یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
جادوگری کوچک با عینک گرد
چگونه یک پسربچه با عینک گرد بهشکلی ناخودآگاه نظر منتقدان را به خودجلب کرد و چرا آنها تا این حد به او هریپاتر بیعلاقه هستند؟
برای دیدن فیلم هری پاتر به سینما رفتم.چون بسیار کنجکاو بودم بفهمم چرابزرگسالان در اموری که به دنیای خشن ودیدگاه زمینی و بیروح آنها مربوط نمیشود، دخالت میکنند؟ چرا فیلمهایکودکان را تماشا میکنند، ذرت بوداده آنهارا میخورند و بعد با شتاب فراوان بهخانههایشان میروند و با دیدی کینهتوزانهمقالههایی مینویسند که به هیچ عنوان برایکودکان قابل درک نیست؟ دلیل دیگراشتیاق من برای دیدن هریپاتر این بود کهمیخواستم مسابقه «کوویدیچ» را باچشمان خودم ببینم...
منتقدان سینمایی بیعلاقگی شدیدینسبت به پسربچه جادوگری با عینکگردنشان میدهند که مدل موهایش شبیهدوران قبل از پیدایش صنعت سینماست.
البته آنها دلایل مختلفی را برای اینبیعلاقگی مطرح کردهاند: اول اینکه هریپاتر توسط کریس کلمبوس که هالیوود رابه تنهایی زیر و رو کرد ساخته شد.
نکتهدوم در مورد هری پاتر این است که او قراربود برای کودکان، مسئولیتی پیامبرگونهداشته باشد که حقیقتاً داشت.
سومین مورد، این واقعیت است کهبیشتر از هر پسر بچه دیگری، هری پاتر درسینما جلبتوجه کرد. تا حدی که توانست ازپیترپان با داستانهای ماجراجویانهبینظیرش پیشی بگیرد. چهارمین دلیل اینبیعلاقگی از سوی منتقدان این نکته استکه هری پاتر به صورت ناخودآگاه وغیرعمدی تمامی توجه اهالی سینما را بهخود جلب کرده است.
منتقدان معتقد بودند که دوران اینقصهها به سر آمده و این مجموعه فیلمنمیتواند تهدیدی برای تولد دوبارهافسانهها محسوب شود و بر این اساس کهامروزه بازیهای رایانهای جای افسانههایکیمیاگری را گرفتهاند، فکر میکردند کهتمام جادوگران مردهاند و دیگر کسی بهآنها علاقهای نشان نمیدهد. آنها مطمئنبودند که دنیای شگفتانگیز و افسانهای کیمیاگران به فراموشی سپرده شده است.ولی اتفاقی کاملاً بر عکس این پیشبینیهاافتاد و انگلستان مهد این تحول بود.
یکمعلم ساده فرانسوی به نام ژان رولنیگرویاها و خیالات شاگردانش را کنار همگذاشت و با پاک کردن زنگار زمان ازچهرهها افسانهها، داستانهای قدیمی رادوباره زنده کرد و در نهایت با اضافه کردندستمایههایی از فرهنگ هولیگانیزم*داستان هری پاتر تبدیل به یک شاهکار صددرصد افسانهای با زمینههای سورئالیستیشد.
جورجی وتیزین با بازی در فیلمسربازان تاریکی با فانوسی که یک سنگجادویی در آن بود، توانست بخوبی از پسنقش هری پاتر برآید و به عقیده رولنیگدستمایههای اعجابانگیز و محیرالعقولمیبایست با دست و دلبازی تمام واردجریان فیلم میشدند که گویا همین عقیده مهمترین نکته مورد تهاجم منتقدان قرارگرفت. به نظر آنها رولینگ در مورد واردکردن ماجراهای غیرعادی، در روند فیلمافراط کرده است.
کوچه اژدها، بانک جادویی که توسط کوتولهها اداره میشود و تمامی اجزایدیگری که در طول فیلم میبینیم، بسیارخیالی هستند.
تابلوهایی که حرف میزنند ودست تکان میدهند، تغییر شکل استادها درکلاس درس، ابزار جادوگری که میتوانآنها را از فروشگاهی تهیه کرد و یا پروازجغدها و عبور دائمی گربهها و نامهها وبستههایی که به صورت هوایی به دستشاگردان مدرسه جادوگری میرسند همگیسحرآمیز و جادویی هستند.
آبنباتهایی با طعم همه چیز، پریهایدریایی و غیره و غیره چیزهایی هستند کهشما هیچگاه در واقعیت امکان داشتن آنها راندارید.
در خیلی از صحنههای فیلم با ارواحسرگردانی مواجه میشویم که پس ازافشای یک راز سر به مهر با پریشانی اظهارمیکنند: نباید این را به شما میگفتم؟ اینطور نیست؟
به هر حال، زندگی کردن با رویاهایسحرآمیز توسط عدهای مورد قبول وتوسط گروهی مردود است.
ولی این موضوع چیزی از محبوبیتهریپاتر کم نمیکند. برای همه ما این اتفاقرخ داده است که روزی متوجه شدهایم کهدیگر قادر به غوطهور شدن در رویاها وافکار جادویی و سحرآمیز کودکی نیستیم واز آن روز به بعد سعی میکنیم با انجامکارهای بیهوده از قبیل اتکا به قوه عقل وسرکوب کودکی که درونمان زندگی میکندروی این ناتوانی خود سرپوش بگذاریم.
ژان رولنیگ یک استثناء در دنیایبزرگسالان است که توانسته از تمامیپیشکسوتانی که سعی در وارد کردنجنبههای فانتزی و خیالی به زندگی روزمرهداشتهاند، موفقتر باشد و اگر بخواهیممنصفانه به موضوع نگاه کنیم باید تاحدودی حق را به منتقدان نیز بدهیم.
چونآنها نیز زمانی کودک بودهاند و نمیتوانندباور کنند که یک سری فیلم تحت عنوانهریپاتر، تمام محصولات شرکتهایفیلمسازی هالیوود را پشتسر بگذارد. ولیبه هر حال به نظر میرسد که نباید این را بهشما میگفتم؟ این طور نیست؟....
هولیگانیزم: فرهنگ عامیانه وکولیواری است که بیشتر اصول آن بر پایهاعتقاد به جریانات متافیزیکی که در جهانپیرامون اتفاق میافتد، پایهگذاری شده است.در این طرز فکر اعتقاد کاملی به موضوعاتفرازمینی مانند رخ دادن معجزات در زندگیروزمره برقرار است.
تابلوهایی که حرف میزنند ودست تکان میدهند، تغییر شکل استادها درکلاس درس، ابزار جادوگری که میتوانآنها را از فروشگاهی تهیه کرد و یا پروازجغدها و عبور دائمی گربهها و نامهها وبستههایی که به صورت هوایی به دستشاگردان مدرسه جادوگری میرسند همگیسحرآمیز و جادویی هستند.
نایرا هوسبیان/مریم دستمالچی
منبع : سورۀ مهر
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شورای شهر تهران پلیس شهرداری تهران قتل سیل وزارت بهداشت کنکور آتش سوزی سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا مسکن ایران خودرو سایپا تورم
تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ اینترنت گوگل بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
سازمان غذا و دارو رژیم غذایی خواب موز سلامت روان بارداری دندانپزشکی کاهش وزن آلزایمر مالاریا