سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

بررسی سیستم های خنک کننده موتور


بررسی سیستم های خنک کننده موتور
استانداردهای آلودگی سخت تر، قوانین جدید حقوق عابرین و فشارهای شدید برای کاهش مصرف سوخت منجر به ابداع سیستم های نوین خنک کننده موتور شده است. علاوه بر فشارهایی که برای کاهش قیمت و کوچک کردن موتور وجود دارد، قوانین جدید آلودگی ما را مجبور به تغییر در تکنولوژی ها و محصولات خنک کننده موتور می کنند. همچنین به دلیل محدودیت هایی که در ایجاد فضای مناسب در زیر کاپوت وجود دارد، فشارهایی برای کاهش پکیج های خنک کننده موتور وجود دارد. از طرف دیگر، فشارهایی نیز برای عرضه تکنولوژی های جدید در جهت کاهش آلودگی وجود دارد در حالیکه قیمت های بالا این مسأله را مشکل می سازند. ما باید هر دو این موارد را رعایت کنیم. آنچه مشتریان از ما می خواهند عملکرد خوب و قیمت پایین است. بی شک کوچک کردن پکیج های خنک کننده موتور یک الزام است. گرام استووارت، یکی از تکنسین های واحد سیستم های خنک کننده و مبدل های گرمایی ویستئون، در این باره می گوید: در کل پکیج های خنک کننده در حال کوچک شدن هستند تا در زیر کاپوت خودروهای جدید جای گیرند و این مستلزم ابداع مبدل های گرمایی کوچک تر و کاراتر است.
ما به این نیاز با بررسی جنبه های مختلف تیغه های خنک کننده و ابعاد تیوب ها پاسخ می گوییم. با این رویه ما انتقال گرما را افزایش داده و همزمان به سیکل فشار بالاتر پاسخ می گوییم. مسأله دیگری که به سیکل فشار مربوط می شود، تغییر از ترموستات خروجی به ترموستات داخلی است تا کنترل واحد و بهتری از دمای سرسیلندر بدست آوریم. فشارهایی که روی تأمین کنندگان برای کاهش حجم محصولات است به کوچک شدن رادیاتورها نیز منجر شده است. برای مثال اندازه یک رادیاتور آلومینیومی جدید در حدود دو سوم اندازه رادیاتورهای تولید شده در دهه هفتاد میلادی است. قیمت بالای سوخت در بیشتر نقاط جهان علی الخصوص اروپا طراحان را وادار به یافتن راه هایی برای کاهش جریان هوا در خودرو کرده که لازمه این امر استفاده از مبدل های کوچکتر است. نه تنها روند موجود به کوچک کردن قطعات خنک کننده بلکه به یکپارچه کردن قطعات نیز منجر خواهد شد. برای مثال تلفیق چگالنده(کندانسور) و رادیاتور می تواند به صرفه جویی در فضا و کاهش هزینه ها منجر شود. مدول۲ بودن قطعات (حالتی که قطعات می توانند در حالات مختلف مونتاژ شوند) نیز نقش مهمی در کوچک کردن سیستم خنک کننده بازی می کند. این کار منجر به کاهش هزینه می شود و نصب کردن سیستم را بسیار ساده می کند.
عامل دیگری که تأمین کنندگان را ملزم به کوچک تر کردن پکیج های سیستم های خنک کننده موتور کرده است قوانین جدید مخصوص عابرین پیاده است. هدف این قوانین که از اکتبر سال ۲۰۰۵ در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال شد محافظت از عابرین و دوچرخه سواران در هنگام تصادف با وسایل نقلیه است. امروزه کمیسیون اروپا دو تست در زمینه تصادف عابرین پیاده انجام می دهد. آزمایش اول در مورد ضربه وارده به ناحیه پایینی پای یک عابر بالغ و یا سر یک کودک و آزمایش دوم در مورد ضربه وارده به قسمت بالای پا و سریک عابر بالغ است.این قوانین برای به نصف رساندن تلفات تصادفات وسایل نقلیه با عابرین و دوچرخه سواران که پیش از این در حدود ۸۰۰۰ نفر در سال بودند، وضع شده است. در مجموع این قوانین برروی طراحی موتور و محل قرار گیری اجزای آن تأثیر می گذارند و تولید کنندگان باید به چنین عواملی نیز فکر کنند. وی در این باره می گوید: ما برروی راه هایی که بتوان عملکرد مدول های خنک کننده را ارتقا داد هستیم تا بتوانیم در ضمن کوچک کردن این سیستم ها افتی در عملکرد آنها نداشته باشیم. ما با همکاران خود مانند شرکت هلا و پلاستیک امنیوم۳ به دنبال راه هایی هستیم تا بتوانیم سیستم های خنک کننده موتور را با رعایت استانداردهای اتحادیه اروپا برروی موتورها نصب کنیم و در حین حال عملکردی مناسب را به مشتریان خود ارائه دهیم. در واقع مدیریت تصادفات یکی از فعالیت های اصلی سرمایه گذاری مشترک گروه بهر و هلا است.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی