی است، بسیاری از زمینها غصب شده است. بسیاری از مبادلات بازرگانی با سودهای زیاد و غیرمنصفانه انجام میگیرد، و یا با انحصارگراییها و اعمال اجبارها و اضطرارهایی است كه همه مستلزم ظلم است، و سود حاصل از آن غصب و حق محرومان است. شركتهای بزرگ با شیوههای انحصاراتی و براساس «بخس» و كم بها دادن به كار و كالای مردم، پولهایی به دست میآورند كه حق دیگران است. تبانیها و قراردادهایی پنهانی صورت میگیرد و حقوق كارگر و كشاورز و مردم پاییندستبسیار كمتر از حقشان پرداخت میشود. كالاهایی تولید میشود و از آن درآمدهایی تحصیل میگردد كه به زیان جامعه و مردم است. و اینها نیز درآمدهای بزرگ و ظالمانهای است كه رایج است. و بدینسان است دیگر اموالی كه هر كدام به نوعی ظلم و استثمار و غصب است. و در دوران ظهور، اینها همه به خزانه دولتحق و عدل بازمیگردد و به مصرف اصلی میرسد.
۹- استفاده از همه اموال (اموال عمومی، خصوصی)
امام مهدی (ع) برای پیشبرد اهداف انقلاب - طبق تعبیر برخی از احادیث - از همه اموال خصوصی و عمومی بهره میگیرد.
در احادیثی آمده است كه همه اموال دنیا نزد امام مهدی (ع) گرد میآید، و امام آنها را میان مردمان طبق قانون عدل و بر اساس نیاز و رسیدن به رفاه و بینیازی تقسیم میكند:
امام باقر (ع)
... و تجمع الیه (القائم) اموالالدنیا من بطنالارض و ظهرها، فیقول للناس: تعالوا الی ما قطعتم فیهالارحام و سفكتم فیهالدماءالح-رام، و ركبتم فیه ما حرمالله - عزوجل - ... (۲۸)
د مهدی (ع) گرد آید، آنچه در دل زمین است و آنچه بر روی زمین، آنگاه مهدی به مردمان بگوید: «بیایید! و این اموال را بگیرید! اینها همان چیزهایی است كه برای به دست آوردن آنها قطع رحم كردید و خویشان خود را رنجاندید، خونهای بناحق ریختید، و مرتكب گناهان شدید، بیایید و بگیرید!. (۲۹)
در این حدیث كه نمونههای دیگری نیز دارد، اموال به طور مطلق آمده است و این اموال عمومی، چون انفال و ثروتهای طبیعی و مالیاتهای اسلامی و بیتالمال را شامل میشود و با اطلاق و كلیتی كه دارد ممكن است اموال شخصی و فردی بر اساس مالكیتهای خصوصی را نیز در بر گیرد، یعنی همه اموال از هر كس و هر راه باشد نزد حضرت گرد میآید و از آن مركز، عادلانه و برادرانه میان همه افراد انسانی توزیع میشود. شاید اینگونه تعالیم به اصلی نظر دارد كه در تعالیم ما رسیده است كه امام مالك همه اموال است و مالكان خصوصی امانتدارانی بیش نیستند. «... مناسب است كه نظریه كوبندهای را در اموال در اینجا بیاوریم كه هر نوع مالكیتی را رد میكند چه رسد به مالكیتهای كلان. شیخ بزرگوار ثقهٔالاسلام محمد بن یعقوب كلینی، صاحب «كافی» مالكیتشخصی را از هر كسی نفی میكند در هر چیز ... و این رای در كافی جلد ۱/۴۰۷ و ۵۳۸، آمده است...» (۳۰) در مورد مالكیت زمین احادیث زیادی رسیده است كه زمین ملك امام است.
امام صادق (ع):
... كان امیرالمؤمنین (ع) یقول: من احیی ارضا منالمؤمنین فهی له و علیه طسقها یؤدیه الی الامام فی حالالهدنهٔ فاذا ظهرالقائم فلیوطن نفسه علی ان توخذ منه. (۳۱)
- ... امیر مؤمنان چنین گفت: هر كس زمینی را آباد كند آن زمین مال اوست و باید مالیاتی را به امام بدهد در دوران صلح (و آرامش پیش از ظهور)، و آنگاه كه رستاخیز قائم بیآغازد مطمئن باشد كه زمین از او گرفته میشود.
اینها نمونهای از تعالیم ما درباره مالكیت زمین در دوران پیش از ظهور و پس از ظهور بود كه نظریه مالكیت امام (۳۲) را تثبیت میكند. در تعالیم دیگری از مالكیت اموال - بویژه دریری بیشتری سخن رفته است:
امام باقر (ع):
- فی قوله تعالی: فلما احسوا باسنا اذاهم منها یركضون لا تركضوا و ارجعوا الی ما اترفتم فیه...» (۳۳) یعنی الكنوزالتی كنتم تكنزون. (۳۴)
- درباره این آیه قرآن: «چون عذاب ما را حس میكردند به ناگاه از آنجا میگریختند. مگریزید. به ناز و كاموریهای خود و .. . بازگردید...»
منظور گنجهایی است كه ذخیره كردند.
این آیه در حدیث امام باقر «ع»، به ویژگیهای دوران ظهور تفسیر شده است.
امام صادق (ع):
موسع علی شیعتنا ان ینفقوا مما فی ایدیهم بالمعروف، فاذا قام قائمنا حرم علی كل ذی كنز كنزه حتی یاتیه فیستعین به علی عدوه و ذلك قولالله: «الذین یكنزونالذهب والفضهٔ ولا ینفقونها فی سبیلالله فبشرهم بعذاب الیم (۳۵) » (۳۶)
- شیعیان ما اجازه دارند از اموالشان در راه كار نیك انفاق كنند، لیكن هر گاه قائم ما قیام كند هر كس مالی گنج و ذخیره كرده استبر او حرام میگردد، تا اموالش را به امام قائم دهد، و امام آنها را در راه سركوب دشمنان (دین حق) بكار برد. و این معنای قول خداست: «كسانی را كه زر و سیم میاندوزند و در راه خدا انفاق نمیكنند، به عذابی دردآور بشارت ده.»
مساله «كنز» در قرآن مطرح گشته و با لحنی قاطع و كوبنده ممنوع اعلام شده است، (۳۷) لیكن در اثر بدآموزی و نفوذ اشرافیگری در حوزه اسلام، این اصل مورد توجه و عملكرد قرار نگرفته است. در رستاخیز ظهور كه دوران عرضه اسلام ناب و خالص و بیپیرایه است این اصل اجرا میشود، و همه اموال كنز شده جامعه، خود از جمله بودجه و سرمایه انقلاب جهانی مهدوی میگردد، و امام از آنها برای ساختن جامعه آرمانی اسلامی و ایجاد رفاه و بینیازی عمومی و سركوب دشمنان دین خدا - طبق تعبیر حدیث - بهره میگیرد. (۳۸)
۱۰- كنترل و نظارت دقیق مركزی
از جمله عوامل بسیار مهمی كه امام مهدی (ع) در پرتو آن نابسامانیهای اقتصادی و ویرانی امور معاش را برطرف میسازد،ی جهانی اسلامی استبر جریان اقتصادی و معیشتی تمام جماعات بشری. امام با مركزیت واحد و ایدئولوژی واحد كه ترتیب میدهد، كل منابع ثروت و درآمد را بدون حیف و میل و تبعیض و امتیاز، در اختیار كل جامعه بشری میگذارد، و همه امكانات را به تساوی تقسیم میكند، همه سرمایهگذاریها به تساوی و عادلانه انجام میگیرد. و از این رهگذر حركتخودسرانه و آزمندانه گروهی مالپرست در بخشهای خصوصی و اطرافیان حكومتها و مراكز قدرت، كه با چپاول ثروتها و تصاحب سرمایهها به مكیدن خون محرومان میپردازند، كنترل دقیق میشود، و عوامل اصلی فقر و كمبود - كه سرمایهداران و زراندوزانند - از میان میرود. (۳۹)
در پایان این بخش، تذكر این نكته نیز لازم است: آنچه درباره انقلاب حضرت مهدی (ع) گفته میشود یا به قلم میآید، نسبتبه آنچه خواهد شد و مسائل و طرحها و برنامههایی كه در آن دوران سراسر عدل و داد و شناخت و آگاهی و نظم و حق و حقوق و علم و فن و دانش و ایمان عرضه خواهد گشت، قطرهای است از دریا، و البته «روشن است كه آگاهی كامل از تمام آن مسائل - كه پس از ظهور رخ میدهد - در دوران پیش از ظهور دشوار استبرای هر كس در هر درجه از آگاهی و اندیشمندی. آری (در این راستا) مهم شناختبرخی از این روشهاست كه قوانین عمومی اسلامی آن را روشن میسازد و احادیث ویژهای است كه در این باره رسیده است.» (۴۰)
پاورقیها:
۱- طبق برآوردهای دقیق آماری و فنی، عامل اصلی عقبماندگی بخشهای عظیمی از جامعه بشری، كشورهای پیشرفته و ثروتمند است، زیرا كه اگر عقبماندگی، عقبماندگی فرهنگی است این كشورهای پیشرفتهاند كه مانع پیشرفت فكر و فن و فرهنگ در اجتماعات عقبماندهاند، زیرا كه رشد فرهنگ و تكنولوژی را در میان اجتماعات عقبافتاده مانع سلطه سیاسی و نظامی و اقتصادی خود میدانند. علت عقبافتادگی اقتصادی در كشورهای عقبمانده نیز كشورهای پیشرفته است، زیرا نیاز به واردات صنعتی كشورهای پیشرفته اگر از میان برود، تولیدات این كشورها بدون مشتری و بازار میماند. عقبافتادگی نظامی نیز وضعش روشن است و چون پدیده شوم عقبافتادگی در همه بخشها به هم مربوط است، بنابراین درمان درد بزرگ عقبماندگی و حذف عنوان جهانارد جز از میان برداشتن عامل اصلی آن یعنی متلاشی كردن مراكز قدرت و سلطه، این آرمان بزرگ و الهی در آن دورات سعادتآفرین تحقق مییابد، و مراكز سلطه و قدرت و زور و سرمایهداری در عالم متلاشی میگردد، و تودههای انسانی از یوغ فشار و سلطهجویی كامروایان تاریخ آسوده میگردند.
۲. به كتابهای دیكتاتوری كارتلها، ترجمه و اقتباس دكتر همایون الهی،۱۳۶۳ امیركبیر و «جهان مسلح، جهان گرسنه»، ویلبرانت، ترجمه همایونپور، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی چاپ اول ۱۳۶۵ و «چگونه نیمی دیگر میمیرند»، سوزان جرج، ترجمه مهدی قراچهداغی، پژمان،۱۳۶۳. و «امپریالیسم و عقبماندگی»، دكتر همایون الهی، شركت آموزش فرهنگی اندیشه،۱۳۶۷. و «اقتصاد سیاسی سرمایهداری» و... مراجعه شود.
۳. كمكهای جهانی و مؤسسات بینالمللی سازمانهای خواربار و دیگر سازمانهای جهانی تنها برای ایجاد وابستگی و بازار مصرف و سلطه اقتصادی بیشتر است. برای توضیح بیشتر به كتابهای: «چگونه نیمی دیگر میمیرند» و «امپریالیسم و عقبماندگی» و «سیطره جهانی» و بخصوص «دیكتاتوری كارتلها» و دیگر كتابها در این زمینه مراجعه شود.
۴. «...پاسخ این سؤال كه مسندنشینهای غرب چه اقدامی برای از میان بردن گرسنگی میتوانند انجام دهند؟ تنها یك چیز است و آن اینكه ... فقرا را به حال خودشان بگذارند...» «چگونه نیمی دیگر میمیرند»،۲۱۳. «وقتی امروزه از كمیابی سخن میگوییم باید آن را در متن سیاست مللی جستجو كنیم كه عرضه فعلی غذایی جهان را كنترل میكنند و شركتهای عظیمی كه بر تجارت غذا مسلط هستند... (و به این نتیجه میرسیم كه) تنها انسان خالق «كمیابی» است، مدرك سابق، ۱۷۵ -۱۷۶.
«مصرفكنندگان بازیچه غولهای كشاورزی تجارتی هستند»، مدرك سابق،۲۱۳.
«در حقیقت صاحبان این كارتلهای چند ملیتی هستند كه سرنوشت اقتصاد و در نتیجه سیاست كشورهای جهان را در دست دارند... تسلط كارتلها... بر جهان جز ازدیاد فقر علمی و اقتصادی برای ملتها و حتی مردم كشورهای صنعتی حاصلی به بار نمیآورد...»، «دیكتاتوری كارتلها»،۱۹ . ۶۸.
۵. «كافی»۳/۵۶۸.
۶. «كافی» ۱/۵۴۲.
۷. «كافی» ۸/۳۲; «مستدرك نهجالبلاغه»/ ۳۱; «الحیاهٔ» ۲/۴۹۳.
۸ . «بحار» ۵۱/۷۸.
۹. «بحار» ۵۱/۸۸.
۱۰. «بحار» ۵۱/۱۲۳.
۱۱.«تفسیر عیاشی» ۱/۶۶; «بحار» ۵۲/۲۲۴.
۱۲.«بحار»۵۲/۳۹۰; «غیبت نعمانی»/۲۳۷، با اندك اختلاف.
۱۳. «بحار» ۵۲/۳۳۷.
۱۴. مطالعه آمار و ارقام منتشره از طرف سازمانهای خواروبار و تولید و مصرف جهانی و آمارهای اقتصادی كشورها، این موضوع را ثابت میكند، كه تنها از اضافه غذایی كه در برخی كشورهای سرمایهداری در ظرفهای زباله میریزند یا مصرفی افزون از حد دارند و مواهب طبیعی را اسراف میكنند میتوان برخی كشورهای پر جمعیت جهان را به خوبی تغذیه كرد. در اینجا به چند نمونه آماری اشاره میشود:
«... تفاوت مصرف غذایی در جهان قابل توجه است. در تئوری میتوان مطرح كرد كه مصرف عظیم غیر ضروری كشورهای غنی ممكن استبه كشورهای فقیر انتقال یابد، اما حتی اگر چنین انتقالی امكانپذیر یا قابل قبول باشد فقط باعثبهبود سطح تغذیه كشورهای فقیر تا حد رضایتبخشاندگی»، ۲۵. بی. پی. كول. ترجمه ذوالفقارپور و محمود ریاضی امیركبیر ۱۳۶۵
«در جهان امروز تمام منابع عملی و مهارتهای فنی لازم را برای تغذیه كره زمین و حتی جمعیتی بیشتر را در اختیار دارد. اما مشكل گرسنگی و فقر از این ناشی میشود كه در هر جامعه ابتدا اغنیا تغذیه میكنند و مقدار نامتناسبی از غذای موجود را مصرف میكنند.»
