یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

منتظر واقعی کیست؟


خودسازی، بصیرت دینی، تقوی و آراستگی به دیگر فضایل اخلاقی از جمله شرایطی است كه از سوی كارشناسان و صاحبنظران در گفت وگو با «مهر» به عنوان شرایط اصلی برای یك منتظر واقعی اعلام شده است. سیدرضی موسوی گیلانی عضو هیات علمی و مدیر گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینكه منتظران واقعی كسانی هستند كه در زمان غیبت امام زمان او را پیشوای خود می دانند، گفت: این افراد در حوزه اجتماعی و فردی امام معصوم را راهگشای تمام مشكلات و پدید آورنده راهی مستقیم می دانند، مفهوم انتظار برآمده از امید به آینده ای روشن است كه هم در زمینه های اجتماعی و هم در زمینه های انسان شناسانه كاركرد دارد. وی افزود: انسان منتظر روح خود را صیقل خواهد داد و از این جهت خود را شبیه به فرد مورد انتظار خواهد كرد، به همین دلیل انسان های منتظر در طول تاریخ از جمله وارسته ترین انسان ها هستند، چرا كه به كسی از جنس آسمان، نور و خوبی عشق می ورزند. وی تاكید كرد: وظیفه اصلی منتظران امام زمان خودسازی است، به این معنا كه منتظر واقعی باید تكالیف فردی و اجتماعی خود را انجام دهد و در این راستا زمان ظهور امام غایب را نزدیك تر كند. دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد فلسفه دانشگاه تهران و عضو فرهنگستان علوم درباره جایگاه مفهوم امام زمان(ع) از نظر فلسفی و معنوی در اندیشه كربن گفت: ما باید در ابتدا مقصود خود را از فلسفه و معنویت تبیین كنیم. چرا كه ما معنویتی غیر از عقلانیت نمی شناسیم و كربن هم غیر از عقلانیت، معنویتی نمی شناخت. مگر عقلانیت می تواند جدای از معنویت باشد. اگر معنویت، عقلانیت نباشد چه معنویتی است. دكتر دینانی افزود: كربنژ، از جمله افرادی است كه در دوران زندگی علمی خود، در پی گذر از اندیشه ژهای وجودشناختی فیلسوفانی مانند: هایدگر و ادموند هوسرلژ با حكمت ژشرقی شیعی آشنایی حاصل كرده و به دنبال مطالعات چندین ساله به وجود مبارك امام ژعصر و معنویت ژبی ژبدیل سایر ائمه شیعه تمایل قلبی و یقین عینی و عقلانی یافته است.عضو فرهنگستان علوم تاكید كرد: امام زمان از نظر كربن یك موجود زنده و دارای معنویت زنده ای است. او معنویت را زنده می دید و برای او معنویت اوهام نبود. معنویت برای كربن در جهت ظهور عقل است. البته نه عقل تجربی علمی كه تمام مشكل ما این است كه نمی توانیم خودمان را از این قیود خلاص كنیم و تصور می كنیم عقل همان تجربه زیستی است. عقل از نظر كربن زنده است و امام زمان نیز مظهر عقل است و همیشه نیز وجود دارد. برای همین است كه به امام زمان باور دارد. دكتر غلامرضا اعوانی رئیس مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران درباره ظهور منجی و مهدی موعود و مسئله انتظار در ادیان توحیدی یادآورشد: ادیان توحیدی به سبب اینكه از یك منبع و مأخذ الهی سرچشمه اند بنابراین در باورهای توحیدی خود نیز نزدیك به هم هستند. دكتر اعوانی مهدی موعود را در همه ادیان وجه مشتركی دانست و اظهار داشت: ادیان الهی در این باور توحیدی هیچ منافاتی با یكدیگر ندارند. به طور مثال ما در آیین بودا مشاهده می كنیم كه پیروان بودا، قائل به هفت بودا هستند كه شش بودا ظهور كرده و منتظر بودای هفتم هستند. دكتر اعوانی به اعتقادات و باورهای مسلمانان كه در آخرالزمان مهدی موعود ظهور خواهد كرد، اشاره كرد: در حدیثی كه از شیعه و سنی نقل شده چنین آمده است كه اگر از دنیا بیش از یك روز نمانده باشد خداوند آن یك روز را چنان طولانی می كند كه مهدی ظهور كرده و جهان را از عدل و داد لبریز سازد. در اخبار آمده است كه او نه تنها اسلام را احیا می كند بلكه همه ادیان را به حالت حقیقی خویش اقامه می كند. یكی از پژوهشگران عرصه مهدویت كه پیش بینی شده بود در نخستین همایش دكترین مهدویت سخنرانی داشته باشد، با اشاره به اینكه منتظر واقعی باید بصیرت دینی داشته و افكار، حاجات و برنامه های امام را در جهان اجرا كند، گفت: معضل جامعه امروز این است كه امام را قائم به امر نمی دانیم بلكه می بایست با باور این حقیقت، به منتظری واقعی تبدیل شده، زمینه ظهور امام عصر را فراهم آوریم. محمدجواد مادرشاهی از صاحب نظران عرصه مهدویت افزود: امام زمان راهبر جامعه است، خود را مسئول جامعه جهانی می داند و در انتظار فرمان خداست تا در لحظه فراهم آمدن شرایط و زمینه ها ظهور كرده، سنت رسول اكرم (ص) را به جا آورد. این صاحب نظر عرصه مهدویت در ادامه گفت: جامعه جهانی امروز از دین ما غافل است و نسبت به امام غایب آشنایی ندارد، امام زمانی ظهور خواهد كرد كه جامعه جهانی خود را با میل و اراده و نه با زور و ارعاب در اختیار امام قرار دهد و آنگاه امام مسئولیت آن مردم را به عهده خواهد گرفت و جامعه جهانی را هدایت خواهد كرد. حجت الاسلام دكتر غلامرضا بهروز لك استادیار علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم در رابطه با ویژگی جامعه مهدوی یادآور شد: دولت كریمه دولتی است كه در آن اسلام و اهل اسلام، عزت و كرامت می یابند و انسان در هر دو جهان به كمال، سعادت و كرامت دست خواهد یافت، چنین سعادتی تنها از طریق بازگشت و پیوست انسان به دامن خلقت و عالم قدسی است.دكتر لك تاكید كرد: حاكمیت الهی از طریق یك منجی و حاكم دینی محقق می شود و خصیصه های دیگری چون عدالت، رشد و گسترش دانش و آگاهی، وفور و فراوانی نعمت، توسعه، امنیت و غیره را نیز دارد، اما ویژگی اصلی پیوستن خدا و تحقق حاكمیت قوانین دینی بر جامعه است. وی ویژگی دیگر جامعه مهدوی را بازگشت به خویشتن عنوان كرد و افزود: جهان اسلام در چند دهه اخیر تحت تاثیر تهاجم فكری و فرهنگی دنیای غرب قرار گرفته است و از آنجا كه جریان حاكم بر جوامع اسلامی در این دوران دولت های وابسته به غرب بوده اند، تقلید از الگوهای غربی در جوامع اسلامی، سبب انحطاط تمدن اسلامی شده است.حجت الاسلام مهدی ستوده رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل اظهار داشت: با ظهور امام زمان(عج) عدالت جهان را فرا خواهد گرفت. این اتفاق شیرین ترین ثمره ظهور است چرا كه فطرت همه انسان ها با عدالت آشنا است.
به نقل از خبرگزاری مهر
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید