دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

هدایت کیمیا گرانه امام عصر (عج)


هدایت کیمیا گرانه امام عصر (عج)
جریان منجی موعود به عنوان تنها نقطه نهائی امیدهای بشری همواره در همه جریان ها و مکاتب فکری مطرح بوده است .
این فکر بشری که در ساحت مقدّس وحی و اندیشه بلند اسلامی به « مهدویت » مشهور است ، غایت آمال همه رهبران الهی و نتیجه عملکرد همه رهروان آنان است .
در ایام آغاز امامت و ولایت فخر آمیز پرچمدار نهضت عدل گستر جهانی اسلام ، « حضرت مهدی موجود موعود (عج) » به کند و کاو این نقطه عطف تاریخ بشریت در ساحت اندیشه حکیم مفسّر آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) می پردازیم .
● ظهور امام زمان (عج) ، نقطه عطف بشریت
جریان مهدی منتظر (ع) گذشته از اینکه در تمام مکاتب آسمانی مطرح است ، در اسلام به نحو کمال و تمام طرح شده است . همانطوری که اسلام ، قرآنش را به عنوان ( نور ) و ( تبیان ) معرفی کرد ؛ ذخیره عالم را هم به صورت بیّن و شفاف روشن کرد . نام مبارک آن حضرت ، دودمان پر برکت آن حضرت ، مآثر و آثار آن حضرت ، سیره و سنّت و سریرت آن حضرت را مشخّص کرد تا کسی اصل وجود آن حضرت را انکار نکند و یا مهدی شخصی را به مهدی نوعی تبدیل نکند ، و راه را برای داعیه داران بیگانه باز نکند
کاری که وجود مبارک ولی عصر (أرواحنا فداه) می کنند ، هم آن اصطلاح رائج است که « نقطه عطف » تاریخ بشریت است . گاهی یک حادثه ای اتفاق می افتد نظیر انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل (رضوان الله علیه) ؛ می گویند : این نقطه عطف است . گرچه نقطه عطف است ، امّا در گوشه ای از زمین و در زاویه ای از زمان. گاهی هم جریان انبیای گذشته مطرح بود ، رهبران بزرگ گذشته مطرح بود ؛ آنها هم نقطه عطف تاریخ بود ، امّا هم در گوشه ای از زمین ، هم در زاویه ای از زمان . آن نقطه عطف جهان بشریت که کلّ عالم عوض بشود ، با ظهور وجود مبارک ولی عصر است .
● نقطه عطف بودن امام زمان (عج) در اندیشه تابناک علوی
این اصطلاح ( نقطه عطف ) از بیانات نورانی علی بن أبیطالب ، امیرالمؤمنین(ع) است . وجود مبارک امیرالمؤمنین، ظهور امام زمان را نقطه عطف دانست . فرمود : وقتی آن حضرت ظهور کرد ، یعط ف الهوی علی الهدی ذ عطفوا الهدی علی الهوی، و یعط ف الرّأی علی القرآن ذ عطفوا القرآن علی الرّأی ، فیریکم ک یف عدل السّیر ه و یحی ی میّ ت الک تاب و السّنه (۱). فرمود : دیگران هم نقطه عطف داشتند ، امّا هدایت را بر هوس عطف کرده اند ؛ و همیشه معطوف تابع معطوأ علیه ست . و رأی خود را اصل قرار دادند ، و کلام الهی را بر رأی خود عطف کردند . آنها هم نقطه عطف داشتند ؛ امّا دین را بر رأی خود و هدایت را بر هوا و هوس خویش عطف کردند .
وقتی بشر جامعه را پر از ظلم می بیند که دیگران عدل را بر ظلم عطف کرده اند، علم را بر جهل عطف کرده اند ، عقل را بر جهالت عطف کرده اند ، حیا را بر ا نهتاک عطف کرده اند ؛ این می شود نقطه عطف منفی . ولی وقتی ولی عصر (أرواحنا فداه) ظهور کرد ، نقطه عطف مثبت دارد . یعنی تمام کج راهه را منعطف می کند به راه مستقیم ، تمام اندیشه های باطل را منعطف می کند به شهود حق ، تمام انگیزه های باطل را منعطف می کند به عزم الهی .
