یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا
یک واو هم نباید کم و زیاد شود
عبارت بالا كنایه از اصرار و پافشاری در امری مهم و لایتغیر است كه مجری یا مجریان نباید به خلاف دستور و فرمان عمل كنند .
آورده اند كه ...
بطوریكه میدانیم قرآن كریم به منظور هدایت و ارشاد افراد بشر كه در اعصار مختلف و اقلیم های گوناگون به سر می برده اند نازل شده ، بدین جهت هیچگاه اقتضای زمان و مكان در اركان آن خللی وارد نمی سازد ، زیرا قوانین آن بر موازین فطرت آدمی تنظیم شده ، جنبهٔ كلی و همگانی و از هر جهت تغییر ناپذیر خواهد بود . كتاب آسمانی قرآن مجید بر اساس همین اصل كلی و لاتغییر بودن ، الزاماً از هرگونه تحریف و دخل و تصرفی باید مصون باشد تا هر كسی به میل و اراده و نفع شخصی نخواهد و نتواند كلمه را از آن حذف و یا بر آن بیفزاید . دراین مورد روایاتی است كه نقل آن را به منظور دست یافتن به ریشهٔ تاریخی ضرب المثل باید یادآور شد ، جلال الدین سیوطی ( ۱۹۱۱-۵۸۴۹ ) در صفحهٔ ۲۶۹ از جلد سوم از كتاب در المنصورفی التفسیر نقل می كند كه در آیه ۱۰۲ سوره توبه خلیفه دوم كلمه انصار را در آیه مزبور كه مجرور ( مكسور ) است مرفوع ( مضموم ) قرائت كرد بدون آنكه حرف ( واو ) را به اول كلمه الذین اتبعو ، ملحق نماید ، زیدین ثابت انصاری كه از بزرگان صحابه و كاتب وحی بود ، گفت : در كلمه انصار مجرور است و الذین تبعوهم باید قرائت شود نه الذین اتبعوهم . عمر قبول نكرد و از ابی كعب قضاوت خواست و كعب جواب داد ، واو باید خوانده شود . عمر پرسید : آیا خود ازدهان مبارك رسول (ص) شنیدی ؟ كعب گفت : آری سوگند می خورم به خدا كه جبرئیل قرآن را بر دل پیامبر نازل كرد و به همین جهت یك واو هم نباید كم و زیاد شود وگرنه معنی كلمه و مفهوم و معنی جمله عوض می شود .
آورده اند كه ...
بطوریكه میدانیم قرآن كریم به منظور هدایت و ارشاد افراد بشر كه در اعصار مختلف و اقلیم های گوناگون به سر می برده اند نازل شده ، بدین جهت هیچگاه اقتضای زمان و مكان در اركان آن خللی وارد نمی سازد ، زیرا قوانین آن بر موازین فطرت آدمی تنظیم شده ، جنبهٔ كلی و همگانی و از هر جهت تغییر ناپذیر خواهد بود . كتاب آسمانی قرآن مجید بر اساس همین اصل كلی و لاتغییر بودن ، الزاماً از هرگونه تحریف و دخل و تصرفی باید مصون باشد تا هر كسی به میل و اراده و نفع شخصی نخواهد و نتواند كلمه را از آن حذف و یا بر آن بیفزاید . دراین مورد روایاتی است كه نقل آن را به منظور دست یافتن به ریشهٔ تاریخی ضرب المثل باید یادآور شد ، جلال الدین سیوطی ( ۱۹۱۱-۵۸۴۹ ) در صفحهٔ ۲۶۹ از جلد سوم از كتاب در المنصورفی التفسیر نقل می كند كه در آیه ۱۰۲ سوره توبه خلیفه دوم كلمه انصار را در آیه مزبور كه مجرور ( مكسور ) است مرفوع ( مضموم ) قرائت كرد بدون آنكه حرف ( واو ) را به اول كلمه الذین اتبعو ، ملحق نماید ، زیدین ثابت انصاری كه از بزرگان صحابه و كاتب وحی بود ، گفت : در كلمه انصار مجرور است و الذین تبعوهم باید قرائت شود نه الذین اتبعوهم . عمر قبول نكرد و از ابی كعب قضاوت خواست و كعب جواب داد ، واو باید خوانده شود . عمر پرسید : آیا خود ازدهان مبارك رسول (ص) شنیدی ؟ كعب گفت : آری سوگند می خورم به خدا كه جبرئیل قرآن را بر دل پیامبر نازل كرد و به همین جهت یك واو هم نباید كم و زیاد شود وگرنه معنی كلمه و مفهوم و معنی جمله عوض می شود .
منبع : شمیم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس مجلس دوازدهم انتخابات انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب دولت سیزدهم
تهران هواشناسی قتل فضای مجازی شهرداری تهران زلزله سیل سازمان هواشناسی وزارت بهداشت پلیس آتش سوزی بارش باران
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان سایپا گاز بورس بانک مرکزی نمایشگاه نفت قیمت دلار ایران خودرو
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران رضا عطاران کیانوش عیاری تئاتر سینمای ایران تلویزیون دفاع مقدس سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال
فناوری تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل افغانستان رفح اوکراین
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر هوادار رئال مادرید باشگاه پرسپولیس سپاهان لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی همراه اول خورشید شفق قطبی دبی ایلان ماسک ناسا اپل گوگل عیسی زارع پور نوآوری
سرطان درمان و آموزش پزشکی تغذیه آلزایمر زیبایی فشار خون قهوه کاهش وزن بارداری توت فرنگی