«چگونه نیمی دیگر میمیرند»،۸ و ۱۰.
«در سالهای اخیر دنیا، سالانه حدود ۲۵۰ میلیون تن غله و دانههای غذایی تولید كرده و كشورهای توسعهیافته با داشتن فقط ربع جمعیت جهان، نیمی از این تولیدات را مصرف میكنند. حیوانات آنها یك چهارم تمامی غله دنیا را میخورند كه معادل استبا غذای مصرفی۳/۱ میلیارد مردم چین و هند.»
چگونه نیمی دیگر میمیرند»،۸ و ۱۰.
« در ... آمریكا سالانه به تنهایی برای سرسبز نگاهداشتن زمینهای گلف، چمنها و قبرستانها بیش از ۲ میلیون تن كود شیمیایی از بین میرود و این مقدار معادل استبا كمبود كود مصرفی در كشورهای عقب نگهداشته شده. اگر این مقدار كود در كشورهای جهان سوم مصرف میشد میتوانست اضافه تولیدی برابر ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن غله داشته باشند.»
«دیكتاتوری كارتلها»، ۲۲۴.
نمونه دیگر: مصرفهای اضافی و اسرافی هزینههای سرسامآور نظامی است: «اكنون همه كارشناسان سرشناس، و حتی كارشناسان محافظهكار، به این نتیجه رسیدهاند كه تنها راه چیرگی بر بحران مالی جهان، جابهجا كردن اعتباراتی است كه به هزینههای نظامی اختصاص یافته است... بر باد دادن بیحساب اعتبارات دولتی در راه سیاستهای تسلیحاتی از عوامل مهم برانگیزنده مشكلات كنونی اقتصاد جهان است این حرف را حتی میتوان به شكل صریحتری بیان كرد: مسابقه تسلیحاتی راه را بر بهبود و رشد اقتصادی جهان میبندد.»
«... با هزینه تولید یك هواپیمای جنگی میتوان حدود ۰۰۰/۴۰ داروخانه روستایی برپا كرد... هزینه تولید زیردریایی هستهای مساوی استبا مجموعه بودجههای آموزشی۲۳ كشور رو به رشد با ۱۶۰ میلیون كودك كه در سنین مدرسه رفتن هستند.»
«جهان مسلح، جهان گرسنه»،۵۶ و ۹۲.
موضوع مهم دیگری كه در این ارتباط قابل دقت است گرسنگیها و كمبودها و قحطیهای مصنوعی است كه توسط سرمایهداران و كارتلها و تراستها پدید میآید. این نیز نقش مهمی در كمبودها دارد زیرا كه «در زمینه بحران گرسنگی جهانی «شركتهای كشاورزی تجارتی» نقش مهمی ایفا میكنند این شركتها از زمین و نیروی كار كشور میزبان برای تولید غذا... جهت صدور به كشورهای توسعهیافتهای كه بیشترین بها را برای محصول میپردازند، استفاده میكنند و بدینگونه در قحطی عمدی آن كشورها بنحو مؤثری مشاركت دارند.»
«چگونه نیمی دیگر میمیرند»۷ ۲۰۵.
۱۵. عدالت اجتماعی ص۲۳ -۵۷.
۱۶. «بحار» ۵۲/۳۹۰.
۱۷. و لو ان اهلالقری امنوا واتقوا لفتحنا علیهم بركات منالسماء والارض»: اگر مردم آبادیها ایمان آورده و تقوا پیشه ساخته بودند،ویشان میگشودیم...» اعراف۷/۹۶.
۱۸. «بحار» ۵۱/۸۳.
۱۹. سوره نوح (۷۱): ۱۰ - ۱۲.
۲۰. «بحار» ۱۰/۱۰۴.
۲۱. «كمالالدین» ۱/۲۳۱.
۲۲. «موسوعهٔالامامالمهدی»، (الكتاب الثالث)، ۷۸۰، به نقل از اعلامالوری/۴۱۳.
۲۳. «نهجالبلاغه»/ ۴۲۵.
۲۴. «كمالالدین» ۱/۳۳۱.
۲۵. به كتاب دیكتاتوری كارتلها×» و «امپریالیسم و عقبماندگی» و «چگونه نیمی از دیگر میمیرند» و «جهان مسلح، جهان گرسنه» و... رجوع شود تا معلوم گردد كه چگونه سرمایهها و كالاها و همه منافع و منابع انسانهای مظلوم در سراسر جهان به جیب عدهای بسیار اندك (در مقایسه با افراد جامعه بشری) روانه میگردد.