آنها که نقطه عطف داشتند؛ ظلم و جور را اصل قرار دادند ، و عدل را بر ظلم عطف کردند ، و گفتند : این ظلم ، عدل مجسّم است . آنها که روی اندیشه خام بشری حرکت می کردند ؛ وحی الهی را ، شهود الهی را بر اندیشه خام و کاذب خود عطف کرده اند و آن را به عنوان دین به مردم ارائه داده اند که یکتبون الک تاب ب أیدیه م ثمّ یقولون هذا م ن ع ند الله(۲). این گروه که سالیان متمادی نقطه عطف داشتند ، و جهان را پر از ظلم و جور کردند ؛ وجود مبارک ولی عصر (سلام الله علیه) که ظهور کرد ، نقطه عطف مثبت دارد .
● امام زمان (عج) ؛ نقطه عطف در بعد اندیشه و انگیزه بشریت
برای اینکه نقطه عطف آن حضرت مثبت باشد ، و راه اثباتی این عطف معیّن باشد ؛ دو بیان در سخنان امیر بیان ، علی بن أبیطالب (علیه أفضل صلوات المصلّین) آمده است . فرمود : بشر یک بخش اندیشه دارد و یک بخش انگیزه . با بخش اندیشه می فهمد و با بخش انگیزه تصمیم می گیرد . این دو بال ، جزم علمی و عزم عملی امور جامعه بشری را رهبری می کند . ولی عصر (أرواحنا فداه) هم در بخش اندیشه و هم در بخش انگیزه نقطه عطف دارد .
در بخش گرایش ها و گریزها ، در بخش جذب و دفع ها ، در بخش شهوت و غضب ها ؛ همه اینها را زیر مجموعه عقلی عملی می برد ، اوّلاً ؛ عقل عملی را به رهبری وحی تکمیل و تتمیم می کند، ثانیاً ؛ آنگاه هر گونه کج راهه ای را بر راه مستقیم منعطف می کند ، ثالثاً ؛ این می شود نقطه عطف مثبت .
مستحضرید جهانی که جعلنا ل کلّ نبیّ عدوّاً شیاطین النس و الج ن (۳)، بر اساس اراده تکوینی و نه تشریعی ؛ بسیاری از شیاطین انس و جن در برابر انبیاء و در برابر اولیاء صف آرائی می کنند ، و در اثر صف آرائی می توانند دنیا را پر از ظلم و جور کنند ؛ یک انسانی که ذخیره عالم است آنچنان نقطه عطف ایجاد می کند که هم مسیر اندیشه ، هم مسیر انگیزه را عوض می کند . فرمود : وجود مبارک مهدی ما که جلوه کرد ، یعط ف الهوی علی الهدی ، و یعط ف الرّأی علی القرآن . آنگاه فیریکم ک یف عدل السّیر ه . آنگاه به شما نشان می دهد که عدالت یعنی چه ، چگونه قانون عادلانه وضع می شود ، و چگونه اجرای عادلانه را مجریان عادل به عهده می گیرند و قاضیان عادل شاهد نظارتند .
این قرآنی که در اثر تفسیر به رأی، مطالبش در ذهن ها مرده است ، این سنّتی که در اثر تفسیر به رأی ، مطالبش در دلها مرده است ؛ اینها را زنده می کند . پس وجود مبارک ولی عصر نقطه عطف مثبت تاریخ جهان بشریت است که به امید آن روز باید به سر ببریم .
● ویژگی یاوران امام زمان (عج)
مطلب دیگر آن است که این راه گرچه از رهگذر غیب کمک می گیرد ، ولی راههای علمی فراوان دارد . گرچه عدّه ای به آن سمت و سو حرکت می کنند که جهان را پر از ظلم و جور کنند ، امّا عدّه ای مشتاقانه منتظر ظهور آن حضرت اند تا حضرت بیاید و نقطه عطف به دست اینها اجراء بشود . اینها کسانی اند که راههای علمی و راههای عملی آن حضرت را طی می کنند . اینطور نیست که وجود مبارک حضرت که ظهور کرد ، و بیش از ۳۰۰ شاگرد خالص دارد ، آن شاگردها خلق السّاعه ظهور کنند . او حدأقل ۳۱۳ شاگرد مثل امام راحل دارد ؛ پرورش امام راحل هم کار آسانی نیست . حوزه های فعال پر تلاش در مسیر علم ناب حرکت می کنند تا در بین اینها امام ها تربیت بشوند که بشوند شاگردان به نام مهدی .
● احیای روح بی نیازی در دل امت اسلامی توسط امام زمان (عج)
وقتی وجود مبارک حضرت ظهور کرد ، روح بی نیازی در دلهای امت احیاء می شود . یملأ قلوب امّه جدّ ه غ ناً . مهم ترین کاری که ولی عصر در زمان حضور و ظهورش دارد ، آن است که دلهای امت را بی نیاز می کند . خوی جهل را و جهالت را، خوی گدائی و آز و طمع را ، خوی احساس نیاز به شرق و غرب را ، خوی توکل به غیر خدا را که و احض رت الأنفس الشحّ (۴)، همه را شستشو می کند . هم مردم را عالم می کند ؛ هم مردم را بالاتر از علم ، عقل می دهد ؛ روح غنا در دلهای مردم ایجاد می کند .. این روح بی نیازی مردم را روی پای خود، مستقل نگه می دارد .
قرآن کریم به یهودی و مسیحی می گوید : شما توان اقامه تورات و انجیل را ندارید . زیرا بار سنگین روی دوش کسی است که پایدار باشد و استوار . فرمود : یا اهل الک تاب لستم علی ش یء حتّی تقیموا التّوراه و النجیل (۵). شما که پایه و پایگاه ندارید تا بتوانید تورات و انجیل را اقامه کنید . مشهور بین اهل تفسیر این است که این آیه را چنین معنا می کنند : شما به هیچ نمی ارزید ، تا اینکه تورات و انجیل را اقامه کنید و در سایه اقامه تورات و انجیل ارزشمند بشوید .
ولی سیّدنا الاستاد (رضوان الله علیه) این آیه را لطیف تر معنا کرده است ؛ فرمود: شما با کدام پایگاه علمی می خواهید تورات را اقامه کنید ؟! یک پایگاه اعتقاد موحدانه، یک روح مقتدر و یک نفس مطمئن می طلبد تا توان تحمّل معارف تورات و انجیل را داشته باشد . شما که آن پایگاه را ندارید ، توان اقامه تورات و انجیل هم از شما مسلوب است .
وجود مبارک ولی عصر (أرواحنا فداه) اوّل در امت ،توان درک ناب و عمل صحیح را عطا می کند و می دمد ، آنها را زنده می کند ، روح بی نیازی و استقلال و روح آزادی و استغنا به آنها می دهد ؛ آنگاه اندیشه ها و انگیزه های خود را ارائه می کند، آنگاه حدأقل ۳۳۰ یا ۳۱۳ شاگردی مثل امام راحل تربیت می کند ، آنگاه در برابر شرق و غرب می ایستد و جهان را پر از عدل و داد می کند .
● تأثیر یاوران حضرت ولی عصر (عج) در پیروزی نهضت مهدوی
اینچنین نیست که وجود مبارک مهدی منتظر از علی بن أبیطالب برتر باشد ! همان عدل علوی است که به دست مهدی (ع) ظهور می کند . لکن وقتی طلحه و زبیردر بین اصحاب علی باشند ، محصولی جز جمل و صفیّن و نهروان ندارد ! وقتی اصحابی مثل ابو موسی در جمع یاران حضرت باشند ، نتیجه ای جز صفیّن ندارد ! امّا اگر افرادی مثل امام راحل در محضر ولی عصر زانو به زمین بزنند ، شاگردی آن حضرت را به دوش بکشند ، او می تواند شرق و غرب را پر از عدل و داد بکند .
