جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
پلی بین مردم و مدیریت شهری
جوامع شهری را سرد و با كمترین كشش های عاطفی و احساسی توصیف می كنند. این سردی عاطفی گذشته از آن كه ریشه در روابط حسابگرانه، اقتصادی و مناسبات پولی و كالایی حاكم بر روابط و ارتباطات در جوامع بشری دارد، به از بین رفتن روابط چهره به چهره اولیه و ناآشنایی و كم خبری شهروندان از احوالات یكدیگر نیز مربوط می شود. انبوه جمعیت متراكم در شهرها تفاوت های فرهنگی افراد و نیز تعدد كنش و واكنش ها جایی برای عمق بخشیدن به روابط و شكل گرفتن عواطف و احساسات عمیق باقی نمی گذارد. اما چنین نابسامانی ارتباطی دیری نمی پاید و جامعه شهری احیای كانالهای ارتباطی و دوام و قوام ارتباطی خود را با رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی پی می گیرد.
بدین ترتیب رسانه ها در جوامع شهری وظیفه انسجام بخشی به جامعه را با انتشار اخبار و اطلاعات، تبادل تجارب و آموزش هنجارها و ارزش ها برعهده می گیرند و ارتباطات ثانویه رسانه ای جایگزین ارتباطات چهره به چهره جوامع ساده و كوچك روستایی می شود.
اما انسجام بخشی فقط یكی از كاركردهای رسانه ها در جوامع مدرن شهری است. غنی سازی اوقات فراغت و فراهم كردن امكان تفریح و سرگرمی شهروندانی كه در فضای خشك و خشن و پراسترس شهر بشدت خسته شده اند از جمله دیگر كاركردهای رسانه هاست.
زندگی ماشینی پرهیاهو و موج نیاز آفرینی دائم التزاید آن شهروندان را وادار به كار بیشتر و بیشتر و گاه دوم و سوم می كند و فرصتی برای استراحت و آسایش، خویشتن یابی و بزرگداشت خود آنان باقی نمی گذارد. رسانه ها در چنین شرایطی تلاش می كنند به كمك شهروندان بشتابند و با برنامه فرهنگی، هنری و تفریحی به تمدد اعصاب، سرزندگی، نشاط و شادابی آنان كمك كنند. نظارت بر حسن اجرای امور از سوی نهادها، دستگاه ها و مدیران و مسئولان جامعه شهری از جمله دیگر كاركردهای رسانه هاست. رسانه ها از یك سو نیازها، تقاضاها و خواسته های مردم و شهروندان را به نهادها و مدیران و مسئولان شهری منتقل می نمایند و از سوی دیگر با پیگیری این مطالبات و خواسته ها بر عملكرد دستگاه ها و مدیران اجرایی نظارت می كنند.
اما رسانه ها كانالهای ارتباطی یكسویه و یك طرفه ای نیستند و همزمان انتظارات دستگاههای اجرایی و نیز محدودیت ها و موانع كاری آنها را نیز در معرض قضاوت و داوری شهروندان قرار می دهند و بدین ترتیب تقاضا ها و مطالبات شهروندان را تجمیع و تعدیل می كنند.
در واقع رسانه ها به عنوان پلی میان شهروندان و نهادهای شهری عمل می كنند.
درك چنین ضرورت ها و كاركردهایی است كه مسئولین و مدیران شهری را بر آن داشته با برپایی جشنواره مطبوعات حوزه شهری روابط مدیریت شهر با رسانه ها را ساماندهی كنند. برگزاری موفقیت آمیز دو دوره جشنواره و عزم مدیریت شهری به استمرار آن برای سومین دوره نشان دهنده نهادینه شدن این حركت فرهنگی است. امید می رود این جشنواره با بهره گیری هر چه بیشتر از معیارهای حرفه ای مطبوعات و گسترش دامنه فعالیت به سایر رسانه ها، هر دوره به حركت خود عمق و غنای بیشتری ببخشد.
مسعود تویسركانی
منبع : روزنامه همشهری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر بارش باران یسنا آتش سوزی پلیس قوه قضاییه تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار قیمت سکه خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
فضای مجازی سریال نمایشگاه کتاب تلویزیون مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی