سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
ارتباطات انسانی در عصر دیجیتال
این وضعیت از اواسط دهه ی ۱۹۹۰ میلادی ناگهان تغییر یافت وبا ورود به قرن بیست ویكم هزاره سوم،سرعت و دقت و سهولت در دسترسی به پیام و ایجاد ارتباط به یكباره دو چندان شد.به گونه ای كه محدودیت زمان و مكان موجود بر سر راه ایجاد ارتباط میان فرستنده ی پیام(مانند یك واحد روابط عمومی)با گیرنده پیام(مانند كاركنان،مشتریان و افراد مورد نظر آن واحد)از میان برداشته شد. در اثر چنین تحول همه جانبه ای كه با تكنولوژی نوین پیام رسانی الكترونیكی پدید آمد،مردم یا به طور كلی مخاطبین با حجم عظیمی از انواع پیامها و اطلاعات سروكار پیدا میكردندكه درهر لحظه و در هرجا قدر به دریافت پیام و حتی ارائه بازخوردfeed back نسبت به آن شدند،بدین ترتیب نه تنها سرعت وحجم اطلاعات وارتباطات روند فزایند یافت بلكه دربعد زمان ومكان كه در گذشته عوامل محدود كننده فرآیند ارتباطی تلقی میشدند از میان برداشته شد،مخاطب به میل خود با استفاده از شبكه های ارتباط الكترونیكی در هر مكانی ودر هر زمانی قادر به دریافت پیام وآگاهی از اطلاعات تولید شده توسط سازمانهاو شبكه های سازمانی- بانكی،اقتصادی،فرهنگی،سیاسی،اجتماعی،هنری شد نوع ارتباط فارغ از ابعاد مكان وزمان به صورت ارتباطی مجازی ویا غیر فیزیكی از طریق موج یا كابل نوری دامنه ارتباطات انسانی را به شدت گسترش داد. در این میان رقابت و نوآوری فعالیت هر چه بیشتر كارگزاران ارتباطی را طلب كرد تا در یك فضای الكترونیكی به ارسال و دریافت پیامهای مورد نظر خود پرداخته، رضامندی مخاطبان خود را نیز در فضایی الكترونیكی(مجازی)مورد تجزیه وتحلیل قرار دهند.از این رو ابداع،هنرگرایی،جذابیت وكیفیت محتوایی پیام هااز اهمیت ودقت بیشتر بر خوردار شد.
بنابر این هر واحد ارتباطی در چنین موقعیتی ، به ناگزیر باید ضمن تقویت فرایندهای ارتباط سنتی از رسانه های پیشین(بولتن داخلی،مجلات تخصصی،مطبوعات ورادیووتلوزیون)بعد تازه ی الكترونیكی را نیز به مثابه ی یك رسانه قوی و چند جانبه وارد ساختار سازمان و ارتباطات سازمانی سازد.
بی تردید دستیابی به یك مجموعه ارتباطی فراگیر در سطح ملی و بین المللی نیاز به تدوین محورهای استراتژیك وعوامل اجرایی توانمند داردكه واحدهای روابط عمومی سازمانها در كشور در جهت افزایش رضامندی مخاطبان خود باید هر چه زودتر به برنامه ریزی در آن زمینه بپردازد چرا كه نه تنها سطح رقابت و سرعت در پهنه رفابت های سازمانی محلی و ملی به شدت بالا رفته است. بلكه طبیعت بعد جدید ارتباطی (ارتباطات مجازی) به طور جبری و ناخواسته هر سازمانی را در سطح بین المللی مطرح نموده است. ورود به بستر ارتباطات الكترونیكی بین الملی كه از طریق یك عبارت كوتاه و یا مختصر به عنوان آدرس الكترونیكی انجام می پذیرد،انواع فرهنگها وباورهای مخاطبان را مطرح میسازد كه واحدهای ارتباطی سازمانهانمی توانند از شناخت ودقت نشر در آنها غافل بمانند هر نوع غفلت در این زمینه نه تنها موجب كاهش سطح ارتباطی سازمان در شرایط جدید می شود،بلكه رضامندی مخاطبان را به شدت كاهش داده،باعث دستیابی رقبا به سهم بازار سازمان در كشور وحتی در بیرون از مرزهای كشور خواهد شد.
نویسنده : دكتر رضا كاظمی دینان
منبع : وبلاگ علوم اجتماعی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
حماس غزه آمریکا رافائل گروسی رهبر انقلاب حج مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
هواشناسی تهران قتل شهرداری تهران حجاب قوه قضاییه سیل فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت سیلاب سازمان هواشناسی
قیمت خودرو خودرو مالیات ایران خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو قیمت دلار مسکن حقوق بازنشستگان
تئاتر دفاع مقدس سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران مسعود اسکویی صدا و سیما سینما
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان فضا
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین روسیه رفح چین اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه مصر طالبان
استقلال فوتبال پرسپولیس لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری مایکروسافت گوگل ناسا تلفن همراه ماهواره
بیماران خاص کاهش وزن رژیم غذایی زیبایی بیمه دندانپزشکی فشار خون سبزیجات