تنها در اینجا به یك اعتراف اشاره میشود: « از نتایجبارز پیشرفت علم و توسعه اقتصادی در جهان كنونی، حاكمیتیك گروه كوچك بر زندگی مادی جهان از یك سو و از سوی دیگر فقر، گرسنگی و عقبافتادگی بیش از سه چهارم از انسانهای روی زمین است... یكی از علل توسعه این بیعدالتیهای اجتماعی را میتوان در وجود كارتلهای چند ملیتی جستجو كرد.» «دیكتاتوری كارتلها»،۱۹.
۲۶. «خورشید مغرب»/ ۳۱، به نقل از «المهدی الموعودالمنتظر» ۱/۲۷۹.
۲۷. «بحار» ۵۲/۳۰۹; «در فجر ساحل»/۳۹.
۲۸. «غیبت نعمانی»/۲۳۷.
۲۹.«خورشید مغرب»/۳۳.
۳۰. «الحیاهٔ» ۴/۱۸۶.
۳۱. «وسائل»۶/۳۸۲.
۳۲. مالكیت امام به عنوان منصب استیعنی مالكیت دولت اسلامی، از این رو مالكیت در اسلام از اشكال مالكیت عمومی و اجتماعی شمرده میشود، زیرا كه امام و دولت اسلامی، اموال را در راه سالمسازی اقتصاد جامعه و ایجاد تعادل و توازن اقتصادی و رفع نیازهای عمومی، صرف میكند. برای توضیح بیشتر به «الحیاهٔ» ج۶ ص ۲۲ و ج ۲ ص ۴۸۴ -۴۹. مراجعه شود و همچنین «اقتصادنا» بخش: «نظریهٔ توزیع ما قبلالانتایج: نظریه توزیع قبل از تولید» ص۴۳۳ به بعد و بخش: «مسؤولیهٔ الدولهٔ فیالاقتصادالاسلامی: مسؤولیت دولت در اقتصاد اسلامی» ص۶۹۷ به بعد، دیده میشود.
۳۳. سوره انبیاء (۲۱): ۱۲ و۱۳.
۳۴- «تفسیر عیاشی» ۲/۶۰; «آیاتالباهرهٔ»،۹۷.
۳۵. سوره توبه (۹): ۳۴.
۳۶. «تفسیر عیاشی» ۲/۸۷; «وسائل»۶/۳۸۱ و ۳۸۲ با اندكی اختلاف.
۳۷. برای روشن شدن این موضوع به «الحیاهٔ» ج ۴ ص ۱۶۰ به بعد رجوع شود.
۳۸. در بخش «مساوات» این موضوع به مناسبتی مشروحتر آمده است.
۳۹. اقتصاددانان چنین میگویند: «... باید درباره مكانیزمهایی به سازگاری رسید كه ایجاد و توزیع یك پول بینالمللی جهت تسویه حساب بانكهای مركزی را ممكن كند. این پول، به عنوان ذخیره اعتباری اصلی بینالمللی، جایگزین پولهای ملی خواهد شد...»، «دنیا نمیتواند امیدی به كامیابی اقدامات بلندمدت داشته باشد، مگر آنكه به انجام یك برنامه عمل فوری تن در دهد... در این برنامه اضطراری باید به چهار زمینه اصلی و گسترده توجه داشت... چهارم: انجام اصطلاحات بنیادی در نظام اقتصادی بینالمللی ... برپایی یك نظام كارآمد مالی و پولی بینالمللی به صورتی كه تمام كشورها بتوانند با حقوقی برابر در آن مشاركت داشته باشند...» «جهان مسلح، جهان گرسنه»/ ۱۸۵ و ۳۵۱ و ۳۵۲.
۴۰. «موسوعهٔالامامالمهدی»، الكتاب الثالث، ۷۷۰. محمد الصدر، مكتبهٔالامام امیرالمؤمنینالعامه، اصفهان.
منبع:ماهنامه موعود ، شماره ۱
۱- طبق برآوردهای دقیق آماری و فنی، عامل اصلی عقبماندگی بخشهای عظیمی از جامعه بشری، كشورهای پیشرفته و ثروتمند است، زیرا كه اگر عقبماندگی، عقبماندگی فرهنگی است این كشورهای پیشرفتهاند كه مانع پیشرفت فكر و فن و فرهنگ در اجتماعات عقبماندهاند، زیرا كه رشد فرهنگ و تكنولوژی را در میان اجتماعات عقبافتاده مانع سلطه سیاسی و نظامی و اقتصادی خود میدانند. علت عقبافتادگی اقتصادی در كشورهای عقبمانده نیز كشورهای پیشرفته است، زیرا نیاز به واردات صنعتی كشورهای پیشرفته اگر از میان برود، تولیدات این كشورها بدون مشتری و بازار میماند. عقبافتادگی نظامی نیز وضعش روشن است و چون پدیده شوم عقبافتادگی در همه بخشها به هم مربوط است، بنابراین درمان درد بزرگ عقبماندگی و حذف عنوان جهانارد جز از میان برداشتن عامل اصلی آن یعنی متلاشی كردن مراكز قدرت و سلطه، این آرمان بزرگ و الهی در آن دورات سعادتآفرین تحقق مییابد، و مراكز سلطه و قدرت و زور و سرمایهداری در عالم متلاشی میگردد، و تودههای انسانی از یوغ فشار و سلطهجویی كامروایان تاریخ آسوده میگردند.
