جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

چرا سونی اریکسون موفق‌تر از بقیه بوده است؟


چرا سونی اریکسون موفق‌تر از بقیه بوده است؟
سونی اریکسون که در گذشته‌ای نه چندان دور با ضررهای هنگفت دست و پنجه نرم می‌کرد، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، لقب سودآورترین تولید کننده تلفن‌های همراه در جهان را به دست آورد، عنوانی که برای سالیان متمادی در اختیار نوکیا بود.
پیش‌بینی تغییرات در بازار تولید تلفن‌های همراه بسیار دشوار گردیده است.
در حالی که بنکیو زیمنس، آلکاتل، فیلیپس و ساژم به دنبال رها کردن این بازار پردردسر هستند، نوکیا، موتورولا، سامسونگ و سونی اریکسون موفقیت‌های پیروزمندانه‌ای را به دست می آورند.
در این بین سونی اریکسون، چهارمین تولید کننده تلفن همراه در جهان که در گذشته‌ای نه چندان دور با ضررهای هنگفت دست و پنجه نرم می‌کرد، در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، لقب سودآورترین تولید کننده تلفن‌های همراه در جهان را به دست آورد، عنوانی که برای سالیان متمادی در اختیار نوکیا بزرگ‌ترین تولید کننده تلفن همراه در جهان بود.
به راستی چه عاملی توانست سونی اریکسون را در این مبارزه تمام عیار و بی‌امان سربلند بیرون آورد؟
در این مقاله کوشش خواهیم کرد به این سئوال پاسخ دهیم.
در اکتبر سال ۲۰۰۱ زمانی که شرکت‌های سونی ژاپن و اریکسون سوئد تأسیس شرکت سونی اریکسون را با سهمی برابر اعلام نمودند، کمتر کسی تصور موفقیت برای این شرکت جدید می‌کرد.
در آن زمان سهم سونی اریکسون در بازار جهانی کمتر از یک در صد بود. کسب کار فروش تلفن همراه اریکسون به شدت نزول کرده بود و سونی علیرغم داشتن وجهه و تجربه قابل قبول در محصولات الکترونیکی مصرفی، در بازار تلفن همراه یک تازه کار محسوب می‌شد.
در ابتدا سونی اریکسون نوپا با مشکلاتی اساسی مواجه شد. نبود محصولات مناسبی برای عرضه و نیز شبکه‌های فروش بسیار محدودشده از آن جمله بودند.
مصائب سونی اریکسون با زیان ۶۰۰ میلیون یورویی در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۳ به اوج خود رسید.
در ژوئن ۲۰۰۳ اولین نشانه تغییر در وضعیت دشوار سونی اریکسون نمایان شد.
سونی اریکسون با عرضه مدل‌های T۶۱۰ و T۶۱۸ توانست نظر خریداران را به خود جلب کند و این گوشی‌ها توانستند موفقیتی بی‌نظیر را نصیب این شرکت کنند.
از سه ماهه سوم سال ۲۰۰۳ سودآوری و در عین حال گسترش سریع سونی اریکسون آغاز شد. این روند رشد تا به امروز ادامه داشته است به گونه‌ای که سهم بازار این شرکت در سه ماهه سوم سال جاری به نزدیک ۸ درصد رسیده است.
از دیگر نکات مهم در عملکرد سونی اریکسون می‌توان به رشد قیمت متوسط فروش هر گوشی اشاره کرد. این امر شاید بزرگ‌ترین دستاورد سونی اریکسون باشد چرا که قیمت جهانی تلفن‌های همراه رو به کاهش گذارده است و بسیاری از تولید کنندگان برای فروش بیشتر اقدام به تولید گوشی‌های ارزان‌قیمت نموده‌اند و این امر اگرچه تعداد تولید آنان را افزایش داده است ولیکن منجر به کاهش چشمگیر قیمت متوسط فروش هر گوشی گردیده است.
ازجمله تولید کنندگانی که با چنین وضعیتی مواجه شده‌اند می‌توان به نوکیا و ال جی اشاره کرد.
● ولی دلایل این موفقیت چه بودند؟
توانمندی‌های سونی (دومین تولید کننده محصولات الکترونیکی مصرفی در جهان، یکی از دارندگان دومین شرکت ضبط موسیقی جهان سونی بی ام جی و دارنده بزرگترین آرشیو فیلم جهان)در بازار محصولات الکترونیکی مصرفی و سرگرمی و نیز دانش و تخصص اریکسون بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی جهان در زیرساخت‌های مخابراتی سبب شد که این شرکت خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها راه خود را بیابد.
بسیاری از کارشناسان انتخاب کشور چین را به عنوان مقر اصلی تولید محصولات سونی اریکسون از دیگر دلایل موفقیت این شرکت می دانند.
