جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


پلی بین مردم و مدیریت شهری


پلی بین مردم و مدیریت شهری
جوامع شهری را سرد و با كمترین كشش های عاطفی و احساسی توصیف می كنند. این سردی عاطفی گذشته از آن كه ریشه در روابط حسابگرانه، اقتصادی و مناسبات پولی و كالایی حاكم بر روابط و ارتباطات در جوامع بشری دارد، به از بین رفتن روابط چهره به چهره اولیه و ناآشنایی و كم خبری شهروندان از احوالات یكدیگر نیز مربوط می شود. انبوه جمعیت متراكم در شهرها تفاوت های فرهنگی افراد و نیز تعدد كنش و واكنش ها جایی برای عمق بخشیدن به روابط و شكل گرفتن عواطف و احساسات عمیق باقی نمی گذارد. اما چنین نابسامانی ارتباطی دیری نمی پاید و جامعه شهری احیای كانالهای ارتباطی و دوام و قوام ارتباطی خود را با رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی پی می گیرد.
بدین ترتیب رسانه ها در جوامع شهری وظیفه انسجام بخشی به جامعه را با انتشار اخبار و اطلاعات، تبادل تجارب و آموزش هنجارها و ارزش ها برعهده می گیرند و ارتباطات ثانویه رسانه ای جایگزین ارتباطات چهره به چهره جوامع ساده و كوچك روستایی می شود.
اما انسجام بخشی فقط یكی از كاركردهای رسانه ها در جوامع مدرن شهری است. غنی سازی اوقات فراغت و فراهم كردن امكان تفریح و سرگرمی شهروندانی كه در فضای خشك و خشن و پراسترس شهر بشدت خسته شده اند از جمله دیگر كاركردهای رسانه هاست.
زندگی ماشینی پرهیاهو و موج نیاز آفرینی دائم التزاید آن شهروندان را وادار به كار بیشتر و بیشتر و گاه دوم و سوم می كند و فرصتی برای استراحت و آسایش، خویشتن یابی و بزرگداشت خود آنان باقی نمی گذارد. رسانه ها در چنین شرایطی تلاش می كنند به كمك شهروندان بشتابند و با برنامه فرهنگی، هنری و تفریحی به تمدد اعصاب، سرزندگی، نشاط و شادابی آنان كمك كنند. نظارت بر حسن اجرای امور از سوی نهادها، دستگاه ها و مدیران و مسئولان جامعه شهری از جمله دیگر كاركردهای رسانه هاست. رسانه ها از یك سو نیازها، تقاضاها و خواسته های مردم و شهروندان را به نهادها و مدیران و مسئولان شهری منتقل می نمایند و از سوی دیگر با پیگیری این مطالبات و خواسته ها بر عملكرد دستگاه ها و مدیران اجرایی نظارت می كنند.
اما رسانه ها كانالهای ارتباطی یكسویه و یك طرفه ای نیستند و همزمان انتظارات دستگاههای اجرایی و نیز محدودیت ها و موانع كاری آنها را نیز در معرض قضاوت و داوری شهروندان قرار می دهند و بدین ترتیب تقاضا ها و مطالبات شهروندان را تجمیع و تعدیل می كنند.
در واقع رسانه ها به عنوان پلی میان شهروندان و نهادهای شهری عمل می كنند.
درك چنین ضرورت ها و كاركردهایی است كه مسئولین و مدیران شهری را بر آن داشته با برپایی جشنواره مطبوعات حوزه شهری روابط مدیریت شهر با رسانه ها را ساماندهی كنند. برگزاری موفقیت آمیز دو دوره جشنواره و عزم مدیریت شهری به استمرار آن برای سومین دوره نشان دهنده نهادینه شدن این حركت فرهنگی است. امید می رود این جشنواره با بهره گیری هر چه بیشتر از معیارهای حرفه ای مطبوعات و گسترش دامنه فعالیت به سایر رسانه ها، هر دوره به حركت خود عمق و غنای بیشتری ببخشد.
مسعود تویسركانی
منبع : روزنامه همشهری