۲. به كتابهای دیكتاتوری كارتلها، ترجمه و اقتباس دكتر همایون الهی،۱۳۶۳ امیركبیر و «جهان مسلح، جهان گرسنه»، ویلبرانت، ترجمه همایونپور، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی چاپ اول ۱۳۶۵ و «چگونه نیمی دیگر میمیرند»، سوزان جرج، ترجمه مهدی قراچهداغی، پژمان،۱۳۶۳. و «امپریالیسم و عقبماندگی»، دكتر همایون الهی، شركت آموزش فرهنگی اندیشه،۱۳۶۷. و «اقتصاد سیاسی سرمایهداری» و... مراجعه شود.
۳. كمكهای جهانی و مؤسسات بینالمللی سازمانهای خواربار و دیگر سازمانهای جهانی تنها برای ایجاد وابستگی و بازار مصرف و سلطه اقتصادی بیشتر است. برای توضیح بیشتر به كتابهای: «چگونه نیمی دیگر میمیرند» و «امپریالیسم و عقبماندگی» و «سیطره جهانی» و بخصوص «دیكتاتوری كارتلها» و دیگر كتابها در این زمینه مراجعه شود.
۴. «...پاسخ این سؤال كه مسندنشینهای غرب چه اقدامی برای از میان بردن گرسنگی میتوانند انجام دهند؟ تنها یك چیز است و آن اینكه ... فقرا را به حال خودشان بگذارند...» «چگونه نیمی دیگر میمیرند»،۲۱۳. «وقتی امروزه از كمیابی سخن میگوییم باید آن را در متن سیاست مللی جستجو كنیم كه عرضه فعلی غذایی جهان را كنترل میكنند و شركتهای عظیمی كه بر تجارت غذا مسلط هستند... (و به این نتیجه میرسیم كه) تنها انسان خالق «كمیابی» است، مدرك سابق، ۱۷۵ -۱۷۶.
«مصرفكنندگان بازیچه غولهای كشاورزی تجارتی هستند»، مدرك سابق،۲۱۳.
«در حقیقت صاحبان این كارتلهای چند ملیتی هستند كه سرنوشت اقتصاد و در نتیجه سیاست كشورهای جهان را در دست دارند... تسلط كارتلها... بر جهان جز ازدیاد فقر علمی و اقتصادی برای ملتها و حتی مردم كشورهای صنعتی حاصلی به بار نمیآورد...»، «دیكتاتوری كارتلها»،۱۹ . ۶۸.
۵. «كافی»۳/۵۶۸.
۶. «كافی» ۱/۵۴۲.
۷. «كافی» ۸/۳۲; «مستدرك نهجالبلاغه»/ ۳۱; «الحیاهٔ» ۲/۴۹۳.
۸ . «بحار» ۵۱/۷۸.
۹. «بحار» ۵۱/۸۸.
۱۰. «بحار» ۵۱/۱۲۳.
۱۱.«تفسیر عیاشی» ۱/۶۶; «بحار» ۵۲/۲۲۴.
۱۲.«بحار»۵۲/۳۹۰; «غیبت نعمانی»/۲۳۷، با اندك اختلاف.
۱۳. «بحار» ۵۲/۳۳۷.
۱۴. مطالعه آمار و ارقام منتشره از طرف سازمانهای خواروبار و تولید و مصرف جهانی و آمارهای اقتصادی كشورها، این موضوع را ثابت میكند، كه تنها از اضافه غذایی كه در برخی كشورهای سرمایهداری در ظرفهای زباله میریزند یا مصرفی افزون از حد دارند و مواهب طبیعی را اسراف میكنند میتوان برخی كشورهای پر جمعیت جهان را به خوبی تغذیه كرد. در اینجا به چند نمونه آماری اشاره میشود:
«... تفاوت مصرف غذایی در جهان قابل توجه است. در تئوری میتوان مطرح كرد كه مصرف عظیم غیر ضروری كشورهای غنی ممكن استبه كشورهای فقیر انتقال یابد، اما حتی اگر چنین انتقالی امكانپذیر یا قابل قبول باشد فقط باعثبهبود سطح تغذیه كشورهای فقیر تا حد رضایتبخشاندگی»، ۲۵. بی. پی. كول. ترجمه ذوالفقارپور و محمود ریاضی امیركبیر ۱۳۶۵
«در جهان امروز تمام منابع عملی و مهارتهای فنی لازم را برای تغذیه كره زمین و حتی جمعیتی بیشتر را در اختیار دارد. اما مشكل گرسنگی و فقر از این ناشی میشود كه در هر جامعه ابتدا اغنیا تغذیه میكنند و مقدار نامتناسبی از غذای موجود را مصرف میكنند.»
