سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


مکاتب ادبی جهان: از مکتب هنر برای مکتب هنر تا سمبولیسم


تاریخ نشر : ۸۴۱۲۲۷
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۴۷۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۷۰۴-۶۰-X
رده دیویی : ۸۰۹
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : ساری
نویسنده : نوری‌کوتنابی - نظام‌الدین

در شمارگان پنجم از این مجموعه، پس از شرح مکتب 'هنر برای هنر'، نمونه‌ای از آثار نویسندگان و شاعران این مکتب درج گردیده است. در توضیح این مکتب می‌توان گفت: 'این شعار به طور عام در ادبیات و هنر اشاره به گرایشی دارد که به موجب آن هنر پدیده‌ای مستقل و فاقد هرگونه رسالت اجتماعی و اخلاقی تلقی می‌شود. به زعم کسانی که صریحا یا تلویحا این اشعار را دنبال می‌کنند، هنر نباید پاسخگوی توقعات منفعت طلبانه‌ی جامعه‌ای باشد که هرپدیده‌ را از دیدگاه سود و زیان آن می‌نگرد و ارزش می‌نهد. هنر پدیده‌ای مستقل و خود ـ بسند است که هدفی جز رشد و تعالی خود در جهت هرچه زیباتر شدن ندارد'. در ادامه مکتب 'پارناس' به همراه نمونه‌ای از آثار نویسندگان و شاعران آن، توضیح داده شده است. 'این مکتب در دهه‌ی 1860 در فرانسه پاگرفت... شعار 'هنر برای هنر' یکی از اصول مهم این مکتب به شمار می‌آید. شاعر پارناسین با هرگونه ذهنیت‌گرایی مخالفت می‌کرد و زیبایی قالب و شیوه‌ی بیان را برتر از محتوا می‌دانست'. در پایان نکتب 'سمبولیسم'تشریح شده و مباحثی در این رابطه مطرح گردیده که عبارت‌اند از: 'هم‌خانی‌های بودار'، 'ملودی‌های ورلن'، 'رمبو، غیب‌بین'، 'ملارمه و بی‌نهایت'، 'والری و بازگشت به واقعیت' و 'پیامدهای سمبولیسم'. نیز نمونه‌ای از آثار نویسندگان و شاعران این مکتب به چاپ رسیده است. در تعریف سمبولیسم آمده است: 'مکتب ادبی سمبولیسم، در اواخر قرن نوزدهم با انتشار مجموعه‌ی اشعار 'گل‌های شر' اثر بودلر، شاعر فرانسوی پدید آمد... در آثار شعرا و نویسندگان سمبولیست عموما از تصاویر عینی و مادی برای القای احساسات و اندیشه‌های انتزاعی استفاده می‌شود.. شیوه‌ی سمبولیسم همواره به چند اصل کلی متوجه است که عبارت‌اند از: آهنگ کلام و کاربردنما....؛ هیجان...؛ انکار واقعیت...؛ و به لحاظ جنبه‌ی القایی شعر سمبولیستی، شعرای این مکتب قالب‌های آزاد و شعر منثور را جایگزین قالب‌های سنتی کردند'.