چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
نگاهی به ادبیات نمایشی ایران دههی چهل
تاریخ نشر : ۸۴۰۹۱۵
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۳۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۰۵۲-۲۵-۸
رده دیویی : ۸fa۲.۰۰۹
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : پالتویی
جلد : شومیز
محل نشر : شاهین شهر
نویسنده : اسدی - اسدالله
نگارنده ابتدا به دو جریان کلی در تاریخ تئاتر ایران، اشاره میکند که عبارتاند از: 'نمایشهای آیینی، اسطورهای، مذهبی و مردمی' و 'نمایش امروز (وارداتی)'. وی در بخش نخست، شروع این نمایشها را از سوگ سیاوش که اسطورهی عصر کشاورزی است، میداند و خاطرنشان میسازد که این نوع نمایش بعد از اسلام ضمن برخی تغییرات به صورت تعزیه، ادامهی حیات داده است. سپس به جایگاه 'تعزیه' در دورهی حکومت 'قاجار' و عصر پهلوی اشاره میکند و انواع نمایش نظیر 'نقالی'، 'طلخک بازی'، 'تخت حوضی'، 'سیاه بازی' و 'خیمه شب بازی' را معرفی میکند. نگارنده در بخش دوم، نمایش امروز را از عصر قاجار ـ نخستین برخورد ایرانیان با اروپاییها ـ دانسته و 'میرزا فتحعلی آخوندزاده' را نخستین کسی میداند که در این سرزمین به ترکی، نمایشنامه مینوسد. وی در پایان این بخش به ایرانی نبودن تئاتر و انطباق شکل و ساختار آن بر نمایش غرب، اشاره میکند و با مروری به نمایشنامه نویسی در ادبیات معاصر ایران، آثار را در پنج بخش، به همراه هنرمندانی و نمونههایی از کارهای هر یک تقسیم میکند. این آثار عبارتاند از: 'آثاری که نگاهی فلسفی به جهان و پدیدههایش داشتند و به مفاهیمی پیچیده روی میکردند'، 'آثاری که تنها به مضامین اجتماعی پرداخته'، 'آثاری که افزون بر مضامین اجتماعی، نگاهی نهادگرا و سیاسی داشتهاند'، 'آثاری که بر اساس تاریخ و ادبیات کهن ایران شکل گرفتهاند' و 'آثاری که افزون بر استفاده از تاریخ و فرهنگ ایرانی، به دنبال شکل و فرمی تازه در اجرا و نوشتن بودند'.
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۳۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۰۵۲-۲۵-۸
رده دیویی : ۸fa۲.۰۰۹
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : پالتویی
جلد : شومیز
محل نشر : شاهین شهر
نویسنده : اسدی - اسدالله
نگارنده ابتدا به دو جریان کلی در تاریخ تئاتر ایران، اشاره میکند که عبارتاند از: 'نمایشهای آیینی، اسطورهای، مذهبی و مردمی' و 'نمایش امروز (وارداتی)'. وی در بخش نخست، شروع این نمایشها را از سوگ سیاوش که اسطورهی عصر کشاورزی است، میداند و خاطرنشان میسازد که این نوع نمایش بعد از اسلام ضمن برخی تغییرات به صورت تعزیه، ادامهی حیات داده است. سپس به جایگاه 'تعزیه' در دورهی حکومت 'قاجار' و عصر پهلوی اشاره میکند و انواع نمایش نظیر 'نقالی'، 'طلخک بازی'، 'تخت حوضی'، 'سیاه بازی' و 'خیمه شب بازی' را معرفی میکند. نگارنده در بخش دوم، نمایش امروز را از عصر قاجار ـ نخستین برخورد ایرانیان با اروپاییها ـ دانسته و 'میرزا فتحعلی آخوندزاده' را نخستین کسی میداند که در این سرزمین به ترکی، نمایشنامه مینوسد. وی در پایان این بخش به ایرانی نبودن تئاتر و انطباق شکل و ساختار آن بر نمایش غرب، اشاره میکند و با مروری به نمایشنامه نویسی در ادبیات معاصر ایران، آثار را در پنج بخش، به همراه هنرمندانی و نمونههایی از کارهای هر یک تقسیم میکند. این آثار عبارتاند از: 'آثاری که نگاهی فلسفی به جهان و پدیدههایش داشتند و به مفاهیمی پیچیده روی میکردند'، 'آثاری که تنها به مضامین اجتماعی پرداخته'، 'آثاری که افزون بر مضامین اجتماعی، نگاهی نهادگرا و سیاسی داشتهاند'، 'آثاری که بر اساس تاریخ و ادبیات کهن ایران شکل گرفتهاند' و 'آثاری که افزون بر استفاده از تاریخ و فرهنگ ایرانی، به دنبال شکل و فرمی تازه در اجرا و نوشتن بودند'.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران دولت سیزدهم رافائل گروسی رئیس جمهور دولت مجلس شورای اسلامی رهبر انقلاب محمد اسلامی انتخابات شورای نگهبان مجلس
هواشناسی سازمان هواشناسی تهران قتل بارش باران پلیس حجاب آموزش و پرورش سیل سلامت شهرداری وزارت بهداشت
قیمت خودرو خودرو شهرداری تهران مالیات مسکن حقوق بازنشستگان قیمت طلا ایران خودرو بازار خودرو قیمت دلار بانک مرکزی سایپا
نمایشگاه کتاب فضای مجازی رضا رویگری تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران سینما تئاتر دفاع مقدس سینمای ایران سریال موسیقی کتاب
اینوتکس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین رفح آمریکا حماس روسیه چین ترکیه نوار غزه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا ذوب آهن نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی فناوری سامسونگ آیفون گوگل مایکروسافت باتری ناسا
سازمان غذا و دارو خواب مواد غذایی کمردرد بیماران خاص زیبایی کاهش وزن بیمه