فرمود : مهدی من و مهدی ما نقطه عطف تاریخ است . اگر انقلاب اسلامی نقطه عطف است ، چو شبنمی است که بر بحر می کشد رقمی ؛ و اگر انبیای دیگر آمدند، نقطه عطف شدند؛ آنها هم به شرح ایضاً . آنکه کلّ جهان را عوض می کند ، نقطه عطف جهانی و جهانشمول است. اگر ذات أقدس له با آن قدرت غیبی، بقیّه الله را یاری کند ، هیچ کسی توان تحمّل و مقاومت آن را ندارد !
اگر بشر در سایه رهبری انبیای الهی حرکت کند ، کلّ جهان در اختیار رهبران الهی است . و اگر خدای ناکرده بیراهه برود ، کلّ جهان علیه آنهاست . زیرا از سپهر و زمین ، همه ،مأموران تدبیری الهی اند ؛ ل لّه جنود السّموات و الأرض (۶). شما جریان موسای کلیم را را مکرر شنیده اید . همین موسای کلیم که در کوتاه ترین مدت ، بنی اسرائیل را از دریای قهّار موّاج گذراند . (۷)چون تابع موسی (ع) بودند ، لذا از دریا گذشتند .
امّا همین که به فکر سیر و پیاز و مسائل مادی و انحراف و ترک مبارزه افتادند؛ در صحرای سینا ، ۴۰ سال سرگردان شدند:یتیهون ف ی الأرض أربعین سنه (۸). نه دشت پهن سینا جای گم شدن بود ، و نه دریای روان جای رفتن !! آنجا که به رهبری وحی الهی حرکت می کنند ، دریا می شود بستر مستقیم ! آنجا که کج راهه می روند؛ راه مستقیم ، دشت سینا می شود وادی گمراهی . اینها همان گروهند ، و موسی همان موسی است ؛ ولی وقتی رهبری او را بپذیرند ، با فاضر ب ب عصاک البحر حرکت می کنند . رهبری او را نپذیرند ، بگویند : ا ذهب أنت و ربّک فقات لاً نّا هاهنا قاع دون (۹)، یتیهون ف ی الأرض أربعین سنه دامنگیرشان می شود . تازه موسای کلیم است (ع) !
● عظمت شخصیّت امام زمان (عج)
امّا و ما ادراک من المهد ی !! وجود مبارک عیسی (ع) از مقام حضرت مهدی با خبر شد ، ۳ بار شهود ملکوتی نصیب آن حضرت شد ؛ در هر بار به خدا عرض کرد : خدایا ! این مقام را به من بده ؛ فرمود : این مال آل محمّد است . موسای کلیم (ع) این مقام را مشاهده کرد ، عرض کرد : خدایا ! این منزلت را به من بده ؛ فرمود : این ذخیره اهل بیت است ، به شما نمی رسد . همانطوری که در جریان شهود حق ، موسای کلیم عرض کرد : ربّ ار نی انظر لیک ، فرمود : لن تران ی(۱۰)، سخن از (لن) هست ؛ اینجا به موسی و عیسی (علیهما السّلام) فرمود : لن تنالا . شما به آن مقام نمی رسید ، این مال ذخیره آخر زمان و دودمان نبی مکرّم من است .
این نظیر مسلّط شدن بر هوا نیست ، این نظیر غدوّها شهأ و رواحها شهر(۱۱) نیست که سلیمان بخواهد و بگوید : هب ل ی ملکاً لا ینبغ ی ل أحد (۱۲)، ما به او عطا بکنیم ! این سلطه جهانی بر دلهای جهانیان است ، این ظهور اسمای حسنای من است ، این مظهر اتمّ و اکمل اسم أعظم است ، این مقام شامخ خلیفه الله ب القول المطلق است که مال » مهدی » است . لذا وجود مبارک رسول گرامی برای فاطمه زهراء (س) مفاخر خانوادگی خود را که شرح می دهد ، می فرماید : م نّا المهد ی(۱۳) پیغمبر(ص)به وجود مهدی (ع) افتخار می کند .