این شرکت از ابتدا جمهوری خلق چین را به عنوان مقر اصلی برای تولید محصولات خود برگزید و دلیل عمده آن وجود نیروی متخصص ارزان قیمت و حمایتهای دولت آن کشور بود.
زمانی که سونی اریکسون دست به این قمار بزرگ زد، هنوز محصولات چینی به عنوان محصولاتی بی‌کیفیت شناخته می‌شدند و تنها در سال‌های بعد بود که سایر شرکت‌ها نیز کارخانه‌هایی در این کشور ایجاد کردند.
این استراتژی سونی اریکسون به بار نشست و با مقایسه‌ای ساده می‌توان دریافت که گوشی‌های این شرکت به نسبت گوشی‌های با قابلیت‌های مشابه از شرکت‌های دیگر ارزان‌تر به فروش می‌رسند.
ولیکن شاید بتوان بزرگ‌ترین عامل موفقیت سونی اریکسون را در تلفیق برندهای موفق سونی مانند واکمن و سایبرشات در تلفن‌های همراه و نیز فعالیت‌های برندینگ برای برند سونی اریکسون دانست.
یکی از مهارت‌های غیرقابل انکار سونی از مؤسسن سونی اریکسون، توانایی این شرکت در برندینگ است.
کمتر کسی است که برندهای واکمن، سایبر شات، هندی کم، وگا، براویا و یا وایو را نشنیده باشد. این برندها اگر شناخته‌شده‌تر از نام‌های اصلی سایر رقبا مانند سامسونگ، ال جی و ... نباشند ناشناخته‌تر نیز نیستند.
این درحالی است که علیرغم تلاش‌های زیاد تنها تعداد کمی از رقبا توانسته‌اند برندهای خود را در بازار تا این حد مطرح نمایند.
هوشمندی سونی اریکسون در استفاده از مزیت رقابتی استفاده از برندهای سونی در مقابل رقبایی که کمبودهای زیادی در این زمینه داشتند، موفقیت سونی اریکسون را دوچندان کرد. به عنوان مثال زمانی که سونی اریکسون ورود گوشی‌های سری واکمن خود را اعلام کرد، نوکیا بزرگ‌ترین تولید کننده تلفن همراه در جهان، گوشی‌های مختلفی با قابلیت پخش موسیقی به بازار عرضه کرد، سایر تولید کنندگان نیز گوشی‌هایی با این قابلیت‌ها به بازار عرضه نمودند ولیکن شناخت خریداران از برند واکمن موجب فروش فوق‌العاده این گوشی‌ها گردید.
مشابه این امر برای گوشی‌های تحت برند سایبرشات رخ داد.
در حالیکه سونی اریکسون استفاده از منوها و امکانات دوربین‌های سایبرشات سونی (دومین دوربین‌های دیجیتال پرفروش درجهان) در تلفن‌های همراه را نوید می‌داد، هیچیک از رقبا امکان رقابت با آن را نداشتند و به ناچار به فعالیت‌های دیگری روی آوردند به عنوان مثال نوکیا استفاده از لنزهای ساخت شرکت کارل زایس آلمان را به عنوان مزیت برگزید.
تمام این فعالیت‌ها در کنار فعالیت در زمینه شناساندن برند سونی اریکسون از طریق کارهایی مانند خریدن امتیاز مسابقات تنیس زنان به مباغ ۸۸ میلیون دلار و استفاده از تنیسورهای سرشناس برای فعالیت‌های تبلیغاتی که طرفداران زیادی در آمریکا و کشورهای اروپایی و آسیایی دارند، استفاده از گوشی‌های ساخت این شرکت در فیلم‌های شرکت فیلم سازی سونی مانند: جیمز باند (روزی دیگر می‌میرم، کازینو رویال)، رمز داوینچی، فرشتگان چارلی و... و نیز برگزاری کنسرت‌ها و استفاده از هنرمندان طرف قرارداد شرکت سرگرمی‌های موسیقی سونی بی ام جی مانند: رابین ویلیامزو آناستاسیا برای فعالیت‌های تبلیغاتی، منجر به هرچه بیشتر شناخته شدن برند سونی اریکسون در سراسر جهان گردید.
سونی اریکسون به تازگی قصد خود را برای حضور در جمع سه تولید کننده برتر تلفن‌های همراه اعلام نموده است. حال باید دید این بار استراتژی آنان برای صعود چیست؟
کسی چه می‌داند شاید باید منتظر تلفن‌های همراه تحت برند پلی استیشن و یا وایو باشیم. تلفن‌های همراهی با قابلیت کنسول‌های بازی و یا کامپیوترهای شخصی
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا