دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
یان یرپه
پروفسور یان یرپه، تنها دارنده كرسی پروفسوری در زمینه اسلامشناسی در سوئد است. وی در سال ۱۹۴۸ به دنیا آمد. محور عمده تحصیلات و تحقیقات وی در زمینه روانشناسی دینی بوده است. پروفسور یرپه از سال ۱۹۸۴ عضو آكادمی علوم انسانی سوئد است و در سالهای نیمه اول دهه ۸۰، به عنوان مشاور عالی، وزارت امور خارجه سوئد را در عرصه مسائل بینالمللی جهان اسلام تقویت میكرده است.
پروفسور یرپه علاوه بر سوئدی، به زبانهای عربی، انگلیسی، آلمانی و فرانسه مسلط است و به زبانهای عبری و فارسی آشنایی دارد.
پروفسور یرپه در زمینه روانشناسی ادیان، بویژه اسلام، پژوهش کرده و كماكان در عرصه ارتباط میان دین و سیاست، به تحقیق، پژوهش و استادی پژوهشگران دوره دكترا ادامه میدهد. وی دانشجویان دوره دكترای تحقیقات اسلامی را آموزش میدهد و از امكانات نسبتا خوب تحقیقاتی نیز برخوردار است. او طی ۱۹ سال مطالعه در عرصه اسلامشناسی، بیش از ۲۰۰ كتاب و مقاله در این زمینه به چاپ رسانده و به گفته خودش، همواره سعی کرده در جریان آخرین تحولات جهان اسلام قرار بگیرد و به این منظور، كماكان بخشی از وقت روزانه خود را به گوش دادن و مطالعه اخبار تحولات مهم در جهان اسلام میگذراند.
● نظرات
پروفسور یرپه از جمله كسانی است كه پدیدههای جهان اسلام را از ابتدای ظهور اسلام تا كنون، بر اساس شیوه تفسیری، مورد مداقه قرار داده است. برای نمونه، وی ترویج و رشد اسلام را در صدر اسلام ناشی از انگیزههای اقتصادی گروندگان به اسلام در آن زمان و به دلیل پایگاه اقتصادی ضعیف قشر تازه مسلمان میداند. (كتاب اسلام، مكتب و الگوی زندگی).
پروفسور یرپه طی سالیان گذشته، پیوسته بر این عقیده بوده است كه باید حوادث امروز جهان اسلام را در ریشههای تاریخی و شباهتها و الگوهای صدر اسلام جستوجو كرد و به سیاستمداران و جامعهشناسان و پژوهشگران تاریخ ادیان و نظایر آن چنین پیام میدهد كه آنچه اكنون واقع میشود، با دلیلی برگرفته از حوادث تاریخی توجیه میگردد.
وی در كتاب "اسلام سیاسی"، به مسائل جهان امروز و نقش اسلام در دنیای كنونی پرداخته، مسلمانان را به گروههای مختلف بنیادگرا، مدرنیستها، سنتیها و مخالفان علنی دین تقسیم میكند.
پروفسور یرپه با بهرهگیری از روش تفسیری خود، گرههای نامفهوم پدیدهها و واكنشهای سیاسی رهبران را در جهان اسلام با طرح شباهتهای تاریخی، تفسیر وقایع تاریخی در اسلام و زمینههای آن پدیده در عصر گذشته، برای سیاستمداران و مسئولان سیاسی در غرب تشریح میکند.
پروفسور یرپه معتقد است اسلام در جغرافیا و محیط متفاوت، رنگ و نقش متفاوتی دارد. به عقیده وی، اكثر اشتباهات و تفاسیر غلطی كه از اسلام میگردد، ناشی از این است كه بسیاری بر این تصورند كه جهان اسلام جامعهای یكدست و یكپارچه است، در حالی كه آنچه كه در قاهره حقیقت محسوب میشود، در جایی دیگر دروغ است و اعتقادات مسلمانان در مانیل، احتمالا در كازابلانكا شرك محسوب میگردد.
پروفسور یرپه این برداشت را كه اسلام دین جنگ افروز است، رد میكند. وی میگوید: اسلام در محیطی ظهور كرد كه آبستن اختلافات و جنگهای مختلف قبیلهای بود. اسلام جنگ و اختلاف را مشروع میداند، اما واژه جهاد، به معنی جنگ مقدس، تا حدی گمراهكننده است؛ اگر چه این واژه در تبلیغات جنگی و حل اختلافات به كار گرفته میشود، ولی دلیل اصلی جنگها همچون گذشته، در غرب، عوامل اقتصادی و سیاسی بوده است.
از طرف دیگر، تنها در جهان اسلام نیست كه از واژه و زبان دینی برای بسیج مردم بهره گرفته شده است. در كشورهای لهستان، فیلیپین و امریكای لاتین، دولتها همواره در بسیج مردم، از آیین مسیحیت سود جستهاند. در این كشورها، صلیب، سمبل مبارزه گروههایی بوده و هست كه در اصل، به دلیل مخالفت با دولت حاكم برپاخاستهاند.
به عقیده پروفسور یرپه، اختلاف میان شیعیان و سنیها در عصر حاضر، پیش از آن كه ریشه دینی داشته باشد، دارای ریشههای اجتماعی، ملی و یا سیاسی است. وی عمده اختلافات موجود میان كشورهای اسلامی را ناشی از عوامل اقتصادی و سیاسی و خود برتربینی میداند.
در ارتباط با مسلمانان ساكن سوئد، وی از جمله شخصیتهایی است كه به شیوه بسیار ظریف، از حضور آنان و رسیدنشان به حقوق حقه اجتماعی دفاع میكند؛ به همان ترتیب كه وی با طرح مهاجرت یهودیان و سایر اقوام با آیین ویژه خود به سوئد و تبدیل شدن تدریجی به سوئدی اعتقاد دارد، از مسلمانان نیز به عنوان سوئدیهای حاضر و شناخته شده كنونی نام میبرد.
پروفسور یرپه میگوید: تغییرات ۴۰ ساله اخیر در جهان باعث شد مردمانی با آیین دیگر به این سرزمین آمده، اكنون به عنوان سوئدی در این كشور زندگی میكنند. این امر بتدریج نسل جدیدی را به وجود آورده است كه با نسل گذشته فاصله دارد و اگر مسلمان است، سوئدی مسلمان است. بنابراین، باید نظیر سایر شهروندان، از حقوق مادی برخوردار باشد. وی میگوید: ما در آینده، سوئدی مسلمان خواهیم داشت و تعداد آنان بیش از [سایر اقلیتها]، از جمله یهودیان خواهد بود و ناگزیر باید از شرایط یكسان بهرهمند شوند.
پروفسور یرپه در این زمینه، بر این نكته تاكید دارد كه جامعه سوئد و سیاستگذاران باید به این مسئله اهمیت دهند كه این مسلمانان، سوئدی هستند؛ به این معنی كه فرهنگ اجتماعی و اقتصادی سوئد به عنوان اصل، در زندگی دینی آنان نیز نقش بسته باشد. بدین ترتیب، سوئدی مسلمان با مسلمانان تونسی و مصری، از نظر بینش و تفسیر وقایع، تفاوت خواهد داشت.
منبع : موسسه گفتگوی ادیان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران اسرائیل آمریکا مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت دولت سیزدهم افغانستان جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد
سلامت هواشناسی شورای شهر تهران شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل فضای مجازی سیل وزارت بهداشت کنکور
قیمت خودرو دلار مالیات قیمت دلار خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا مسکن تورم ایران خودرو سایپا
تئاتر تلویزیون سریال سینمای ایران سینما فیلم موسیقی بازیگر قرآن کریم
سازمان سنجش خورشید
غزه فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه روسیه نتانیاهو اوکراین حماس نوار غزه ترکیه عراق ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس آلومینیوم اراک تراکتور وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات گوگل فناوری ناسا نخبگان مریخ
خواب بارداری دندانپزشکی آلزایمر ویروس روغن حیوانی