بنابراین اگر ما در جریان موسی دیده ایم که پیروی از او باعث تسلّط بر دریاست، انحراف از دستور او مایه سرگردانی در بیابان صاف است ؛ پس معلوم می شود ل لّه جنود السّموات و الأرض . هم آن دشت صاف ، سپاه خداست ، هم این دریای موّاج، سپاه خداست . این خدا اگر بخواهد ، توان آن را دارد که دلها را پر از امید ، پر از استغناء و احساس نشاط در برابر استقلال و آزادی کند . اینچنین دلها، هم آن اندیشه های ناب نبوی را می پذیرند ، هم آن انگیزه های صائب و صالح ولوی و علوی را می پذیرند ، و با تربیت شاگردانی چون امام می توانند جهان را پر از عدل و داد کنند .
وقتی وجود مبارک امیرالمؤمنین مفاخر اهل بیت را برای دربار اموی شرح می دهد، می گوید : پیغمبر از ماست ، حسن از ماست ، حسین از ماست ؛ م نّا س بطا هذ ه الامّه ، سیّدا شباب اهل الجنّه (۱۴)و مانند آن ؛ بعد جریان مهدی منتظر موجود موعود را ذکر می کند که مهدی این امت از ماست .
● هنگام ظهور ، روز به ثمر نشستن شجره طوبای انسانیّت
همه به وجود مبارک آن حضرت افتخار می کنند تا جامعه بشریت به ثمر برسد . تا کنون درخت انسانیّت میوه نداد ، و ا ن تط ع اکثر من ف ی الأرض یض لّوک (۱۵)، ا ن اکثرهم لا کذا و کذا . روزی بالأخره جامعه بشری باید به ثمر برسد و میوه بدهد . آن روزی که جامعه بشری به ثمر می رسد ، به میوه اش بار می یابد ؛ آن روزی که هم اندیشه علمی دارد که میوه علمی اوست ، هم انگیزه صحیح دارد که میوه عملی اوست ؛ روز ظهور مهدی موجود موعود است . لذا ذات أقدس له فرمود : همان طوری که ما زمین مرده را زنده می کنیم ، زمینه مرده را هم زنده می کنیم . و اگر آن وحی الهی ظهور پیدا کرد ؛ بر هر فکر و اراده ای مصمّم باشد ، مسلّط است . هیچ کسی در برابر ظهور سلطنت وحی، قدرت مقاومت ندارد ! انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت کردند ، تسلیم محض اند .
در سوره حشر فرمود : این قرآن را کوه نمی تواند تحمّل کند ؛ (۱۶). امّا همین قرآن را انسان کامل تحمّل می کند . انسان کامل در برابر کوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبر تر است ، ولی در برابر ظهور اراده حق خاضع است . وقتی به ابراهیم خلیل دستور می رسد که حرف اینها را گوش نکن ، حرّ قوه و انصروا آل هتکم (۱۷) تو را مرعوب نکند ؛ این تسلیم محض می شود ، خود را به امواج آتش تسلیم می کند ، و مانند این در جریان انبیاء فراوان است . وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولی عصر قرار می گیرد ، دلهای مردم به وسیله آن حضرت متحوّل می شود ؛ اینها فن کیمیاگری و فن مغناطیسی دارند .
● هدایت گری کیمیا گرانه امام عصر (عج) و اولیای الهی
بزرگان می گویند : شما در بین اجرام، مغناطیس را دیده اید . مغناطیس حرف نمی زند ؛ یک گوشه ای آرمیده است ، امّا آهن سنگین سخت دل متصلّب را جذب می کند ؛ کار مغناطیس جذب آهن است ، آهن هم یک جرم متصلّب قسّی است ! کیمیاگر هم به شرح ایضاً . این کیمیاگر یک چدنی را ، یک مس متصلّبی را طلا می کند ؛ اینکه حرف نمی زند ! همانطوری که در جهان تکوین بدون حرف زدن یک تحوّل گوهری و جوهری در طرف ایجاد می شود ؛ این تحوّل را انبیاءواولیاء وخلیفه الله دارند و این تحوّل را ؛ بالاترین و برترین اش را وجود مبارک ولی عصر (أرواحنا فداه) دارد .
