پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

مدیریت زمان


مدیریت زمان
به وجود آورن اهداف و او لویتهااولین قدم در مدیریت زمان است همچنین توسعه و بیان صریح اهداف بلند مدت است.این تشریح اهداف به شما کمک خواهد کرد که اهداف کوتاهمدت را ایجاد کرده و در مورد انجام هر یک از فعالیتها اولویت بندی خاص در اهدافتان در نظر بگیرید.البته ممکن است به وجود آوردن این اهداف بلند مدت سختتر ازآن چیزی باشد که تصور میشود.
در زیر مثالهایی از انواع اهداف بلند مدت ؛ میان مدت و کوتاه مدت آورده شده است
ـ انتخاب شغل مشاور روانشناسی (۶تا ۸ ساله)
ـ نام نویسی در برنامه های مربوط به مشاوره روانشناسی (۳ تا۵ ساله)
ـ شرکت در دوره های تدریس برای ارتقاء مهارتها
اصلیترین بخش مدیریت زمان سازماندهی زمان به صورت هفتگی است هرچند که شما برای دستیابی به اهدافتان نیاز به برنامهای نیم ساله جهت انجام کارهایتان دارید. به یاد داشته باشید که اگر شما اهداف مشخصی نداشته باشید انجام برنامه و وظایف برایتان مشکل خواهد شد به دو دلیل اول اینکه شما هیچ خط راهنمایی برای تعیین اولویت بندی برنامهایتان ندارید و دوم اینکه شما نیز انگیزه ای برای انجام و تکمیل کارهای برنامه ریزی شده تان ندارید. برای مثال شما وسوسه شده اید به جای خواندن درس به سیمنا بروید که البته در برنامه بلندت شما به ظاهر اشکالی در رسیدن به خواسته تان به وجود نمی اورد در حالیکه این یک متغیر مهم برای اهداف بلند مدت محسوب میشود . دو روش کلی برای برنامه های هفتگی به خوبی جواب میدهد اول برنامه باید مناسب و ساده باشند و دوم شامل کارهایی باشد که آن هفته قصد دارید انجام دهید. برای این کار نیاز است که شما از کارهایتان برای چند هفته بعد اطلاع داشته باشید. در این روش میتوانید اولویت کارها با شماره گذاری یا abc مشخص کنید کارهای مهم را باa کارهای کمتر مهم را با b و همینطور به ترتیب اولویت بندی شوند. در این روش شما قادر خواهید بود تعدادی از برنامهای بلند مدت تان را هم پی ریزی نمایید. چیزی که اغلب باعث میشود برنا مه ریزیها شکست بخورند این است که آنها واقع گرایانه تنظیم نشده اند و فرد براساس ایده آل خود آن را طرح ریزی نموده است .
موضوع مهم دیگر در مدیریت زمان این است که توازنی بین سبک زندگی افراد و برنامه ریزی وجو د ندارد. به خاطر داشته باشید که یک فرد در زندگی به شش حوزه مهم باید توجه کند
ـ فیزیکی (ورزش تغذیه وخواب)
ـ فکری (هنر و فرهنگ)
ـ اجتماعی (روابط اجتماعی و خصوصی)
ـ دوره زندگی و شغلی (مدرسه و دوران کاری)
ـ احساس ( آرزوها بین احساسات)
ـ معنوی ( در یافت معنای زندگی)
با همه این توضیحات شاید بعضی از افراد در مدیریت زمان مشکل داشته باشند برای موفقیت در اینکار به پیشنهاد های زیر توجه کنید.
ـ در برنامهای بلند مدت و میان مدت خودهرچند وقت یکبار تجدید نظر کنید.
ـ برنامه را جایی نگه دارید که پیش چشمتان باشد
ـ پیوسته در حال کنترل برنامه تان باشید و وظایف نا مربوط به اهدافتان را حذف کنید
ـ یاد بگیرید به اطرافیانتان نه بگویید
ـ به خود در انجام موفقیت امیز برنامه پاداش دهید
ـ اجازه دهید دیگران برنامه های شما را بدانند تا در انجام برنامه به شما یاری دهند
ـ به نیازهای فوریتان توجه کنید
ـ اجاز ندهید شکست بخورید در زندگی واقع بین باشد و برنامه های شخصی خود را دنبال کنید و فراموش نکنید پیاده سازی برنامه و اولویتها در روی کاغذ به انجام آنها کمک میکند.
منبع : بیا تو جوان