«چگونه نیمی دیگر میمیرند»،۸ و ۱۰.
«در سالهای اخیر دنیا، سالانه حدود ۲۵۰ میلیون تن غله و دانههای غذایی تولید كرده و كشورهای توسعهیافته با داشتن فقط ربع جمعیت جهان، نیمی از این تولیدات را مصرف میكنند. حیوانات آنها یك چهارم تمامی غله دنیا را میخورند كه معادل استبا غذای مصرفی۳/۱ میلیارد مردم چین و هند.»
چگونه نیمی دیگر میمیرند»،۸ و ۱۰.
« در ... آمریكا سالانه به تنهایی برای سرسبز نگاهداشتن زمینهای گلف، چمنها و قبرستانها بیش از ۲ میلیون تن كود شیمیایی از بین میرود و این مقدار معادل استبا كمبود كود مصرفی در كشورهای عقب نگهداشته شده. اگر این مقدار كود در كشورهای جهان سوم مصرف میشد میتوانست اضافه تولیدی برابر ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن غله داشته باشند.»
«دیكتاتوری كارتلها»، ۲۲۴.
نمونه دیگر: مصرفهای اضافی و اسرافی هزینههای سرسامآور نظامی است: «اكنون همه كارشناسان سرشناس، و حتی كارشناسان محافظهكار، به این نتیجه رسیدهاند كه تنها راه چیرگی بر بحران مالی جهان، جابهجا كردن اعتباراتی است كه به هزینههای نظامی اختصاص یافته است... بر باد دادن بیحساب اعتبارات دولتی در راه سیاستهای تسلیحاتی از عوامل مهم برانگیزنده مشكلات كنونی اقتصاد جهان است این حرف را حتی میتوان به شكل صریحتری بیان كرد: مسابقه تسلیحاتی راه را بر بهبود و رشد اقتصادی جهان میبندد.»
«... با هزینه تولید یك هواپیمای جنگی میتوان حدود ۰۰۰/۴۰ داروخانه روستایی برپا كرد... هزینه تولید زیردریایی هستهای مساوی استبا مجموعه بودجههای آموزشی۲۳ كشور رو به رشد با ۱۶۰ میلیون كودك كه در سنین مدرسه رفتن هستند.»
«جهان مسلح، جهان گرسنه»،۵۶ و ۹۲.
موضوع مهم دیگری كه در این ارتباط قابل دقت است گرسنگیها و كمبودها و قحطیهای مصنوعی است كه توسط سرمایهداران و كارتلها و تراستها پدید میآید. این نیز نقش مهمی در كمبودها دارد زیرا كه «در زمینه بحران گرسنگی جهانی «شركتهای كشاورزی تجارتی» نقش مهمی ایفا میكنند این شركتها از زمین و نیروی كار كشور میزبان برای تولید غذا... جهت صدور به كشورهای توسعهیافتهای كه بیشترین بها را برای محصول میپردازند، استفاده میكنند و بدینگونه در قحطی عمدی آن كشورها بنحو مؤثری مشاركت دارند.»
«چگونه نیمی دیگر میمیرند»۷ ۲۰۵.
۱۵. عدالت اجتماعی ص۲۳ -۵۷.
۱۶. «بحار» ۵۲/۳۹۰.
۱۷. و لو ان اهلالقری امنوا واتقوا لفتحنا علیهم بركات منالسماء والارض»: اگر مردم آبادیها ایمان آورده و تقوا پیشه ساخته بودند،ویشان میگشودیم...» اعراف۷/۹۶.
۱۸. «بحار» ۵۱/۸۳.
۱۹. سوره نوح (۷۱): ۱۰ - ۱۲.
۲۰. «بحار» ۱۰/۱۰۴.
۲۱. «كمالالدین» ۱/۲۳۱.
۲۲. «موسوعهٔالامامالمهدی»، (الكتاب الثالث)، ۷۸۰، به نقل از اعلامالوری/۴۱۳.
۲۳. «نهجالبلاغه»/ ۴۲۵.
۲۴. «كمالالدین» ۱/۳۳۱.
۲۵. به كتاب دیكتاتوری كارتلها×» و «امپریالیسم و عقبماندگی» و «چگونه نیمی از دیگر میمیرند» و «جهان مسلح، جهان گرسنه» و... رجوع شود تا معلوم گردد كه چگونه سرمایهها و كالاها و همه منافع و منابع انسانهای مظلوم در سراسر جهان به جیب عدهای بسیار اندك (در مقایسه با افراد جامعه بشری) روانه میگردد.
