پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا


آموزش مهارت‌های اطلاعاتی: در نظریه و عمل


تاریخ نشر : ۸۵۰۳۱۳
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۴۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۷۷۹۰-۴۲-۲
شماره کنگره : ۸۵۳۱۳۰۱۵
رده دیویی : ۰۲۵.۵۲۴۰۷۱
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : وزیری
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : ترجمه
مترجم : رستمی‌گومه - علیرضا
نویسنده : وب - جو
نویسنده : پویس - کریس

این کتاب شامل اطلاعاتی درباره‌ی آموزش و یادگیری برای متخصصان اطلاع‌رسانی است. در کتاب موضوعاتی نظیر آماده‌سازی و کاربرد اهداف، مقاصد و نتایج یادگیری، محتوا و ساختار برنامه‌ریزی، آماده‌شدن برای کلاس درس، بعضی توجهات خاص برای آموزش الکترونیکی و تاثیرات آن برفرایند برنامه‌ریزی بررسی شده است. کتاب حاضر برگرفته از دو مدل ALA که برگرفته از انجمن کتابداری امریکا است که در آن سواد اطلاعاتی مجموعه‌ای از مهارت‌های لازم برای یافتن، بازیابی، تجزیه و تحلیل و استفاده از اطلاعات است و مدل دوم هفت رکن دانش متعلق به بریتانیا است که توسط انجمن کتابخانه‌های دانشکده‌ای، ملی و دانشگاهی در گروه کاری مهارت‌های اطلاعاتی مطرح شده است که هم‌اکنون کمیته‌ی مشورتی سواد اطلاعاتی نامیده می‌شود. این مدل شامل خلاصه‌ی هفت مهارت بدین شرح است: 1- توانایی تشخیص نیاز به اطلاعات، 2- توانایی تشخیص راه‌هایی که شکاف اطلاعات وجود دارد، 3- توانایی ایجاد راهبردهایی برای مکان‌یابی اطلاعات، 4- توانایی‌ شناسایی و دسترسی به اطلاعات، 5- توانایی مقایسه و ارزیابی اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف، 6- توانایی سازمان‌دهی، به کارگیری و مبادله اطلاعات با دیگران به شیوه‌های مناسب، و 7- توانایی ترکیب و ایجاد اطلاعات موجود که به ایجاد دانش جدید کمک می‌کند.