این که خیلی ها منتظرند حضرت را ببینند ، دیدن او این اثر را دارد . وگرنه ائمه دیگر را دیدند ،ائمه ازمنه خود را خیلی دیدند ؛ پیغمبر را دیدند که به مراتب بالاتر از وجود مبارک امام زمان است . نماز ۵ وقت را پشت سر پیغمبر می خواندند ؛ پای منبر پیغمبر ، سخنرانی آن حضرت را گوش می دادند ، ولی طرفی نمی بستند ! چون آن حضرت مأمور نبود مثل مغناطیس اثر کند ، آن حضرت مأمور نبود مثل کیمیا اثر کند !! امّا وجود مبارک ولی عصر این کیمیاگری و این مغناطیسی را به همراه دارد . آن انسان را شیفته می کند و یک لحظه دیدار او به کسی فرصت تحمّل نمی دهد ! ؛ مگر آهن می تواند بگوید من نمی آیم ! او چه بخواهد ، چه نخواهد ؛ مجذوب آهن ربا است .
خلیفه الله با مفهوم و فلسفه و کلام و عرفان نظری حرف نمی زند ؛ او با عرفان عملی سخن می گوید . سخن او همان جذب و کشش است که ایجاد می کند . در انسان شور و علاقه و ناله و درد ایجاد می کند .این است که صدای او را از مشرق و مغرب یک افراد خاص می شنوند ، وقتی حضرت می گوید : أنا بق یّه الله (۱۸). بق یّه الله خ یأ لکم ن کنتم مؤم نین (۱۹). این صدا وقتی از کنار کعبه بر می خیزد ؛ شرق و غرب، شاگردانی مثل امام پر می کشند ، به حضور او بار می یابند .
● لزوم آمادگی فرهنگی و نظامی منتظران حضرت مهدی (عج)
شما می بینید هنوز نام آن حضرت را نبرده ، عدّه ای از این جوانهای بسیجی شیفته آن حضرت اند . این روایت را مرحوم محدّث قمی در دوّم سفینه نقل کرده است ، در لقب پر افتخار (مهدی) ؛ که وقتی از وجود مبارک امام صادق (ع) سئوال می کنند که : انتظار یعنی چه. فرمود : و لیع د کلّ احد قبل خروج ه و لو ب سهم . فرمود: قبل از قیام آن حضرت ، هر کسی خود را ولو به یک تیر آماده کند . یعنی نیروی بسیجی بودن ، تیراندازی یاد گرفتن ، نیروی رزمی بودن ، مجاهدت داشتن ، اهل جبهه و جنگ بودن ؛ این انتظار است . بالأخره حضرت که می آید ، بخواهد کیمیاگری کند ؛ یک لیاقتی می طلبد .
گر جان بدهد سنگ سیه ، لعل نگردد با طینت اصلی چه کند بد گهر افتاد
● تبدیل مس وجود به طلا با کیمیای مکتب اهل بیت (ع)
البته همان کیمیا هم بالأخره یک عدّه افراد خاصی را متحوّل می کند ؛ مغناطیس هم آهن را جذب می کند ، نه هر فلزی را ! وجود مبارک ولی عصر یک رابطه ای هم لازم است . ( انتظار ) یعنی آماده شدن که اگر کیمیاگری ظهور کرده است ، انسان به تعبیر شیخ مشایخنا اصفهانی (قدّس سرّه) که فرمود :
مفتقرا متاب روی از در او به هیچ سو زآنکه مس وجود را فضّه او طلا کند (۲۰)
این شعر نیست که از سنخ احسنه ، اکذبه باشد ! این یک فقیه نامداری بود ، کمتر فقیهی به او می رسید ؛ یک فیلسوف نام آوری بود ، کمتر فیلسوف به او می رسید؛ یک صاحب مشربی بود که کمتر اهل شربی به آن بارگاه بار می یافت این (فضّه) که اوّل فضّه نبود ،او هم مس وجود داشت ؛ با آن طلا و با آن کیمیا آشنا شد ، شد م نّا اهل الب یت .بخشی از سوره مبارکه هل أتی ؛ اوجش مال وجود مبارک امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (صلوات الله علیهما) است ، متوسطش مال حسنین (علیهم السّلام) است ، دامنه و ذیلش مال همین فضّه (رضوان الله علیها) است . همین که یطع مون الطّعام علی حبّ ه م سکیناً و یتیماً و اسیراً (۲۱)، مال همه است .
● بهترین شیوه انتظار حضرت ولی عصر (عج)
بهترین راه برای انتظار آن است که انسان آماده باشد که اگر یک وقتی نسیم وزید و پرده کنار رفت ، انسان پشت پرده را ببیند .
چرا دست یازم ، چرا پای کوبم مرا خواجه، بی دست و پا می پسندد
بالأخره اگر کسی ولیّ الله بود ؛ خودش تلاش و کوشش می کند ، پرده غیب را کنار می زند ، پشت پرده را می بیند ؛ مثل اینکه ائمه نسبت به هم اینچنین بودند ، اولیاء نسبت به هم اینچنین اند و مانند آن . امّا ماها که دستی نداریم ، پائی نداریم ، به ما هم اجازه نمی دهند که برویم ، پرده غیب را کنار بزنیم و پشت پرده را ببینیم ، لاأقل باید چشم باز و شفاف داشته باشیم ، یک . هرگز نخوابیم ، دو . روبروی پرده باشیم ، سه . که اگر نسیمی زد و پرده کنار رفت ، گوشه ای از ماورای پرده را ببینیم، چهار . اینکه گفتند : نّ ربّکم ف ی ایام دهر کم نفحات الا فتعرّضوا لها و لا تعر ضوا عنها(۲۲)، همین است .
گاهی نفحه و نسیم می ورزد می شود نیمه شعبان . این ماه شعبان چه نیمه اش، چه شبش و چه روزش به نوبه خود لیله قدر است . بخش اوّل امور، در نیمه شعبان ، مرحله دوّم آن در ۱۹ ماه مبارک رمضان ، بعد در ۲۱ ماه مبارک رمضان ، بعد در بخش نهائی و پایانی در ۲۳ ماه مبارک رمضان به امضاء می رسد . نیمه شعبان ، به نوبه خود روز قدر است که فرشتگان رحمت بر وجود مبارک ولی عصر (أرواحنا فداه) نازل می شوند . و گرنه جهان بشریت همین است که می بینید که ظلم وجود دارد ، جهان را به تباهی می کشاند . روشن شده است که چیزی برای اصلاح بشریت جز صفای ضمیر و جز انتظار منجی بشریت راهگشا نیست !
سخنرانی آیت الله در دیدار با جمع کثیری از طلاب ، دانشجویان و اقشار مختلف مردم قم به مناسبت نیمه شعبان قم ؛دفتر مقام معظّم رهبری ـ۱۳۸۰
(۱) نهج البلاغه / خطبه ۱۳۸ (۲) بقره / ۷۹ (۳) انعام / ۱۱۲ (۴) نساء / ۱۲۸
(۵) مائده / ۶۸ (۶) فتح / ۴ و ۷ (۷) شعراء / ۶۳ (۸) برداشت از : مائده / ۲۶ (۹) مائده / ۲۴
(۱۰) اعراف / ۴۳ (۱۱) سب / ۱۲ (۱۲) ص / ۳۵ (۱۳) بحار الأنوار / ۳۶ / ۳۰۹
(۱۴) بحار الأنوار / ۳۷ / ۴۸ (۱۵) انعام / ۱۱۶ (۱۶) حشر / ۲۱ (۱۷) انبیاء / ۶۸
(۱۸) الکافی / ۱ / ۴۷۲ (۱۹) هود / ۸۶ (۲۰) دیوان آیت الله حاج شیخ محمّد حسین اصفهانی
(۲۱) انسان / ۸ (۲۲) بحار الأنوار / ۶۸ / ۲۲۱
منبع : روزنامه کیهان