تنها در اینجا به یك اعتراف اشاره میشود: « از نتایجبارز پیشرفت علم و توسعه اقتصادی در جهان كنونی، حاكمیتیك گروه كوچك بر زندگی مادی جهان از یك سو و از سوی دیگر فقر، گرسنگی و عقبافتادگی بیش از سه چهارم از انسانهای روی زمین است... یكی از علل توسعه این بیعدالتیهای اجتماعی را میتوان در وجود كارتلهای چند ملیتی جستجو كرد.» «دیكتاتوری كارتلها»،۱۹.
۲۶. «خورشید مغرب»/ ۳۱، به نقل از «المهدی الموعودالمنتظر» ۱/۲۷۹.
۲۷. «بحار» ۵۲/۳۰۹; «در فجر ساحل»/۳۹.
۲۸. «غیبت نعمانی»/۲۳۷.
۲۹.«خورشید مغرب»/۳۳.
۳۰. «الحیاهٔ» ۴/۱۸۶.
۳۱. «وسائل»۶/۳۸۲.
۳۲. مالكیت امام به عنوان منصب استیعنی مالكیت دولت اسلامی، از این رو مالكیت در اسلام از اشكال مالكیت عمومی و اجتماعی شمرده میشود، زیرا كه امام و دولت اسلامی، اموال را در راه سالمسازی اقتصاد جامعه و ایجاد تعادل و توازن اقتصادی و رفع نیازهای عمومی، صرف میكند. برای توضیح بیشتر به «الحیاهٔ» ج۶ ص ۲۲ و ج ۲ ص ۴۸۴ -۴۹. مراجعه شود و همچنین «اقتصادنا» بخش: «نظریهٔ توزیع ما قبلالانتایج: نظریه توزیع قبل از تولید» ص۴۳۳ به بعد و بخش: «مسؤولیهٔ الدولهٔ فیالاقتصادالاسلامی: مسؤولیت دولت در اقتصاد اسلامی» ص۶۹۷ به بعد، دیده میشود.
۳۳. سوره انبیاء (۲۱): ۱۲ و۱۳.
۳۴- «تفسیر عیاشی» ۲/۶۰; «آیاتالباهرهٔ»،۹۷.
۳۵. سوره توبه (۹): ۳۴.
۳۶. «تفسیر عیاشی» ۲/۸۷; «وسائل»۶/۳۸۱ و ۳۸۲ با اندكی اختلاف.
۳۷. برای روشن شدن این موضوع به «الحیاهٔ» ج ۴ ص ۱۶۰ به بعد رجوع شود.
۳۸. در بخش «مساوات» این موضوع به مناسبتی مشروحتر آمده است.
۳۹. اقتصاددانان چنین میگویند: «... باید درباره مكانیزمهایی به سازگاری رسید كه ایجاد و توزیع یك پول بینالمللی جهت تسویه حساب بانكهای مركزی را ممكن كند. این پول، به عنوان ذخیره اعتباری اصلی بینالمللی، جایگزین پولهای ملی خواهد شد...»، «دنیا نمیتواند امیدی به كامیابی اقدامات بلندمدت داشته باشد، مگر آنكه به انجام یك برنامه عمل فوری تن در دهد... در این برنامه اضطراری باید به چهار زمینه اصلی و گسترده توجه داشت... چهارم: انجام اصطلاحات بنیادی در نظام اقتصادی بینالمللی ... برپایی یك نظام كارآمد مالی و پولی بینالمللی به صورتی كه تمام كشورها بتوانند با حقوقی برابر در آن مشاركت داشته باشند...» «جهان مسلح، جهان گرسنه»/ ۱۸۵ و ۳۵۱ و ۳۵۲.
۴۰. «موسوعهٔالامامالمهدی»، الكتاب الثالث، ۷۷۰. محمد الصدر، مكتبهٔالامام امیرالمؤمنینالعامه، اصفهان.
منبع:ماهنامه موعود ، شماره ۱
منبع : خبرگزاری فارس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی حج مجلس شورای اسلامی انتخابات شورای نگهبان دولت حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران شهرداری تهران هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش فضای مجازی قتل پلیس شهرداری سیلاب سازمان هواشناسی باران
ایران خودرو خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار قیمت مسکن حقوق بازنشستگان بورس
تئاتر سریال محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران موسیقی تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما صداوسیما سینما
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا حماس روسیه اوکراین طوفان الاقصی رفح نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی لیگ برتر ایران رئال مادرید بازی لیگ برتر فوتبال ایران سپاهان جواد نکونام بارسلونا
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت اندروید اینستاگرام تلفن همراه ناسا
رژیم غذایی بیمه چاقی زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی