دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
تعادل بازار و نقش مصرفکننده
بدون تردید مقصد هر نوع فعالیت اقتصادی اعم از برنامهریزی، سیاستگذاری، تولید، مبادله و... به تامین رفاه و ارتقای سطح زندگی مردم و به عبارت دیگر، مصرفکننده معطوف است، بویژه وقتی دولتها، هنگام بروز کاستیها و مشکلات طی به هم خوردن تعادل بازار کالاها و خدمات که موجبات به تنگنا افتادن مصرفکننده فراهم میشود، وارد موضوع میشوند و با مداخله در اقتصاد، تحقیقا هدف رفاه مصرفکننده را پیگیری میکنند.
بدیهی است؛ اتخاذ راهکارها و نوع تصمیمات دولت برای مقابله با عدم تعادلها در بازارهای مختلف هم طیف وسیعی دارد و هم بعضا پیچیده و مشکل است، زیرا همانطور که انتظار میرود اتخاذ هر سیاستی ضمن آن که دربردارنده منافع و فوایدی است، مستلزم پذیرش هزینهها و مضاری هم هست و در مجموع باید برآیند آنها را مثبت تشخیص بدهیم تا دستیازیدن به اقدامی اقتصادی و... از توجیه لازم برخوردار باشد.
اگر این مقوله مورد وفاق باشد، میتوان انتظار داشت که اقدامات اتخاذ شده برای کاهش آثار مربوط به عدم تعادل در بازارهای کالا و خدمات نیازمند همکاری سازمانها و طبقات و اصناف گوناگونی است که صرفا با حضور آنها و همگرایی بین اقدامات آنها، میتوان به توفیق در اقدامات خوشبین بود و در نهایت هم آن موفقیت را به دست آورد.
به عنوان مثال وقتی اقتصاد محلی یا منطقهای و حتی کشوری افزایش قیمت در کالایی را تجربه میکند که به خاطر اهمیت مصرف آن میان عموم مردم، از حساسیت زیادی هم برخوردار است، منطقا تحلیل عوامل موثر بر افزایش قیمت و تلاش برای برگرداندن قیمت به وضع تعادلی قبلی آن، نیازمند آسیبشناسی بموقع و اقدامات مناسب است.
ممکن است کسانی که در این ارتباط، وظایفی به عهده دارند، با افزایش عرضه از محل ذخایر یا واردات کالا (در صورتی که به لحاظ زمانی مقدور باشد) تلاش کنند قیمت را پایین آورند. یعنی دخالت آنها از طریق افزایش عرضه در بازار صورت گیرد اما نکته مهم آن است؛ آیا کسان یا نهادهای دیگری در این ارتباط نقشی ندارند.
آیا مردم که در نهایت باید بابت قیمتهای افزایش یافته پول بیشتری بپردازند، مسوولیتی ندارند؟ آیا نهادهای فرهنگی و رسانهها در این پدیده، ذینقش و موظف به لحاظ تصحیح کارکرد ابزارهای اقتصاد نیستند؟ ما معتقدیم در ارتباط با موضوعات اقتصادی علاوه بر آن که افراد، نهادها و تشکیلات موظفی حضور دارند و باید با اتخاذ تصمیمات درست شرایط را به گونهای مدیریت کنند که اوضاع اقتصادی تثبیت یابد و امید به آتیه صعودی و رونق و نشاط متوجه اقتصاد کشور شود، در عین حال باید بخشهای آموزشی و فرهنگی کشور هم در این زمینه وظایفی را عهدهدار شوند و بخشهای اقتصادی را مددکاری کنند. کاری که اگر بدرستی انجام شود، به معنای آن است که آنان در واقع به بخش فرهنگ خدمت کردهاند.
آموزش مصرفکننده برای بهعهده گرفتن نقش مناسبی در شرایط، خاص عدم تعادل در بازارهای مختلف و در اختیار او قرار دادن نوع اطلاعات شفاف و موثر از بازار را باید از جمله مواردی دانست که نقشآفرینی در آن به عهده بخشهای فرهنگی کشور است.
بدیهی است، همانطور که کاهش عرضه میتواند قیمتها را افزایش دهد (در صورت کمنشدن تقاضا) به همین سیاق افزایش تقاضا هم میتواند در صورتیکه با افزایش عرضه (چه از طریق تولید داخلی و چه از طریق واردات) جبران نشود، موجبات افزایش قیمتها را فراهم آورد. این مطلبی عقلائی است که هنگام مواجه شدن بازار با پدیده افزایش قیمتها، میتوان با دادن اطلاعات کافی و بموقع، از مصرفکنندگان خواست تقاضای خود را کاهش دهند و یا در صورت امکان به تاخیر بیندازند یا به اندازه کمتری متقاضی شوند.
این مهم وقتی در سطح بازار کالاها و خدمات متجلی شود، تاثیرات مثبت خود را بر جای میگذارد و از افزایش قیمت ناشی از کاهش عرضه جلوگیری میکند. بنابراین نباید آموزش تاثیرات نقشآفرینی مصرفکنندگان را کمارزش تلقی کرد و از آن گذشت.
واضح است؛ وقتی نظام فرهنگی تبلیغی کشور از طریق آموزش موفق به خدمت به مصرفکنندگان شد و فضای غیرتورمی حاصل از این شیوه در اقتصاد حاکم شد، آنها هم از فواید نبودن تورم در اقتصاد بهرهمند میشوند.
ما حتی فکر میکنیم که بخش مهمی از سازوکار رشد و توسعه کشورها به رفتار مصرفکنندگان که در واقع تولیدکنندگان را هم تشکیل میدهند بر میگردد و باید برنامه کاری نظام فرهنگی آن باشد که شرایط آموزش متغیرهای فرهنگی دخیل در ذهنیت اقتصادی مردم را فراهم آورند و از این طریق، بخش عمدهای از نوسانات مقطعی و کوتاهمدت حادث شده برای کالاها و خدمات در اقتصاد را بهنفع اقتصاد ملی و اعتماد عمومی ساماندهی کنند.
حسن سبحانی
منبع : روزنامه جامجم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
شورای نگهبان انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت حجاب حسن روحانی حسین امیرعبداللهیان جنگ دولت سیزدهم امیرعبداللهیان انتخابات مجلس دوازدهم عراق
قتل تهران شهرداری تهران هواشناسی فضای مجازی شورای شهر تهران سامانه بارشی شهرداری آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران یسنا
خودرو قیمت طلا بانک مرکزی قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو دلار مسکن یارانه ایران خودرو حقوق بازنشستگان ارز
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران دفاع مقدس صدا و سیما سینما مسعود اسکویی صداوسیما مهاجرت موسیقی مهران غفوریان سریال
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه حماس فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه اوکراین عربستان نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام مهدی طارمی سپاهان رئال مادرید بارسلونا بازی باشگاه استقلال لیگ برتر انگلیس
باتری اپل اینستاگرام آیفون گوگل عکاسی ناسا مایکروسافت
خواب کاهش وزن فشار خون توت فرنگی چای آلرژی کبد چرب