پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

سال‌های سپری شده سینمای ابتذال


سال‌های سپری شده سینمای ابتذال
همزمان با سی‌امین سالگرد پیروزی انقلا‌ب اسلا‌می، سینمای ایران با جشنواره بیست‌و‌هفتم فیلم فجر دوران رکود را پشت‌سر گذاشت.
به گزارش فارس، سینمای ایران با گذشت ۳۰ سال از انقلا‌ب اسلا‌می به چنان جایگاهی در پهنه جهانی دست یافته که اغلب رویدادها و مجامع معتبر بین‌المللی در حوزه سینما، انتظار حضور اثری از ایران را برای ارتقا و به رخ کشیدن خود در مقایسه با سایر رویداد را می‌کشند. ‌
دریافت بیش از هزار جایزه از جشنواره‌ها و مجامع معتبر جهانی برای این سینما و شناخته شدن سینماگران ایرانی بویژه نسل انقلا‌ب در گستره جهانی، حکایت فرهنگی بودن انقلا‌ب اسلا‌می از زبان و بیان سینما را بیش از پیش نشان می‌دهد. ‌
انقلا‌بی که از سال ۴۲ توسط بنیانگذار جمهوری اسلا‌می حضرت امام(ره) پایه گذاری شد و امروز آوازه آن عالم گیرا ست و سینما به عنوان بخشی از فرهنگ انقلا‌ب که زبان انسانی - ارزشی به برکت این رویداد عظیم برای خود برای ارتباط با دیگران برگزیده دراین میان جایگاهی رفیع دارد. ‌
همین بس که رهبر فرزانه انقلا‌ب اسلا‌می سینما را هنری پیچیده و از آن به عنوان کلید پیشرفت کشور یاد کرد، نشانگر اهمیت این هنر - صنعت نزد بزرگان نظام جمهوری اسلا‌می است و جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین تولیدات سالا‌نه این عرصه در تقویم رویدادهای سینمایی کشور و جهان از اعتباری خاص برخوردار است. ‌
جشنواره فیلم فجر که اکنون بیست‌وهفتمین دوره حیات خود را در ۳۰ سالگی انقلا‌ب اسلا‌می تجربه می‌کند، توانسته جایگاه خود را در منطقه و جهان باز کند و همه ساله در فجر انقلا‌ب میزبان سینماگران و مدیران معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان در قالب‌های مختلف از جمله بازار فیلم بین‌المللی باشد. ‌
این جشنواره همه ساله میزبان هیئت‌های مختلف خارجی برای شرکت در این رویداد است و کمتر کسی است که با آمدن به ایران و تماشای فیلم‌های ایرانی و آثار حاضر در جشنواره فجر، شیفته سینمای ایران، منش و روحیه بالا‌ی جامعه ایرانی نشود. ‌
جشنواره بیست‌وهفتم را در حالی در روزهای پایانی به نظاره نشسته‌ایم که حضور آثار متنوع از فیلمسازان با تجربه و جوان، حساسیت خاصی به آن بخشیده است و تشکیل صف‌های طولا‌نی در مقابل سینماهای فجر، نوید بخش روزهای آفتابی برای اکران فیلم‌های سینمایی در سال بعد را دارد. فیلم‌های متنوع با ذائقه‌های مختلف از فیلمسازان که هریک فارغ از رقابت در جشنواره فجر، نگاهی جدی به تماشاگر آثارشان برای محک سنجی تولیدات خود دارند، چرا که آگاهند، بردن در فجر یعنی برنده شدن در اکران و خیز مطمئن برای کار بعدی است. ‌ همه برای دیدن آثارشان آمدند، از پچ‌پچ‌های جلوی سینماها گرفته تا جبهه‌گیری منتقدان برای فیلم‌های نمایشی، جملگی واکنش‌های شیرینی است که در نوبت نمایش برای هر اثر نمایشی به وقوع می‌پیوند. ‌
از <بیضایی>، دلخور دیروز سینما که امسال با <وقتی همه خوابیم> و کریم مسیحی که پس از ۱۷ سال با تردید به فجر آمده گرفته تا <فتحی> که <پستچی سه بار در نمی‌زند> و <شهبازی> که پس از سال‌ها با <عیار ۱۴> آمده و جوانانی را که تجربه اول در جشنواره را در کارنامه‌شان ثبت می‌کنند، همه نگاه‌ها را دنبال می‌کنند. ‌
شمارش معکوس برای پایان جشنواره ۲۷ و آغاز سال جدید سینمایی آغاز شده و همه از فردای جشنواره و برنامه‌ریزی برای اکران می‌گویند و این نشانگر این است که سینما با وجود ناملا‌یمات و برخی کاستیها زنده است و مصمم به ادامه راه است. ‌
تولیدات سینمایی را در قاب جشنواره فیلم فجر معتبر می‌دانیم و تولد سی سالگی این هنر - صنعت را با وجود قدمت بیش از صد ساله‌اش در ایران جشن می‌گیریم، چرا که آحاد سینماگران خلق دوباره سینما در این کشور را با انقلا‌ب اسلا‌می می‌دانند. سینمای ایران شریف است و انسانی بودن را در ذات خود همراه و همگام با آرمان‌های انقلا‌ب اسلا‌می طلب می‌کند. ‌
منبع : روزنامه سیاست روز